Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 14:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
hej, er gået i gang med mit første rigtige auto grow indedøre under hps'en. har før haft et par stykker men ikke været noget seriøst. jeg kunne godt tænke mig at fylde mit telt nogenlunde op med planter siden det er auto's og de i forvejen ikke giver så meget. Har 1 kvm at dyrke på og her kommer mit problem... : Jeg ved at autoer har det bedst med at blive plantet om i store potter fra start, lige nu har jeg spirret dem i nogle 1 liters potter og de er kigget frem, jeg holder godt øje med rødderne (at de ikke fylder potten ud) pt og skal have plantet dem om i morgen, men hvis jeg planter alle sammen i mine 11 liters potter bliver der jo ikke plads til så mange og når først hannerne har vist sig ka det være jeg har ingen... så jeg tænker... er det muligt at plante over i 4-6 liters potter og holde virkelig godt øje med rodnettet (at det ikke når at brede sig for meget til kanterne) for så at plante dem over i store 9-11 liters potter så snart de viser køn.. ? hvordan ville i tage jer af det her ? bare plante dem over i 11 liters med det samme og ta det som en gamble ?

det er forresten purlpe mazar F2 jeg hovedsageligt har sået, og et par brutalis automatic (jeg lavede en del frø sidste år fra disse planter) har dog aldrig dyrket mazar før så det glæder jeg mig meget til.
Billede
Billede
Så jeg er spændt på om det kommer til at gå godt :D jeg har allerede en lille muteret brutalis (4 kimblade og ud over det 4 normale blade - fin lille kløver lol) men lad os nu se...

Og så lige en hel anden ting, jeg er rimelig træt af at bruge "dyre domme" på perlite. så den jord jeg fandt var tilsat lidt, men jeg er ret dårlig til alt det matematiske, når jeg kigger på jorden syntes jeg der er ret meget perlite men der måtte da godt være lidt mere efter min mening. poster lige et billed så jeg håber en der er god til det der ved om der er nok perlite og det er ellers den jord jeg har tænkt mig at dyrke i - og senere tilsætte vegge gødning, hvis i har nogle ris til mit jordvalg så kast dem endeligt.

Billede

jeg laver nok dette om til en growlog senere :) ! men håber i kan hjælpe mig med mine spørgsmål

Senest rettet af Mr.Pink 05 dec 2013 19:15, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Autos har bedst af ikke at blive forstyrret indtil de viser køn, deres veggeperiode er ret kritisk afgørende for hvor store de ender med at blive. Afhængigt af hvor mange kimplanter du har gang i, ville jeg enten undlade at omplante indtil de har vist køn (hvis der er mange), eller omplante når du kan mærke at rodklumpen slipper potten og holder sig sammen så du kan ompotte skånsomt til 4-6 liters potterne, evt. undlade at ompotte igen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

tak for svaret, de er som sagt kun få dage gamle, og har tjekket rodnettet hos en brutalis idag der alligevel skulle kasseres (de vokser lidt hurtigere end purple mazar) og deres rodnet er lige til at grave op med en stor ske, de er ikke noget helt ned til bunden af deres potter endnu, så ville det være et for stort sats at plante dem alle om i 4-6 liters potter i morgen ? og hvad siger du ellers til det med perlitten ?

Moderator
Brugeravatar

Altså bare det kan gøres nogenlunde skånsomt så de ikke bliver stressset og stopper deres vækst i flere dage, så er det fint.

Der er omkring 10% perlite i din jordblanding, plejer at bruge 20-30% men tror det vil virke fint, hvis ikke du har mere perlite. Pindstrup pottemuld plejer at være ret let og luftigt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

okay så, det er godt jeg har sået lidt for mange så kan jeg høre, så hvis jeg på nogle måder beskader rodnettet , evt knækker en del os.v skal jeg regne med et stort chock så den kommer bagud i vegge og i værste fald at den stopper helt ? jeg køber mit perlite i en dyrehandel og der er det ret dyrt, men hvis det kun drejer sig om 10 % mere tror jeg ikke det blivern oget problem hehe, og tak for hjælpen !og yea det er pindstrup så og prikkeljord, regner med at tilføre meget lidt gødning om 10-14 dages tid, nok bare sådan 1 ml vegge pr liter. ved ikke rigtig med autoer om jeg bare skal vente til de viser tegn på at mangle gødning eller om jeg skal være lidt mere konsekvent og bare give dem så snart de kan tåle det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Prøv evt at droppe en orm eller 2, i hver potte..
Det lufter jorden og gøder en smule :D

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det kan jeg simpelhen bare ikke få mig selv til :D

Moderator
Brugeravatar

Altså det er ikke mere stress end ved almindelige fotosensitive, problemet er bare, at autoer ikke har tiden til at hale ind på det tabte, så det resulterer i at de bliver det mindre, hvis de standser væksten for en tid. Jeg vil nok råde dig til at være lidt mere forsigtig med gødningen, end hvis det havde været en almindelig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Okay tak for de informative svar bismann.
nogle få planter 3 (stk) så ud til at ha fået sig lidt af et chock men det varede vist kun 3 dages tid nu er de på mærkerne igen, jeg holder igen med gødningen men regner med at give dem lidt alg a mic i aften, det skal nok booste den veggefase lidt ;) endte btw med at så dem over i lidt blandet potter, varrigere helt fra 4 liters til 9 liters, droppede ideen lidt med at fylde teltet helt ud, det er jo en gamble det lort der med hanner og hunner, men har heldigvis været heldig i de sidste par grows så jeg krydser fingre ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg sad lige og stenede sådan en "grows guide" dokumentar og gutten siger at hvis man har problemer med at vandet ikke trænger hurtigt nok ned i ens jord (tror han mener at det istedet løber ud til siderne og ned langs potten og ikke trænger ordenligt ned i jorden i toppen) at man kan adde et par dråber opvaske sæbe til sin vandblanding og det vil så hjælpe...da fug ? :| ka det være godt ?.. jeg plejer nu bare at ridse/rodde 1 cm jord op med en gaffel eller en pind i jorden og vande først med 3-400 ml vand, så lade det stå i 5-10 minutter og suge og så give det resten.

et andet spørgsmål. mødte engang en kvinde i min "lokale growshop" der påstod at det var ubber vigtigt at vande sine potter i skåle, man måtte aldrig vande ovenfra :| :| :| ???? er det en bedre måde ? og kan man ligesåvel adde gødning på denne måde og er der nogen fordele ved det ?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Den burde vaere god nok med saeben. Det fjerner overfladespaendingen fra vandet og goer det nemmere for det at optage snavs. Eller blive optaget i snavs, hvad der nu er mest af. Men jeg ved ikke om det er skadeligt for planten. Ihvertfald ville jeg vaelge en biologisk nedbrydelig saebe som brun saebe.

Og selvfoelgelig maa du vande ovenfra. Men uanset hvad, oppe eller nede, saebe eller ingen saebe, saa skal de altsaa nok optage vandet. Maaske er det et bedre tip at undgaa at de bliver saa toerre at jorden ikke umidlbart vil optage vandet naar du vander.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Tror ikke det er godt at blande sæbe i.
Vand har heldigvis hørt om tyngdekraften :wink:

Den kvinde du mødte i growshoppen lyder til at være upålidelig!
Frygteligt vrøvl haha

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen

et andet spørgsmål. mødte engang en kvinde i min "lokale growshop" der påstod at det var ubber vigtigt at vande sine potter i skåle, man måtte aldrig vande ovenfra :| :| :| ???? er det en bedre måde ? og kan man ligesåvel adde gødning på denne måde og er der nogen fordele ved det ?

har set et par stykker gøre sådan i videoer, det skulle givetvis sørge for at jorden trækker præcis det vand der skal bruges, så man ikke over/under vander, og vandet skulle fordele sig mere jævnt i potten

nogle som har prøvet metoden?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

tror nu også bare jeg holder mig fra det med sæben selv om der jo egentlig ikke burde ske noget ved det hvis det f.eks var brun krystal sæbe.. Crime, men en svamp f.eks/ klump jord, trækker vel ligemeget vand om den er sat i et fad med vand eller om der bliver hældt vand ud over den over længere tid.. den kan vel ikke suge mere vand til sig fordi den står i et fad med vand, den kan vel uanset hvad indeholde et max antal liter vand uanset hvor vandet kommer fra så jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener. Den burde jo suge til jorden ikke kan indeholde mere. for jeg tror ikke man drukner sine planter særligt nemt ved at vande ovenfra heller (det skulle jo være pænt svært at drukne den plante) det lyder mere sandsynligt at man overvande ved at stille dem i skåle/fade end ved at vande ovenfra...
men jeg ved nu ikke... de skal vel bare have noget vand på en eller anden måde altså :D fuck dat shit

tak for svarende alle sammen

købe igen noget af det der ph væske til at se hvilken ph værdi vandet har, har stadig noget satans skrapt stads (phospor syre tror jeg det er ) til at sænke ph værdien da mit vandhane vand ligger på 8-9 :shock: prøver at få den ned på 5-6, men det er første gang jeg er begyndt så tidligt at indstille ph værdi ved planter, prøver bare at gøre alt for at de ikke skal chokkeres og bremses mere endnu og det ser ud til at virke, de skyder deropaf pt ! :) så fik de også lige 1ml alg a mic pr liter i vandet, har desuden fundet ud af at alc a mic (som du NÆSTEN ikke kan overdrive med) forhøjer ph værdien lidt, f.eks da jeg fik min ph værdi ned på 4 stks ved et uheld (nervøse hænder når jeg hælder syre op i guess) addede jeg bare 4-5 ml alg a mic til 6 liter vand ( hvilket jo ingen dose er) og rørte godt rundt, og så lå ph værdien på 5-6 igen. Normalt er det jo bedst at hælde alt sit stads i vandet for så at indstille ph'en, det gør jeg normalt også, men nu dossere jeg altid lidt under med alg-a mic'en så jeg kan tillade mig at adde lidt hvis jeg har får "løse håndled" når jeg adder syre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg ved det sku heller ikke :D jeg har kun set det kort 2-3 gange ud af måske 100 videoer, det er ikke særlig udbredt og der er ikke mange informationer omkring det, så det er sku nok bare noget ævl, der er virkelig mange fjolser der laver guides om præcis det man ikke skal gøre, så hvorfor ikke os omkring vanding :)

når du bruger jord er 5 så ik lige lovlig lavt? så vidt jeg er informeret er 6.2 - 7 bedst til jord

hvordan blander du syre i dit vand?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jo ret mig endelig hvis jeg gøre noget forkert hehe :) ! jeg plejer bare at holde den på ca 5-6 stks - det kan være lidt svært at regne ud da man skal gå efter et farveskema, jeg plejer at sige at en go pisfarve når man har proppet de der ph dråber i den lille vandbeholder er en god farve :D dog kan det sometider være svært at bedømme imo - når man har puttet alt gødnngen i vandet da den self også gør vandet lidt mere grumset/ mørkere, og har også ladet mig fortælle at det ikke gør det store at stillle ph værdien i jord da den skulle "buffe ph'en ned" .... så ... jo ? måske er der noget om det du siger ? måske hellere en 6-7 end en 5-6 - nogen der ken bekræfte ?

syren er btw en PH-down - altså den er lavet til det bare rolig ;) han advarede mig dog i butikken om at det var noget skrapt stads og man skulle passe på med ikke at få det på huden og vaske sine hænder efter man havde haft det i brug, samt bruge meget lidt, og det er rigtigt, jeg tror jeg bruger hvad der vil svare til 2 ml til 6-7 liter vand, (ikke lige noget jeg har lyst til at suge op i en sprøjte og måle hehe ;) ) den klare tricket fint, men ville dog gerne have noget lidt mildere næste gang jeg køber en ph-down, de var så også bare lige 50-60 kr dyre og derfor valgte jeg sidste gang den billigere og mere skrape udgave da jeg allerede havde brugt flere penge end hvad godt var hehe :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

der er massere af de her skemaer til forskellige grows

i jord optager planten mest muligt af alt med en ph på 6.5 - 7
Billede

din jord har en ph på 5.6 - 6.4, hvis den så får vand der er omkring 5 så ender den på 5 - 6

som du kan se på skemaet så vil den kunne optage mindre af alle grundstofferne og det vil helt sikkert kunne mærkes på dit grow

hvilken ph test bruger du, er det den samme som der er i m420 growlogs setup?

har nok ik formuleret mig ordenligt :D det jeg mente med syren var hvordan du måler op og blander det i vandet, det lød som om du havde lidt problemer med det, hvorfor vil du ik bruge en sprøjte frek.s ? det ætser ikke plastikken væk hvis det er det du er bange for, du skal bare huske at rense den med vand hver gang

husk at sætte proppen på når du er færdig med at blande i din mega skævert, ellers giver det en ubehagelig krassen i næsen der vare ved 10-15 min :D

hvis du har et forholdsvist lille grow som mig, 7-9 planter og ikke har med så meget vand at gøre så brug en pimpette, så kan du styre hver dråbe, mit vand har en ph på over 8-9 stykker, og jeg fandt hurtigt ud af at 10 dråber ph down til 1 liter vand (med mit gødning i) ga en ph på lige under 7

det der osse er vigtigt er at ph down er ikke godt for jorden, det får din EC til at stige, både ph down og algamic, så det med at måle løst og så lige redde den med lidt extra gødning er ikke en god løsning

skaf en pimpette og regn ud præcis hvor mange dråber du skal bruge, husk at justere når du går op eller ned i gødning, så bliver det dejlig nemt og så kommer der aldrig 1 dråbe mere i end der er brug for

og btw, jeg skal selv have købt mig sådan en målepind man stikker i jorden, den måler både ph og fugtighed overalt i potten, og den koster kun 100 kr. det er must have til så lille en pris

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

? jeg måler altid uden sprøjter så længe det bare er PH'en der skal pilles ved, det er ret let, og så længe det kun er alg a mic og ikke noget stærk gødning går det nok, sådan har jeg gjort i 3 grows nu uden problemer overhovedet :) så der behøves hverken pipetter eller sprøjter for at dosere lidt syre, det kan jeg efterhånden nogenlunde, og jeg under dosere i forvejen mit alg a mic netop så jeg kan tillade mig at adde et par ml mere hvis den er lidt for lav den ph. metoden har indtil videre givet glimrende resultater

ja det har du vist ret i, det må jeg også ha anskaffet mig, sådan et ph sæt jeg har (det er en iille beholder med mørkeblå væske og et farveskema på - med en lille glasbeholder til man fylder op med vand, drypper et par dråber i og ryster) det set koster vist en 50 kr.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

hvis det er et ph set fra general hydroponics så ville jeg mene pis gult er for lavt, specielt med en jord der måske har ph 5.5 i forvejen, jeg rammer altid den grønne farve 7 og så måske en lille bitte tand nedad mod 6.5, men det er jo smag og behag, hvis det virker for dig så er det jo godt nok :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

på min test står der godt nok at det jeg kalder pisgult er 6.0, jeg plejer nu også at holde den på meget lysegrønt som skulle være 6.5 til let gul. Det må vel være fint nok ? og jo det er general hydropronics

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]