Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 aug 2025 18:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej med jer Psych :-)

Jeg vil gerne høre om andre med AD(H)D, om jeres erfaring med de stoffer man kan få på recept.
Pt. Får jeg Concerta 54mg med 10mg IR om morgenen. Men syntes bare jeg bliver indelukket, mister lysten til at lave noget.
Og så en mærkelig følelse i kroppen. Det svinger lidt fra dag til dag, men det er sådan en dag jeg har idag.
En blandet følelse af angst og kedsomhed, selvom jeg laver noget.

Så vidt jeg kan læse på nettet, så kan man få Lis-amfetamin og strattera som alternativer.
Har i prøvet dem, eller måske noget helt andet. Som i føler hjælper jer?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Da jeg blev medicineret for ADHD fik jeg 2*30mg methylphenidat ER + 10mg efter behov..

Jeg har ikke prøvet nogle af de andre præparater, men efter en periode med methylphenidat følte jeg mig også indelukket, grænsende til deprimeret faktisk.
Så jeg stoppede medicineringen og har siden da arbejdet med min "lidelse" på anden vis :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Da jeg blev medicineret for ADHD fik jeg 2*30mg methylphenidat ER + 10mg efter behov..

Jeg har ikke prøvet nogle af de andre præparater, men efter en periode med methylphenidat følte jeg mig også indelukket, grænsende til deprimeret faktisk.
Så jeg stoppede medicineringen og har siden da arbejdet med min "lidelse" på anden vis :)

Jeg oplevede akkurat det samme og gjorde akkurat det samme.

Sjovt nok havde south park sku ret med deres afsnit om ritalin...

Studier har vist at fiskeolie samt zink kan mindske ADHD symptomerne. Ligeledes er jeg også overbevist om at en rigtig sund kost, med masser af grønsager, frugt, kød, bulgur, brun ris og så videre, samt minus sukker, kan hjælpe rigtig meget.

Dertil er jeg også sikker på at nok søvn og motion har noget at sige. Samt træning i at skærpe ens koncentration. F.eks. igennem at meditere en smule hver eneste dag.

Noget af det interessante ved ADHD er den ekstraordinære evne til et super stærkt fokus, hvis bare det er noget man har interesse for. Hvis du ligesom kan lære at "styre" alt den rastløse energi, og vende det til noget positivt, så er det lige pludselig ikke længere en lidelse, men nærmere en "fordel".

Til mundtlige eksamener og i sociale sammenhænge har det f.eks. hjulpet mig gevaldigt, da jeg konstant har snakke materiale til rådighed jeg kan fyre ud af munden. Det samme gælder for skriftlige eksamener, jeg får konstant 1000 ideer der popper op i hovedet på mig.

Ligeledes har det været ret gavnligt når jeg har dyrket meget computerspil eller sport, hvor jeg i allerhøjeste grad kan mærke at mit fokus bliver sindsygt godt. :)

Junior medlem
Brugeravatar

har været på både concerta 54mg og ritalin 30mg, concerta gjorde mig virkelig zombieagtig og fik det ubehageligt når jeg tog dem. ritalin ir virkede tilgengæld rigtig godt og jeg var i stand til at koncentrere mig og medicinen påvirkede ikke mit stemningsleje, men min læge insisterede på concerta var det bedste og ville ikke udskrive mere ritalin. Nu selvmedicinere jeg mig bare med cannabis og har det generelt meget bedre end da jeg var på piller.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Noget af det interessante ved ADHD er den ekstraordinære evne til et super stærkt fokus, hvis bare det er noget man har interesse for. Hvis du ligesom kan lære at "styre" alt den rastløse energi, og vende det til noget positivt, så er det lige pludselig ikke længere en lidelse, men nærmere en "fordel".

Lige præcisely! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Har fået Modiodal for min ADD, i mange år.
I det sidste 1 - 11/2 år har det ikke virket ordenligt..
Det skulle åbenbart være helt normalt, at modiodalen holder op med at virke, efter en årrække hrumpf.
Er næsten tilbare til sådan som jeg var, før jeg blev medicineret.
Det er ret fustrerende mht familie, arbejde, pligter mm
Har hørt at Stratea skulle være meget lig modiodal, men har ikke prøvet det (endnu).

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men ja, Cannabis er udemærket selvmedicinering til ADHD/ADD for nogle.
Det er knap så godt for følelserne og andre ting, det ligger låg på..

-John Rooney.

Medlem

Jeg har fået Medikinet 20 mg IR to gange om dagen, skiftede til depot 10 mg 2 gange om dagen. Stoppede grundet alt for mange bivirkninger.
I dag er jeg på strattera 40 mg om dagen, hvilket jeg er rigtig glad for. Var meget skeptisk i starten og bivirkningerne fik mig næsten til at opgive, men de er helt væk nu.
Strattera giver mig fuldstændig ro i kroppen og hjælper ret godt på min koncentration. Bivirkningerne er næsten ikke tilstede.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det skulle åbenbart være helt normalt, at modiodalen holder op med at virke, efter en årrække hrumpf.

Sådan er det nu med det meste, hvis ikke al medicin; tolerance.. Efter en periode skal dosen justeres

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sådan er det nu med det meste, hvis ikke al medicin; tolerance.. Efter en periode skal dosen justeres

Doserer den kun om sommeren og vinteren.
Dvs jeg får lidt mere om vinteren..
Kan sku snart ikke få mere end jeg får - er over anbefalingen.

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Kender godt til den med super fokus. Desværre så bliver det sværere og sværere at finde noget, jeg kan bruge så meget tid på som før.
For snart 1 års tid siden, brugte jeg mange timer på spil servere osv. Men tabte lysten, da det blive det samme om og om igen.
Jeg elsker at finde på idéer, og få dem ud i verdenen. Skal bare have fundet noget nyt, jeg kan lave. Nå nok historie. :-P

Cannabis er udelukket da jeg er hjemmeboende. Og så får jeg det lidt små skidt når jeg ryger. Det sortner for øjnene, og får nærmest et panik anfald. (for meget røg kan godt have noget at sige).

Men rart at høre jeg ikke er den eneste zombie på Concerta. Vil tage Strattera op med min psyk, hvis han ikke har andre idéer.
Han mener dog der er INGEN forskel på Concerta og IR. Men der er jeg så uenig. Ved bare ikke hvordan jeg skal tage det op.
For havde det faktisk en del bedre på IR..

Medlem
Brugeravatar

I kan evt. prøve at lytte til Binaual, Isochronic el. Rife lyd/beats.

Fordelen ved især Isochronic og rife er at de ikke kræver høretelefoner, men kan anbefales alligevel.

der er en lang række af forskellige videoer på youtube, lige fra kræft til migræne: eksperimenter, og husk at fordyb jer i processen. Det kan godt være "kraftigt". :peace: :gud: :cheers:

http://www.youtube.com/watch?v=gMqVKstfH5w

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sortsky@
Har sikkert ikke fulgt med, men hvad er IR?

Er der andre i forummet med adhd/add, der også bøvler med overgangene til sommer og vinter?

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har ADHD og har prøvet de fleste medikamenter, Ritalin præparater går jeg en lang bue udenom! Jeg bryder mig ikke om at have følelsen af at noget dæmper mig. (Udover når jeg ryger mig i kælderen!) :cheers:

Plus at Ritalin gav mig STORE nedture! Jeg er overbevist om at det er ren gift, og at børn overhovedet IKKE! skal indtage det i nogle former! :!:

Det er først fra da jeg begyndte på Strattera, at medicin havde en positiv indflydelse på mig, jeg får nu 25 mg hver dag (Ikke ret meget), men det sammen med sund kost og motion opnår bedste resultat.

Så mit råd! Hop på Strattera vognen. Men vær opmærksom på at Strattera er i depotform, og skal tages over længere periode for at opnå effekt.
Og så kan det ikke misbruges, og jeg har intet mærket af bivirkninger, på nær i starten da jeg tog dem. (Lidt eksem og slap vandslange, men det går over når kroppen vænner sig til præparatet.

Held og lykke fremover.

:peace:

Medlem

Sortsky@

Instant release, hvis jeg ikke tager helt fejl :) ?

Medlem
Brugeravatar

SE ET EGERN !!! :shock:

:offtopic:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sortsky@

Instant release, hvis jeg ikke tager helt fejl :) ?

Ok, så giver det mere mening :wink:
Troede det var noget adhd medicin af en slags..

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har ADHD og har prøvet de fleste medikamenter, Ritalin præparater går jeg en lang bue udenom! Jeg bryder mig ikke om at have følelsen af at noget dæmper mig. (Udover når jeg ryger mig i kælderen!) :cheers:

Plus at Ritalin gav mig STORE nedture! Jeg er overbevist om at det er ren gift, og at børn overhovedet IKKE! skal indtage det i nogle former! :!:

Det er først fra da jeg begyndte på Strattera, at medicin havde en positiv indflydelse på mig, jeg får nu 25 mg hver dag (Ikke ret meget), men det sammen med sund kost og motion opnår bedste resultat.

Så mit råd! Hop på Strattera vognen. Men vær opmærksom på at Strattera er i depotform, og skal tages over længere periode for at opnå effekt.
Og så kan det ikke misbruges, og jeg har intet mærket af bivirkninger, på nær i starten da jeg tog dem. (Lidt eksem og slap vandslange, men det går over når kroppen vænner sig til præparatet.

Held og lykke fremover.

Lyder godt med strattera :)
Ved du noget om det også kan gå til add'ere?

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Held og lykke fremover.

Lyder godt med strattera :)
Ved du noget om det også kan gå til add'ere?

Det kan det sagtens. :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
lol... som alle andre "skoletrætte" unge fik jeg også konstateret ADHD, fordi jeg var lidt urolig og rastløs, jeg tog aldrig noget medicin imod det og syntes ikke at diagnosen ADHD har lavet om på mit liv, syntes ikke jeg mærker nogen symptomer der genere mig, self kan jeg være lidt hyperaktiv og rastløs ind imellem men hvem kan ikke det ?.... jeg syntes personligt man skal holde sig langt væk fra psykiaterens gift indtil man har prøvet alt andet der er af altnernative behandlingsmuligheder, jeg ville personligt kun røre ritalin mm når ADHD'en ødelagde mit liv, og motion og sund kost ikke længere hjalp (fiskeolie mm) - det er sjældent man ser folk faktisk prøve at gøre noget for det før de popper en pille i krainiet og det er skammeligt. hvis det var så let at blive rarsk (æde en pile er som at trykke på en regnbuefarvet "nu du rarsk" knap) var ingen syge.

jeg har oplevet LAAAANGT flere få det af helvedes til af medicin fra psykiateren, det har næsten altid hjulpet dem for en meget kort periode - for så at gøre dem syge, og somregel mere syge end de i forvejen var. Har set enkelte tilfælde hvor det har hjulpet folk, men der har de somregel også været agrresive og voldelige og idethele taget totalt uegnet til at færdes iblandt andre mennesker, men hos folk der lider af list angst elller søvnbesvær ser jeg ofte folk havne i et benzodiazepin misbrug, folk der er depri der tager SSRI og lign bliver endnu mere kede af det, og folk der har små problemer få truxaler og blive nogle tomme zombier indevendig, det er tragisk. jeg selv har fået tibudt både seroquel og benzoer imod ligt søvnproblemer ved et hash stop, det er jo for dumt, så dumt som det overhovedet kan være.

Senest rettet af Mr.Pink 09 dec 2013 18:40, rettet i alt 2 gange.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]