Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 07:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej.
Jeg er en pige på 15 år.
Min kæreste har sagt noget om at piger ikke kan klare at ryge lige så meget hash som drenge, og så er mit spørgsmål:
Passer det? Og vil det sige at der er større chance for at piger kan få psykose end drenge?
Har søgt på det meste for at finde svar på det, men kan ikke finde det nogen steder, så nu spørger jeg da jer, håber i kan hjælpe! :)
Tak på forhånd :)
- Nikki15

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Tror ikke der er nogen forskel på hvilket køn, der har størst chance for at få en psykose.
Hvem kan klare at ryge mest?
Det er et spørgsmål om højde og drøjde imo.
En gut på på 1, 90 og 100+ kan sikkert ryge mere end en på 1, 50 og 60kg.
Også alt efter hvor stor ens tolerance er.

Syntes du skal tænke dig grundigt om, mht hash.
15år mener jeg er ALT for tidligt.

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Som GG er inden på, burde du overveje at vente til du er fyldt hvertfald 18 med cannabis og andre rusmidler for dens sags skyld. Når det er sagt så:

Der kan godt være forskel i forhold til ens køn, da cannabis påvirker det endocannabinoide system, som højst sandsyneligt er forskelligt modtageligt i forhold til hvilket køn du er. Men det er kun gætterier fra min side af, men det kan være der er lavet en videnskabelig undersøgelse på området. Der er hvertlfald værd er grave frem.

Ang. hashpsykose. Jeg skal ikke kunne sige om det er sundhedsstyrelsen, dine lærer eller forældre eller hvem der har kørt en skræmmekampagne hvor hashpsykose har været en af hoved argumenterne for at holde sig fra cannabis. Men sandheden er at sandsyneligheden for at udvikle en hashpsykose, hvis du er normal i hovedet i forvejen er usandsynlig lille. Især hvis du holder doserne lave og set og settings er i orden, altså omgivelserne og din mentale tilstande er iorden inden du indtager cannabis.

Jeg kender mindst 1000 mennesker der er prøvet cannabis. Og jeg har aldrig hørt om nogen der har haft en hashpsykose, og det er tiltrods for at flere af dem har været psykisk syge, og netop været disponeret for at udvikle en hashpsykose.

Sandsynligheden for at udvikle en psykose af andre ting er større, vil jeg vove at påstå.

Medlem
Brugeravatar

Nu vi er ved psykosesnakken:
Min højt respekterede biologilære kørte på, at at der var lavet en statistik, som sagde, at 1 af 100 får en hashpsykose første gang det de prøver det. Jeg ærgrer mig stadig meget over, at jeg ikke efterspurgte dokumentation på dette. Nogen der bekræfte/afkræfte eller har hørt/læst det samme?
Men strengt taget kan man ikke endu tale om at hashrygning kan føre til psykose - det kan jo lige så godt være psykosen, der fører til hashrygning.

og de svære slipper fri.

Medlem

Skyggen: Statistikker kan også være gode hvis man gerne vil underbygge sin pointe, men han siger jo intet om hvor stor en % del af ikke hash-rygere der udvikler en psykose. Det skal man huske at sammenligne med, for at finde den egentlige forskel, efter min mening.
Jeg har ihvertfald aldrig læst andet end der er blevet bevist en SAMMENHÆNG mellem psykoser og hash. Der er også en sammenhæng mellem folk der har hovedpine, og folk der bruger panodiler, hvis du kan følge mig. :-)

Junior medlem

Snufkin:
Jeg er normal i hovedet synes jeg selv, har bare et ret stort temperament. Jeg ryger også kun et par gange om måneden, da jeg kun ryger sammen med min kæreste. Ved ikke om det har noget med i det, altså jeg jeg kun ryger et par gange om måneden, har det det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil ikke mene at man kan lave statistiker på hashpsykoser.
Kan ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre..
Få folk til at ryge og overvåge dem, indtil 'en får en psykose?
Hvis man har eller har tendenser til psykisk sygdom/sygdomme, så er det en god ide IKKE at ryge cannabis.
Ligeledes mener jeg heller ikke det er hensigtsmæssigt at ryge cannabis i en alder feks 15 år.
Hjernen er ikke fuldt udviklet og de færreste i den alder har en dybere indsigt i sig selv.
Vil mene der er større risiko for en dårlig oplevelse med cannabis i den alder, end en voksen/moden person.

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Skal man da have en stor/dyb selvindsigt for at ryge tjald? Ikke helt efter min mening, måske lidt for at kunne se om det påvirker ens liv dårligt. Synes i/du (Gearløs) at det samme gælder f.eks. alkohol? Og Ang. Statistiken, så har man nok bare udspurgt folk, der har prøvet det. :)

og de svære slipper fri.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Nej, du behøver ikke en dyb selvindsigt, men din hjerne bliver påvirket, mens den er under kraftig udvikling.
Jeg tror det er det de mener. :)
Derfor synes jeg også alkohol burde være noget man venter med, men vi har vel alle været 13 år, hvor alle ens venner begyndte at drikke, og så skulle man jo ikke være udenfor...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ang selvindsigt så mener jeg at det er vigtig at kende sin psyke.
Hvordan man reagerer i forskellige situationer, stress, frygt ovs.
Vidste selv ikke en skid, da jeg var 15 - bare fuld fart frem.
Ved ikke om cannabis er farligere end alkohol.
Man gør helt sikkert dummere/farligere ting fuld..

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Skal man da have en stor/dyb selvindsigt for at ryge tjald? Ikke helt efter min mening, måske lidt for at kunne se om det påvirker ens liv dårligt. Synes i/du (Gearløs) at det samme gælder f.eks. alkohol? Og Ang. Statistiken, så har man nok bare udspurgt folk, der har prøvet det. :)

Det handler ikke om at have en dyb selvindsigt, men derimod om man er færdig udviklet. Og det er man ikke som 15 årige.

Alkohol adskiller sig fra cannabis (eller mere nøjagtig THC) ved at være en depressant. Hvorimod THC er et halucinogen. Halucinogener er helt sikkert mere "hårdt" for psyken end alkohol. Jeg ser ikke noget problem i at 15 årige prøver alkohol.

Det skal dog lige tilføjes at cannabis også indenholder en depressant ved navn CBD cannabidiol, udover ca. 84 andre cannabinoider.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det handler ikke om at have en dyb selvindsigt, men derimod om man er færdig udviklet. Og det er man ikke som 15 årige.

Alkohol adskiller sig fra cannabis (eller mere nøjagtig THC) ved at være en depressant. Hvorimod THC er et halucinogen. Halucinogener er helt sikkert mere "hårdt" for psyken end alkohol. Jeg ser ikke noget problem i at 15 årige prøver alkohol.

Det skal dog lige tilføjes at cannabis også indenholder en depressant ved navn CBD cannabidiol, udover ca. 84 andre cannabinoider.

Nemlig!
Helt enig :)

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Mere "hårdt" for psyken? Hvordan er det mere hårdt? Det jeg ser som den værste konsekvens ved brug af cannabis i en tidlig alder, er at det nedsætter koncentration, indlæringsevnen og hukommelsen, hvilket er nedern, nu når man går i skole. Selv synes jeg at alkohol i alle aldre er et farligere rusmiddel end cannabis. Der er risiko for overdosis og død. Under påvirkning, kan alkohol også føre til en hulens masse dumme beslutninger på en anden måde end hash, og det er også ofte dårligt som teenager, hvor konsekvensberegning allerede ikke er i sit es. Jeg er også jævnt træt af "cannabis er dårligt fordi hjernen er i udvikling" - argumentet. Det uddybes aldrig, for det er der ingen, der kan.

og de svære slipper fri.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Alkohol er uden tvivl et farligere rusmiddel end de fleste andre rusmidler, ingen tvivl om det.

Men jeg forstår ikke hvorfor du er træt af det argument. Det giver da god mening at det er en dårlig ide at eksperimenterer med stoffer (især de psychedeliske) når man er under udvikling, både personligt og fysiologisk. Du kan faktisk bliver underudviklet kropsmæssigt hvis du har et massivt hash misbrug for tidligt i dit liv.

Men endnu vigtigere, det handler om at du i teenageårene er under en personlig udvikling. Du er ved at finde ud af hvem du er som person. Samtidigt er teenageårene også en meget kaotisk og forvirret periode af ens liv, og det harmonerer ikke særlig godt med begreberne set & settings og harm reduction.

Alle jeg kender der har taget stoffer i en for tidlig alder, fortryder det.

Medlem

Nu vil jeg lige kommer her, som en 16 årig knægt, som i alle sammen sikkert ser ned på fordi jeg er ung og røger lidt fed, bla bla bla. Okay måske ikke, jeg prøvede at ryge første gang da jeg var 15 år vil jeg tro. Har altid tænkt cannabis som det der farlige stof der gør folk dumme og som giver psykoser og man bliver doven af det. Mine venner begyndte at ryge det og jeg snakkede med en af mine gode venner om vi snart skulle prøve det også, så jeg prøvede det med en af mine andre venner som havde røget en del og nu holder jeg af rusmidlet.'
Der er mange unge som ikke har styr på noget i deres liv endnu, og man skal pointere for netop dem at det er bedst hvis de holder sig væk fra ALLE rusmidler, også alkohol. Men der er altså også vi unge som læser op på ting inden vi prøver det, og sørger for at have set og settings i orden når jeg ryger.
Det jeg ville frem til er at man ikke skal skære alle over en kam, da vi er nogle der godt kan holde til det uden at fucke livet op, men det samme er der med alle andre rusmidler, så hvis man siger man ikke skal ryge cannabis når man er under 18 (Ja 15 er ret tidligt, har jeg også indset) så skal man også fraråde at personen drikker alkohol da det kan fucke ens liv op lige så meget som cannabis.

:peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man kan sagtens skærer alle over en kam. Der er ingen der er færdig udviklet, både personmæssigt og fysiologisk før de er i starten af 20. Og i den alder er du stadig og meget forvirret og usikker på dig selv. Vi kan jo heller ikke sidder her og anbefale unge mennesker at tage stoffer, det er trods alt et harm reduction board.

Når det er sagt, så tror jeg at jeg var 13-14 år da jeg røg hash første gang, og jeg udviklede et misbrug fra jeg var 15-16 år med abstinenser og hvad der følger med. Jeg vil ikke sige jeg fungerer særligt godt i det normaliseret samfund i dag, men jeg har alligevel fundet ud af det på en eller anden måde. Måske fordi jeg er social begavet og har et godt netværk. Men for andre i min situation, ville virkeligheden se væsentlig anderledes ud tror jeg.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
snufkin skrev:
Jeg vil ikke sige jeg fungerer særligt godt i det normaliseret samfund i dag, men jeg har alligevel fundet ud af det på en eller anden måde. Måske fordi jeg er social begavet og har et godt netværk. Men for andre i min situation, ville virkeligheden se væsentlig anderledes ud tror jeg.

Har du lyst til at uddybe? :hm:

Medlem

jeg prøvede hash som 15 årig, og har ikke haft problemer med det på noget tidspunk i de 4 år jeg har røget, men jeg har heller aldrig oplevet teenage årene som folk beskriver det med at være forviret og alt for selvbevidst, jeg har altid været ligeglad med hvad andre tænkte om mig og være udenfor, på den anden side af sagen jeg er ligeglad med det meste og har været det så længe jeg kan huske :D

Medlem
Brugeravatar

Tror ikke køn har noget at gøre med hvor meget hash man kan klare, nok nærmere størrelse og tolorance. Har i hvert fald kendt en håndfuld kvindelige pothoveder der suger endnu mere bong end mig :!:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Tror desværre at dette topics oprindelige spørgsmål er umuligt at svare på! Som snufkin nævner kan man jo sagtens sige "at alle kan skæres over en kam (fordi de er for unge!), men igen. - der bliver også nævnt eksempler i tråden hvor helt unge på 15år sagtens kan styre det, skal de så ikke have lov?

Det er virkelig et svært spørgsmål at svare på! Det må næsten være op til den enkelte at vurdere. Men under alle omstændigheder tror jeg man gør klogt i at vente til minimum 18-20år med rusmidler. Jeg var ikke et hak bedre da jeg var ung. - men det fortryder jeg også idag !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]