Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 13:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 73 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja der er milepæle til forskel - nu ser jeg straks, hvorfor den totale forvirring vil opstå med et dansk slogan istedet for det engelske :P

Jeg mindes også at have set eller læst, at det var Timothy Leary, som "fandt" på ordet - men jeg kan huske forkert.

Medlem
Brugeravatar

Haha gøre forvirringen total ligefrem som du dog kan sige det :lol:

Syntes altså jeres forslag er ret kedelige, kunne være fedt med et mere friskt et, skal vi ikke trække lod om hvem der bestemmer sloganet? :mrgreen:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Syntes altså jeres forslag er ret kedelige, kunne være fedt med et mere friskt et, skal vi ikke trække lod om hvem der bestemmer sloganet? :mrgreen:

Saa maa du jo komme med et bedre bud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Hvad??? Nu er jeg forvirret :lol:
Jeg har aldrig tænkt på, at Psychedelia er et engelsk ord? Er det det?

Ja og nej. På dansk ville man skrive Psyke- og ikke Psyche, men søger man på hvad navnet betyder får man dette op: The subculture associated with psychedelic drugs. Det er et ord som er opstået på engelsk, men det er blevet et navn man bruger om den psykedeliske subkultur over hele verden.

Jeg synes "åben dit sind" er lidt kedeligt. Så hellere
Psychedelia - Nøglen til større bevidsthed
eller
Psychedelia - udblokker din bevidsthed, når den bliver for trang

Udblokker. :rocking:

Medlem
Brugeravatar

Har allerede kommet med et forslag, men må hellere lave det om til 'Because drugs are cool!' så forvirringen trods alt ikke bliver total :mrgreen:

Junior medlem
Brugeravatar

Psychedelia - Gør dig opmærksom

Det, eller afarter deraf, ville være mit bud, da det både indikere hvad psychedelia kan gøre og hvad man bør gøre inden.
Ellers synes jeg:
Psychedelia - Stoffer til eftertanke
Var et rigtig godt bud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan også selv rigtigt godt lide "Stoffer til eftertanke"

- Eftertanke:
Grundig overvejelse; det at tage sig tid til at tænke over tingene.

- Det faste udtryk "stof til eftertanke":
Noget der kan medføre nærmere kritiske overvejelser, selvransagelse el.lign.

- Stoffer til eftertanke:
Ordlegen med 'stof' og 'stoffer' har først og fremmest en humoristisk side. De to navneord ligger tæt op af hinanden både i stavemåden og udtalen, men refererer i denne sammenhæng til to vidt forskellige betydninger. 'Stof' har flere betydninger; det bruges både som begreb i biologien, fysikken, kemien, men anvendes desuden også om noget så uhåndgribeligt som det, der skaber og ændrer vores tanker -jf. det faste udtryk.
'Stoffer' deler i de fleste sammenhænge den samme betydning som 'stof'. Det er plur. af 'stof', men anvendes i denne sammenhæng, som vi alle ved, om den fælles betegnelse for euforiserende substanser.

Den "seriøse" side af ordlegen indeholder netop referencer til de psykedeliske stoffers virkning på sindet - nemlig at der skabes tankevækkende information både under og efter brug. Det er nævneværdigt, at bevidsthedsudvidelsen fortsætter selv efter indtagelsen af psykedeliske substanser, hvilket er simpelt inkorporeret i "stoffer til eftertanke"

Desuden ligger der en metabetydning i ordene 'stoffer' og 'eftertanke', som vedrører tanken om brugen af andre stoffer end de psykedeliske, der nødvendigvis hverken er sunde for krop eller sjæl, men bruges som mere eller mindre sundhedsskadelige nydelsespræparater. Det er i høj grad også disse stoftyper, som hver dag diskuteres herinde på forumet.

Sloganet "Stoffer til eftertanke" kan læses med flere tilgange, hvilket kan være en fordel, når siden nu engang bruges af alle typer mennesker. Vi forstår alle budskabet forskelligt, men fortolkningsdelen er vigtig for os alle. Jeg synes dette slogan indeholder mange fortolkningsmuligheder, der alle refererer til noget positivt. Budskabet fungerer kun på dansk - "drugs for afterthought" går bare ikke :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten

Har allerede kommet med et forslag, men må hellere lave det om til 'Because drugs are cool!' så forvirringen trods alt ikke bliver total :mrgreen:

ja hah ! :D det er da i hvert fald tydeligt hvilken cool fyr du er blevet ar alt det narko ;)
forslag :
pure nature baby ! sådan da.
velkommen til hønsegården
her kan vi forvandle dig til en misbruger der bader i bagkloskabens liderlige lys resten af sine dage.
dø hurtigt ! dø vildt !
narkomanens facebook
junkies just want have fun
stoffer ? farlige ? her dør der kun minimum en person om året pga narko.
Narko ! det er bedre end at tage bilen
hvis du vil bestemme her skal du først smadre dit liv.
for dig der bare ikke kan få nok
how to take drugs A-Z

vi passer på hinanden.
vejledning og rådgivning til brug af euforiserende substanser(eller stoffer)

Senest rettet af Mr.Pink 11 jan 2014 13:11, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
narkomanens facebook

+10

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg vil godt forsvare vores slogan!
For det første giver det mening at det er på engelsk, da navnet "Psychedelia" også er på engelsk. At skrive en dansk tekst efter Psychedelia, vil derfor blot gøre forvirringen total!
For det andet ligger der en dejlig dobbelt betydning i sloganet "Open your mind". Kan læses som at psykedeliske stoffer åbner op for hjernen. At psykedeliske stoffer virker som nøgler - til de låse der sider i din hjerne.
Dette synes jeg er en meget korrekt måde at anskue hvordan de psykedeliske stoffer virker på.
Samtidig giversloganet det budskabet, at man skal være åbensindet, dvs. give slip på dogmatiske holdninger både over for stoffer, men også over for livet generelt.

Så vil jeg godt forsvare, hvorfor sloganet skal være dansk. Det er en dansk side med danske brugere, som sagtens kan se den samme dobbelte betydning i et lignende slogan på dansk. Noget så simpelt som "udvid din bevidsthed" ville ikke forvirre mig, men derimod give bedre mening fordi, det er nærværende og dækker over de samme pointer, som du ridser op i slutningen af indlægget. Derudover tror jeg, at vi vil tolke mere på et dansk slogan frem for et engelsk - vi tænker og taler trods alt på dansk. Engelske citater og slogans er kliché. Det lød sikkert mega fedt i 90'erne.

Spøg til side - jeg synes Åbn dit sind holder bedst... Stille og rolig oversættelse til dansk, ik så meget fancy pantsy der...

Nu hvor man er igang med at kigge på logo og slogan, så kunne man jo samtidig overveje et navneskift til Psykedelia.dk (domænet er ledigt). Under alle omstændigheder stemmer jeg for "åbn dit sind" som tagline. Eller "stof til eftertanke".

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Nu hvor man er igang med at kigge på logo og slogan, så kunne man jo samtidig overveje et navneskift til Psykedelia.dk (domænet er ledigt).

Af en eller anden grund har jeg altid udtalt psychedelia [saɪkəˈdiːliə] på samme måde som psykedelia [sygəˈde:liə].

Det ville nok være for omfattende at ændre så mange ting på siden. Originaltitlen er det, som folk i forvejen kender til, hvilket i først og fremmest er vigtigst. Dernæst kan man altid diskutere hvorvidt, det dobbelttydige slogan skal informere om sidens indhold på dansk eller engelsk. Der skal nok også stærke argumenter til, før ledelsen er overbevist om, at andet end "open your mind" ville klinge bedre :P

OT:

Noget som jeg dog "savner" er lidt variation i de små piktogrammer. De kunne evt. have forskellige farver, så det hele ikke bare er gult og brunt. (måske en lille beskrivelse af ikonerne i OSS, hvis det ikke allerede findes)
Billede Billede Billede Billede

På samme måde kunne man opfriske psychedelias forskellige fora med et lille logo eller billede. F.eks. et billede af svampe i "psilocybin forummet" osv. Jeg er klar på at give en hånd med :)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Vi kommer ikke til at ændre navnet psychedelia.dk. Det tror jeg trygt at jeg kan sige på vegne af samtlige administratorer ;)

Hilsen Fanny

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Og nu da der er kommet så mange ideer, er det tid til at lukke tråden. Jeg kan ikke love jer at sloganet bliver ændret. Vi er trods alt en konservativ og enevældig loge, som holder af at holde sitet i den gode gamle stil som folk kender.
HEIL :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 73 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]