Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 10:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 20  Næste
Forfatter besked
Medlem

Citat:
Hvad siger i til det hele? Har brug for noget hjælp her :D

jeg ved ikke hvad der er sket med psychedelia, jeg synes folk er blevet enormt dårlige til at svare her på det sidste.
men hvad vil du have hjælp til? så kan jeg da give det et forsøg.

Medlem

jeg købte en tørremaskine til at tørre mine svampe med, for nogen år siden.
Den tørre maskine har jeg slet ikke haft nogen problemer med, men jeg er glemsom, når jeg skal gå en tur med min energiske hund.
Jeg tog min hund med mig ud til mit gamle sommerhus, og har helt glemt, at jeg ikke havde lagt de høstede cubensis svampe i den tørremaskine.
så de svampe der lå gennem ugen, i en lille sort plastic container, dem nede i bunden har fået mug på sig.

hvad siger i til den?
må jeg spise dem eller hvad så?

Medlem

jeg købte en tørremaskine til at tørre mine svampe med, for nogen år siden.
Den tørre maskine har jeg slet ikke haft nogen problemer med, men jeg er glemsom, når jeg skal gå en tur med min energiske hund.
Jeg tog min hund med mig ud til mit gamle sommerhus, og har helt glemt, at jeg ikke havde lagt de høstede cubensis svampe i den tørremaskine.
så de svampe der lå gennem ugen, i en lille sort plastic container, dem nede i bunden har fået mug på sig.

hvad siger i til den?
må jeg spise dem eller hvad så?

pas på mycotoksiner, hvis det er en fremmed kontamination der har koloniseret sig, så kender du ikke styrken på de diverse mycotoksiner.

hvis noget fra luften har koloniseret dine svampe, som med mad der har fået mug.
så holder man sig fra det, common sense ;)

for det andet, så de kontaminationer, kunne meget vel have degraderet indholdet i psilocybin, og psilocin.

så jeg vil ikke sige at det er det værd, der er jo altid muligheden for at du kan gro dig nogen nye.
samler

Medlem

hvad er bedst?

spawn der er tæt pakket som en hår mursten, eller spawn der er løst og knapt så tæt siddende?

det tager lang tid i incubation rummet, med tæt pakket spawn, omkring 3 måneder, per pose, men det betaler sig med omkring 200 poser som man engang investerede i til at dyrke shiitake. :?:

men tæt pakker man, så vinder man i høst, og pakker man løst, så vinder man i tid, så mit spørgsmål er: hvilken bør jeg investere min tid på?
jeg bruger sawdust, og en gang i mellem hestelort, og vermiculite.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Det ved du vel bedst selv. Vi kan jo ikke fortælle dig hvad der virker bedst for dig? Så længe du får svampe ud af indsatsen kan jeg ikke se hvordan vi skulle kunne svare på det.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem

Det ved du vel bedst selv. Vi kan jo ikke fortælle dig hvad der virker bedst for dig? Så længe du får svampe ud af indsatsen kan jeg ikke se hvordan vi skulle kunne svare på det.

nogen af jer har tydeligvis forstand på at dyrke på løst substrat.
da jeg altid kun har brugt løst substrat, til at sprede mycelie til mine hårdt pakkede substrater.

så er der ikke en chance, for at jeg kunne have vidst forskellen, medmindre der allerede var nogen derude, i den store verden, der allerede havde lavet en sammenligning.

hvilket jeg tror der er, men da jeg ikke kender svaret på deres forsøg, så bruger jeg psychedelia til at efterlyse nogen svar!

jeg er sikker på at der findes en, eller to mennesker derude, som har forstand på forskellen af de to.

jeg har tydeligvis ikke forstand på den potentielle vægt udbytte der er ved løst substrat fremfor hårdt.

Junior medlem
Brugeravatar

Du siger du nogle gange bruger hestelort. Hvordan virker det?

Har nemlig spekuleret lidt på om der generelt er ting man kan gøre for at gøre svampene mere potente. Give dem mere næring på en eller anden måde.

Er der nogle der har nogle gode fifs?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Alt sammen er baseret på genetik. P. azurescens er set som en af de mest potente psilocybin svampe der findes og de blev først fundet på drivtømmer. Der er ikke særlig meget næring i drivtømmer.

Grunden til man tilføjer forskellige materialer til sit substrat, er for at optimere sin BE (Biological efficiency). "Bio efficiency" er tallet du får når stiller mængden af produkt op med mængden af materialer.
Jo højere, jo bedre.

100 gram friske svampe
100 gram tørre materialer = 100% BE
(Eftersom svampe er ±90% vand kan man regne BE ud ved at veje tørre svampe og gange tallet med 10)

Citat:
In a normal PF 1/2 pint cake, there is about 31 grams of brown rice powder (1/4 cup) and about 17-20 grams of vermiculite (1/2 - 2/3 cup) which adds up to about 50 grams dry weight. It can be conservatively stated that a properly cultivated PF 1/2 pint cake can produce (with several flushes) at least 10 grams of dry shrooms (100 grams wet weight). By using the above biological efficiency formula - this equals an easy 200% biological efficiency for that 1/2 pint PF cake (50 grams of dry substrate producing 100 grams of wet shrooms is twice efficiency - the wet shroom weight is twice the weight of the dry substrate, or in other words - 200%).

http://www.fanaticus.com/ripsnort.htm

:)

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem
Brugeravatar

Hey, er der nogen her (eller nogen i verden), der ved hvad psilocybinens egentlige funktion i svampen er? Eller er det kun et biprodukt fra andre processer? Hvis man ved det, kan man muligvis spekulere i øgning af psilocybinproduktionen i svampen. Men det havde man jo nok hør om så... :)

og de svære slipper fri.

Junior medlem

hej godt nytår alle sammen, må det blive et godt svampe år :) håber i kan hjælpe mig med et lille spørgsmål. mine cubensis cambodian vil ikke kolonisere 100% i glasset . bunden bliver ikke rigtig færdig ca 90% færdig . jeg har nogle glas der har stået 11 uger er det normalt ? . jeg har fulgt den Pf tek her på siden . kan det være for meget vand ? eller kan det være mine glas der er for høje? . de er 300 ml http://www.harald-nyborg.dk/p4958/drikkeglas-hoej-6-stk.
der er ellers god kraftig vækst, der når bare ikke bunden.
håber i kan hjælpe
tak:)

her er et billed http://billedeupload.dk/?v=JzNSY.jpg

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg tror glassene er for hoeje til der kommer ilt ned. Jeg bruger selv den lave udgave af de samme glas, og dem koloniserer de normalt paa 6 uger, eller noget i den stil. 11 uger er ihvertfald meget, og jo laengere der gaar jo stoerre er risikoen for kontaminationer. Maaske du skal tage dem ud og saa bare skaere det ikke koloniserede vaek?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

tak for det hurtige svar . vil du lige kigge dette billed også ? der er noget langs siden der ikke er ordentlig igang. nogen du har set før ?
er på helt bar bund . første gang .
det ligner ikke mug på nogen måde måske bare steder hvor det ikke er så koncentreret ?
http://billedeupload.dk/images/5sTlH.jpg

Medlem
Brugeravatar

Hej svampekultivatorer, jeg har en del dejlig P. ostreatus rugspawn stående på køl, som skriger efter at blive brugt til noget. Kan jeg bruge det til en træstamme kultur, eller skal det opformeres på hårdttræ først? Desuden vil jeg meget gerne høre, hvis i har nogle erfaringer med træstammer/træstubber.

og de svære slipper fri.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Hej svampekultivatorer, jeg har en del dejlig P. ostreatus rugspawn stående på køl, som skriger efter at blive brugt til noget. Kan jeg bruge det til en træstamme kultur, eller skal det opformeres på hårdttræ først? Desuden vil jeg meget gerne høre, hvis i har nogle erfaringer med træstammer/træstubber.

Før jeg selv begyndte at dyrke svampe havde jeg en bekendt som havde østershatte på en træstub, groede fint på den. Han havde først dyrket myceliet op på savsmuld og så skåret skiver af stubben. Myceliet blev lagt mellem skiverne og et stort søm igennem.

Jeg kan forestille mig at rugspawn let kunne blive en stor fristelse for dit lokale dyreliv og du derfor kunne få problemer med at bruge det udenfor.

Stamets beskriver forskellige metoder til at dyrke på stubbe, prøv at se i Growing Gourmet and Medicinal Mushrooms, omkring side 30 (3. udgave).
I Mycelium Running er der billeder af hamperebsteknikken.

Held og lykke med svampedyrkningen

Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret. :)

og de svære slipper fri.

Medlem

Hvor stor % luftfugtighed skal der til ved cubensis på cased rug?

Jeg ved, at med kager skal den gerne bare så højt op som muligt. Men nogen steder kan jeg finde at casede substrater gerne skal have mindre. Dog ikke hvor meget mindre?!

Jeg kan komme op på ca. 80% luftfugtighed i mit FC ved hjælp af akvariepumpe og et glas vand. Bør jeg smide fugtig perlite i bunden for at hæve den?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvor stor % luftfugtighed skal der til ved cubensis på cased rug?

Jeg ved, at med kager skal den gerne bare så højt op som muligt. Men nogen steder kan jeg finde at casede substrater gerne skal have mindre. Dog ikke hvor meget mindre?!

Jeg kan komme op på ca. 80% luftfugtighed i mit FC ved hjælp af akvariepumpe og et glas vand. Bør jeg smide fugtig perlite i bunden for at hæve den?

prøv at se her inde:
http://www.shroomery.org/8484/What-are- ... parameters
der er noget om vækst parametre for cubensis.

80% lyder lidt lavt. hvis du har adgang til perlite virker det virkeligt godt, synes bare at man sjældent ser i havecentre osv.

Medlem

Tak for respons. :)

Har godt set det link du smider til. Men så begyndte jeg at undersøge sagen nærmere, og så bliver man jo bare mere forvirret!

Har perlite liggende, havde bare lidt håbet på det kunne klare sig uden. Tænker det er mere vedligeholdelses frit på den måde. Hvor ofte bør man skifte/rense perlite i bunden?

Det skal måske også lige siges at det hygrometer jeg har er et analogt Trixie Thermo/Hygrometer til ca. 70kr, så ved ikke helt hvor pålideligt det er. Sikkert ikke særlig pålideligt.. :D Prøvede at smide et digitalt OBH vejrstations-lignende-ting ned i mit FC, og den sagde 95% luftfugtighed.... :hm:

Efter et døgns tid med luftpumpen tændt er der masser af kondens/fugt/whatever på indersiden. Tror måske bare jeg prøver, har en kasse stående hvor myceliet lige er begyndt at bryde igennem casingen. Er det helt hul i hovedet? Det er første gang jeg prøver, hvis nogen skulle være i tvivl. ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Personligt har jeg aldrig haft problemer med perlite som bliver kontamineret, men har heller ikke brugt det ret meget. Altid syntes det var svært/dyrt at få fat i. Men genbrugte uden problemer den pose jeg havde en gang, ved at pasteurisere det over damp mellem brug.
Jeg dunkede i vand med en spiseskefuld brintoverilte.

Hygrometeret ser lækkert ud, kan ikke udtale mig om hvor præcist det er. Prøv at pakke det ind i et vådt hviskestykke et døgnstid, så kan du se hvad det siger til 100% luftfugtighed.

Hvis pumpen giver for meget luftfugtighed, så kan du sætte en timer på pumpen. Jeg har nogen små akvariepumper jeg bruger til samme formål, mener de giver omkring 60L i timen, så til mine alt for høje plastikkasser på 110L skal de kun stå en 3-4 timer totalt i døgnet, for at svampene får nok ilt. Selvom de ikke tager skade af mere.

Held og lykke med dyrkningen

Junior medlem

Er der nogen som kan hjælpe mig med at få fat i sporeprint fra fx. østershat?
Jeg går snart i gang med at dyrke cubensis efter PF/BRF metoden, men kunne også godt tænke mig at dyrke forskellige spisesvampe.
Det lader bare til at være umuligt at bestille sporer fra internettet, det eneste jeg kunne finde var en sporekanyle til 25 USD.

Man skulle tro det var oyster der var ulovlig, ikke cubensis...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]