Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 23:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej med jer..

Jeg er helt ny på denne side, har snust rundt herinde i noget tid og længe overvejet at starte mit eget grow op.. Jeg har røget i mange år - Så nu skal det være :D

Jeg har et spørgsmål angående loft højden i mit gro rum.

Planen er at starte op på loftet af min garage, men der er kun en total loft højde på 1.7 meter..
Kan det lade sig gøre, eller kan jeg ligeså godt lade være med at prøve..? Det er mange penge på udstyr hvis det alligevel er for lidt højde..

Jeg ville gerne køre med hydro og så en 600w hps.. Og så et vegge rum ved siden af..

Håber der er nogen af jer erfarne der kan hjælpe

Mvh. Nybegynderen..

Junior medlem

bare sørg for at vælge nogen strains der ikke vokser for meget.

Junior medlem

Slettet.

Senest rettet af bAdNinJA 04 feb 2014 01:53, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
du kan sagtens gøre det på 1.7, og du kan os sagtens gro høje strains, så skal du bare bruge nogle tricks til at holde dem nede

hvordan har du tænkt dig at bygge det rum de skal være i ? du skal kunne lys isolere fuldstændig, og kunne styre temp og luftfugtighed

hvis man kan styre varmen så er 600w hps pære det bedste man kan bruge lige pt, men så skal du osse have cooltube eller et rigtig godt ventileret rum

Junior medlem

Tusind tak for jeres svar:)

Jeg har overvejet om det skal være led pære istedet for.. Sagen er den at gro rummet skal bygges på loftet over min garage. Rummet bliver isoleret med 100mm, men der er ingen varme på, heller ikke i garagen neden under. Så tænker om det bliver for koldt med led...? 600w HPS tænker jeg kan holde temperaturen derude, også i de lidt koldere måneder.

Planen er at rummet bliver totalt lys isoleret:) Og så regner jeg med at det kan varmes op med pæren, og temperaturen holdes hvor den skal ved hjælp af udsugning. - ret mig endelig hvis jeg tager fejl:)
Så vil jeg selv lave mit eget hydro system. Og senere forsøge mig med co2 tilførsel, men først når det er kommet op at køre:)

Hvis de kan holde varmen med led, og det er det jeg beslutter mig for. Vil jeg så ikke få lidt mere højde til planterne idet de kan komme tættere på pæren...?

Hvor lavt kan gå ned i...? Har lige været ovre og måle efter, og der er nok nærmere 1.60m til loftet, når der er kommet engang isolering på:(

Dedikeret medlem
Brugeravatar

hvis der er koldt der hvor rummet er så bliver du nok nød til at skaffe en anden varmekilde ellers bliver det alt for koldt når lampen ikke køre

LED lys er meget dyrt og mindre kompetent fordi teknologien er så ny lige pt og så er det ikke nær så godt som hps, imo er det kun en nødløsning til hvis man under ingen omstændigheder kan styre varmen

1.60 kan godt lade sig gøre, start med at øv dig på nogle strains der ikke bliver så høje og så når du har fået noget erfaring kan du bruge teknikker til at holde dem lave

Junior medlem

Slettet.

Junior medlem

Slettet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

LED lys er meget dyrt og mindre kompetent fordi teknologien er så ny lige pt og så er det ikke nær så godt som hps, imo er det kun en nødløsning til hvis man under ingen omstændigheder kan styre varmen

Hvad er din personlige erfaring med LED lys? Hvordan kan 15W være "meget dyrt" ifht 600W? Den LED pære jeg bruger i mit aktuelle grow kostede 345 DKK - den dækker 5kvm og bruger originale high power Epistar dioder med en fin køleprofil. LED UFOer skulle være endnu mere effektive, men der skal du af med lidt mere i både watt og købspris, selvf.

Jeg mener godt nok at du tager fejl, for jeg har set HPS entusiaster sætte HPS op imod LED i samme miljø med samme planter osv, og de endte sq med en lang næse. Dem her er heller ikke enige med dig:

http://ing.dk/artikel/led-belysning-kan ... ner-110467

Er vi ovre i sådan noget artsy noget med at grammofon plader lyder bedre end compact disc? :wink:

skal lige siges at jeg er ligeglad med regningen, jeg vil have det lys der er bedst for min plante

tror næppe du kan sammenligne din 15w pære med en 600w hps, det vil selvfølgelig være billiger i længden pga strømregningen, men hvis du skal have noget led der nærmer sig effekten af 600w hps så koster det kassen i indkøbspris

nu har jeg selv kigget rundt efter diverse side by sides osv for at finde ud af hvilken pære jeg selv skulle bruge, 99 % af tiden siger folk at hps er dyrest på regningen og mere besværlig pga varmen men det bedste lumens og kvalitet per watt man kan få

står osse tit og snakker med min ven nede i hans growshop og han har alle slags pære og set up's og ved en hel del om det, han siger osse at hps er det bedste der er lige pt

at en eller anden industri vil spare og gå led er da indlysende, mindre penge til strømregning og flere penge tjent, det er win-win for dem, de skal ikke selv spise det, så skid da vær med forringet kvalitet, og så kunne jeg os godt forestille mig at de ikke har testet forskel på kvaliteten og mængden på cannabis planter, det kan være de planter de har reagere anderledes på det, idk, kan kun forholde mig til det jeg for af vide hele tiden

har du nogle andre links der beviser det på cannabis planter? og evt hvilke LED lamper det skulle være, hvis det er noget der virker så vil jeg da helt sikkert skifte min egen hps ud

Junior medlem

Slettet.

Senest rettet af bAdNinJA 04 feb 2014 01:52, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

skal lige siges at jeg er ligeglad med regningen, jeg vil have det lys der er bedst for min plante

tror næppe du kan sammenligne din 15w pære med en 600w hps, det vil selvfølgelig være billiger i længden pga strømregningen, men hvis du skal have noget led der nærmer sig effekten af 600w hps så koster det kassen i indkøbspris

nu har jeg selv kigget rundt efter diverse side by sides osv for at finde ud af hvilken pære jeg selv skulle bruge, 99 % af tiden siger folk at hps er dyrest på regningen og mere besværlig pga varmen men det bedste lumens og kvalitet per watt man kan få

står osse tit og snakker med min ven nede i hans growshop og han har alle slags pære og set up's og ved en hel del om det, han siger osse at hps er det bedste der er lige pt

at en eller anden industri vil spare og gå led er da indlysende, mindre penge til strømregning og flere penge tjent, det er win-win for dem, de skal ikke selv spise det, så skid da vær med forringet kvalitet, og så kunne jeg os godt forestille mig at de ikke har testet forskel på kvaliteten og mængden på cannabis planter, det kan være de planter de har reagere anderledes på det, idk, kan kun forholde mig til det jeg for af vide hele tiden

har du nogle andre links der beviser det på cannabis planter? og evt hvilke LED lamper det skulle være, hvis det er noget der virker så vil jeg da helt sikkert skifte min egen hps ud

Lyder nu som om din ven heller ikke har særlig meget erfaring med det, og nu er brændt inde med nogle HPS pærer i sin shop. Der er talrige tråde ovre på DCF hvor folk laver LED grows. Også hvor de sammenligner LED og HPS.

Du kan i øvrigt ikke sammenligne LED lumens med HPS lumens, simpelthen fordi en vækst LED er fokuseret på udelukkende rød/blå, og til tider noget UV, imens HPS dækker en langt bredere del af spektrumet, herunder også farver som planten slet ikke kan opfange, f.eks. bliver grøn totalt afvist, så den er både spild af strøm, varme og lumens. Det eneste bonus resultat jeg har fået ud af fuld spektrum pærer har været mug i jorden. Fedt nok. Og nu når du siger at gartnerne ikke skal spise LED baseret plantevækst.. Så, øhm, bon appetite:

http://www.dormgrow.com/vegetable-garden

du er da blank at høre på og snakker om en masse crap du ik ved noget om

det meget muligt du er nærig og vil køre dit grow under 15w skod led's og få nogle små fluffy buds, os andre som ikke tænker på regningen men vil have de bedste store potente buds vi bruger hps

tror godt du kan regne med en som har dyrket i 30+ år og haft sin egen growshop fyldt med pærer og armaturer i adskillige år ved mere om tingene end du gør, og kan fortælle dig at jeg tog ned til ham med 5000 kr og sagde jeg skal have det bedste lys du har, lige meget hvad det koster, han har LED paneler på 250+ watt til over 3000 kr og så har han en 600w hps til 150 kr, og han rådede mig til at tage hps'en fordi det er det bedste, selvom han gik klip af 2850 kr, så nej

du begrunder det med at det er noget som står på dcf? jeg bruger slet ik dcf for det er total dødt, der kommer en post en gang om ugen og der er stort set ingen aktive medlemmer, prøv at gå ind på nogle af de internationale grow sider som icmag og se dig omkring der, der er tonsvis af side by sides med kompetente growers der har alt fra 150w til 80.000+w grows, alle køre med mh/hps og dem som ikke gør er fordi de ikke kan styre varmen eller har råd til regningen, prøv at søg LED vs hps og se for dig selv

hvornår kommer du med et link som beviser at led kan hamle op med hps i blomstring som er lavet af nogle kompetente folk på cannabis planter

og btw, der er stort set ikke nogen andre end dovne og uvidende folk der køre med fuld spektrum hps, hvis man vil have forskellige spektrums så køre man med flere pærer, både på skift og/eller samtidig

så du mener altså at det er pga hps du får mug ? :D det har intet at gøre med hps, og alt at gøre med du ik helt lader til at vide hva du laver

nu måtte jeg da lige kigge på dcf. og kan se at du er hydroshiva derinde

dit grow er til grin, din pære dækker næppe 5kvm, din pære er næppe i nærheden af en bare 200w cfl og da slet ikke nogen form for hps pære, du har pottet 2-3 frø i samme murespand??

jeg lod tvivlen komme dig til gode før, men nu er det da åbenlyst at du overhovedet ikke ved hva du snakker om eller hvad du laver og intet erfaring har, så hvorfor sidde og kæfte op på den måde?

Senest rettet af Crime 17 jan 2014 12:02, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Slettet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det var da nogle voldsomme udtalelser.. Men mug dannes gerne af varme, som f.eks. fra en ikke-LED vækst pære. Så der er udemærket styr på det, tak.

Mht sammenligninger var der en HPS entursiast på DCF der valgte at lave en test... Værsgo'

[ Billede ]

[ Billede ]

nu gider jeg ikk og rippe op i dine dumme udtalelser fra dcf da du har gjort det fint her indtil videre

jeg har læst rundt i cannabis verden i adskillige år og har aldrig nogensinde set nogen påstå at hps skulle være grund til mug, det er fordi du gør noget andet forkert, såsom at plante 3 frø i en murespand, det dummeste jeg har set længe, hvis det er stilen du kører så kan jeg godt forstå du skider på kvali af dit lys, hvad med ph måler, det kan måske osse betale sig uden fordi det er billiger? ærlig talt ser det ikke ud til du har styr på særlig meget, og tror næppe dine planter klare sig til høst

det der billed af et ultimativt lille og ikke særlig seriøst eller godt opsat side by side kan ik rigtig bruges til noget

jeg kan finde 1000 lign hvor det er lige omvendt, men ærlig talt er du næsten ik min tid værd

hvis du vil overbevise nogen så kom med nogle ordenlige links med nogle ordenlige beviser, der er flere faktorer end hvordan de lige ser ud, vægt/thc indhold/smag/blomstrings tid osv osv

Junior medlem

Slettet.

Senest rettet af bAdNinJA 04 feb 2014 01:54, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er min ambition at lave hvede så billigt som muligt, derfor laver nogle forsøg i den retning (med f.eks. en murerspand og en 15W pære) imens din el måler er ligeså varm som din 600W pære. Så jeg arbejder mig opad indtil jeg har et fornuftigt resultat til en fornuftig pris. Og jeg måler ikke direkte ph i vandet, men laver jordbundstest i et regensglas efter jeg har vandet.

Jeg ville ellers gerne se alle de tusinde tests der giver modsatte resultater som du siger, men det er selvf lidt svært nu når du har taget benene på nakken. Held og lykke (med el regningen og skumslukkere osv)

http://www.lmgtfy.com/?q=led+vs+hps skal nok hjælpe dig med google, hvis du ikke kan finde ud af det, bare tryk på linket så skal jeg nok skrive det ind i søgefeltet for dig

det er åbenlyst at du går efter noget billigt bras og er useriøs med dit grow, og det eneste du får ud af det er mug og dårlig høst hvis de overhovedet overlevet så længe

jeg har et godt betalt arbejde, og tid er penge for mig, så ja jeg skider højt på min regning bare mine planter og jeg har det bedste

skumslukker? har du hørt om elektronisk brandsikret ballast og brandsikre cool tubes? det er ikke os alle der halter på sikkerheden eller kvaliteten, og jeg kan love dig for at det er større chance for at der går ild i dit kina LED end at der går ild i noget herhjemme :D

Junior medlem

Slettet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

du kan umuligt have kigget i mere end de 2 første links når du svare efter 2 min, du er håbløs -.-

bare det at du planter 3 frø i samme murespand er bevis nok på at du overhovedet ikke aner hva du laver

held og lykke :)

Junior medlem

Slettet.

Senest rettet af bAdNinJA 04 feb 2014 01:51, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg overdriver skam ikke, tror bare ikke du forstår det

hvis du mener at dine billeder er så meget værd så det her som er første link der ligger på google, 600w led vs 600w hps, her er der ikke noget at hente på regningen de trækker lige meget strøm, en 600w kvalitets led koster nok på den gode side af 10.000 kr og en 600w hps pære koster nogle hundrede

hps til venstre, 61 gram, LED til højre, 49 gram, det er over 20 % mere med samme watt

Billede

http://www.420magazine.com/forums/completed-journals/123361-600w-led-vs-600w-hps-irie-14.html

du kan slet ikke sammenligne din 15w led med nogen from for hps pære, hvis du vil have noget led lys der nærmer sig 600+ hps watt så skal du give adskillige tusind kroner for noget teknologi som er forældet og overhalet inden for et par måneder

led er helt sikkert fremtiden, men lige pt er en hps pære til et par hundrede det bedste man kan bruge til blomstring, om man så vil spare penge eller er useriøst med sit grow er en anden ting

Junior medlem

Slettet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]