Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 06:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Har du / Har du tidligere haft HPPD?
Ja 59%  59%  [ 29 ]
Nej 41%  41%  [ 20 ]
Afgivne stemmer : 49
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
jeg synes tit at op til 3-4 uger efter jeg har taget MDMA kan jeg få sådan nogle 2D visuals, og nogle gange 3D når jeg lukker øjnene og er ved at falde i søvn. for det meste en "sterne himmel" jeg flyver igennem eller en geometrisk tunnel af en slags. det forstærkes af en joint før sengetid (naturligvis).

Medlem
Brugeravatar

Jeg er lidt shokeret over at mere end halvdelen af de brugere der har læst denne tråd åbentbart mener at de har HPPD :shock:

Selv har jeg svaret nej, selv om jeg i ugen efter trips godt kan ha lidt milde symtomer, har jeg aldrig haft kraftige visuals i mere end ca. et døgn.
(er kun svampe tripper PT)

Citat:
http://www.psychedelia.dk/wiki/index.php/HPPD

HPPD

Basal information

HPPD må betegnes som en lidelse, og er et akronym for Hallucinogen Persisting Perception Disorder. Oversat direkte til dansk: Persistent (blivende) Hallucinogen Perceptionsforstyrrelse. Med andre ord er HPPD blivende synsforstyrrelser, forårsaget af en oplevelse med psykedeliske (hallucinogene) stoffer.
Der er uklarhed om hvordan fænomenet opstår, men det er som nævnt tæt knyttet til brugen af psykedelika, samt delerianter som natskyggerne. Det skyldes ikke at stoffet efter sessionen bliver i kroppen - for psykedelika er de aktive stoffer typisk ude af kroppen før trippet er slut. Derimod
Der er ifølge HPPDonline to former for HPPD:
En blivende form, hvor man altså hele tiden har forstyrrelserne, døgnet rundt.
En flashback-form, altså hvor man indimellem oplever synsforstyrrelser i forbindelse med en genoplevelse (flashback) af fx en LSD-rus.

Hvordan er det at have HPPD?

Folk med lidelsen rapporterer om:
Forstyrrelser i øjenkrogene.
Organiske mønstre på fx hvide flader.

Hvor udbredt er det?

HPPD er heldigvis ikke en særlig udbredt lidelse. Man skønner at 1-2 % oplever fænomenet, og hos nogen er problemet forbigående. Mange har prøvet at have milde synsforstyrrelser efter fx et svampetrip, også dagen efter. Dette er næppe noget nogen vil kalde en lidelse - nærmere lidt post-psykedelisk eyecandy. Problemet opstår midlertid når synsforstyrrelserne er så udtalte, at man fx ikke kan læse en bog, eller se på en computerskærm.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har svaret ja, da jeg klart har fået synsforstyrrelser som hænger ved den dag idag, efter rigtig mange latterlige omgange med inhalanter i mine tidlige teenageår. Disse visuelle forstyrrelser som andre herinde har beskrevet godt, er siden blevet forværret af ''rigtige drugs[lol]'', hvilket jeg selvfølgelig godt havde set komme. Dog synes jeg at ''hovedsymptomet'' for min tilstand, altid er blevet fundet under navnet ''visual snow''. Jeg er lidt forvirret over, hvad forskellen på HDDP og visualsnow er - eller om det egentligt er et synonym? For jeg spotter ikke nogen merkant forskel på beskrivelserne [tjek eks. ''http://thosewithvisualsnow.yuku.com/'']
Her er en såkaldt visionsimulator, der fanger hvad det jeg kalder for visual snow er meget præcist. Et konstant flimmer-filter for synsfeltet, væsentligt forværret når jeg ser på eks. himlen, andre simple overflader og sort baggrund/mørke - og bliver endnu slemmere under/dagene efter brug af stort set hvilken som helst substans.

http://visionsimulations.com/vision-sim ... -simulator

Har andre det her ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Ved ikke om der er tale om overstående HPPD, men har nogle lidt mærkelige "fatamorgana", i ny og næ.
Det er før sket efter jeg har røget pot/skunk, i flere dage/uger i træk.
Her er et par eksempler:

Hvis jeg kører på motervejen, så får jeg fornemmelsen at bilen begynder at blive let og nærmest løfter sig fra vejen.
Har en gang holdt ind til siden, fordi jeg lige skulle sunde mig.
Det sker som regel, hvis jeg kører over de 150kmt.
Jo hurtige jeg kører, des større er chancen for at jeg får den fornemmelse.

Hvis jeg lige har læst i en bog og rejser mig for at hente et eller andet.
Så kan jeg godt få det som om, at jeg står i gulvet til livet.
Alså at jeg kun er 1m høj og ser tingene neden fra og op..
Skal lige blinke et par gange med øjnene og så er det hele normalt igen.

Det mest mærkelige tilfælde, er pludselig at få omgivelserne helt ind i hovedet.
Kan stå helt alm og kigge og i løbet at et splitsekund, trækker det jeg kigger på sig helt hen foran næsen på mig.
På et splitsekund er det normalt igen
Får altid et kæmpe chok når det sker :shock:

Er det det man betegner som HPPD?

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du må altså gerne lade være med at kører 150km/t skæv på motorvejen kammerat.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Georg - dine udtalelser stopper aldrig med at forbløffe mig.

Medlem
Brugeravatar

Du må altså gerne lade være med at kører 150km/t skæv på motorvejen kammerat.

Enig

Gerog:
også selv om du ikke har aktivt stof i blodet, så lad være med at bringe dig selv i en situration hvor du kan blive til fare for dig selv og andre.

men TAK for at du er ærlig, det har jeg langt mere respekt for en folk der bare ignorere problemet og ender med at køre galt.

Bright..

Senest rettet af BrightShadowDK 28 jan 2014 14:52, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har ALDRIG kørt skæv eller fuld.
Tillader mig dog at køre bil, et par dage efter :wink:

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Georg - dine udtalelser stopper aldrig med at forbløffe mig.

Hvad er det for udtalelser, der aldrig stopper med at forbløffe dig?

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Dine. :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Små hallucinationer af og til er faktisk hvermands eje. Og går man med tanker om hppd, vil man måske være mere opmærksom på disse små puds hjerne spiller en.

Jeg ser en sjælden gang imellem, neonfarvede 2D mønstre, der minder lidt om spindelvæv der vokser ud fra det punkt hvor jeg fokuserer med øjnene. Denne effekt oplever jeg både med åbne og lukkede øjne, men jeg oplever den ikke så tit.

Jeg ser konstant en mild farveflimmer overalt hvor jeg kigger. Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er erhvervet fra rusmidler eller altid har været sådan. Måske er jeg bare blevet mere bevidst om dette fænomen, efter at have været til af intensitet af det typisk skrues op på psykedeliske substanser.

Jeg ser af og til gennemsigtige lilla, gule eller grønne farveklatter på overflader, de forsvinder dog ofte igen efter et par sekunders tid, men kan dukke op igen inden for korte tidsperioder.

Kigger jeg på en mørk vindueskarm under et vindue hvor dagslyset skinner ind, hvorefter jeg flytter mit fokus et andet sted hen, så flytter det mørke område i mit synsfelt hvor vindueskarmen var, med over på det sted jeg rette blikket, for så at forsvinde efter noget tid.

Disse forstyrrelser optræder både når jeg er stresset eller meget afslappet, de lader til at forekomme hyppigere i perioder med stoffer af forskellige typer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
ståendebiffald - dit "farveflimmer" hvs du ligger mærke til det ligner det så ikke millioner af bitte små prikker der flimre ? og er det værre når du befinder dig i et mørkt rum eller er træt ? den der med de lilla grønne farveklatter (farver der ofte også er der når man lukker sine øjne) kender jeg godt til, har set det lige siden jeg var barn, så længe jeg husker faktisk.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Tog mange forskellige stoffer for en 5 års tid siden - Jævnligt, mere eller mindre tvivlsomme, ecstacy piller og sjældenere LSD, Svampe, 2C-B og fik derefter hvad jeg er sikker på var HPPD i over 1 år efter jeg tog en cold turkey fra alle ulovlige rusmidler.

Det viste sig især ved at bygninger og træer så ud som om de var i 2D når der var mørkt udenfor. Derudover var der tit uforklarlige bevægelser i øjenkrogen. Sjovt nok var der ingenting i dagstimerne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]