Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 20:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey Psy-people.

Er der nogen der har erfaring med nedtrapning af, antidepressiver, antipsykotisk medicin mm.?

Jeg tænker specifik på præparater som lyrica, lamotrigin, mirtazepin, og quetiapin. 

Jeg ønsker at blive medicin fri, men føler ikke at min psykiater, vil gå med til det. Da alle de gange jeg har været der, har han enten øget min dosis eller skiftet præparat.

Med selve nedtrapningen ser jeg helst, at jeg nedtrapper med det seneste ordinerede præparat quetipan.

Min medicinering ser pt. sådan her ud: 

1) lyrica 300mg, fordelt på 2 doser 

2) lamotrigin 200mg, fordelt på 1 dosis 

3) mirtazepin 30mg, fordelt på 1 dosis om aftenen 

4) quetiapin 50mg, fordelt på 1 dosis om aftenen. 

Den medicinering som jeg har skrevet ^^ er den rækkefølge, jeg har fået pillerne. Dvs at lyrica er den første præparat jeg fik, som nu er 2 år siden. Ser helst at nedtrapningen kommer til at ske i den omvendte rækkefølge, så jeg starter med quetiapin og slutter med lyrica.

Er der nogen der har en ide om, hvordan en nedtrapning ku se ud?

Forslag modtages gerne :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Jeg er ikke overrasket over at høre at din hvidfrakket pillepusher øgede din dosis, han er trods alt uddannet til at løse folks problemer med kemikalier. eller i hvert fald prøve på det men pt går det vist ikke så godt med det, hvad de laver ligner mere at forsøge at påføre det enkelte menneske flere hjerneskader end de i forvejen har, husk nu at en "kemisk ubalance" i hjernen er en teori man så arbejder efter, ikke noget der som sådan er bevist. Meeeen - de prøver jo nok bare at hjælpe i sidste ende.

jeg ved ikke meget om dine piller, men jeg ved at det er rigtig rart at se nogen der ser at pillerne ikke er vejen frem. må man ikke høre hvordan det kunne være du besluttede dig for til at starte med at du ikke ville tage det skidt mere ?
din psykiater er ingen dommer - du har frit ret til at sige at du ikke vil tage imod mere nyt medicin hvis han igen forslår det, egentlig betyder det lidt (jeg fyre dig) så det er nok ikke noget de smiler fandens meget af, men på den anden side er patienter ikke noget de ligefrem står og mangler.

Du skal jo self nok udtrappe fra din medicin og hvordan syntes jeg du skal tale med læge og psykiater om, de ved det bedre end os herinde og så må du stampe i gulvet når de siger du bare skal prøve noget nyt. det er fuldkommen vanvittigt de ikke stopper sig selv og lytter til selve patienten. Men uanset hvordan en udtrapning ser ud ville en sund kost og evt daglig motion virkelig gøre en god sjat af lykkepillernes arbejde for dig :- ) få noget fed fisk, nogle lækre grøntsager og ellers noget serotonin dannende mad, bananer, tun, kalkun og rødt kød (google it)

det var nok det ALLE depressive mennesker burde starte med. vi er lavet til at være aktive væsner, vi er lavet til at jage og kæmpe for føden vær dag - jeg har været igennem en periode hvor man sidder derhjemme og spiller computer dagen lang og æder durums - og der var jeg da parat til at ligge mig ned og dø inden 14 dage var gået :D jeg siger ikke det er sådan du lever men at få det bedre er et hårdt arbejde men heldigivis det hele værd :) ! hvis alle kunne æde en pille imod deres problemer havde ingen problemer ;)

pillepusherne ... jeg er så vanvittigt trætte af ders måde at ødeligge mennesker på.
efter 5 minutters samtale bogstaveligt talt - havde jeg både seroquel, truxal og efter næste samtale igen også et glas nervepiller IMOD URO... han sagde jeg ikke ville få flere hvis jeg spurgte da de var meget vanedannende, næste gang sprugte han om jeg havde flere og jeg sagde ja, han udskrev allgevel et glas til mig igen for en "sikkerheds skyld" .... syge svin :D og da jeg sagde at jeg ikke gad at dope mig yderligere og jeg gerne ville nyde at være lidt frisk i hovedet nu efter års cannabis misbrug med nu endelig en veltrængt pause fik jeg bla kommentaren (Nå men hvis du er så skide klog må du jo helbrede dig selv)

rådden verden du :)

alt held og lykke i din retning.

Medlem

Jeg er ikke overrasket over at høre at din hvidfrakket pillepusher øgede din dosis, han er trods alt uddannet til at løse folks problemer med kemikalier. eller i hvert fald prøve på det men pt går det vist ikke så godt med det, hvad de laver ligner mere at forsøge at påføre det enkelte menneske flere hjerneskader end de i forvejen har, husk nu at en "kemisk ubalance" i hjernen er en teori man så arbejder efter, ikke noget der som sådan er bevist. Meeeen - de prøver jo nok bare at hjælpe i sidste ende.

Må erkende at jeg blev meget overrasket over, hvor meget de rent faktisk fylder en med piller.
Jovist var jeg godt klar over det, til en hvis grænse, men ærlig talt så troede jeg os, at medicinen blev suppleret med samtaleterapi af en form. Indtil det gik op for mig, at sådan ligger landet ikke.
Ligeså vel at jeg rent faktisk troede på at de ønskede, at hjælpe andre og ikke fylde dem med piller der gør en tom i hovedet. Ikke fordi jeg ikke sige at nogen ''måske'' har brug for det, men mange problemer, lidelser kan hjælpes ved alm. samtaleterapi, kognitiv terapi etc.
Det er svært for dem, altså psykiaterne når de tager for mange klienter ind, og er så tidspresset at den eneste løsning de ser, er at udskrive recepter ud.

jeg ved ikke meget om dine piller, men jeg ved at det er rigtig rart at se nogen der ser at pillerne ikke er vejen frem. må man ikke høre hvordan det kunne være du besluttede dig for til at starte med at du ikke ville tage det skidt mere ?
din psykiater er ingen dommer - du har frit ret til at sige at du ikke vil tage imod mere nyt medicin hvis han igen forslår det, egentlig betyder det lidt (jeg fyre dig) så det er nok ikke noget de smiler fandens meget af, men på den anden side er patienter ikke noget de ligefrem står og mangler..

Jeg har igennem flere måneder gået i Fanny's meditations gruppe, og har haft et par samtaler med hende omkring min psykiater og min medicin. Dråben faldt dog da jeg fik quetiapin (seroquel),
Jeg føler jeg ikke får lov til at arbejde med mig selv, eller får bearbejdet min fortid. Derimod føler jeg mig meget tom, ligeglad og træt om morgenen, og det synes jeg går udover mit arbejde.

Du skal jo self nok udtrappe fra din medicin og hvordan syntes jeg du skal tale med læge og psykiater om, de ved det bedre end os herinde

Nu har jeg så valgt at spørge herinde, det er der en grund til :)
Det ku være der var nogen, der havde en ide, om hvordan nedtrapning kunne se ud.
Til trods for de fleste brugere ikke har den faglige baggrund, så er der nok en enkelt eller to, med personlige erfaringer.

Medlem
Brugeravatar

Den medicinering som jeg har skrevet ^^ er den rækkefølge, jeg har fået pillerne. Dvs at lyrica er den første præparat jeg fik, som nu er 2 år siden. Ser helst at nedtrapningen kommer til at ske i den omvendte rækkefølge, så jeg starter med quetiapin og slutter med lyrica.

Er der nogen der har en ide om, hvordan en nedtrapning ku se ud?

Forslag modtages gerne :)

jeg tror du selv svarede på dit spørgsmål lige det.

men hva ved jeg,.. held og lykke.

og ja, psykiatrien er ikke din ven.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
du kan nægte at tage mere medicin ? :) så skal de jo hjælpe dig med at udtrappe, og igen er de nok dem med størst erfaringer inde for det - også selv om de ikke ønske du stopper med det. som sagt stamp lidt i gulvet hvis de siger du skal forsætte eller prøve noget nyt. Det er jo stadig dig der går ned på apoteket med recepten ikke dem, og det er ikke for at banke dig i hovedet men hvis du ikke har en dom der siger du skal tage diverse medicin og ikke er tvangsindlagt så er der jo ingen der tvinger dig ? :| og hvis du f.eks fortæller dem at du har tænkt dig at stoppe med at tage medicinen uanset hvad - så er jeg da ret sikker på de hjælper dig med en udtrapning.

det er måske lidt svært at komme med personlige erfaringer også selv om man har taget og prøvet at udtrappe fra den samme medicin du får, doserne kan have været anderledes, andet medicin kan ha været indblandet der påvirker udtrapningen, perioden medicinen ka været taget i skal vel også kunne matche med din os.v og siden en psykiater ser sådan noget ret ofte og arbejder med det - er jeg sikker på at de ved hvordan du nogenlunde forsvarligt stopper med pillerne. Det er i hvert fald nok en god ide at de indblandes dine hvidfrakker der ;)

Junior medlem

Tillader mig lige at skrive i denne tråd, selvom ingen har skrevet i den i mere end et måned :) Jeg står selv og skal trappe ud af lyrica som jeg får 375mg af i døgnet. 225mg om morgnen og 150mg om aftenen.
Skal ind og snakke med min psykiatriske sygeplejeske i morgen. Får lyrica mod generaliseret angst, er sådan set stadigvæk angst. Men vil lære at håndtere det ved at snakke med min psykolog om det, det er langt mere holdbart på langsigt. Jeg mødte ikke ret meget forståelse fra psykiatriens side over at jeg vil trappe ud, føler at psykiatrien fastlåser mig i en cycklus af elendighed fordi de bare tilbyder mere og mere medicin. I min verden burde psykiatrien være et videnscenter for hjernen og dens finurligheder. Men måske er jeg bare naiv og en dagdrømmer:) Der er en række mulige afhængighedssymptomer af lyrica, alt efter hvor meget man får/har fået og hvor lang tid. Det går trods alt ind og påvirker glutamat i amygdala hjerne delen og ved seponering af lyricaen kan der fremkaldes intens angst, søvnproblemer, kvalme og ingen appetit omend midlertidigt.

Jeg får øget appetit af lyrica og søvnproblemer mens jeg tager det. Så er endnu en grund til at jeg vil ud af det kemiske l o r t. Regner ikke med at min sygeplejeskes rolle bliver andet end at trappe mig ud, kun mig selv der kan kæmpe mod afhængigheden. Tager en dag af gangen, nervesystemet tager tid om at klare sig uden lyrica. Men man skal tro på at det kan lade sig gøre. Da jeg fik det,fik jeg at vide at det INGEN bivirkninger havde. What a load of horse shit :( Der er desuden også tolerance udvikling så med tiden holder virkningen næsten op, men bivirkningerne er gode nok. Skal ind og starte på udtrapning i morgen, jeg skal nok holde jer opdateret og referere om hvad hun fortæller mig. Hvis i er interesseret:) Hyg jer

Medlem

du kan nægte at tage mere medicin ? :) så skal de jo hjælpe dig med at udtrappe, og igen er de nok dem med størst erfaringer inde for det - også selv om de ikke ønske du stopper med det. som sagt stamp lidt i gulvet hvis de siger du skal forsætte eller prøve noget nyt. Det er jo stadig dig der går ned på apoteket med recepten ikke dem, og det er ikke for at banke dig i hovedet men hvis du ikke har en dom der siger du skal tage diverse medicin og ikke er tvangsindlagt så er der jo ingen der tvinger dig ? :| og hvis du f.eks fortæller dem at du har tænkt dig at stoppe med at tage medicinen uanset hvad - så er jeg da ret sikker på de hjælper dig med en udtrapning.

Ved godt at jeg kan nægte at tage mere medicin, men en nedtrapning er nok den bedste ide, i forhold en kold tyrker med fandens mange abstinenser, Jeg kan desuden forestille mig, at hvis jeg tog en kold tyrker vil det påvirke mit humør alt for meget end højst nødvendigt. Jeg er f.eks bange for tilbagefald, hvis jeg tager en kold tyrker. Så er det nok en bedre ide, at jeg får en nedtrapningsplan over et længere stykke tid.
Må prøve at høre min psykolog ad i morgen, hvad han synes jeg skal gøre, og om det er en god ide for mit vedkommende. Når jeg lige får snakket nogle ting igennem med ham.

Tillader mig lige at skrive i denne tråd, selvom ingen har skrevet i den i mere end et måned

Yeah. Jeg har desværre ikke haft overskud til at skulle skrive tilbage, der har været lidt for mange ting at skulle kæmpe med de sidste par uger. Igen steget i medicin, efter eget ønske pga. der har været så mange ting, der har gået mig på. Nu er jeg dog ved at få godt med mod på livet igen.

Jeg står selv og skal trappe ud af lyrica som jeg får 375mg af i døgnet. 225mg om morgnen og 150mg om aftenen.

Skal ind og snakke med min psykiatriske sygeplejeske i morgen. Jeg mødte ikke ret meget forståelse fra psykiatriens side over at jeg vil trappe ud, føler at psykiatrien fastlåser mig i en cycklus af elendighed fordi de bare tilbyder mere og mere medicin.

Der er en række mulige afhængighedssymptomer af lyrica, alt efter hvor meget man får/har fået og hvor lang tid.

Jeg er spændt på at høre, hvordan din samtale med sygeplejersken gik., og hvad hun havde af forslag til en kommende nedtrapning

Alt medicin har sin afhængighedsskabende effekt sådan mere eller mindre, dog skal synes jeg du skal være glad for at det var lyrica du fik udskrevet og ikke benzodiazepiner. Der er benzodiazepiner, en del mere slem med hensyn abstinenser og har en meget større afhægighedsskabende effekt, og det går ekstremt hurtigt.

Da jeg fik det,fik jeg at vide at det INGEN bivirkninger havde. What a load of horse shit :(

Jeg synes ikke selv jeg har oplevet de helt store, udover vægtøgning.
- men med hensyn til bivirkningerne så står de jo os beskrevet i indlægningssedlen, som det gør med alt andet medicin. Jeg tror ikke der findes medicin, der ikke har en form for en bivirkning, f.eks. kvalme, hovedpine etc.

Men meld endelig tilbage på hvordan det gik.

Held og lykke.

Junior medlem

Hej igen:) Så har jeg snakket med min psykiatriske sygeplejeske. Det gik ikke specielt godt, hun mente ikke(Fra hendes synspunkt) at jeg skulle trappe ud af lyrica og det ingen bivirkninger har. Jeg blev enormt vred og sagde at jeg havde angst(ikke på grund af noget underlæggende) Øget appetit, influenzaligende symptomer og brændende fornemmelser i ansigtet. Hun ville ikke anderkende bivirkningerne og blev ved med at føje mig til side, so to speak. Så sagde jeg til hende. Hør lige her, jeg oplever det sådan og det står at det kan forekomme i indlægssedlen på medicinen. Det har ingen bivirkninger sagde hun. Vi begyndte at diskutere endnu mere. Overlægen(Som er min sygeplejeskes chef) vil heller ikke støtte mig, da de ikke mener medicinen giver mig de bivirkninger. Så har vi ikke mere at snakke om sagde jeg. Hende: Måske kan vi ikke hjælpe dig og du skal finde et andet sted at blive behandlet. Jeg får lyrica mod generaliseret angst og har IKKE nogen som helt dom bag mig eller misbrug af medicinen. Så nu står jeg i næste uge uden psykiater. Hvilket jeg har det fint med. Hvis psykiatrien var min kok, ville de servere dåsemad hver dag. Sådan føler jeg det, hvis i forstår sådan et billedligt sprog:) Kontaktede min egen læge og han sagde at han gerne ville hjælpe mig med udtrapningen og at han anerkender mine bivirkinger. Så ham skal jeg ned til på torsdag i næste uge og snakke med. Der blev jeg glad :) Han har erfaring med at trappe folk ud af forskellige typer medicin, så det skal nok blive godt på sigt:) Lige en update.

Medlem

@koffeinegern:

Sejt at du går op i mod dem.

Det fortæller mig at du også har styrken til at trappe ned og ud.

Held med det hele!

Medlem

KoffeinEgern skrev:
Kontaktede min egen læge og han sagde at han gerne ville hjælpe mig med udtrapningen og at han anerkender mine bivirkinger. Så ham skal jeg ned til på torsdag i næste uge og snakke med. Der blev jeg glad :) Han har erfaring med at trappe folk ud af forskellige typer medicin, så det skal nok blive godt på sigt:) Lige en update.

Hey KoffeinEgern.

Hvordan går det med din nedtrapning?

- Toxie

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]