Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 22:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Dette er min ærlige historie om mit liv som misbruger. Jeg er ret sikker på, at min historie ikke er anderledes end mange andres, men jeg håber den kan sætte noget refleksion igang hos folk, der sidder i den situation, som jeg sad i for et års tid siden.

Jeg er en ung mand på nu 23 år. Min barndom og opvækst har været præget af forskellige traumer, såsom skilsmisse hos mine forældre, manglende kontakt til min far i det meste af min barndom/ungdom og den dag i dag har vi et turbulent forhold, hvor vi ofte ikke snakker sammen i flere måneder af gangen.
Så alt i alt, hvor trist det end må lyde, en "normal" barndom her i det 21. århundrede.

Første gang jeg røg hash var jeg 15 år gammel, og det var sammen med en kammerat fra efterskole. Det var ikke en specielt god oplevelse, og derfor holdt jeg mig også fra det i mange år. Da jeg var 19 år prøvede jeg at ryge igen, det var en fin oplevelse, men ikke noget der "fangede" mig.

Jeg flyttede som 20-årig i kollektiv, og der begyndte jeg at ryge med en af de kvindelige beboere. Måske 2-3 gange i ugen, og vi holdt ofte pauser på 2-3 uger, så der var egentlig ikke nogle problemer med mit forbrug. Jeg begyndte at synes godt om at ryge, da jeg ikke havde det dårligt dagen efter, og rusen er jo dejlig.

Som 21-årig arbejdede jeg i restaurationbranchen, og der var mange af mine kolleger, som røg bønner meget ofte. Det var jo en livsstil - at være hasher.
Jeg fik en kollega, som jeg begyndte at hænge meget ud med, og vi røg hver dag, alt hvad vi kunne.
Pludselig var jeg afhængig. Hvordan det skete, ja, det ved jeg snart ikke, men jeg opdagede, at hashen kunne fjerne meget af den uro jeg havde i mit sind. Jeg kunne slappe af, og det var jo også meget hyggeligt.

Tiden gik, og jeg fik flere og flere venner, som røg lige så meget som mig. Som 22-årig begyndte jeg på min nuværende uddannelse, og det at ryge hash var nu helt normalt. Altså, jeg forstod ikke hvorfor man IKKE ville ryge hash? Der var jo intet negativt ved det. Det var great!

Men ak. Det var jo ikke GREAT. For når der ikke var flere penge, så mærkede man det jo. Abstinenserne. Angsten, der dulmede i kroppen. Hvordan fanden kunne man komme så langt ud? Nå, men somehow fik man jo skaffet sig penge(man kunne jo altid låne i banken, tage et kviklån, låne af venner, låne af sin mor, der var vel altid en løsning).
Massiv gæld. Men fuck det, jeg har jo min weed.

En dag var det ikke nok med hash. Jeg begyndte at eksperimentere med MDMA, kokain og amfetamin. Jeg nåede dog aldrig at blive afhængig af de hårde stoffer, selvom jeg havde en voldsom periode med MDMA(10-12 gange på halvanden måned, fuldstændig sindssygt).

Jeg vågnede op en dag, og kunne mærke, at jeg havde fået nok. Jeg så mig i spejlet, og tænkte "Fuck... Jeg er jo bare en sølle pisjunkie..."

Jeg valgte at flytte til en anden landsdel, kvitte hash og stoffer og begynde på en frisk. Det har kostet mig kontakten til mine kammerater og venner, noget jeg både ser som godt og skidt. Godt fordi jeg nu er clean, skidt fordi det jo er mennesker, som jeg holder meget af.

Når jeg ser tilbage på min tid som misbruger, så ved jeg godt hvem jeg kan takke for det. Mig selv. Det har altid været mit valg og mine konsekvenser. Det er nemt nok at være bagklog.

Jeg mener, at alle kan ende i den her situation. Og derfor håber jeg at nogen læser det her og kan genkendte sig selv i det. I dag ryger jeg ikke, jeg drikker ikke, og jeg holder mig langt væk fra stofferne. Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod at folk ryger hash eller tager stoffer - men jeg håber alle vil huske på, at afhængighed er en bitch, der kommer snigende. Pludselig er man fanget i det, og det kan være fucking svært at komme ud af igen.

Man fortjener at passe godt på sin krop og sit sind, og det er ikke sundt at ryge, sniffe eller drikke hver dag. Alt med måde.

Jeg håber det bedste for jer derude, og ha' en god ryger ;) Men pas på jer selv.

Medlem

Det er godt for dig at du har taget hvad der virker til at være det rigtige valg for dig.
Min historie minder til en vis grad om din. Turbulent barndom, prøvede hash som 15 årig, faldt rigtig i gryden som 18 årig. Har røget hash stort set hver dag siden. Jeg er i dag 38 år.

Der hvor historien er anderledes er at jeg aldrig har været involveret i hårdere stoffer. Jo, jeg har prøvet speed to gange i mine sene teenageår og været på 4-5 svampetrip. Det er aldrig noget jeg rigtig har bidt på, så det har aldrig været et problem.

Der hvor din og min historie også divergerer er at jeg selv har taget et opgør med det at være habitual hashryger. Jeg var i mange år ramt af dårlig samvittighed. Både over måden jeg røg på og hvad jeg røg. Jeg skammede mig over at ryge, men det var egentlig mere den mishandling af kroppen jeg skammede mig over, mere end det var den jævne brug af hashen. Konsekvensen blev taget: Jeg har erkendt at det er et stof som jeg holder meget af (og som jeg faktisk også mener gavner mig), og i stedet for at købe billig skodhash (med gud ved hvad af tilsætningsstoffer) og ryge det på en klam bong, begyndte jeg i stedet at dyrke et par planter selv og investerede i en god vaporizer.

Konsekvensen blev at jeg nu damper mine tre gram i ugen med god samvittighed og jeg gider ikke længere at skamme mig over det (Indrømmet: Jeg bliver nødt til at pakke det i ugepakker, ellers så skrider forbruget, men så længe jeg gør det fungerer det fint).

Jeg har videregående uddannelse, arbejde, ejerbolig og en sød kæreste, søn og hund. Hvad skulle jeg skamme mig over? At bekende mig til en plante i stedet for det samfundsaccepterede stof alkohol? Næh nej. Jeg er færdig med at skamme mig.

Så igen: Godt at du tog det rigtige valg for dig - men lad være med at generalisere. Jeg synes ikke cannabis nødvendigvis er en dårlig ting - selv om det var det for dig.

Medlem

.... og et lille ps: Det er blevet en kanon-medrivende hobby at pusle om sine to små planter. Det er ren meditiation.

Junior medlem

Jeg synes heller ikke cannabis er værre end eksempelvis alkohol. Alkohol er IMO langt værre, og det er også derfor jeg ikke rører det den dag i dag. Men som jeg siger i slutningen af mit indlæg; alt med måde. Jeg tror det er de færreste der kan indtage en substans hver dag uden det påvirker ens liv negativt. Selvfølgelig findes der folk der kan. Men mange, som jeg, spilder meget af deres liv på at være fanget i et forbrug/misbrug, hvor man bliver nødt til at tage et opgør med sig selv.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
så bare fordi, at du og mange andre ikke kan styre det, så er det lort?
overvej lige hvor lortet hele verden er så

Medlem
Brugeravatar

Så igen: Godt at du tog det rigtige valg for dig - men lad være med at generalisere. Jeg synes ikke cannabis nødvendigvis er en dårlig ting - selv om det var det for dig.

Forsvar venligst dit misbrug i andre underfora end medaljens bagside. Hvad du tror gavner dig, er ikke vigtigt i den her sammenhæng. Enormt mange mennesker ødelægger flere år af deres liv med hashmisbrug, så lad være med at gøre reklame for det, hvilket du gør ved at fortælle om, hvordan du har fundet et fantastisk liv med hash. Hvis det var sådan at majoriteten havde det som dig (hvis du da ikke lyver over for dig selv), ville det være en anden sag.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
så bare fordi, at du og mange andre ikke kan styre det, så er det lort?
overvej lige hvor lortet hele verden er så

Dæmp dig venligst - respekter guttens historie og mening.

respekterer skam også hans historie og mening. jeg synes det er rigtigt fedt for ham, at han er kommet videre.
men bare fordi nogle ikke kan styre det, er stoffer jo ikke direkte lort.

Dedikeret medlem

præcis
hvis stoffer ikk er vejen frem for dig så er det fint, og hvis det er vejen frem er det osse fint; det kommer jo an på om og hvor man er afklaret med hvilken destination der venter en senere hen af vejen! +andre faktorer
Pz out
ps og hva grund til man tager stoffet(som teksten IMO beskriver)

Medlem

Forsvar venligst dit misbrug i andre underfora end medaljens bagside. Hvad du tror gavner dig, er ikke vigtigt i den her sammenhæng. Enormt mange mennesker ødelægger flere år af deres liv med hashmisbrug, så lad være med at gøre reklame for det, hvilket du gør ved at fortælle om, hvordan du har fundet et fantastisk liv med hash. Hvis det var sådan at majoriteten havde det som dig (hvis du da ikke lyver over for dig selv), ville det være en anden sag.

Ja, du må meget undskylde, Renton. Jeg troede at dette var et oplysningsforum - og beskrivelsen til det konkrete subforum inbyder til DEBAT om medaljens bagside. Derfor synes jeg at det var rimelig ensidigt at konkludere at "Stoffer ER lort" (Der er så senere blevet tilføjet et "... for mig." i overskriften, så det ser da ud til at mine indvendinger blev hørt).

Jeg er fuldstændig enig med Georg gearløs i at tonen lynhurtigt kan løbe af sporet, og jeg synes også vi skal anerkende OP's holdning og oplevelser. Det synes jeg faktisk også JEG gjorde (i modsætning til nogle af de mindre seriøse indlæg som fulgte efter). Jeg bad bare om en forståelse for at andre kunne have andre subjektive holdninger til f.eks. hash, og at jeg derfor fandt indlægget ret generaliserende. (Og bemærk venligst det var før OP tilføjede et "... for mig" i overskriften).

Det lyder til, Renton, at du synes at dette subforum skal være lukket for alle nuancer og al debat, og herinde skal vi bare alle være enige om at stoffer er noget lort eller lukke kajen (Mens vi i andre forums snakker dyrkning og anvendelse). Det synes jeg egentligt ikke harmonerer med formålet med hele dette board, hvor der ellers opfordres til saglig og nuanceret debat over hele boardet.

... Og så lige en sidste ting, Renton: Lad være med at gøre dig til herre over hvad der er brug og misbrug i mit liv. Det aner du intet om. Det får dig til at fremstå mere skinger og usaglig end du allerede gør i forvejen... Og du har jo hørt det før. Tillad mig at citere et svar til dig skrevet i en tidligere tråd hvor du HELLER ikke formår at forstå, at dine subjektive holdninger ikke nødvendigvis er sandheden:

Citat:
"Så så rolig nu. Bare fordi du har dårlig erfaring med hashen, er det ikke ensbetydende med, at det lort. Jeg kender masser der ryger ofte og fungerer fint, det gør du sikkert også.Du må sgu indse, at det er meget individuelt, og ellers synes jeg bare du skal slutte dig til resten af ignoranterne inde på borgen".

Men det lærte du tilsyneladende heller ikke noget af. Måske du bare ikke har begavelse nok til at sætte dig ud over dig selv? :hm:

Til OP: Godt at du har fundet ud af hvad der er rigtigt og forkert for dig. Jeg håber din historie kan tjene som inspiration for andre i samme situation - og tak fordi du åbenbart har taget min anmodning om ikke at generalisere til efterretning. Dig vil jeg til enhver tid indgå i en saglig diskussion med. Kudos til dig.

Og til alle andre: Ja, jeg beklager, men der er bare grænser for hvor meget dumhed jeg kan tåle at høre på, før jeg må reagere. Og at skulle høre på en selvretfærdig lille knægts navlebeskuende fordømmelse over mit forbrug af pot, mens han selv vælter rundt i alkohol, svampe, amf, opium og det der er værre.. Ja det er simpelthen toppen af dumhed...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]