Pointen er; hvad er idéen i at sænke forureningen fra en bil med (advarsel, tal hevet ud af røven, da jeg ikke lige har tid til at gå i research mode efter reel data.) 20 - 30 %, med maksimalt tab og investering af energi for at omdanne biomasse til ethanol, hvis man kunne sænke forureningen fra et kraftværk tilsvarende eller mere, uden nævneværdig investering af energi eller infrastruktur.
Du har ganske ret i, at det giver mening at bruge biodiesel, fordi der er bedre ting at bruge olie til, end at brænde det i en motor. Men hvis motivationen var for miljøet, var der langt bedre huller at hælde sine penge i.
Planteolier kan vi blive enige om er ganske udmærkede, for så vidt de er tilgængelige. Igen løber man dog ind i problemet, at man bruger arealer der ellers kunne producere mad - eller bare give rum til resten af den ikke-bipedale verden. Det kræver rigtig meget plads, at producerer
http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel#Yield. Desuden er forbrændingen svjv ret uren i mange biler der gøre på ren planteolie ifbm. partikler og forskellige aromatiske forbindelser, så selvom det er forholdsvist CO2 neutralt, er det ikke nødvendigvis super rent.