Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 09:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

I sommeren 2011 dyrkede jeg ca. 10-15 stk. Argyreia nervosa planter i drivhus. Kun 3 af dem blev til noget og kun 1 af dem har overlevet helt til nu!
Jeg kunne godt tænke mig at høre om nogle af jer har haft held med at dyrke denne smukke plante og om I har nogle råd til hvad der vil gøre den glad? :) Evt. noget der får den til at blomstre i år, men uden at stresse den?

Her får I lige lidt billeder af dens opvækst:
2011
Billede
Billede

2012
Billede
Billede

2013
Billede
Billede

2014
Billede
Billede
Billede

Den har kun ét blad tilbage og så en masse småskud. Den står lige nu i et NØ vendt vindue, da det er det eneste vindue jeg har.
Så den kan desværre ikke få mere lys end den gør - med mindre jeg finder en speciel lampe?

Ser frem til at høre fra jer!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Den mangler gødning og en større potte. De elsker store potter og P-K.
Ang. at får dem til at blomstre afhænger det af sorten du dyrker og hvilken gødning du bruger. Bruger selv fiske melasse gødning, 0-10-10 og baldrianekstrakt.

Medlem
Brugeravatar

Den mangler gødning og en større potte. De elsker store potter og P-K.
Ang. at får dem til at blomstre afhænger det af sorten du dyrker og hvilken gødning du bruger. Bruger selv fiske melasse gødning, 0-10-10 og baldrianekstrakt.

Potten den står i er 20cm høj og 23cm i dia.
Hvor får man fat i denne gødning henne? Det er ikk noget jeg har hørt om før..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Hvis det er bloomboosteren du spørger til så fås der en lang række PK blomsterboostere til cannabis. Fiske melassen findes som et produkt der hedder fishmix fra biobiz og baldrianekstrakt anvendes meget indenfor kaktusdyrkning. Alt sammen noget som fremmer blomstringen.

Hvis du potter den om i en større potte, som ikke kan være for stor, så vil jeg vove og påstå at den gradvist vil får det fremragende igen. Lige nu tror jeg den mangler både NPK og mikronæringsstoffer og det vil den kunne finde i nyt veldrænet blomsterjord såsom allmix fra biobizz.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tryptamine lane
Fandt denne informative artikel igår, da jeg selv ville finde ud af om den kan dyrkes i denmark.
Det er noget den gerne vil etablere at enormt rodnet først, så vidt jeg har forstået, så kæmpe potte til det første vinter. Husker jeg rigtigt kan den fylde op imod 200 liters potte med rødder?

http://homeguides.sfgate.com/grow-argyr ... 75598.html

Kunne være spændende at høre om erfaringer fra denmark.

"Dream, experience, acknowledge, in undefinable love and light"

Medlem
Brugeravatar

Tak for linket, det vil jeg lige læse nærmere om. :)
Den er faktisk livet rigtig godt op igen og har beskåret dens top.
Oploader lige billeder af den senere.

Til sommer får jeg den over i en større potte, da jeg igen har fået adgang til en have. :)

Medlem
Brugeravatar

Shaman hvad hedder den anden plante på billedet? Den med det lyserøde?

Insane psychedelia user!

^det er Paletblad eller Coleus som de også hedder.

Medlem
Brugeravatar

Ja som ragamuffin skriver, er det en art under Coleus.
Der findes en let psykoaktiv Coleus art, som ligner den på billedet, bare mere lilla en lyserød.
Har dog ikke prøvet at få noget ud af den. Den ligger tæt op af Salvia familien.

Søg "coleus blumei" :)

Medlem
Brugeravatar

Tak skal i have :)! Spændende!! Uha hvor ville den pynte stuen op :D

Medlem
Brugeravatar

hiver lige en gammel tråd op.
Shaman, Hvordan gik det med din Argyreia nervosa efter beskæring? fik du den i større potte? og har du haft held med blomstring?

Jeg har selv en enkelt der har stået indendørs, nu på 3. år. Den har ikke sat blomster på trods af rimelig størrelse potte (20L. måske ikke nok?) og fornuftig gødning. Den har set temmelig ranglet ud siden sensommeren. Der er kun få blade for enden af et 4 meter langt skud.
Vil gerne give den en sidste chance inden den bliver til kompost.

Dedikeret medlem

Hejsa Mustang! :rocking:
ka du ikk smide et billede op af den? så er det lidt nemmere at vurdere hva tilstand den er i.. :)
og evt. placering, temperatur, vandings- og gødnings-oversigt
venlig hilsen Stop

Medlem
Brugeravatar

Hej. Jo det giver selvfølgelig god mening med billeder. Ved ikke helt om man kan fornemme hvordan den har det ud fra de billeder her. Men som skrevet er der kun blade i toppen som hænger helt oppe under loftet, den tog sig en tur forbi orkideen på vejen op. resten af planten har smidt alle blade.
Billede
Billede
Billede

Den står i et syd/østvendt vindue, i et hus hvor temperaturerne svinger ret meget her om vinteren fra lige over nul til 20-25C. da brændeovn er eneste mulighed for opvarmning. Den står dog ikke i samme rum som brændeovnen.
I sommerhalvåret får den vand en gang om ugen eller mere, om vinteren får den vand 1-2 gange om måneden.
Jeg gøder med biobizz Fishmix ca. hver 3. gang jeg vander, og så har jeg givet den lidt brændenældeekstrakt en gang om måneden. den har stået i en blanding af sand, grus, lecakugler, blomsterjord og lidt kompost fra haven. Skiftede potte og jord sidste forår.

Junior medlem

Hvordan gik det med planten? Er der nogle der ved om den er løvfældende, for så giver det jo mening hvis den står uden blade i perioder.

Medlem
Brugeravatar

Albert Hofmann skrev:
Hvordan gik det med planten? Er der nogle der ved om den er løvfældende, for så giver det jo mening hvis den står uden blade i perioder.

min er gået helt i stå. den lever i toppen hvor den er flot grøn, men blomstrer ikke. den laver kun sjældent nye skud i toppen selvom der er anlæg til noget hele vejen op ad stammerne.

løvfældende.. hmm. det er jo en slyngplante, så den sætter ikke nye blade hvor der før har været. men den kører lidt i samme rille som mit granatæbletræ og citrontræ. har det naturligvis bedst om sommeren her i dk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]