God plan!
Er "my" ikke tykkelsen af papir?
De filtre jeg bruger til mine glas er på 0.3µm (µm=0.001mm) og trichoderma(mug) sporer er ca. 2-5µm, så vi er nede i nogle meget små størrelser.
Jeg ville sige at hvis du kan bruge det filter til at lave ryst med, så er hullerne for store. Det ville nogenlunde svare til at prøve at stoppe myg med et hønsenet.
Den billigste løsning på filter til spawn-glas er polyester (pudefyld). Det er uorganisk, så sporer kan ikke vokse derpå. Det er meget ujævnt, så sporer kan ikke falde igennem og det skaber en gode muligheder for gasudskiftning nede i glasset. Det kan holde til at blive trykkogt mange gange. Det er billigt og kan findes overalt. Bare køb en billig pude i Brugsen eller Bilka og åbn den op. Du kan også flå en bamse i stykker og bruge dens indhold.
Hvis du først har et fuldt koloniseret medie, så behøver du ikke bekymre dig om kontaminationer. Det er meget, meget svært for en lille spore at slå en stor bunke mycelium ud af kurs. Når jeg laver PF kager, så har jeg dem i en fuldstændig gennemhullet plastikkasse som jeg åbner 4-5 gange om dagen og sprøjter vand dernede og bruger låget til at vifte en masse frisk luft derned i 30 sekunder eller mere. Der kommer masser af fucked up sporer ned til kagerne når man gør det, men myceliet er så godt etableret i kagerne at de ikke kan blive slået ud.
Du skal altid fjerne sølvpapir efter sterilisering, da det ellers kan gå hen og gøre filteret fugtigt og så har kontaminationer pludselig en hurtig smutvej ned i glasset. Du skal heller ikke komme det i en pose, da der skal være mulighed for at CO2 kan komme ud af glasset. Du må gerne stille dem i en kasse, men det bedste ville bære at stille dem på en hylde hvor de ville få noget indirekte lys og luft.
Agar er noget pulver lavet af tang som gøre medier tykke. Vi bruger det til at få myceliet til at vokse i 2-D så vi bedre kan se hvad der er kontamination og hvad der er rask mycelium.

Det bliver blandet sammen med malt ekstrakt eller druesukker og trykkogt i en halv times tid, hældt i petriskåle og derefter inokuleret med sporer, mycelium eller frugtkød.
Ja, i teorien ville du kunne tage et lille stykke og komme på agar og gro videre på det. Men det kræver sterilitet og tålmodighed.