Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 07:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Vatikanstaten
xxxxxx

Alt jeg skriver og tidligere har skrevet, er baseret på fantasi, eller mangel derpå, og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger er baseret på opdigtede scenarier, har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet kendskab til stoffer, eller folk der tager dem.

Senest rettet af inaktivbruger101 16 jan 2019 14:28, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted i det midtjyske
Goddag elektriske musikere

Jeg står her og skal snart have en synth, da jeg meget gerne vil begynde på at spille synthesizer. Jeg har allerede spillet guitar i snart 3 år, så kan godt teori osv., men problemet med synth er at jeg er lidt på vildmarken ang. ting som patches osvosvosvov.

Kan nogen forklare mig en '101 synth' for hvad jeg skal kigge efter og generelle gode råd til at spille synth, hvis jeg gerne vil have en synth der kan spille ting som drum'n'bass, men også mere almindeligt som trance osv.? Har selv kigget på Korg MS-20, og synes den virker som en god synth, men vil gerne lige have et autoriseret bud på det..

Og hvis jeg skal have en trommemaskine ind, vil det så være muligt at køre det over min macbook, eller skal jeg til at købe noget som en korg kaossilator???

Du kan evt tage et kig på virus TI2. Den kan måske også opfylde dine behov.

Hvis du vil indspille fra f.eks. en synth eller en trommemaskine skal du investere i et eksternt lydkort med jack indgang til optagelses muligheder.

Hvad ligger dit budget på?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er en sommerfugl.
crack flooty roops og spil fra dit tastatur , det er fremtiden.

Medlem

Goddag elektriske musikere

Jeg står her og skal snart have en synth, da jeg meget gerne vil begynde på at spille synthesizer. Jeg har allerede spillet guitar i snart 3 år, så kan godt teori osv., men problemet med synth er at jeg er lidt på vildmarken ang. ting som patches osvosvosvov.

Kan nogen forklare mig en '101 synth' for hvad jeg skal kigge efter og generelle gode råd til at spille synth, hvis jeg gerne vil have en synth der kan spille ting som drum'n'bass, men også mere almindeligt som trance osv.? Har selv kigget på Korg MS-20, og synes den virker som en god synth, men vil gerne lige have et autoriseret bud på det..

Og hvis jeg skal have en trommemaskine ind, vil det så være muligt at køre det over min macbook, eller skal jeg til at købe noget som en korg kaossilator???

Du kan evt tage et kig på virus TI2. Den kan måske også opfylde dine behov.

Hvis du vil indspille fra f.eks. en synth eller en trommemaskine skal du investere i et eksternt lydkort med jack indgang til optagelses muligheder.

Hvad ligger dit budget på?

Jeg har faktisk et lydkort for Sennheiser, så hvilke kabler og hvilken trommemaskine skal jeg have, da jeg går ud fra at lydkortet bruges til at forbinde MS-20'eren og min trommemaskine?

- må sige at den virus er lidt for dyr, men mit budget liggerpå omkring 5-6000

Alt jeg skriver og tidligere har skrevet, er baseret på fantasi, eller mangel derpå, og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger er baseret på opdigtede scenarier, har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet kendskab til stoffer, eller folk der tager dem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
den der ms20 der, den kan du ikke gemme presets på, så selvom at den er vildt fed... så tror jeg at du skal have noget som minder mere om en preset maskine.

har du prøvet at arbejde med software synths? for så kan en controller jo være en mulighed?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Det er virkelig svært at svare på, for det kommer meget an på dine egne præferancer. Måske har du en soft synth du rigtig godt kan lide? Har du nogen idé om hvad den skal kunne? Skal den kunne gemme patches, skal den være analog? Polyfonisk? Skal den have tangenter, eller køber du et MIDI keyboard?
Hvis du har et keyboard kunne Volca serien fra Korg være en mulighed? Du kunne købe alle tre maskiner, og stadig holde dig inden for dit budget (de koster 1200,- stk). Her får du: en trommemaskine, en bass synth og en poly synth alle med egen sequencer. Jeg har selv Volca keys og Volca Bass og bruger dem begge til techno. Trommemaskinen (Vólca Beats) har jeg ikke prøvet, men den er, som de to synths, analog.

Medlem

Altså, jeg er jo som sagt en kæmpe rookie indenfor synth-verdenen, så når du, Bull Lee, siger at den skal være polyfonisk, kunne gemme patches osv. er jeg helt lost :).. Kan du forklare mig hvad patches og forskellen på analog og polyfonisk er? Synes nemlig hurtigt at guides på nettet inddrager mange andre begreber, hvilket gør det lidt uoverskueligt.. Jeg er jo kort sagt ude efter en synth MED tangenter, som skal kunne bruges til drum'n'bass og trance, men også musik som dette http://www.youtube.com/watch?v=glzaS0kyi24 . Derfor vil jeg gerne høre jer ad om hvilken der vil være den bedste synth til disse formål.

Udover dette, så vil jeg sige at den der volca keys ikke virker som noget jeg vil bruge Bull Lee, da jeg gerne vil have noget der er hardware, med mulighed for at tilslutte til PC'en. Et eksempel på dette kunne være et elektronisk trommesæt, da det fungerer med og uden computer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Patches er en samling af indstillinger på en synth. På nogle synths kan man gemme sine indstillinger i et patch, så man kan genskabe en lyd ved at trykke på en knap. Analog er det modsatte af digital. Mange mener, at analoge synths har en varmere lyd, men det er et område jeg ikke vil ind på, da det hurtig kan afføde en stor diskussion. Polyfonisk betyder at man kan spille flere toner samtidig, modsat monofonisk, der kan spille én tone ad gangen. Analoge synths er ofte monofoniske.
Ang Volca. Den kan tilsluttes computeren via MIDI, så du kan styre den fra en MIDI sequencer på din computer. Den har også et lydoutput som du kan smide i din computer. Den kan med andre ord nemt integreres i et setup med en computer.
Jeg synes det virker som om du burde sætte dig bedre ind i, hvordan synthesizere virker, før du beslutter dig. Har du først en grundlæggende forståelse af hvordan en synthesizere virker, er det meget nemmere at vælge. Det er ikke for at disse dig, overhovedet, men du kan hurtigt få brændt mange penge af, på noget du senere fortryder. Lær nogle soft synths at kende, det er den nemmeste vej. Så kan du også prøve forskellige typer. Det eneste råd jeg kan give dig ellers, er at prøve dig frem i en musikbutik, men det er svært at overskue en ny synth i en butik, hvis man ikke har en grundlæggende forståelse af ting som filter, envelope, portamento, LFO, Pulsewidth modulation, oscilator etc.

Senest rettet af Bull Lee 22 mar 2014 03:38, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ville også gerne forslå en fed trance eller drum'n'bass synth, men det er næsten umuligt. De fleste gode synthesizere er så fleksible, at de kan bruges til mange forskellige ting, naturligvis med enkelte undtagelser som 303'eren, der er noget af en one-trick-pony, men som til gengæld lyder hammerfedt. Jeg har selv følgende maskiner: x0xb0x, Roland HS 60, Volca Bass, Volca Keys og en SammichSID. Dem laver jeg techno med, men andre ville bruge dem anderledes. Når du først har lært en synthesizer at kende, åbner der sig mange muligheder.

Medlem

Tak for dit svar Bull Lee. Ser ud som om at jeg skal have gravet min gamle Cubase disk frem fra hylderne og få prøvet noget VST-plugins :P..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ser ud som om at jeg skal have gravet min gamle Cubase disk frem fra hylderne og få prøvet noget VST-plugins :P..

Helt sikkert en god idé. Jeg lærte selv meget om synthesizeres opbygning ved at lave musik i Reason (et program i stil med Cubase) og så naturligvis ved at læse mig frem til en del. Jeg kan huske jeg læste en bog der hedder "Modular synthesizere" eller noget i den retning. Det er så vidt jeg ved den eneste danske bog om emnet. Udgangspunktet er godt nok modular synthesizere, men det meste kan overføres til synthsizere generelt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ser ud som om at jeg skal have gravet min gamle Cubase disk frem fra hylderne og få prøvet noget VST-plugins :P..

Helt sikkert en god idé. Jeg lærte selv meget om synthesizeres opbygning ved at lave musik i Reason (et program i stil med Cubase) og så naturligvis ved at læse mig frem til en del. Jeg kan huske jeg læste en bog der hedder "Modular synthesizere" eller noget i den retning. Det er så vidt jeg ved den eneste danske bog om emnet. Udgangspunktet er godt nok modular synthesizere, men det meste kan overføres til synthsizere generelt.

Second that! Reason er en go start til forståelse af analog hardware! go fornøjelse!

Medlem
Brugeravatar

Tror du at du kan finde titlen på den bog ? Kunne være meget sjovt at se hvad det er for en:) Har forsøgt på Google. Men kan ikke rigtigt finde nogle danske bøger .

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den hedder: Modulsynthesizere af Keld N. Sørensen. Forlag: Mellemgaard ISBN 87-90958-67-5
Jeg købte den mægtig billigt på bogudsalg for en del år tilbage.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

BTW SuBs: Hvad laver du selv musik på?

Medlem
Brugeravatar

BTW SuBs: Hvad laver du selv musik på?

Jeg bruger faktisk udelukkende software.

Laver de fleste af mine lyde enten i operator eller som granular synthesis med sampler og og effekter. Så har altid min håndholdte optager med på tur :D

Og tak for svar med bogen :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg bruger faktisk udelukkende software.

Laver de fleste af mine lyde enten i operator eller som granular synthesis med sampler og og effekter. Så har altid min håndholdte optager med på tur

Jeg har tidligere lyttet til dine tracks kan jeg se. Tror det var via lydmaskinen.dk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
de har lavet en ny og mindre men vildere verserion af ms20... baseret på samme kredsløb. de originale gamle koster en krig...
jeg stemmer også for du sætter dig ind ielektronisk komposition før du køber en synth, der findes tit software udgaver af klassiske synth som selvfølgelig ikke har en analoge lyd men giver en ide om det virkelige produkt...
hvis du elelr nogen andre vil udveksle software /DAW/VST/AU/maxMSP og reaktor patches!
skriv PM.
har en FTP server fyldt med godter samlet over 10 år.. outdatede som splinter nye ! ^^

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]