Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 aug 2025 22:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle sammen. Jeg har søgt og søgt på nettet omkring det her, men kan bare ikke finde et svar! Jeg tager til dagligt antipsykotika, jeg har fra start af hørt at når man tager det, øger det dopaminen i hjernen. Jeg har for første gang prøvet amfetamin, men uden en virkning. Mine venner blev påvirket af det, men jeg følte bare jeg kunne blive ved og ved med at ta det uden den rigtige virkning! Følte jeg havde røget hash i stedet. Det her er bare et skud ud i tågen, men kan det have noget at gøre med at jeg i forvejen producere mere dopamin pga. mit medicin????? Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe!! For vil gerne vide, om det bare var lort (altså amf) eller om det har noget med min medicin at gøre??
På forhånd mange tak! :)

Medlem

Amfetamin på gadeplan er næsten lort per definition. Gennemsnitlig renhed omkring 5-10%, så vidt jeg husker. Fy for satan.

Jeg er på ingen måder ekspert, men så vidt jeg ved fungerer antipsykotisk medicin ved blandt andet at blokere for dopaminreceptorere. Da amfetamin fungerer ved at øge neurotransmissionen af dopamin, giver det fra et lægmands synspunkt udmærket mening at den antipsykotiske medicin blokerer for virkning.

Når det så er sagt, så lad være med at tage amfetamin når du er på antipsykotisk medicin, det er helt exceptionelt idiotisk.

Junior medlem
Brugeravatar

Antipsykotisk medicin virker stabiliserede på vores signalstoffer, hvilket muligvis kan være grunden til, at du ikke har fået nogen virkning.
Hvad for noget antipsyk er det?

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Hvilken antipsykotisk medicin er der tale om? Din medicin har nok blokeret for amfetamins virkning, som TurboDiesel er inde på.

Hos skizofrene/psykotiske ses en forhøjet koncentration af dopamin i hjernen. Antipsykotisk medicin virker typisk ved at blokere dopamin-receptorer og visse serotonin-receptorer, således at dopamin (eller serotonin) ikke kan binde sig og skabe sin virkning. Du sænker altså ikke dopamin-koncentrationen, men du blokerer for dens effekt.

Amfetamin virker i gennem forskellige mekanismer, bl.a. øger den frigivelsen af dopamin, og i mindre grad serotonin. Hvis dit antipsykotikum hæmmer dopamin- og serotonin-receptorer, så får du ingen virkning af din amfetamin. Virkningen ligger så at sige ikke i din amfetamin, men i din dopamin! Eller snarer i dine dopamin-receptorer, som du har blokeret.

Da amfetamins mekanisme skaber et psykose-lignende miljø i hjernen (hyperstimulering af dopaminerge receptorer), frarådes du at eksperimentere med amfetamin, men også kokain, MDMA og psykedeliske stoffer. Du kan ende i en full-blown psykotisk tilstand. Men heldigvis havde du taget din medicin.

Husk også, at selvom du ikke får en virkning, så skal din krop stadig bearbejde amfetaminen - dopamin udtømmes og skal gendannes, dine afgiftningsorganer kommer på arbejde, etc.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.

Da amfetamins mekanisme skaber et psykose-lignende miljø i hjernen (hyperstimulering af dopaminerge receptorer), frarådes du at eksperimentere med amfetamin, men også kokain, MDMA og psykedeliske stoffer. Du kan ende i en full-blown psykotisk tilstand. Men heldigvis havde du taget din medicin.

Af ren nysgerrighed, er der en grund til du kun lister stimulanser og psykedeliske stoffer?
Selvfølgelig ville det være optimalt slet ikke at tage stoffer når man har psykiske problemer, men er de andre stoffer ikke så kendt for at forværre lidelserne lige så meget/hvis overhovedet?
Med andre stoffer tænker jeg på dissociativer specifikt.
Bemærk jeg ikke opfordrer nogen med psykiske problemer, at tage stoffer som ikke er nævn ovenfor, det er ren nysgerrighed. :)

Insane psychedelia user!

^Depresanter har typisk lindrende effekt på psykose tilstande, bla benzodiasepiner og opioider. Der er derfor ikke samme store fare ved at indtage disse stoffer som der er ved stimulanser. Dette er dog ikke ensbetydende med at det er skide smart at ændre hjerne kemi, hvis man har tilbøjeligheder til psykoser.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Stimulanser og psykedeliske stoffer udøver primært deres virkning i dopamin- og serotonin-systemet, dvs. i de samme systemer, som er involverede i skizofreni. Derfor er der en særlig risiko forbundet med disse stoffer, og du får en smag af hvad jeg mener, hvis du som rask person tager for meget amfetamin/kokain/MDMA/LSD/svampe i løbet af aftenen.

Skizofreni medfører ikke kun en øget koncentration af dopamin i hjernen, men nedregulerer også antallet af NMDA-receptorer. Glutamat/aspartat aktiverer NMDA-receptorer, ligesom dopamin aktiverer dopamin-receptorer. En NMDA-receptor nedregulering vil medføre, at hjernen bliver mindre modtagelig overfor glutamat/aspartat, og det ser ud til at bidrage til skizofreni. Dissociativer som ketamin, DXM, PCP, etc., virker som NMDA-antagonister, dvs. de blokerer for NMDA-receptorerne. En blokering af NMDA-receptorer kombineret med en nedregulering af NMDA-receptorer efterlader kroppen uimodtagelig overfor glutamat/aspartat, og skizofreni kan således katalyseres derigennem. Dissociativer er derfor også et dårligt valg.

Egentlig burde jeg have skrevet "hallucinogener" i stedet for "psykedelika", for også at dække over dissociativer og delirianter. Hvorfor deliranterne er skidt, taler vist for sig selv.

Depressanter (ikke dissociativer), som ragamuffin er inde på, reducerer skizofreni-symptomer, og bliver ofte brugt til at bremse et trip. Så de har en positiv virkning. Men ved et misbrug, ved høje doser og ved abstinenser kan den psykotiske tilstand forværres.

Senest rettet af syreperlen 31 mar 2014 12:36, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Okay, spændende. Takker for det uddybende svar. :)

Junior medlem

Jeg får abilify og zyprexa + zoloft for depression (er dog ved at blive trappet ud af zoloft). Mine psykoser er der styr på, vidste godt der var en risiko for at jeg ville få det dårligt psykisk. Jeg prøvede amf for at se hvordan det var, og jeg kan godt sige jer at jeg ALDRIG nogensinde vil gøre det igen. Det har egentlig hjulpet mig lidt med min indstilling af stoffer. Jeg vil ikke anbefale nogen, at gøre det hvis de er på medicin, og havde håbet på at få den rigtige effekt. Så bliver man sku lidt skuffet :)
Men i skal have mange tak for svar!!

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Fra wikipedia kommer jeg frem til følgende:

Zoloft er et antidepressivt præparat af SDRI-klassen (serotonin/dopamin-reuptake-inhibitor). Den blokerer genoptagelsesreceptoren i både serotonin- og dopamin-systemet. Amfetamin bruger genoptagelsesreceptoren til at komme ind i serotonerge og dopaminerge celler og øge frigivelsen af serotonin/dopamin, men amfetaminen har været forhindret i at komme ind i cellerne.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sertraline ... _of_action

Abilify (en partiel agonist) blokerer dopaminerge og serotonerge receptorer, hvilket blokerer for dopamin/serotonin. Amfetamin kan i mindre grad diffundere ind i cellen uden at bruge genoptagelsesreceptoren, og dermed øge frigivelsen af en mindre mængde dopamin/serotonin. Denne lille mængde blokerer du for med abilify.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aripiprazole#Pharmacology

Zyprexa (antagonist) har samme effekt som abilify. Men zyprexa har også en benzodiazepin-lignende struktur, og binder svagt til samme receptorer som andre benzodiazepiner (BZD- og GABA-receptorer). Så din zyprexa er også en depressant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Olanzapine#Pharmacology

Depressanter og stimulanser udligner hinanden, plus du har blokeret for dopamin. Det virker derfor ikke så mærkeligt, at du ikke fik en effekt af amfetaminen.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland,Danmark
Virkningen af diverse medikamenter med serotonin og dopapamin re uptake hæmmere er følgende: de stimulere dannelsen af både serotonin og dopamin, det vil sige mængden der dannes øges, omend kun en smule, men vigtigst er at de forhindre eller forsinker de oprydnings receptorer der kommer for at fjerne dopamin og serotonin igen(serotonin RE-UPTAKE) der ved forbliver koncentrationen af serotonin og dopamin højere og man får større gavn og længere tids effekt af signalstofferne. Det giver derfor umiddelbart ikke mening at amfetamin ikke skulle virke, tværtimod. her øges mængden af produkceret signalstof, og da man samtidig har reuptake hæmmere i kroppen burde det være mere logisk at man fik en større virkning af afetamin.

Insane psychedelia user!

Virkningen af diverse medikamenter med serotonin og dopapamin re uptake hæmmere er følgende: de stimulere dannelsen af både serotonin og dopamin, det vil sige mængden der dannes øges, omend kun en smule, men vigtigst er at de forhindre eller forsinker de oprydnings receptorer der kommer for at fjerne dopamin og serotonin igen(serotonin RE-UPTAKE) der ved forbliver koncentrationen af serotonin og dopamin højere og man får større gavn og længere tids effekt af signalstofferne. Det giver derfor umiddelbart ikke mening at amfetamin ikke skulle virke, tværtimod. her øges mængden af produkceret signalstof, og da man samtidig har reuptake hæmmere i kroppen burde det være mere logisk at man fik en større virkning af afetamin.

Det er noget vrøvl! Læs hvad syreperlen skriver.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland,Danmark
ragamuffin skrev:

Det er noget vrøvl! Læs hvad syreperlen skriver.

@ ragamuffin: :mrgreen:

Det er fint nok at mene det er vrøvl eller fejlagtigt det jeg skriver, men fandeme en nederen måde at udtrykke det på :| . Desuden er fejlen fra min side at jeg ikke så omtalte indlæg, inden jeg selv skrev, derudover er det netop det jeg også skriver, hvis nu du læser det der står.
Jeg udtrykker blot at det for mig vil virke mere logisk med øget effekt, jeg påstår på intet tidspunkt, at vide om det gør. Det jeg skriver om reuptake hæmmere er det samme som Syreperlen, jeg var bare ikke klar over at amfetamin virker gennem netop reuptake systemet, det ved jeg så nu og så giver nedsat effekt god mening.
Det er en smart måde at prøve at virke klog :idea: på ved at copypaste, tilføje en enkelt linje,the end. Dog er jeg sikker på at effekten vil øges markant, hvis du fremover satser højt og bestræber dig på at undlade det falder til jorden når det som her viser sig at trods ultra kort invovering og minimalt tastebrug, er indlægget forkert.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]