Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 08:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg står i den situation at min gode ven, Ali(Falskt navn) rigtig gerne vil prøve svampe. Han er 20 år, og er en glad ung mand. Han har tidligere erfaringer med cannabis, men ingen psykedelika. Jeg har selv trippet svampe/trøfler nogle gange både i små og større doser.
Så på den konto føler jeg at jeg sagtens kunne agere tripsitter for Ali.

Mit spørgsmål ligger så i om det ville være sikkert for Alis psyke, han har tidligere kæmpet med en stærk depression og let angst. Men depressionen er "væk", og det samme med angsten. Eller væk er det nok aldrig, men det er ikke noget han mærker i hverdagen ved jeg.

Ville det være forsvarligt at tage svampe med Ali? Er der nogen af jer der har erfaring med tidligere depressioner + svampe?
Glæder mig til at høre jeres tanker:)

PS: Det skal lige siges at kender jeg ham ret så vil han nok kaste sig ud i en psykedelisk oplevelse før eller siden, og hvis det absolut skal være er det vel bedre at en rigtig tæt ven med lidt erfaring er hans selskab, end en ustyrlig flok til en random fest eksempelvis.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Jeg har selv døjet med en middel til svær depression, da jeg var teenager, men jeg synes bestemt ikke det har haft noget at skulle have sagt i forhold til mit indtag af psykedelika. Om noget har det (psykedeliske trips) gjort mig til et gladere menneske. Men!!! Alle er forskellige. Jeg har aldrig døjet med angst, og ved ikke hvordan det ville påvirke oplevelsen, hvis det pludselig kom tilbage. Når det er sagt, så tror jeg sagtens, han ville kunne klare det. Han lyder til at være kommet ovenpå igen. Sådan tolker jeg i hvert fald din beretning.

Jeg synes, I bør starte lavt ud. For eksempel med 1g cubensis svampe. Hvis han bryder sig om det, kan I langsomt hæve dosen fra gang til gang. Og husk pauser :)

PS: Fedt at du tager ham i hånden i stedet for at lade ham gøre det ukontrolleret til en random fest. Han bør være taknemmelig for at have sådan en god ven :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her og der
Det The Doctor siger lyder fornuftigt. Jeg vil dog tilføje at en benzo ved hånden måske er en god idé hvis et angst-anfald skulle komme, just in case.:)

Junior medlem

The Doctor: Tak for det hurtige svar :) Han er forresten aldrig blevet diagnosticeret med angst af en proffessionel, og det var blot en kort periode for ca. to år tilbage. Men han har i udgangspunktet ikke noget imod at snakke om sine følelser og hans depression osv, i hvert fald ikke når jeg snakker med ham. Og hvis psykedelika så endda potentielt kan gøre ham gladere/forstå hans tidligere situation bedre eller hvad ved jeg, så ville det da være fantastisk.

Men ja, jeg er også selv fan af lave doser til nybegyndere, eks. 1g cubensis som du skriver :) Lige et sidespørgsmål: er der forskel på de forskellige arters effekter udover styrke, er der så nogle der er stærkere visuelle end andre eller hvordan ligger landet mht det?

BONHEAD!: Har også selv overvejet den mulighed da andre har givet det som et godt råd, men hvor hurtigt virker en benzo? Og hvilken vil være mest hensigtsmæssig at bruge i dette tilfælde?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her og der
I den her hensigt vil en benzo der virker hurtigt jo være en fordel, etizolam og alprazolam er dem der lige popper op i mit hovede. De virker efter ca. en halv time hvis man spiser dem, og lidt hurtigere hvis man tager dem sublingualt. De varer en 4-6timer så de skulle også gerne virke længere end svampene.

Junior medlem

Okay, tak for svaret BONHEAD! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den generelle konsensus er at cubensis svampe er cubensis svampe. Jeg har aldrig fået forskellig virkning af forskellige strains. Ikke så forskellig at jeg kunne confirme at det var strain, der var årsagen. Trips varierer fra gang til gang, også indenfor samme batch af samme strain.

Junior medlem

Okay:) Tak for kompetent svar:)
btw, fik at vide af en bekendt på et tidspunkt at man skulle have 4-5 g. for at det skulle være sjovt. Men jeg synes godt nok 2-2,5 g. cubensis var nok for mig til at ramme +++ (på shulgins skala)

Synes bare det virker absurd at anbefale 4-5 g. vel og mærket til nybegyndere. Ved ikke om vedkommendes(dealer) strain ikke var så potent måske? eller også er han bare blæst :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Han er bare blæst på fuld skrue (med mindre han snakker om trøfler, hvor man skal op i væsentligt højere doseringsforhold). Jeg har endnu ikke selv turde kaste mig ud i 4-5 g. Jeg har højst spist 3.2 g cubensis og højst ca 2.5 g (tror jeg) spids nøgenhat, og det var riiiigeligt til at sende mig godt til stjernerne.

Junior medlem

Kamel… for what it's worth, så er der succes i USA med at behandle kræftpatienter med angst med psilocybin. I de højere doser mister du frygten for døden og andre sjove ting. Selvfølgelig skal du også være parat til at stå ansigt til ansigt med de ting du bærer rundt på og ikke har fået addresseret endnu. Men det er jo en del af set og setting… at gøre dig selv mentalt klar, og blive afklaret med de potentielle emner der er værd at håndtere.

Junior medlem
Brugeravatar

Hej Kamel

Hvis du er hos ham og passer på ham og bruger din sunde fornuft og lidt omsorg, så kan jeg ikke se hvad der skulle kunne gå galt. Nå ja okay livet er jo farligt og man kan dø af det, og der kan altid gå noget galt. Men på den anden side: den som intet vover vinder intet. ;o)

Junior medlem

Tak for svarene! Jeg tror vi vil forsøge os med 1g cubensis her i løbet af sommeren, når vi lige finder den rette dag og sted. Og muligvis mere når han er også føler sig nogenlunde fortrolig med det.
Så må jeg se om jeg kan få skrevet en triprapport denne gang. Det er nemlig som om man skal gøre det inden for ganske kort tid efter trippet, for at få alle de psykologiske og følelsesmæssige aspekter ordentligt nedfældet. God sommer til jer allesammen :-)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej Kamel
fedt at du vil tage din ven i hånden og indvie ham i den bevidsthedsudvidede verden. Hvis I gør det fornuftigt, kan det være at han kommer ud af oplevelsen med en større selvindsigt og forståelse for hvad der ligger til grund for hans "depression".
Jeg vil ikke anbefale at I bruger stedsolid/benzodiazepiner i tilfælde af at han får en krise på trippet. At standse følelser på den måde, mens man er bevidsthedsudvidet kan være dumt, fordi du dermed standser vigtige prosesser. Få ham istedet igennem, ved at opmuntre ham til at gå ind i sine følelser, og fortæl ham at alle følelser er i orden at mærke, så længe man ikke bliver udadreagerende (og slår på andre eller ødelægger ting). Ofte har vi jo netop lært at undertrykke følelser gennem hele livet, og det kan give depression. At prøve at standse følelser på trip vil derfori mine øjne være en fortsættelse af det overgreb/kontrol vi lære at begå over for os selv.

Jeg ønsker jer en god rejse!

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]