Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 07:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hej alle! Jeg er helt ny herinde. Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg er ret forvirret og har en masse spørgsmål, jeg har nemlig absolut ingen erfaring med hverken psykedeliske svampe eller andre psykedeliske stoffer.

Min interesse i psykedeliske stoffer udviklede sig, da jeg så en dokumentar om forsøg med LSD, MDMA og psilocybin som medicin og terapi. Jeg blev fascineret af idéen, at disse stoffer kan hjælpe ved psykiske lidelser såsom angst, post-traumatisk stress og depression. Jeg satte mig lidt mere ind i det og fandt et hav af information. Jeg er nu ret overbevist om, at disse stoffer kan have terapeutisk virkning og kan hjælpe mennesker med psykiske lidelser. Jeg blev særlig tiltrukket af psilocybin. Jeg har selv en psykisk lidelse, og der ikke rigtig noget der har virket, indtil videre. Så jeg tænker, at jeg gerne vil prøve med psilocybin.
Hvad synes i? Nogen af jer, der har erfaring med det?

Selvom jeg tror på, at de kan virke terapeutisk, så er jeg også lidt usikker og ja, lidt bange, fordi jeg ingen erfaring har. Jeg vil nødigt få bad trip. Hvordan kan jeg undgå det?

Noget andet er, at jeg ikke ved, hvor jeg kan få svampe.
Hvis jeg nu vil prøve at finde dem ude i naturen, kan jeg det så også ved denne årstid? Eller kun om efteråret?
Jeg ville være bange for at plukke de forkerte, måske nogle giftige. Mangler virkelig selvtillid der.

Og så ved jeg heller ikke med doseringen. Fandt en masse info rundt omkring på nettet, men jeg fattede det ikke helt. Hvor meget skal jeg, som begynder, indtage? Hvordan måler jeg det, i gram eller i antal?

Jeg håber ikke, at det er alt for dumme spørgsmål. Jeg håber i er lidt overbærende og svarer alligevel, da jeg virkelig er oprigtigt interesseret og gerne vil prøve, da jeg tror på, at det måske kunne hjælpe mig.

På forhånd tak! :)

K.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
Velkommen til :-)

jeg tror du skal have fat i en person der ved noget om psykologi og terapi osv, som kan guide dig igennem trippet hvis du vil bruge svampe som et forsøg til at lindre din lidelse.

Men man kan enten plukke svampene i efteråret (spids nøgenhat) ang. Dosis, så plejer jeg at råde til at spise omkring 1-1.5gram første gang. Men igen, lad være med at tage svampe alene, eller lign. Du skal have en professionel til at guide dig igennem trippet

Hov forresten, læs op på set og setting, altså hvor du befinder dig og med hvem (under rusen)
Det er alfa omega hvis man vil undgå ubehagelige oplevelser.
Held og lykke :-) må svampen være med dig :-)

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for dit hurtige svar! :)

Mener du en person der både ved noget om psykologi og terapi og psilocybin trip? Hmm...tror det bliver lidt svært. Den eneste jeg kender, som ved noget om psykologi er min psykolog. Og jeg tror hun ville reagere negativ på mine forsøg med psykedeliske svampe. Jeg kan måske spørge nogle af mine venner, om de kender folk der har erfaring med svampe. Jeg har spurgt en person, som kender mig meget godt og som jeg har tillid til, om hun vil være trip sitter. Det sagde hun ja til. Men hun har heller ingen erfaring med psykedeliske stoffer. Skal det være en, der har erfaring? Det er nok bedst.

Har læst en del omkring 'setting'. Jeg tænkte mig, at trippe herhjemme, hvor jeg føler mig tryg og hvor jeg ikke bliver udsat for uventede stimulation. Hyggelig belysning, min seng og/eller sofa, lidt afslappende musik, lidt mad. Jeg vil virkelig gerne komme ind på mine tanker og følelser, være introspektiv og få opløst nogle blokader og traumer, som sidder dybt inde i mig...giver det mening? :)

Site Webmaster
Brugeravatar

@Katharsis

Jeg har redigeret begge dine indlæg og fjernet dine forespørgelser til hvor du kan skaffe svampe.

Psychedelia er ikke til anskaffelse af stoffer. Det er din egen hovedpine hvor du får den slags fra.

Vores regelsæt er ikke tilgængeligt pt. og du er helt ny bruger, så det kunne du trodsalt ikke vide, men sådan er reglerne.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Junior medlem
Brugeravatar

Hej rbp! Undskyld, at jeg spurgte noget forkert. Det var mest bare fordi jeg er lidt uvidende, og ikke var helt klar over regelsæt. Men så ved jeg det nu. :)

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Psykedeliske stoffer kan helt sikkert virke terapeutiske, jeg har selv fået en del ud af dem mht. de angstanfald og det lave selvværd, som jeg døjede med på et tidspunkt. Dog vil jeg råde dig til at træde meget varsomt med eksperimenteren med disse stoffer. Psykedelika er ikke noget vidundermiddel, der kan fikse dine problemer. Jeg ser det mere som et værktøj, det kan give dig indblik i nogle ting, men det gør ikke arbejdet for dig. Det kræver en del reflekteren bagefter, og et benarbejde fra din egen side mht. at integrere oplevelsen.

Du siger, at du er bange for et badtrip. Jeg har selv haft et enkelt badtrip, da jeg candyflippede (LSD i kombination med MDMA), og vil sige, at det er det absolut mest givende trip, jeg har haft. Som sagt giver psykedeliske stoffer et blik ind i, hvad der foregår i din underbevidsthed, men det er jo ikke sikkert, at det er rare ting, som man får indblik i! Bad trips skyldes ofte, at man ikke vil tage i mod de ting, som man oplever på trippet, og det skaber panik og angst. I dit tilfælde, hvor du har en reel psykisk lidelse, og samtidig er bange for at opleve 'grimme ting' i trippet, vil jeg være noget forsigtig.

Under alle omstændigheder ville jeg ikke gå ind til den psykedeliske oplevelse uden en erfaren sitter, og uden psykologisk hjælp til integration bagefter, hvis jeg var dig. Mht. hvor du kan skaffe svampe, så gror spids nøgenhat på kreaturmarkerne i efteråret. Du kunne evt. selv forsøge dig med selv at dyrke dem, det er ikke meget svært.

Et alternativ til stofferne kunne være holotropisk åndedræt. Det er en teknik udviklet af Stanislav Grof, efter LSD blev gjort ulovligt. Det er en måde hvorpå man kan facilitere en naturlig psykedelisk oplevelse ved hjælp af åndedrættet. Jeg ved, at der er en dansk psykoterapeut, der tilbyder åndedræts-sessioner kombineret med samtaleterapi. Du kan evt. søge efter det på nettet, han skulle være til at finde. :)

God vind!

Junior medlem
Brugeravatar

Hej Plejadestjerne! Tak for dit svar. :)

Jeg forventede heller ikke, at det ville virke som et vidundermiddel og mine psykiske problemer forsvinder af sig selv, hvis bare jeg tager psykedeliske stoffer. Men jeg tror på, at de kan lukke op for nogle ting og hjælpe mig med at få adgang til nogle blokader og traumer, som sidder i min underbevidsthed, for så at bearbejde dem. Giver det mening?

Tak for at du forklarede dit syn på begrebet 'bad trip'. Det giver rigtig god mening, og nu er jeg faktisk ikke så bange for det.

Hvad mener du helt nøjagtigt med "psykologisk hjælp til integration bagefter"?

Holotropisk åndedræt lyder virkelig spændende, jeg vil læse lidt op omkring det. :)

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Katharsis skrev:
Hej Plejadestjerne! Tak for dit svar. :)

Jeg forventede heller ikke, at det ville virke som et vidundermiddel og mine psykiske problemer forsvinder af sig selv, hvis bare jeg tager psykedeliske stoffer. Men jeg tror på, at de kan lukke op for nogle ting og hjælpe mig med at få adgang til nogle blokader og traumer, som sidder i min underbevidsthed, for så at bearbejde dem. Giver det mening?

Helt sikkert, det var lidt der jeg ville hen. :P

Citat:
Hvad mener du helt nøjagtigt med "psykologisk hjælp til integration bagefter"?

Jeg mener, at du har nogen at dele din oplevelse med bagefter - det kan hjælpe én med at forstå meningen med ens oplevelse og bruge den konstruktivt. Gerne professionel hjælp, men hvis du kender nogen med erfaring indenfor psykedelika, kan det helt sikkert også være et godt alternativ.

Junior medlem

Årsagen til refleksion og psykologisk assistance til at bearbejde oplevelsen bunder I at man kan komme til at drage nogle forkerte konklusioner ud fra det man bliver præsenteret.
Det et lidt ligesom med drømme.... Der kan både være tale om minder og projiceringer og begge kan påvirke hinanden.

Jeg havde en øjenåbner om min barndom tilbage i november i forbindelse med et trip.... Troede jeg.
Jeg var hurtig til at drage konklusionee baseret på det jeg så derinde, men lidt snak med mine forældre (jeg er selv 35...), og specielt en snak jeg havde for en uge siden med min far puttede en helt ny spin på min oplevelse og først nu forstår jeg rent faktisk hvad det var jeg oplevede..... Altså 8 måneder senere. En psykolog eller lignende ville med en beskrivelse af min oplevelse nok kunne hjælpe mig hurtigere med en tolkning, men det er langt fra sikkert han ville kunne få mig åbnet lige så hurtigt.

Det er godt du forstod lidt bedre hvad et bad trip er.... Bryder mig egentlig ikke om betegnelsen for man lærer noget uanset hvad. De hårde trip kan bare være sværere at integrere i sit liv fordi man har taget afstand fra noget i trippet...nøglen er at give slip. Faktisk så vil jeg sige at hvis du står overfor dragen i dit trip og den åbner munden for at spye ild, så skal du ikke spring i dækning, så skal du åbne armene og lade ilden opsluge dig.

Gå ind i oplevelsen uden forventninger eller mål. Det er lidt lige som at meditere. Du gør det ikke for at opnå et renere sind, koncentration eller nirvana, men bare.... For at trippe.
Resten kommer af sig selv skal du se. Just go with the flow og husk på at din fysiske krop uanset hvad nok skal klar sig igennem turen. Alt hvad du ser og oplever er manifesteringer af dit eget sind...

Når du har fundet en der kan sitte dig så hjælp vedkommende til at forstå hvordan de skal opføre sig for dit velbefindende undervejs. Personligt ville jeg virkelig blive sur og skuffet hvis min sitter prøvede at trippe mig ud eller lige skulle joke lidt rundt. Han er der 100% for at søge for at du har en base at gå til hvis angsten og tvivlen melder sig, eller for at minde dig om at du bare tripper og nok skal klare dig, nå du glemmer du har taget svampe :-D

Læs trip rapporter. Selvom ord overhovedet ikke kan beskrive trips i de højere doser og selvom du rent faktisk slet ikke kan forestille dig hvordan det reelt blir så kan det give en indikation så du ikke bliver taget fulstændig med bukserne nede. Fx ubhag i maven som skal ses igennem fingrene med..... Det der med at se sig selv i et spejl osv.
Se også gerne et par Terence McKenna videoer på youtube med se dem med den indstilling at han er en entertainer frwm for en guru... Det jeg fandt faktuel hjælp i var hans beskrivelser af folks reaktioner mens de trippede.... Ret komisk til tider og det tog en del af kanten af "frygten" for det ukendte af.

Nu ved jeg ikke hvad din diagnose er, men du kan også lytte lidt til Alan Watts. Han er også en entertainer men er i det mindste åben om det og så ringer hans ord bare en hel del sandhed hos mig. Kort fortalt så har han en omfattende viden omkring alle religioner og filosofier, men han tager dem ud af deres dogme form og serverer dem meget spiseligt på en oplysende og uselvisk måde hvor man ikke føler man skal købe noget eller melde sig ind i en klub eller kult.
Grunden til at jeg ikke direkte siger du skal springer på ham er fordi du kan ende med at have det syn på tilværelsen at vi alle er et og ingen er separat fra noget andet. At fortid er ligegyldig og fremtid ikke eksisterende, det eneste der er er nu....nogen går hen og blir fatalister eller nihilister af det og det tror jeg ikke personligt er meningen med hans ord.
Men det er en tankegang som kun svært går hånd i hånd med en vestlig mentalitet om vækst og fremskridt og dermed en udfordring for ens forhold til de andre 90%.

Han har også nogle gode tips til klassisk meditation, da denne kan være ret nyttig ifht at bevare fatningen hvis du får udfordringer i trippet.

Og så det fede ved hans universelle tro er at den giver så meget mening når først du har været inde og vende på en hæj sose.

Vær obs på at nogen kan opleve en form for depersonalisering eller fremmedgørelse efter et trip. Har efterhånden læst mange rapporter som snakker om at vedkommende har set falskheden i samfundets opbygning.... Det klammw lag som ligger oven på og skjuler en dagsorden osv, at man ikke er sig selv eller har svært ved at omgåes mennesker i deres daglige slaveagtige trummerum.
Dette er en del af det der skal integreres og kan tage nogle dage for nogle, nogle uger for andre.
Igen er det vigtigt at bevare roen i sig selv. Egoet finder altid tilbage, men hvis du har været inde og få åbenbaringer så er det dit ansvar at bruge de gaver til at forme dit nye ego så det blir mere "dig".
Snakke.... Tænke..... Meditere..... Tænke noget mere og få brikkerne til at gå op.

Jeg tror endda jeg ville være åben med din psy når du først har prøvet trippet og bruger vedkommendes kompetencer til at tolke beskeden. Med mindre du selvf ved at vedkommende vil stejle over din handling.

Det er pudsigt som indsigt opnået mef psilocybin kan anses som uansvarligt når samme indsigt opnået med lang meditation anses som en bedrift.

Mht at gro selv... Så er google din ven. Hollandske "smart shops" er et godt bud... En af dem har et navn der rimer på "amnesia".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]