Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 14:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Århus
Måske et af de dummeste spørgsmål overhovedet, men jeg er helt ny - som i jeg aner intet om noget, virkelig nada.
Hvad er forskellen på hash, skunk, cannabis og marihuana? Hvis man bare søger på det dukker det op som om det bare er flere navne for den samme ting. Men hash får man jo som en klump og andre ting er mere tørrede planter? (ret mig gerne alt det i vil, jeg har ingen anelse om om det jeg siger er rigtigt eller fuldstændig forkert) og udvinder man det af de samme planter? Hvis man køber skunk frø, så kan man vel ikke få hash fra den plante eller hvad? Er det noget man gør i dyrknings processen eller er det bagefter? Det eneste jeg har kunnet finde på det, er at hash bare er mere kraftigt end cannabis?
Er skunk, cannabis og marihuna det samme så? Jeg er godt klar over at der er en million planter, jeg ved bare ikke hvad man får fra hvilke:)

Medlem

skunk, cannabis og marihuna er slang for cannabis sativa, indica
Hash er lavet af tricomer (det klistrede på planten.), der er presset til en klump.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hashish

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Her kan du læse en masse:
viewtopic.php?f=3&t=17868

(Baudelaire 1860).

Medlem
Brugeravatar

Hash er tricomes fra pot eller skunk, som man ryster fra plantet og derefter presser sammen til en klump. Meget hash du køber på gaden idag er dog blandet med alt muligt lort.

Skunk er forædlet pot der er dyrket under kunstlys, og bliver generelt avlet til at få det højeste indhold THC.

Pot er det man normalt dyrker ude i naturen.

Men de her ting kan være lidt kompliceret, da pot også sagtens kan forædles til et højt THC indhold.

Derudover er der to dominerede sorter: sativa, som giver en opløftende rus, og indica, som giver en mere stenet rus.

Jeg ved ikke om jeg her her skrevet er helt på pletten. Så hvis en mere erfaren cannabisolog kommer forbi, så ret mig endeligt.

"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
kan man i teorien ikke krydse to pot planter med hinanden og kalde det man får ud af det for skunk ?
det behøver vel ikke engang at være bedre end sine forgængere ? noget skunk vokser jo også fint uddenfor.

Junior medlem

Hashen indeholder mest af alt THC, altså det du bliver skæv af, hvorimod skunk, marihuana, cannabis (kært barn har mange navne) indeholder en del andre cannabinoider. Altså ting, der ikke giver dig den berømte hashrus, men har andre effekter på din krop.

Det var lidt overordnet, håber du får en masse gode svar.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

eh... ? what :D ?
på cannabis plantens topskud sidder der noget der kaldes trichomes, i slang "krystaller" og lign.
det er hash, eller det kan det i hvert fald blive hvis du samler det ind på den ene eller anden måde og sammenpresser det til en masse, så er det sådan set blevet til det som der kan kaldes for hash.

i teroien burde du få samme rus af noget hash lavet fra f.eks en bluecheese, som du ville få af at ryge planten, hashen skal der nok bare ryge mindres af der der er flere trichomes samlet mere kompakt end hvis de var spredt ud over et topskud.
de "vigtigste" aktive cannabinoider produceres da i trichomes hvis ikke alle ? eller er jeg helt galt på den her ?

Dedikeret medlem

Jeg ved ikke om det er klarlagt, hvilke cannabinoider produceres hvor, men: Grunden til, at en hash ikke giver den samme rus som det korrosponderende "bud" er nok nærmere hvad der populært kaldes "the entourage effect"; samspillet mellem viften af cannabinoider, terpenoider og andre phytokemikalier tilstede i planten. Ved at lave hash / ryst får du koncentreret en begrænset del af spektret af stoffer, hvor hele skuddet giver den brede vifte af nuancer.

Personligt finder jeg også, at der er en klar forskel på rusen fra ekstrakter / hash og selve skuddet (fra samme variant). Men jeg er jo nok lidt biased af oven nævnte indstilling. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

tja, jeg har nu lavet tjald fra en del planter efterhånden og syntes aldrig jeg har mærket nogen direkte anderledes forskel ud over at jeg blev mere tung i hovedet, måske fordi jeg OD'er nemt ved stærk hash så samme effekt ville jo nok også ramme mig hvis jeg bare røg for meget af skunken hash'en kom fra.
Syntes heldigvis at hash'en giver en rus som planten den kom fra, hvilket er en god ting ved de mere psychedeliske strains som ap13 f.eks efter min mening, hvis man altså ikke altid gider at sidde og kokse

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Trådstarter@
Læs Hashguiden øverst i "cannabis gennerelt" kategorien, der ståf det meget præcist.

I denne tråd skal det måske nævnes, at 90% af den hash man køber, er indica domineret.
- Hvorfor ved jeg ikke..
Tit og ofte, bliver man derfor mere stenet af at ryge hash, end feks pot.

-John Rooney.

Junior medlem

Geografisk sted: Århus
Tak for alle svar! Jeg er bestemt blevet klogere: )

Dedikeret medlem

Viridis skrev:
tja, jeg har nu lavet tjald fra en del planter efterhånden og syntes aldrig jeg har mærket nogen direkte anderledes forskel ud over at jeg blev mere tung i hovedet, måske fordi jeg OD'er nemt ved stærk hash så samme effekt ville jo nok også ramme mig hvis jeg bare røg for meget af skunken hash'en kom fra.

Selvfølgelig vil de rusene minde om hinanden - men som du også selv skriver, mærker du en forskel mellem de to produkter. Den forskel ville formodentligt være endnu mere udtalt hvis du vaporizede istedet for at ryge. Det er også lettere at opnå samme relative koncentration i en vaporizer end i en joint - jeg synes i hvert fald let, at jeg får puttet højere mængder hash i en joint end skunk. :)

Jeg harg ikke gjort mig det store i at lave hash / ekstrakter, men bekendte har - og de er heldigvis villige til at dele. Men det begrænser dog min praktiske viden om det. :)

Moderator
Brugeravatar

Så vidt jeg ved produceres alle cannabinoiderne, man finder i cannabis, i trikomerne, det er i hvert fald der de ophobes. Men nu er der jo også forskel hvordan man behandler trikomerne mellem hash og grønt. Ved hash udsættes de jo for højt tryk eller varme som i sig selv ændre forholdet mellem cannabinoiderne, således at rusen bliver mere sløvende/kropsligt orienteret.
Muligvis er der også et andet forhold mellem cannabinoiderne i knapcelle trikomer, og hvis det er tilfældet, kan det også gøre en forskel da de antageligvis er sværere at ryste af pga. de ikke er placeret på en stilk som de andre trikomer. Derfor må man antage at flere af dem bliver siddende på planten efter man har rystet, og at dette måske ændre rusen. - men det er blot en hypotese, ved ikke om der er forskel på forholdet af cannabinoider mellem knapcelle og 'kugle på en stilk' trikomer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]