Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 23:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 683 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 35  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey allesammen. Så står sommeren for døren og naturen skal nydes. Har lige et spørgsmål som jeg håber at få belyst,jeg har været på antabus i snart 9 måneder da jeg var begyndt at drikke for meget,men det er der heldigvis kommet styr på :).Men nu er sommeren kommet og det er tid til den årlige sammenkomst med drengene,hvor vi mødes fra nær og fjern i danmark og samles om bålet som vi har gjort de sidste mange år.Sagen er den af vi til vores sammenkomst,som en tradition afsætter en weekend hvor vi tager mexicanske svampe og nyder danmarks smukke natur til trommespil gøgl og lækker musik,men da jeg som sagt er på antabus,og forgæves har prøvet at google om det nu var ansvarligt at indtage psilocybin samtidigt håber jeg der er nogen herinde der kan kaste lys over mit spørgsmål,så jeg ved om jeg kan deltage i den altid dejlige bevidsthedsudvidende tradition sammen med de andre :) På forhand tak,og go sommer til alle derude :)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej Souljah. Det lyder som en god tradition I har med den weekend hvor i tager Mexicanske svampe!
Mht. antabus tror jeg ikke der er nogen problemer. Antabus virker ved at hæmme et bestemt trin i nedbrydningen af alkohol i leveren. Når man indtager stoffet får man, hvis man samtidig indtager alkohol, en forøget koncentration af acetaldehyd i kroppen. Det er acetaldehyd som giver de ubehagelige "tømmermands" symptomer.
Men antabus kan også virke på andre stoffer der skal nedbrydes i leveren. Derfor vil jeg anbefale dig at starte med en meget lille dosis svampe, vente 3 kvarter til en time for at se hvordan du får det, og så doserer op.

Hilsen Fanny

Junior medlem

Hej derude,mig og min ven havde gjort klar til en rigtig fed aften med mexier,vi har spist 1,5 gram hver,det nu over tre timer siden og ingen effekt :( spiste hver en lille potion havregyn inden,ka det måske have bremset effekten? Ville høre jer om man kunne tag en redose måske på the denne gang,eller risikere vi effekten fra de tidligere kicker ind,håber der er nogle fede folk derude der kan hjælpe :)

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Det lyder mærkeligt, at I intet kan mærke. Hvis det er tre timer siden, synes jeg godt, I kan redosere. Jeg har aldrig hørt om, at havregryn skulle dæmpe noget som helst, så jeg kan ikke lige finde ud af, hvad der skulle være galt. Måske I har været uheldige, at få fingrene i nogle svampe uden så meget krudt i...

Junior medlem

Overvejer noget svampe dyrkning, vil spørge, er det "sikkert" at dyrke dem hvor man også lever? har læst noget med at de som modne udsender nogle spores som vidst ikke er helt gode for helbredet? (er ny på forumet ved ikke helt hvor jeg skal poste sådan nogle spørgsmål.. men det her virkede rigtigt :D )

Medlem

Jeg er nybegynder og ville lige uploade et billede af mit første forsøg med svampe, for at høre om alt ser ud som det skal?
på forhånd tak:)

De begyndte så småt at komme op mandag d. 9, en lille uge efter jeg satte gang i grow kittet

B+
Billede

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Alt ser fint ud. Det skal nok blive gode svampe :)

Junior medlem

Jeg er helt grøn i dyrkning af svampe men har læst en del og synes denne metode tiltaler mig mest.. http://www.mushroomvideos.com/Terrarium-Tek
Vil bruge denne bedroller http://www.harald-nyborg.dk/p3262/s-box ... 59x39x37cm og tænker at bruge varmelegeme under, evt i en mindre bedroller med vand så lang er jeg ikke kommet endnu :) Jeg forstår på det første link at et hygrometer er et must men er ikke faldet over det i de andre guides jeg har læst hvordan har i gjort med luftfugtighed? Og temperatur for den sagt skyld?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Hej, og velkommen til!
Jeg tror du har læst forkert eller sådan noget, for der står i det første link:
Citat:
"Do NOT waste money on a hygrometer".

Og så er et varmelegeme ikke nødvendig. Det eneste tidspunkt jeg ville anbefale sådan et, ville være hvis du lavede en inkubator ud af to bedrollers (tub-in-tub incubator), men det er fuldstændig unødvendigt i din givne situation.

Kassen du har fundet ser fin ud, bare bor huller hver 5 cm på alle 6 sider, incl. bund. Det er vigtigt at der er huller i alle sider så luft kan komme igennem og trække fugt igennem det perlite du smider deri.

Men ingen hygrometer eller varmelegeme. Det ville misvise og fordreje meningen med konstruktionen.

Fugtigheden klarer dit Fruiting Chamber selv (Det hedder et Shotgun Fruiting Chamber, SGFC), og svampe er meget medgørlige vedrørende temperaturen, bare du holder den mellem 18° og 25-26°, så er de glade. Det eneste du skal gøre er at spray vand derned en 4-5 gange dagligt for at "genopfylde" det vand som der er fordampet siden sidste gang du sprøjtede vand derned og så vifte en masse frisk luft derned.

Held og lykke! :P

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Senest rettet af Pestilence 15 jun 2014 22:38, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Okay min computer valgte selvf at lukke ned igår efter jeg havde skrevet en masse så det var ikke af utaknemmelighed jeg ikke svarede men prøver lige igen :shock:

Sådan som jeg forstår det er det et digitalt hjemme hygrometer der er dårligt til formålet længere nede står der:

Citat:
Get a quality analog hygrometer from a cigar shop and calibrate it by wrapping in a damp towel for an hour, and then adjust the screw on the back so the dial reads 99%. Repeat weekly.

Meen er nu glad for du siger det unødvendigt for kunne ikke finde et nogen steder på nettet der ikke kostede en formue :P

Ville egentligt lave sporeprinten fra bunden men faldt over denne her beskrivelse, er det et godt alternativ til de almindlige kanyler eller er det bare et billigt salgstrick?

Citat:
I kontrast til de kanyler som indeholder frøet fra svampen så indeholder vores flydende kultur kanyler et klonet form for mycelium, så ulig spore sprøjter der ikke indeholder nogen aktive substanser, ..(navn på forhandler)...'s kanyler indeholder faktisk "levende" materiale, som tillader dig at springe let og elegant hen over det første skridt i spore udviklingen (Det kan normalt tage flere uger)"

Ang det med vandet det skal vel ikke sprøjtes direkte på kagerne eller svampene når de kommer op?

Har fundet de her glas fra føtex. Dog vand glas men tænker jeg vil prøve at koge det godt igennem her senere om se om det kan holde :) Billede

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det skal du som ikke tænke på, folk har forskellige tider og muligheder for at være online, det kan godt tage sin tid inden man får tilbagemeldinger eller svar på spørgsmål herinde. :P

Ja, jeg må nok indrømme at jeg var lige hurtig nok til at læse den rubrik i det første link, men det er også fordi at Marc Keith (RogerRabbit/RR), som har lavet den video du linker til, bruger meget tid inde på http://www.shroomery.org/forums/ og jeg har ikke set ham direkte anbefale et hygrometer til et SGFC. Hvis det er bygget efter specifikationerne, så vil det med 100% sikkerhed holde den høje fugtighed og et hygrometer vil derfor være unødvendigt.

Hold dig til sporeprint/sporesprøjter indtil du er blevet lidt mere øvet indenfor mykologi. Hvis du vil lave en flydende kultur som du kan have tillid til, så er du nødt til at smide et stykke koloniseret agar derned. Hvis man bruger en sporeprint/sporesprøjte til at inokulere en flydende kultur med, så er der stor risiko for der er andre ting som har tænkt sig at vokse deri, ting som du ikke ønsker at sprøjte ind i kager og det er meget svært at se om det er en kontamineret LC (liquid culture). Den eneste måde at konstatere det på er ved at inokulere en kage og se om der går mug i den.

Jo, bare sprøjt vand på både kager og svampe. De er 90% vand, så de elsker det. Bare hold sprayflasken lidt på afstand og sørg for at det er en fin spray der kommer ud, og ikke store dråber.
Svampene bruger rigtig meget vand når de vokser, så det handler om at sørge for de har nok af det. Man skal selvfølgelig ikke oversprøjte det hele med en halv liter vand 5 gange dagligt, men de skal have en del. Vandet bliver optaget af kagen og svampene og så vil noget af det fordampe. Der er forskellige tegn om de får for lidt eller for meget vand, og de er meget tilgivende så man kan godt nå at genoprette de fejl man nu engang kommer til at begå de første par gange man gror.

De glas ser lidt høje ud, det kan godt gå hen og blive problem med gasudskiftning i bunden og det kan få kagen til at gå i stå. :|
Lave og brede glas er man mere sikker med. Personligt bruger jeg den type glas man får "Den Gamle Fabrik: Cremet"
Billede

Det er dog lidt voldsomt at give 25kr stykket, så jeg får dem fra Flaskelandet, der koster de omkring 5kr stykket.
Og så er der låg på dem, det gøre det lidt nemmere. Så skal man ikke være nervøs for om sølvpapiret falder af lige pludselig.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Senest rettet af Pestilence 16 jun 2014 15:58, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Det helt iorden blev lidt i tvivl om jeg var helt tabt :lol:

Jeg er mest i tvivl fordi jeg er nød til at have det i soveværelset pga mit kæledyr er utrolig nysgerrig og helt sikkert vil gnave kassen i stykker.. Og min lejlighed er ikke uendeligt stor, faktisk har jeg nærmest ingen gulvplads og som det ser ud nu vil den skulle stå ved siden af min seng ved mit hoved.. Og ved nærmere eftertanke virker det ikke særlig smart.. men har et skab i køkkenet der er ret bredt og højt og temperaturen der er rimelig stabil, dog lav. Så hvis det skulle være der skulle der både lys og varme på men det ville ikke gøre mig noget. Tror lidt det projektet i det der tænder mig :P

Okay det med forstøveren lyder jo lidt som princippet med orkider så det vidst ikke et problem og giver vel egentlig meget god menig :)
Så kan jeg alligevel bruge mine grønne fingre til et eller andet i det her projekt 8)

Så det du siger med sporesprøjten at det er en dårlig ide at starte med? også hvis man køber den færdig? for så jeg lidt lost.. :shock:

På flaskelandet hvor store er glasene du bruger? Har kigget på dem der er 230 ml og 167 ml. Synes det var de to med mindst indsnævring foroven.

Og igen tak for svar :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

:oops: My bad! Det beklager jeg. :lol:

Så længe temperaturen ikke falder under 18°C så har du ikke noget at være nervøs over. Det er dog vigtigt at der er lidt luft til alle sider, evt. stil den på 4 små glas så der kan komme luft ind hele vejen rundt. Hvis den bliver for indelukket så forsvinder hele idéen med de mange huller på alle sider. Jeg vil sige det godt kan gå at stille "bagsiden" op ad en væg, men så er det også vigtigt at top, bund og de 3 sider kan få luft ind. Bunden er nok vigtigst, da det er der hvor fugten bliver trukket op igennem, siderne er mere for at skabe et naturligt flow som trækker luft igennem perliten.

Sporesprøjte er en god idé at starte med, det er den flydende kultur med levende mycelium der er en skidt idé. Sporesprøjter er fine, for uanset om de ikke er 100% rene, så har sporerne stadig fordelen ved at være hurtige til at kolonisere brune ris/rug i modsætning til andre fremmede organismer. Sporesprøjter er super! Jeg kan godt se at jeg har formuleret mit tidligere indlæg lidt underligt, det retter jeg lige.

Jeg bruger selv de glas på 350ml, men dem på 230ml kan også sagtens bruges og de vil hurtigere være 100% koloniseret end dem på 350ml. :P

йети skrev:

Junior medlem

Helt iorden :lol:

Skabet ser sådan ud :

Billede

Har målt temperaturen og den ligger ca på 23 så det vel fint :) troede der var meget koldere har ikke varme i køkkenet :D
nå men har tænkt mig self at fjerne pladen i midten og så er skabet 110x75cm så der vil være ca 25 cm på hver side og 35 til loftet..
Har tænkt mig at lakerer det med skibslak så jeg kan rengøre det og så der ikke kommer skimmel :)

Ookay goodt med sprøjten det var det jeg havde læst mest om puuha :lol: køber dem på 230 ml så, siden virker fin, er der lang leveringstid? og hvor meget skal jeg ca komme i hvert glas? læste et sted 10 ml og et andet max 5ml så det forvirrer mig lidt..

nåå ja og er et lysstof rør i loftet i skabet fint ? har fun det et på 60 cm mener jeg :P
mvh

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det skab ser fint ud, det virker til at have en god størrelse. Det ville selvfølgelig være bedst hvis det ikke stod inde i et skab, men når man ikke har mere plads, så må man sgu gå på kompromis et eller andet sted. Svampene skal nok gro.
Undgå dog at lukke lågerne, ellers kommer der ingen luft derind.

Det virker som en god idé at lakere det, der skal nok blive fugtigt derinde.

Leveringstiden er ikke særlig lang, omkring en uges tid, mener jeg.

Du kan nøjes med at sprøjte mellem 0.25ml til 0.5ml. i hver af de 4 huller, jeg bruger selv ca. 0.5ml. Så ca. 1-2ml per glas. Husk at ryste sporesprøjten godt mellem hver 2-3 glas.
Man kan komme meget langt med en 10ml sprøjte.

Lysstofrør eller sparepære, det betyder ikke så meget. Det vigtigste er at finde en lyskilde så tæt på 6500K som muligt, det vil simulere dagslys bedst. :P

йети skrev:

Junior medlem

Har bestilt kanylerne nu har købt 3 så det måske lidt meget haha nåede ikke at se dit svar :lol:

De kan sagtens stå åben det vil højst være lukket når jeg laver mad et par timer om dagen maks og så kan jeg vel bare åbne vinduet..

Var i silvan idag og de havde nogle lysstofrør med fatning eller hvad den hedder må hellere undersøge den nærmere så, synes sparepærer virker brændfarligt i et skab synes jeg og er ikke den store elektriker :lol:

Tusind tak for hjælpen det har hjulpet meget :P

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Så kommer du ikke til at mangle sporer det næste stykke tid. :lol:
Du kan fremover holde en kontinuerlig produktion kørende ved at tage sporeprint fra dine svampe og lave dine egne sporesprøjter, som så laver nye svampe som du kan tage sporeprint fra osv. osv..

Sporesprøjter kan holde sig i årevis i køleskabet, altid klar til at blive hevet ud og inokulere med, for så derefter at pakke dem væk igen indtil næste gang der er behov for dem.

Lysstofrør er også fine at bruge, de udsender ikke meget varme og de holder i mange timer.

Velbekomme, og spørg endelig løs hvis der er andet du er i tvivl om! :P

йети skrev:

Junior medlem

haha jaa nu må vi se troede der sku meget mere i men det jo godt med et lille staash :lol: er det ikke noget med de skal ligge ved 2 grader?

Det med sporeprint har jeg jo læst lidt om så det fint men det self også sjovt og lave lidt forskellige svampe :)

Tusind tak opdatere lige når jeg har sat i gang 8)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

2° ville være det absolut optimale, men 5° er også ganske fint.
Jeg har læst om en person som fandt en sporesprøjte i en skuffe hvor den havde lagt i 8 år ved stuetemperatur, og den virkede upåklageligt. :)

йети skrev:

Junior medlem

Det vel hvis der ingen andre bakterier er i? ej ved det ikke det lyder sjovt for nogle bakterier går jo i dvale ved 5grader men vd ikke med svampesporer.. det vel også en sporer :P

Tillykke med indslag 500 :lol: :lol: !!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 683 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 35  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]