Hypatia skrev:
Tit har jeg en fornemmelse af, at der må være mere af livet end kernefamilie, vovse og villa. At vores tilværelse grundlæggende set er meningsløs, og at vi sidder fast i trædemøllen og de samme destruktive mønstre gang på gang. At livet svarer til Sisyfosmyten, de samme anstrengelser, møje og lidelser, som gentager sig selv i en evighed. Nietzsche taler om ''den evige genkomst'', at vi skal være parate til at leve livet om igen et evigt antal gange (sådan udlagde min forelæser det vist), og nogle gange virker denne tanke appellerende på mig, andre gange skræmmende og frygtindgydende: at skulle igennem den samme smerte én gang til og så i al evighed.
Jeg føler, at jeg i mig både bærer kimen til min undergang, men også til en stor og ''transcendental'' lykke, som den der bliver beskrevet oven for i tråden.
Og det er enten-eller for mig.
Medierende positioner eksisterer ikke i mit sind.
Det er kilden til min forbandelse og evig glæde/lyksalighed for mig.
Men jeg kan ikke eksistere uden disse ekstremer og modpoler.
Andre, der oplever livet på samme måde? Er jeg unormal at føle og tænke sådan?
Det du beskriver er sådan som jeg læser det en slags "forundersøgelse" af den dualitet ved alting, vi kulturelt er opdraget til at tage for givet i vores del af verden. Det gode skal helst vinde over det onde, lyset over mørket, demokratiet over diktaturet, det sjove over det triste osv. Når du skriver, at du ikke kan eksistere uden disse modpoler, kan det forstås på to måder:
1. At du har overbevist dig selv om, at livet skal leves i ekstremerne, for at give mening.
2. At du har erfaret, at livet bevæger sig frem og tilbage fra den ene ekstrem til den anden (i en ikke nærmere bestemt rytme).
En af de ting, som en del brugere af entheogener kommer ud for er, at ens selvforståelse som enkeltstående individ (ofte kaldet egoet) med kraft til at manipulere verden efter foregodtbefindende, bliver udfordret. Det kan være en voldsom proces, at blive konfronteret med en oplevelse af ikke at være "sin egen", men snarere et bestemt udtryk af "altet" manifesteret på en bestemt måde, et bestemt sted på et bestemt tidspunkt.
Min egen oplevelse var, at i takt med at denne livsankuelse begyndte at bide sig fast i mig, begyndte jeg at mærke dualiteten i min livsforståelse ophøre. Mine hidtidige tanker omkring hvad der er rigtigt og forkert, begyndte jeg at kunne anskue som normativer, der blot positionerede sig på et bestemt sted på den førnævnte dualitetsakse mellem god/ond, lys/mørke etc. Dermed ikke sagt at jeg er blevet et menneske uden værdier og holdninger, men med indsigten omkring relativiteten ved alle vores værdibegreber, er der fulgt en ro og følelse af frihed og selvsikkerhed, som jeg ikke havde før.
Jeg føler mig bedre i stand til at rumme mennesker, der ser anderledes på verden end jeg selv. Jeg føler ikke længere trang til at distancere mig fra min oplevelse af verden med konstant sarkasme og ironi (selvom jeg sagtens stadig kan nyde at gøre det). Jeg er blevet meget mere rolig omkring mig selv og mit liv samt det faktum, at jeg ikke ved, hvad meningen med det er, eller hvad morgendagen bringer. Jeg er langt det meste af tiden glad og tilfreds med at være i processen.
Udfordringen ved aktivt at deltage i verden i stedet for at isolere sig i en hule og kontemplere disse "indsigter" er, at der hele tiden er en risiko for, at ryge ud af denne tilstand, og tilbage ind i en meget stærkt defineret og positioneret måde at agere i verden på. Det er jo alt andet lige den måde, vi har indrettet os på i alt fra politik til journalistisk formidling til diverse fiktions- og faktanarrativer: Altid med en bestemt ideologi eller vinkel på tingene. Det er også en forbandet effektiv måde, at få "hjulene til at køre rundt", altså at få noget til at ske i verden.
På sin vis er det også helt fint. Menneskeheden har udrettet storslåede ting ved at etablere og kultivere dette mindset. Men hvis ikke det stedvist bliver parret med en følelse af, at være en del af af helheden, hvordan den enkelte så vælger at definere det for sig, er der overhængende fare for, at man bliver "slugt" i rotteræset/hamsterhjulet - kært barn har mange navne. I bedste fald til et liv, hvor man aldrig rigtig fattede, hvad der skete eller hvorfor. I værste fald med frygtelige konsekvenser til følge.
Hmm... jeg må hellere holde her for nu. Det blev lidt højtravende til sidst