Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 00:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Station2 skrev:
Kære facebook-venner.

Mange spørger til vores MEGAFON-måling, hvor vi spurgte: Synes du hash bør legaliseres? og om den overhovedet kan bruges til noget, når vi med samme spørgsmål på TV2.dk får et noget andet resultat.

MEGAFON-målingen er lavet af et professionelt firma, som TV 2 betaler for at levere troværdige undersøgelser, på baggrund af et repræsentativt udsnit af befolkningen.

1048 personer har svaret på MEGAFONs spørgsmål. Resultatet var at 51% af danskerne er imod legalisering. 33 % er tilhængere. 16 % ved ikke.

Når der kommer et andet resultat på TV2.dk kan det - som flere også noterer undervejs - hænge sammen med, at en række facebook-sider, hvis medlemmer går ind for at legalisere hash, har opfordret deres sider mange tusinde brugere til at gå ind og stemme.

Det er selvfølgelig helt ok. Men det giver ikke et repræsentativt billede af, hvordan befolkningen ser på emnet. Derfor bruger vi MEGAFON-målingen i seriøse sammenhænge.

Mvh. og god weekend fra Station 2.

Nogen gange har jeg lidt på fornemmelsen med den slags undersøgelser at overskriften burde have været: "Vi har adspurgt 1048 nøje udvalgte personer for at få det resultat som vi ønsker" :)

Men spøg til side, hvis danskerne ikke vil legaliserer nu er det fordi de er uoplyste og vi må arbejde hårdere på at få informationen frem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Det skal bare noget pro-cannabis-spin på og så er legaliseringen hjemme..
Eller hva?

-John Rooney.

Junior medlem

Man får vel det resultat, man kan forvente. Mange års hysterisk skræmmepropaganda har selvfølgelig ikke været uden virkning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
De undersøgelser er totalt ligegyldige. 1000 borgere, der er blevet udvalgt af "Megafon" og en afstemning på TV2, hvor det primært er bonghoveder fra diverse Facebook-grupper, der stemmer, giver ikke noget i nærheden af et afgørende bevis for, hvad danskerne mener om en hashlegalisering. En folkeafstemning er den eneste måde at få et konkret svar på det.

Moderator
Brugeravatar

Sådanne undersøgelser er, desværre i dette tilfælde, ret præcise, allerede ved 200 afspurgte har man en meget begrænset fejlmargin, og ved 1000 adspurgte er den så godt som væk. Det er selvfølgelig statestik, mem det skal nok passe meget godt. Det kan godt bekymre mig at der ikke engang er flertal for legalisering blandt de 18-29-årige.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bismann skrev:
Sådanne undersøgelser er, desværre i dette tilfælde, ret præcise, allerede ved 200 afspurgte har man en meget begrænset fejlmargin, og ved 1000 adspurgte er den så godt som væk. Det er selvfølgelig statestik, mem det skal nok passe meget godt. Det kan godt bekymre mig at der ikke engang er flertal for legalisering blandt de 18-29-årige.

Ved du hvordan undersøgelsen er lavet? Typisk når et medie foretager en undersøgelse, tiltrækker det kun sin egen segmentgruppe, da det jo er mediet selv der reklamerer/præsenterer for undersøgelsen blandt sine egne læsere/lyttere/seere. Og så kan det jo slet ikke bruges til at sige noget omkring holdningerne ude i samfundet, kun holdninger blandt mediets tilhængere.

Moderator
Brugeravatar

Det var megafon-undersøgelsen jeg omtalte, eller i hvert fald den jeg mente at omtale, kan godt se det kke var så tydeligt, men ja har en ret god ide om hvordan megafon-undersøgelser bliver fortaget og jeg har også en ret god tiltro til dem, når man tager forbeholdet at det trods alt er statestik.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Megafon skulle være de mest præcise/pålidelige, til at lave meningsmålinger.

-John Rooney.

Insane psychedelia user!

Jeg har en ide om at rygere generelt ikke gider at være disponible for diverse undersøgelser der betyder at de kan blive ringet op og udspurgt om latterligheder så som politik.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Folk er dumme og grimme.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]