Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 16:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er kronisk smertepatient og udover Metadon 25mg*3 og Oxynorm 20mg *4 PN. Dette er ordineret af smertecenter i region midt.
Da jeg til tider for ca. 8 år siden havde mange kramper relateret til de stærke kroniske smerter i ryg, lænd og ribben, som var yderst smertefulde, valgte egen læge ikke at genhenvise til smertecenteret, men ordierede Diazepam 5mg * 3. Efter 2 mdr. steg dosis til 10mg*3. Jeg gav udtryk for, at jeg ikke ønskede dosisstigning i diazepam.

Efter 5 år prøvede jeg selv at trappe ud, men jeg manglede viden om det. Med hjælp fra en ven lagde vi et program for den første del af nedtrapningen, hvor jeg delte dosis sat ned til 10+7,5+10mg. 1,5 mdr efter gik jeg ned til 10 + 10mg. Derefter fik jeg 2mg tabl. og fjernede 1mg hver måned og jeg er netop kommet smidt det sidst mg. Føj for satan et mareridt - men den langsomme nedtrapning har sikret mig, at jeg undgår sen abstinenser..... Jeg har det godt og føler mig tilbage til virkelighed efter den benzo-verden.

Men jeg fatter ikke at praktiserende læger må udskrive benzo til en patient i så lang tid. Der bør indføres retsningslinjer om, at praktiserende læge højest må udskrive benzodiazepiner til patient i 2 uger. Er der behov for yderligere benzo-behandling, så bør patienten gå til en særlig akut-psykiater, for at undgå at så mange i DK ender på benzo.-behandling i årevis....... nogle kommer aldrig af med dem, fordi de er så høj doseret, at de ville få et liv med benzo-abstinenser.

God vind - håber I kan holde nallerne fra det - det har så mange negative konsekvenser - alt fra familieliv, job du ikke kan koncentrere på job og må ikke køre bil i behandlingsperioden.

Vh

Peter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Det er et sandt helvede at skulle ud af benzoer.
Lægerne har indtil for få år siden været alt for rundhåndede med benzoerne, men det er dog blevet meget bedre.
Jeg arbejder selv i sundhedssystemet, og jeg oplever faktisk at lægerne nogle gange nægter at udskrive benzoer, selvom det ville være for patienternes bedste (Arbejder i psykiatrien).

Insane psychedelia user!

Det er også min opfattelse at de i de senere år er blevet meget opmærksomme på afhængeligheds potentialet i benzoerne - både i psykiatrien men også hos den almindelige læge.
Hvilket er godt, men som xun er inde på ikke i alle tilfælde.

Medlem

Jeg er 19, og fik udskrevet sovepiller af min læge. Jeg fortalte ham at jeg arbejde fredag nat, og godt kunne bruge noget til at få vendt min døgnrytme. Købte dem dog ikke, da min mor ikke var vild med det.

Insane psychedelia user!

Sikker på det ikke var indslumrings piller de er mildere end benzoerne :)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Peter Pedal@ Godt du kom ud af det! Jeg kender en som var på stedsolid i 30 år og tog 3x5mg om dagen. Idag er han ude af det, men det tog mange år før abstinenserne lagde sig helt.

Hilsen Fanny

Medlem

Ja... Det tager lang tid. Som tommelfingerregel siger man, at abstinenserne varer 1 mdr for hvert år man er indtager benzodiazepiner.....

Så når man skal trappe ud af benzo´er må man lade tiden arbejde for sig. Det kan ikke betale sig at gå for hurtig til værks

Insane psychedelia user!

Det med en måned pr passede meget godt da jeg stoppede uden nedtrapning. Ser jeg tilbage kan abstinenserne vel mest sammenlignes med periodevis angstanfald som strakte sig over 1-2 uger.

Junior medlem

Jeg har uro i armene, føler musklerne trækker sig sammen. Vildt ubehageligt. Håber det snart er helt væk. Start aldrig på det. Det er et helvede.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]