Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg skal til at igang med lidt hobby dyrkning sammen med en ven. Jeg går lige til sagen :)

Vi køber et telt der er 120 x 120 x 200.

Et 400 watts hps kit

og et ventilationssæt som hedder Filter Sæt Ø100 mm (160 Eco)

Udover potter, timer, frø og gødning burde det så ikke være det vi skal bruge? skaber noget af det flaskehals for andet? er det overkill og hvor mange 10 -15 litters potter ville i putte i det rum? (jeg er frygtelig dårlig til matematik og tro det eller ej jeg har siddet og prøvet ihærdigt de sidste bare timer at løse nogle af de spørgsmål matematisk men jeg kan ikke, gav også op vedr at finde time prisen på en 400 watts pære)
Håber en af jer har tid til at vejlede mig lidt og fortsat god nat :)

Junior medlem
Brugeravatar

Nåe ja og lige en anden ting, nogle der kan anbefale en sort til os? Den må meget gerne være virkelig sativa domineret vi kan begge rigtig godt li at være energiske når vi ryger. og så må den også gerne være tålmodig med mig hvis i forstår, vi har tænkt os at vise den opmærksomhed/kærlighed og gøre vores bedste men det skal kunne lade sig gøre at gro den for et par begyndere. nogle forslag? På forhånd tak :)

Medlem

Meget rundt regnet vil det koste 14 kr i døgnet i vegge-perioden og en lille tikrone i døgnet under blomstringenperioden. I det setup skulle det være muligt at hive cirka 300 - 400 gram ud hver fjerde måned, hvis alt går vel... Igen sådan meget rundt regnet.

I kroner og øre vil hvert gram (igen, meget, meget rundt regnet) komme til at koste dig en 7-8 kroner, hvis man medregner køb af frø, løbende udskiftning af udstyr etc. Sæt 1500 - 2000 kroner af pr. høst, så går du ikke helt galt i byen.

Uden at kende meget til HPS vil sådan et setup vel kunne trække seks gode store planter. Alt ovenstående kommer selvfølgelig an på sort, grometode etc.

Mht. Setup så mangler du vel som minimum et tænd/slukur, en lille ventilator til at flytte lidt rundt på luften, et kombineret termometer/hygrometer, et lille lommemikroskop til at se hvornår krystallerne er klar, noget organisk gødning (een slags til vegge og en anden slags til blomst) samt noget jord og lecakugler.

Brug en blanding af 1/3 lecakugler og 2/3 jord, så er du godt igang. Skift lyset fra 16/8 til 12/12 efter seks ugers tid. Høst når krystallerne er blevet mælkehvide og de første af dem begynder at blive ravfarvede. Trim topskuddene og lad dem hængetørre i fire-seks dage (meget afhængig af tørre-miljø). Smid dem derefter på patentglas som du åbner et par timer hver dag i et par uger, ryg og vær glad.

Min egen absolutte favorit-sort er Nirvanas Bubblelicious. (Feminiserede men ikke Autoblomstrende)

Junior medlem
Brugeravatar

Hej Smølf Tak for hjælpen! Du nævner at vi også skal investere i en ventilator vi kan rykke rundt på er det udover Filter Sæt Ø100 mm (160 Eco) eller sammen med? må ærligt indrømme at jeg ikke helt forstår hvad (Filter Sæt Ø100 mm (160 Eco)) er men regnede med det var en form for all-in-one ventilations system med ventilator og rør man evt kunne sætte til et vindue etc. Igen tak for svaret, det fik jeg meget ud af :)

Medlem

Dit filter sæt renser luften for lugt ved hjælp af et kulfilter og flytter luft ud af teltet. En lille ventilator er et must til at styrke stænglerne, forebygge mug og flytte rundt på luften inde i teltet.

Junior medlem
Brugeravatar

Nu går der ikke længe før vores setup bliver sat op, har lige et par hurtige spørgsmål: Når planterne hviler og lampen er slukket, hvad er den laveste temperatur de kan tåle og er der forskel på deres temperatur tolerence alt efter om de er i flowering eller veggie? For de bliver groet i et lukket telt med 400w hps og udluftning men om natten er rummet dårligt isoleret og alt efter årstiden kan temperaturen falde eller stige markant.
Det andet spørgsmål er: Hvis man har hele moleviten til flowering, telt, kulfilter, hps alt gejlet kan man så bygge et lavere grow room ved siden af til veggie phase med en eller to mh lamper som er lystæt men uden ventilation og kulfilter (de dufter vel ikke i den phase) andet end et hul i den ene ende og en blæser i den anden dækket med fx nylonstrømper? for så kunne jeg godt finde på at køre ca 4 ugers veggie inden i det der lille hjemmelavet MH belyste rum og så potte om og putte dem ind i det store "high-tech" hps telt med kulfilter og det hele?
På forhånd tak for hjælpen, glæder mig til at ligge billeder op så dem der evt ville være interesseret kunne følge med i det første grow.

Nåe ja og så en sidste ting hehe, hvor mange watt MH vil i mene jeg skal bruge til ca 8 planter i veggie? Det skal fungere så hvad vil i mene er acceptabelt uden at seriøs progress går tabt.? inden de bliver smidt til flowering inde i 120x120x200 med en 400 watt hps?

Medlem
Brugeravatar

Det er at fortrække at planterne ikke kommer under 15grader om natten, ellers vil de vokse langsommere.
Optimal temp uden belysning vil nok være 17-20.. og med belysning 22-25
Du kan roligt bare købe en 400w MH.. Så behøver du heller ikke at købe ny ballast : )

Planter dufter faktisk også i vegge fasen, det blev jeg også selv rimelig overrasket over... Dog ikke så meget, men er da glad for at have kulfilteret.

En anden ting er nok, at dit ventilations-kit er en smule lille i forhold til dit store telt... Andre der vil give mig medhold i det?
Teoretisk vil de tage ~1 time og 40min for blæseren at suge alt luft ud af teltet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
det er meget forskelligt om de lugter i vegge, jeg har endnu ikke kunne lugte noget medmindre jeg stikker tuden helt ind i planten, men jeg dyrker os mest sativa domineret, indica har det med at lugte fælt

jeg ville vælge en 600w til 8 planter, hvis du laver et vegge rum skal du aligevel have fat i en ny ballast, og ja det er helt sikkert en god ide med et vegge/moder/stiklinge rum

1 time og 40 min, hvordan i alverden kommer du frem til det?? den er på 145 m3/timen på laveste hastighed, hans telt er på ca 2.5 m3, så den vil skifte luften ca 60 gange på 1 time, men ja det er ikke helt nok, man siger som regel at 2-3 gange i minuttet er bedst

Medlem
Brugeravatar

Da jeg ikke har den vilde forstand på ventilation, har jeg antaget at den kunne flytte 1.6m^3 i timen... og da det var tidligt om morgenen så tænkte jeg ikke videre over det...
Men nu hvor jeg tænker over det kan jeg godt se at det er alt for lidt.
Det er jo i vikeligheden 160m^3... eller ja, 145m^3 som selve motoren kører..
160 er vel det maksimale filteret kan klare.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

SinseMilla skrev:
Da jeg ikke har den vilde forstand på ventilation, har jeg antaget at den kunne flytte 1.6m^3 i timen... og da det var tidligt om morgenen så tænkte jeg ikke videre over det...
Men nu hvor jeg tænker over det kan jeg godt se at det er alt for lidt.
Det er jo i vikeligheden 160m^3... eller ja, 145m^3 som selve motoren kører..
160 er vel det maksimale filteret kan klare.

fair nok mate : )

ifølge beskrivelsen er der ikke noget i sættet hvor 160 indgår, så det er højst sandsynligt bare et model nummer

e: der er åbenbart flere forskellige eco 160 sæt og nogle er med 160m3 filtre, så du har ret, rimelig stupidt at sælge et 160 filter til en 190 ventilator

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for svarene det var meget hjælpsomt :) Det kulfilter og ventilations system jeg linkede i den originale post kom vi ikke rigtig videre med så vi mødte i stedet op i en Grow shop i kbh hvor vi fik anbefalet et andet som passer til teltet. hvilket leder mig videre til endnu et spørgsmål :) Er det et big no-no at købe frø fra en dansk growshop? jeg er ikke sikker på reglerne i det her forum men jeg mener at jeg ikke må nævne hvad shoppen hedder men det ville gøre det lettere hvis jeg kunne så folk kunne fortælle om man får gode frø derfra?

Fanme ærgeligt at lovgivning skal være på den her måde ellers ville mig og min kammerat køre en tur når growet var færdigt og ryge en lille pind med alle jer hjælpsomme mennesker :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Nej, man må ikke linke til sider. Her er det direkte citat: "Ingen forhandlerlinks til - Headshops,Growshops og lignende sider med stof relateret tilbehør/udstyr. Lovlige og ulovlige stoffer,kemikalier og lign."

Hvis I synes priserne er fornuftige, så køb der hvor det passer jer. Det er jo ikke ulovligt at eje frø i Danmark, kun at kultivere dem. Når du siger gode frø, er det så fordi det er hjemmelavede frø? Ellers så ville jeg nok holde mig til navne som Royal Queen Seeds eller Dinafem Seeds osv. Altså kendte mærker som har et ordentligt rygte. I hvert fald her i starten. Så kan I jo altid begynde at lege med andre strains når I har fået styr på det grundlæggende.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Junior medlem
Brugeravatar

Tænkte jeg nok :)

I butikken er der en flot opsat tavle med billeder og navne. Navne som jeg har set mange andre steder bla White widow, AK48 osv. så alt efter hvilken strain vi beslutter os for at dyrke så bliver det en som er genkendelig og når jeg siger gode frø så er det måske dårligt formuleret men det jeg mente er vel bare om at hvis jeg køber fx White widow i den unavngivne danske grow shop om det så er samme kvalitets frø som hvis jeg købte fra en af de anerkendte udenlandske seed sider? nu ved jeg godt at i højst sandynligt ikke kan give mig et 100% svar på det fordi der er alt for mange ukendte variabler men sådan konkret formuleret, kan jeg købe top end seeds i en dansk butik og har nogle af jer positive erfaringer med det eller skal jeg få dem hjem fra udlandet, jo mere jeg skriver på det her spørgsmål jo dummere føler jeg spørgsmålet er men vil nu engang gerne være helt sikker. Tak for svar.

ups jeg fik vidst ikke helt forstået dit svar, ok jeg tjekker med butikken om hvilken brand de evt importere og cross tjekker branded via internettet og finder mit eget svar. tusind tak :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg vil mene at du har større chance for et frisk frø hos en anerkendt frøbank end nogle der har ligget halve eller hele år i en growshop

Junior medlem
Brugeravatar

Ok crime, så tror jeg bare jeg får bestilt nogle hjem istedet.

Nu har jeg siddet en times tid på nettet og prøvet at finde ud af hvor meget strøm hele setupet kommer til at koste, jeg har nået så langt at jeg har lært at udregne watt til kwh og til kroner og øre etc. men problemmet er at jeg ikke kan finde ud af hvor meget de andre ting koster i strøm, blæsere, udsugning med kulfilter, timere og ballast i sig selv, har læst et sted at hvis man har en ballast tilsluttet en 150watt's pære så bruger den reelt set 300 watt i timen, det en ret vigtig detalje at få med hvis det er rigtigt så er der nogle af jer der ved hvor meget de ting bruger i strøm?

Dvs helt konkret, hvor meget strøm bruger en:

Digital ballast til omkring 1500 kr tilsluttet en 400 watts pære? (udover de 400 watt pæren trækker)

Timer tilsluttet udstyr der skal times.

En lille blæser i selve rummet.

Et ventilations system med kulfilter. (som passer til et 120x 120x 200 telt)

Jeg er godt klar over at det nok er forskelligt fra produkt til produkt, så svar som "en standard størrelse gulv blæser bruger alt fra 70-110 watt i timen" er meget velkomne!

På forhånd tak.

Medlem
Brugeravatar

Har ikke hørt noget om at en ballast skulle bruge så meget.. Kan heller ikke se logikken i hvorfor den skulle have noget nævneværdigt forbrug.

Her er der lidt du kan regne på : )

400watt pære+ballast - 400w
Timer- ikke nævneværdigt
Cirkulationsblæser - 10-25w
Kanalventilator (Ventilationssystem) - 50-70w

Junior medlem
Brugeravatar

wow Sinse er du sikker på at blæserne og ventilations systemerne kører på så lav watt? det er fanme dejlige nyheder jeg havde helt urealistisk regnet med at blæserne ville køre på over 100w og at ventilationssystemet ville køre på 150w+, Super fedt, tak! og fed tråd du har kørene forresten, de ser glade ud ^^

Medlem
Brugeravatar

Jep, det er jeg ret så sikker på : )
Det var så lidt mate!
Tak! Det glæder mig at du synes om tråden.
Håber da også at dig og din kammerat laver en grow-log her på siden 8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

små 50w for blæsere og 400w for en 400w ballast

tror du skal regne med en 300-400 kr om måneden alt efter hvor lang tid du køre med lys i vegge

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for det begge to, Det var en lettelse.

Jo Sinse jeg har rigtig meget lyst til at lave en grow log men jeg er bare lidt små paranoid over om det ikke gør det for let for vores danske betjente at spore IP adressen, Det kan de selvfølgelig også nu men tror ikke de har tid til at efterforske simple tråde som ikke viser bevis for at det blev til andet en end lille fantasi (for der er mange: Hjælp mig, ny grower tråde) men når man ligger billeder op og rent faktisk viser bevis for at man er igang med at dyrke, udsætter man så ikke sig selv? tag ikke fejl, din tråd tjekker jeg næsten dagligt efterhånden, der er sons of anarchy og så er der sinsemillas grow log (det gas :p men det er spænende at følge med i) men er det ikke en bekymring du har gjort dig? Eller flipper du bare fingerne til mulige konsekvenser og råber YOLO? :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]