Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 144 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Så er der en update fra dag 54, eller dag 22 i 12/12.

Det er godt nok noget værre rod efterhånden, men jeg er ved godt mod.
Planterne ser stadig ud til at have det udmærket.
Jeg har i øvrigt sat nogle 12v fans op.. Da den clip-fan jag havde ikke var meget værd og jeg ikke kunne vente på at få printet nogle beslag, men det skal nok komme :)
Jeg modtager nok min 400w i morgen eller onsdag, så det glæder jeg mig til! :D

Har også gået med tanken om at udvide med et telt eller to til, til mødre/stiklinge.. enten 2x 60x60x140, eller 1x 120x60x140..
Men der går lige lidt tid, skal lige have sparret sammen endnu ;)

Billede

Billede

Billede

Billede

Den sweet tooth der er længest fremme.
Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
det ser godt ud !! :) men skal du ikke snart ha tyndet lidt ud i det ?

Medlem
Brugeravatar

Skal jeg det?
Har læst en del holdninger omkring det...
Nogen siger man ikke må tage nogle blade, andre siger de fleste store blade, og andre siger kun dem der skygger for skud.
Jeg er i tvivl.. Fotosyntesen sker jo i bladene, så man giver vel bare planten mindre energi hvis man klipper dem.
Teach me! Jeg er ny ;)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Skal man ikke bare nappe de blade som ikke får lys?

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jo, normalt kan man nappe de blade der intet lys får (og skud). Men som f.eks vist på det skema jeg repostede fra en anden bruger kan her i tråden kan der komme en hvis radius hvor lyset slet ikke er intenst nok og derfor er de blade der sidder der stort set kun til besvær for planten, plus i vejen for en god ventilering. det samme gælder de skud der sidder der.

Mange lader dem sidde fordi de ikke nænner at fjerne dem men jeg er efterhånden selv blevet rimelig barsk til at fjerne dem, man lære efter et par grows ret hurtigt allerede 2-3 uge i blomst hvilke man kan fjerne, til fordel for de skud der sidder længere op og som modner som de skal. Køb evt et billigt lomme mikroskop - sådan et der zoomer en 60-120 gange op og så vil du også kunne se hvad der menes mht modningen. Nogle vælger at høste det øverste af planten først og derved rykke de mindre modne skud længere op og lade dem stå nogle dage endnu, det kan i nogle enkelte tilfælde (syntes jeg) godt betale sig men overall syntes jeg det giver bedst at være lidt nazi med trimningen tidligt.

det er lidt svært helt præcist at forklare dig hvor langt du skal gå med trimningen da det kommer an på en del.
Jeg syntes du skal bruge lidt tid på at se youtube videos af folk der trimmer deres planter og viser hvordan, og selv afgøre hvor langt du vil gå, og derved hive erfaringerne med i dit næste grow :)

cannabis blade skal ånde, de elsker luft og lys, begynder de at gro ind i hinanden kvæler de hinanden, der må meget gerne være et par gode cm rundt om hvert blad med "frisk luft" altså uden nogle andre blade rager ind over, eller for tæt på.

Medlem
Brugeravatar

Jeg kan godt følge dig på nogle af tingene.
Men til gengæld har jeg også læst, og erfaret selv, at planten selv smider blade som den ikke har brug for/ikke for nok lys.
De bliver gule fordi at planten trækker det sidste kloroplast ud af bladet og så smider den det helt selv.

Kan lide idéen med at høste over lidt længere tid. Nu må vi se hvordan det går.

Ang. youtube videoer, så er der nok en masse at hente. Men der er godt nok også mange klaphatte, der ikke ved hvad de snakker om.

Det med at planterne bliver kvalt hvis de står for tæt, det kan da næsten kun være hvis de skygger for hinanden. Her tænker jeg på hvor hurtigt at luften bliver udskiftet i teltet ~2.5 gange i minuttet bliver luften teoretisk skiftet.

Har fået min 400w i dag, og en MEGET mindre cooltube, er spændt på hvordan det kommer til at se ud i morgen tidlig. 8) :mrgreen:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

klaphattene burde være lette nok at spotte :)

Det ville stadig være lettere for dine planter at du fjernede dem manuelt som den alligevel skulle smide, bliver du god til det kan du fjerne dem helt inden de når at danne sig så planten spare energien på det. Nopes bladende skal kunne trække vejret, og har det bedst med at der er frit omkring dem, det gælder self også mht skygge, men det er jo også en af grundende til at man anbefaler at der er god afstand imellem dem, altså ikke kun så lyset kan nå ordenligt ned imellem hver plante (og rundt om) men også så ventileringen er optimal, og dette er ikke kun pga mug gener kan opstå, også for plantens bedste ve og vel :) det kan du jo google dig til.

Junior medlem
Brugeravatar

Sinse, selvf er der blæs og sug på, to indstriventilatorere på max pga varmen her i sommers og to fans. Det har intet med det at gøre, det drejer sig om UV styrke som sagt, men hvis du ikke vil tro på det synes jeg da bare at du skal banke din plante op i cooltuben og se hvad der sker. Det kan jeg jo ikke gøre noget ved. Du kan jo evt trække lampen ned eller løfte planten derop på nogle bøger til at starte med, og så se hvad der sker.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
+1 til vidiris, det er vigtigt at trimme / lollipoppe, det skal bare gøres strategisk så der er en god grund til at tage hvert enkelt blad, og husk kun at tage nogle få stykker af gangen så planten ikke bliver alt for stresset

+1 til unevahno, stik den cooltube så langt ned som muligt samtidig med at der er fuld dækning og penetrering og se hvad der sker, hvis de brænder sig så venter jeg spændt på at se billedet for jeg har søgt og søgt men kan ikke finde nogen plante som har brændt sig på uv fra en hps pære og jo mere jeg søger rundt omkring jo mere får jeg forståelsen af at det stort set ikke kan lade sig gøre med cooltube på, så er det ihvertfald noget med en cooltube som ikke tager den smule uv lys der er

Junior medlem
Brugeravatar

Light burn er ellers et ganske normalt fænomen, ventilation eller ej. Ellers som her fra en guide: "Light bleaching is most common with high-power LEDs, but can also happen to highly-ventilated HPS lights that are kept too close to the tops of the plants.". http://www.growweedeasy.com/cannabis-light-burn - Længere nede på den side er der så et link til det som du snakker om, nemlig heat stress, som ikke er det samme som light stress og/eller blegning. Og længere oppe snakkes der om regulært lys stress som bare kommer når max dosis af lumens/foot candles per kvm/f overskrides.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

unevahno skrev:
Light burn er ellers et ganske normalt fænomen, ventilation eller ej. Ellers som her fra en guide: "Light bleaching is most common with high-power LEDs, but can also happen to highly-ventilated HPS lights that are kept too close to the tops of the plants.". http://www.growweedeasy.com/cannabis-light-burn - Længere nede på den side er der så et link til det som du snakker om, nemlig heat stress, som ikke er det samme som light stress og/eller blegning. Og længere oppe snakkes der om regulært lys stress som bare kommer når max dosis af lumens/foot candles per kvm/f overskrides.

tak for link, vildt at jeg ikke har fundet den side når jeg har søgt på det så mange gange

en ting jeg godt kunne tænke mit at vide er om de med highly ventilated hps mener en cooltube, eller om det er et ventileret rum med blæs på en bar pære, for det lader til at glasset i cooltuben har en hel masse at sige mht afstanden

Junior medlem
Brugeravatar

Crime skrev:
tak for link, vildt at jeg ikke har fundet den side når jeg har søgt på det så mange gange

en ting jeg godt kunne tænke mit at vide er om de med highly ventilated hps mener en cooltube, eller om det er et ventileret rum med blæs på en bar pære, for det lader til at glasset i cooltuben har en hel masse at sige mht afstanden

Personligt er jeg ligeglad med hvad de mener, de kunne have skrevet at månen er lavet af ost, for jeg har selv lavet light burn med en 400W son-T + 100mm cooltube. Og så kan det jo for mit vedkommende være ligegyldigt om andre har lavet light burn samme måde eller med en LED lampe eller et levende lys fra en lagkage. Sådan er der så meget. Jeg ved ikke om din GiB ikke levere den PAR den skal, har en defekt i et (u)heldigt spektrum eller lignende. Eller om din tube tror den er et par solbriller som du siger. Nogle sorter er vel også mere UV resistente end andre da det er velkendt at en del af dem har begået sig godt i bjerge osv., men fuck it, jeg synes det var en god ide at advare imod light burn da han på billederne var tæt på og light burn er velkendt hvis man kommer for tæt på en stærk pære: https://www.google.dk/#q=cannabis+light+burn

Dedikeret medlem
Brugeravatar

fair nok, men så er vi også tilbage til scratch

der er ikke nogen der ved hvor langt fra en given pære skal være fra en given plante, så skemaet er i bund og grund lige til at lukke op og skide i

Junior medlem
Brugeravatar

En tommelfinger regel er det skema, som også blev sagt fra "scratch". Hvis man slet ikke har nogen erfaring og ikke vil brænde en eller flere planter med lys er det fint i det omfang at det er bedre end at lege sig frem og teste for sine penge og tid. Det er jo nemt nok at teste ved bare at rykke sin pære tættere på planten hvis man endelig vil blive klogere på den hårde måde. Det "gode" her er jo at han allerede er tæt på med de planter og ved sidste udmelding skulle modtage en 400W pære, så må vi se om hans plante kunne klare det hvis han har skiftet den ud uden at få tuben længere væk end på de billeder.

Medlem
Brugeravatar

Nogle af mine topskud har nu været ~3-4cm fra cooltuben med 400w i over 48 timer, men hvis man regner ud fra radius, fra selve glødepunktet på pæren, så ligger den nok lige på grænsen til skemaet. De har aldrig set bedre ud, og har vokset en del på den tid.
Smider lige et par billeder i morgen.
I øvrigt er det ikke muligt at købe 100mm cooltubes nogen steder, hvad jeg ved af... De mindste er 125mm på det stykke man sætter flexslangen på og 140-150mm på selve glasset.

Junior medlem
Brugeravatar

SinseMilla skrev:
Nogle af mine topskud har nu været ~3-4cm fra cooltuben med 400w i over 48 timer, men hvis man regner ud fra radius, fra selve glødepunktet på pæren, så ligger den nok lige på grænsen til skemaet. De har aldrig set bedre ud, og har vokset en del på den tid.
Smider lige et par billeder i morgen.
I øvrigt er det ikke muligt at købe 100mm cooltubes nogen steder, hvad jeg ved af... De mindste er 125mm på det stykke man sætter flexslangen på og 140-150mm på selve glasset.

Det kan da godt være de kan klare den pære så, og så er det jo bare at gøre det.. Er det en GiB flower spectre? Sådan en har jeg ikke grillet noget med (endnu) ihvertfald. Og du har ret, det er en 12,5cm cooltube, aner ikke om de fås i 10cm, men det gør så meget andet ventilations grej til industri ihvertfald i byggemarkeder (100mm), men den er så 125mm hele vejen denne her, den skifter ikke ved glasset som du siger. Så nu kender du til en mindre en.

Medlem
Brugeravatar

Ja det er en "GiB flower spectre xtreme output". Så giver det måske mening, hvis de ikke har brændt nogen med sådan en.
Men jeg må sige at hvis jeg kun havde min "clip-ventilator" til cirkulation i rummet, så var de helt sikkert blevet ristet, men af varmen i stedet for.
Ja det meste ventilations-grej findes i 100mm, men tror muligvis at der er en varmebegrænsning på cooltubes, så man ikke går under 125.
Nu kender jeg til en med mindre glas ja.. Hvordan var den så med varme-mæssigt da du havde 400w i? Kunne du tage din hånd og holde på glasset uden det blev for varmt?

Junior medlem
Brugeravatar

Nej, jeg kan ikke holde hånden på glasset, nok ikke i særlig lang tid ihvertfald, men jeg tror også at jeg får nogle C på at bruge en kanal ventilator jeg havde i forvejen på 100mm, der er et forøger led på til 125mm så det passer til cooltuben, men det er jo ikke optimalt, og jeg har droppet kulfilter da det ikke gav ekstra sug eller minus celcius i mit setup, så det fyldte bare. Jeg ved ikke om du opdagede i den anden tråd at jeg skiftede over til hps for en uges tid eller mere siden nu. Så det er en 400Ws dual spectrum hps der sidder i nu.

Anyway, jeg bruger 2 kanal ventilatorere, den ene på cooltuben når lyset kører, den anden lidt on/off, og jeg har 19-28C (mørke/lys) i teltet ved plante højde. Men jeg vil gætte på der er over 35C et par cm fra tuben. Men i nat lavede jeg lidt om systemet, og nu ligger jeg nede ved 26C når det er varmest, og ved 24C når jeg bruger begge kanalventilatorer. Det er sq ok temps ved plantehøjde, og Storm P tegningen ser nu sådan her ud:

Billede

Jeg synes ellers at dine planter ser fine ud, bliver spændende at se hvad de kan byde på, og evt få en ryge rapport :)

Medlem
Brugeravatar

Så det blev dag 61 og det er vidst tid til en opdatering.

Efter 4 døgns tid med 400w har jeg taget de to easy rollers ned, og spændt tuben op med strips i toppen af teltet.
Nogle af skuddende har haft super godt af at være så tæt på, men jeg kan også se at nogen af dem har overskreddet grænsen og bladene er blevet brændte.
Ja, man skal jo gøre sine egne erfaringer.
Ellers ser de umiddelbart ud til at have det godt, og jeg er begyndt at lollipoppe.

@unevahno, Jeg har også selv kun en 100mm kanalventilator, med et 125mm led på, så cooltube endnu et 125mm led, og et 100mm kulfilter i enden.. Ikke optimalt, men det virker da.
Så godt du havde skiftet tilbage til HPS, og jeg følger stadig spændt med.
Suger begge kanalventilatore?
Går ud fra at den til venstre, er den som er tilsluttet din cooltube.. Hvordan kan det være at du ikke har smidt en flexslange i den anden ende, og ført den varme luft ud af teltet, i stedet for bare op i toppen af teltet?
Du må endelig ikke tage det som at jeg prøver at finde fejl eller whatever.. Jeg undrer mig bare, når tingene ikke er gjort som jeg selv havde gjort det.

Her er der lidt billeder:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Junior medlem
Brugeravatar

SinseMilla skrev:
@unevahno, Jeg har også selv kun en 100mm kanalventilator, med et 125mm led på, så cooltube endnu et 125mm led, og et 100mm kulfilter i enden.. Ikke optimalt, men det virker da.
Så godt du havde skiftet tilbage til HPS, og jeg følger stadig spændt med.
Suger begge kanalventilatore?
Går ud fra at den til venstre, er den som er tilsluttet din cooltube.. Hvordan kan det være at du ikke har smidt en flexslange i den anden ende, og ført den varme luft ud af teltet, i stedet for bare op i toppen af teltet?

Den til venstre skubber luft fra toppen af teltet igennem tuben og ud af teltet, den suger ikke. Der står netop i manualen at du ikke må suge den varme luft igennem kanal ventilatoren, men jeg ved godt at mange gør det alligevel. Der kan ske det at bladene bøjer i varmen og så mister du sug. Men da rart at høre at jeg ikke er den eneste med det 100/125 setup. Kan du holde en hånd på din cooltube? Jeg overvejer om Philips bliver varmere
Citat:
Du må endelig ikke tage det som at jeg prøver at finde fejl eller whatever.. Jeg undrer mig bare, når tingene ikke er gjort som jeg selv havde gjort det.

Det ved jeg godt, dude. I sidste grow fik jeg 500 gram på een plante på trods af at jeg ikke kan holde hånden på tuben, så hvem kan klage ik.

Bliver også spændende at se hvad du får presset ud af de der planter. Hvor stort er dit telt egentlig?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 144 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]