Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 21:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Et år clean.
Junior medlem
Brugeravatar

I morgen er det så, et år siden jeg drak den sidste billigwhisky og poppede de sidste piller. Og det gør mig selvfølgeligt lidt tænksom. I kan læse et de andre tråde jeg har oprettet for at få et indblik i den situation jeg var kommet i.

Jeg skriver lidt for at gøre status, men også for at nuancere opfattelsen af hvordan man får det, når man ikke længere bruger stimulanser. Og for at spørge om det lyder som om jeg kunne komme til at ryge lidt ganja rekreationelt, igen.

Det første jeg ligesom tænker på, er hvor forholdsvist struktureret og uspontant jeg lever nu. Der er ikke længere de aftener man ikke ved hvordan ender. Jeg savner det meget, faktisk, men jeg ved også at jeg ikke længere dummer mig med alt muligt hele tiden. Og "lets face it" der hvor jeg var kommet hen med et absurd forbrug af både benzoer, heroin og masser af masser af sprut så kunne det meget let have taget livet af mig.

Jeg ved også en del om 12 trinsprogrammerne nu, og deres religiøsitet og fordømmelse huer mig ikke, men omvendt sætter jeg pris på et fællesskab af mænd og kvinder, der ved hvad man går igennem.

Jeg ved også lidt om de offentlige instanser og psykologer og psykriatre og alle de andre folk der så mig som en klient og som derfor ikke hjalp mig en skid, men blot gav mig dårligere selvværd.

Jeg følte at jeg, i sandhed, var alene med mit misbrug i de situationer hvor det gjaldt, og det kunne ikke være anderledes. Altså tldr man er sin egen værste fjende, men også den eneste der i sidste ende kan redde sin røv. Dette var i hvert fald min oplevelse.

Men mit spørgsmål er så nu, kan man være så fri og selvberoende at man kan ryge en lille bønne? Det at jeg spørger om råd flugter jo slet ikke med det forgående, men jeg spørger for at høre andres holdninger således,at jeg kan danne en mening. Jeg kender allerede 12trins svaret og behandler svaret, men hvad er brugersvaret?

Hej og tillykke med dit første år clean:)

Det er meget sjovt for en af de første tråde jeg læste her inde var din om dit misbrug osv. og at jeg så her noget tid efter læser at du ikke har rørt noget i så lang tid:)
Jeg ved ikke om du så småt kan begynde at ryge igen, da jeg ikke har haft noget lignende misbrug.
Jeg er daglig ryger og for mig personligt i mine ryge pauser kan jeg sagtens ryge en joint eller to uden at det bliver noget problem at stoppe igen, men hvis jeg ejer hash hjemme ryger jeg hverdag;)

Medlem

Stort tillykke, RandyNewman
Det er utroligt godt klaret, og jeg er virkeligt glad på dine vegne.
Jeg kender ingen som har røget hash dagligt i flere år, der kunne starte igen og styre det efter så kort tid uden.
Og jeg tror også at du skal spørge dig selv, hvorfor du synes at du skal belønnes med mindre du mener der er noget at finde i hash rusen som du ikke har i dit liv nu.
Belønningstanke gangen er vel den du har prøvet at gøre op med.

Insane psychedelia user!

Det er satme i orden Randy :) stort tillykke med det.

Selvfølgelig vil du kunne ryge rekreativt efter et år spørgsmålet er nok bare hvor længe det bliver ved med at være rekreativt.
Nu er hash ikke det værste at misbruge/bruge, men vil du kunne nøjes med det? Som jeg ser det er det det helt centrale spørgsmål du skal ha gjort op med dig selv.
Vil du kunne nøjes med at give dig lov til at ryge? Det er gået fint for mig længe er faldet i nogle gange, hvor det bliver hver dag, men så stopper jeg igen når jeg får nok.
Har bøvlet med ryggen fra en gang i november, hvilket gjorde at jeg før jul sagde fuck det og jeg ryger nu et par joints om aften, hvilket fungere fint for nu, jeg får sovet og det går bedre med ryggen.
Så må jeg se hvor længe at det kommer til at være ok for mig.
Heldigvis er hash ikke længere så svært at kvitte, hvilket jeg tilskriver at jeg mentalt har det meget bedre end tidligere og jeg har fået en masse træning i at stoppe :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Thumps up her fra, det er godt klaret. Nu har jeg ikke læst din historie i andre tråde men et alkohol, heroin og benzodiazepiner misbrug kan umuligt være nemt at komme ud af. Stærkt gået!

Med hensyn til hvor vidt du vil kunne ryge uden at det bliver problematisk så vil jeg mene at det smarteste at gøre er at lade en hver tvivl komme afholdenheden til gode. Du har behov for at spørge om andres mening hvilket for mig at se må betyde at du ikke selv er 100% overbevist om at du godt vil kunne styre det.
Dette ville jeg personligt bruge som et argument for at du ikke bør begynde at ryge på nuværende tidspunkt.
Dit liv er (forhåbentligt) langt endnu og hverken Cannabis planten eller diverse pushere er på vej ud så du vil fint kunne tage ideen op igen på et senere tidspunkt i livet. Når tiden er inde så ved du det måske helt af dig selv. Dermed ikke sagt at det ikke kan ende problematisk alligevel.

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for opmuntring og feedback gutter. Det har altid været et godt forum det her.

Jeg kan sagtens følge glide-bane argumentet, hvor man tænker "aha, jeg kan godt ryge den fede, hvad så med alkohol og stoffer"

Men det skal lige siges, at jeg aldrig havde et ganja-problem. Det var og er der mange af mine venner som har, men jeg kunne ikke blive hooked på det. Jeg foretrak downers som Heroin, alkohol og benzoer, de mest afslappende og mindst spændende af stofferne.

Jeg har selvfølgeligt røget en masse hazzz, men siden gymnasiet aldrig hver dag(er 34) det gav mig sådan lidt angst og efter et brud med en kæreste som tog mig 10 år (!!??!!!) at komme mig over gav det mig hypernederen på.

Nu tænker jeg bare, at når jeg har fået styr på mit følelsesliv efter 10 år (!!!!?!!!!) og tingene generelt er chill kunne det være fedt med et nydelsesmiddel som jeg kunne indtage i moderation en lørdag aften once in a blue moon. Få den afslappede følelse som hash med et lavt thc og højt cbd indhold skulle kunne give.

Som clean er man altid "på" og 100% bevidst og det er fedt, men det kunne også være fedt med en god film og noget god musik og følelsen af at tid og sted forsvinder

If you catch my drift

Insane psychedelia user!

Jeg kan sagtens følge dig det der clean værk er utroligt befriende, men også fængslende i og med man altid er 100 % på.
Jeg vil ikke sige du skal gøre det eller lade være, men overvej det grundigt.
En ting jeg vil påpege er at det bliver langt mindre givende og gå til møder, hvis man har givet slip. For enten skal man undlade og fortælle om det og dermed stiller man sig udenfor den ærlige fortælling og mister det som giver mening ved møderne.
Eller man skal være ærlig og høre på en masse øffen som man nok ikke kan undgå at tænke på når man sidder i sin ellers hyggelige stener.
Jeg valgte og være ærlig og kommer nu til et møde med 2-3 mdr mellemrum for at hilse på de mennesker jeg holder af.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tillykke, pisse sejt!

Jeg er ikke selv meget til NA, minnesota behandling og - eller 12-trins programmer. Jeg har derimod fået rigtig rigtig (og får stadig) meget ud af, at være i døgn behandling og arbejde med mig selv. Hvorfor jeg har trangen til at bedøve hjernen ud og evt hvilke følelser der ligger bag valget. Det har gjort mig meget klogere på mig selv og hvorfor jeg har været så langt ude at skide. Det har ikke givet mig lavere selvværd, faktisk det modsatte. Mange af de behandlere jeg har nu, har også selv været i misbrug, så de er hverken fordømmende eller noget, de forstår en meget bedre, imo.

Mht hash. Der er ikke noget jeg hellere vil, end at købe 2g heroin og 10g hash og hygge mig for hårdt i en weekend. Men jeg ved bare med mig selv, at det kan jeg ikke styre. Jeg ved ikke hvor meget "rygrad" du har, men overvej virkelig om det er vejen frem. Jeg ved hvor hurtigt det kan gribe om sig. Men der er også nogle det bare fungere ved, jeg kender flere der sagtens kan hygge lidt i weekenderne en gang i mellem, og være clean resten af året.

Har du nogle sunde og gode relationer?

Skriv evt en pb hvis du lyster!

Held og lykke :)

Medlem
Brugeravatar

Stort tillykke med det første år, lad os håbe det bliver til utallige flere! :rocking:

Med hensyn spørgsmålet om hash, synes jeg du skal prøve dig ad med at ryge en enkelt gang, og så granske din tankegang bagefter. Du ved jo hvordan det føles at komme ud på et sidespor, så hvis du får meget af den samme attitude og tankemønster igen ved at ryge, kan du jo bare holde en endnu længere pause :)
Personligt aner jeg ikke hvad jeg ville gøre, men du har lært et par ting om misbrug som jeg, forhåbentligt, aldrig kommer til at stifte bekendskab med.

Al held og lykke herfra!

Medlem

Kanon flot indsats, tillykke med jubilæet, det tager jeg hatten af for!

Jeg hælder nok i samme retning som Farmand:
Farmand skrev:
Med hensyn til hvor vidt du vil kunne ryge uden at det bliver problematisk så vil jeg mene at det smarteste at gøre er at lade en hver tvivl komme afholdenheden til gode. Du har behov for at spørge om andres mening hvilket for mig at se må betyde at du ikke selv er 100% overbevist om at du godt vil kunne styre det.

Tænker desuden, hvorfor kommer dit behov nu, hvor du har rundet 1 år? Altså hvordan er situationen anderledes, end fx da der var gået et halvt år.

Du skriver "moderation en lørdag aften once in a blue moon", det må være det bedste scenarie. Er det også sandsynligt du vil bruge hash på den måde hvis du starter med det, og er det risikoen for at ende i det værste scenarie værd?

Junior medlem
Brugeravatar

Igen tak for feedbacken. Det har bestemt givet mig noget at tygge på.

I relation til det du siger fso, så er det nok også aa/na tankegangen der har influeret mig lidt. Jeg ville føle mig som en junkie, så snart jeg havde taget et hvæs. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt det passer og læser en del Stanton Peele( anti 12 stepper look him up). Den kære Stanton har den udemærkede pointe, at så længe man selvidentificerer( hej jeg hedder ..... og er alkoholiker) som misbruger og lever den der møde og totalafholdenhedsstil lader man stadig stofferne og en usund identitet definere hvem man er. Man er først kommet videre når stofferne ikke længere styrer. Og det er således lidt derhen jeg også gerne vil komme ved, at bevise overfor mig selv at jeg godt kan ryge en pind.

Og Incase. Jeg tror desværre ikke mine relationer er sundere end så mange andres. Der er en del dysfuntionalitet og traumer i min familie, hvilket jo var det som jeg "løste" med stoffer, jeg har selvfølgeligt båret en del af det over i mit nuværende liv, du ved, fædrende synder osv. Er dog efter sigende en empatisk og autentisk fyr og jeg har en masse gode, kloge og velfungerende venner og har i øvrigt også selv en cand.mag. så potentialet til at være velfungerende er til stede. Damerne derimod er en anden historie og jeg hooker altid op med nogen som ikke magter at ville mig det godt, hvilket nok lidt er endnu et af resultaterne af min opvækst.

Jeg talte med en kammerat om hazz problemstillingen tidligere i dag, og han var også sådan lidt at det var op til mig, men at det kunne være sjovt, men samtidig en risiko. Hvis jeg skulle gøre det, så skulle det i hvert fald ikke være en impulsiv ting, men gjort efter moden overvejelse i en korrekt set og setting og det hælder jeg selv lidt til og tak fordi i hjælper med at grave min sande indstilling til problemstillingen frem.

Det er i sandhed et vidunderligt board med masser af erfaring

Junior medlem

For mig har hashen aldrig handlet om belløning eller den slags..
Det var bare en hippie ting min far gjorde, så det var helt naturligt i min teenage tid at jeg også startede.. Kald det en hobby vi havde sammen med at dyrke og gå og nusse lidt om planterne:)
Har haft et par perioder jeg har bildt mig selv ind jeg skulle stoppe, men ved du hvad det holder ikke hvis det er andre i stedet for dig selv du prøver at overbevise!
Gør op med dig selv og din holdning til stofferne! Jeg har aldrig følt mig som en junkie fordi jeg ryger en pind eller æder en håndfuld svampe for den sags skyld, snarere tværtimod.. Det er samfundet der går glip af alle de vidunderlige ting naturen/planter kan lære os om verden, og hvem vi er:)

With this electronic rod, he will rub its mechanical vagina.
The skill of the spectator, will determine the machines ability to reach climax.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Super flot du har holdt et helt år uden så stærkt vanedannende substanser! Jeg synes personligt ikke cannabis er det værste at gøre i hvis man holder det op mod heroin eller benzoer - jeg ville ønske jeg blot kunne ryge en pind i ny og næ men jeg bruger nok stofferne 'til noget andet' for tiden i mit liv så jeg synes ikke rigtig man kan sætte lighedstegn mellem dem. Jeg forbinder de forskellige rusmidler med noget unikt hvert for sig. Det handler enormt meget om vaner og associationer. Når jeg ryger vil jeg helst bare drømme mig væk til en film eller en spiller, hvis jeg nupper opioider vil jeg være aktiv og kreativ og gøre ting med mit liv.
Jeg synes IMO problemet opstår når man savner det stoffet giver én i hverdagen, hvor i mod et afbræk fra ædrueligheden bedre kan retfærdiggøres. Alle mennesker har jo et eller andet de tager for at få et brake. Men hvis du forbinder det ene med det andet, så pas på at "glidebanen" ikke opstår: "Hvis jeg nu alligevel ryger en fed, hvorfor så ikke lige nappe et opiat i stedet og få den FULDE virkning".

Jeg kender dig ikke personligt og kun du kender til det sande motiv for at beruse dig. Hvis du kan finde et sundt afbræk fra hverdagen i en pive hash i ny og næ og at det gør at du holder dig fra de mere vanedannende og destruktive stoffer så vil jeg sige det er god medicin, men jeg vil også opfordre til det ovenstående posters har sagt: du kender bedst dig selv, se om du kan skelne mellem hvornår det er "stofferne der snakker" eller om det er helt rationelt.
Der er meget belønning associeret med stofmisbrug og du er ikke den første der tænker "nu har jeg klaret et helt år uden, så kan jeg da sikkert godt styre en enkelt én i ny og næ".

Jeg har selv haft problemer med at vist opioid og min måde at holde mig fra dagligt brug er at acceptere ædruelighedens begrænsinger. Det kan aldrig blive det samme som at være påvriket, og det bliver kun værre af at sammenligne de to. Hvis man i ædru tilstand hele tiden sammenligner med beruselsen, vil man stadig være slave af stoffet. Lær at acceptér det ædru liv med de "mangler" og den kedsomhed/rastløshed det indebærer, så kan det være at påvirkningen ikke er så interessant hvis endelig du prøver det igen. Jeg taler som sagt kun ud fra egen erfaring, ingen mennesker er ens - vi har alle vor motiver til hvorfor vi påvirker os.

Og igen: du er fandme stærk! Det skal du ha. Held og lykke fremover!
P.S. har du en hobby eller interesse du dyrker?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Det er sgu flot. Jeg har selv været derude mere end 1 gang, med benzoer og alkohol, generelt bare GABA stoffer. Har været indlagt flere gange både på hospital og risskov til afrusning, men har besluttet mig for siden oktober måned at stoppe alt. Jeg er selvføgelig faldet i flere gange, men denne gang ikke så lang tid af gangen, måske bare en Fredag, hvor jeg så siger til mig selv at straffen nok skal komme lørdag, i form af angst og hvad ved jeg. Men det kræver sgu også lidt af en, men man kan sige at lyrica gør det lettere.

Men det vigtigste er sgu at føle på dig selv, hvis du dagen efter føler dig som lort og trangen til endnu en øl eller joint er der, og du føler du kunne finde på at gøre dette ville jeg stoppe med det samme.

Junior medlem
Brugeravatar

Ja, det var egentligt meget dagen derpå jeg levede for. Den var faktisk mere uforudsigelig en festen aftenen før. Når man vågnede med tømmermænd, og der stadig var et par hang arounds i lejligheden, så vidste man aldrig hvad det førte til, man kunne sidde og chille til en film eller kæden kunne flyve helt af igen. Det kunne jeg rigtigt godt lide, specielt fordi jeg havde de hårdeste tømmermænd til sidst, hvor jeg ikke kunne være i min krop.

Det var tømmermændende der i første omgang ledte mig til benzoerne som jeg købte over darkweb. Helt at kunne fjerne tømmermænd med en valium eller to er en magt intet menneske bør besidde. Det føltes bare så godt og man kunne få den søvn manglede for at restituere. Jeg kunne sågar spise noget eller gå ud og skovle sne eller hvad dagen nu krævede. Da siden lukkede havde jeg ikke længere den adgang og jeg begyndte at få kontakter hos marginaliserede mennesker fordi nu kunne jeg ikke længere have tømmermænd uden downers til at tage det værste af nedturen. Der er en biografi om Charles Mamson der hedder " coming down fast" og sådan havde jeg det uden mine piller.

Dette fuldstændige ustyrlige kaotiske miljø omkring de typer jeg nu købte mine piller af begyndte nu også at sive ind i mit civile liv og jeg begyndte at svæve længere og længere væk fra billedet af den hårdtarbejdende borgerlige akademiker. Jeg kunne endda også godt lide ikke, at være en fin type, jeg trivedes lidt med hele det der misbrugsmiljø, og der var da også en del galgenhumor og en masse drama. I ved de der situationer hvor to folk står og skændes i det offentlige rum pivskæve af dope og fuldstændig ligeglade med hvem der ser det. Det fascinerede mig lidt. Men det er jo i bund og grund et helvede på jord, hvor man ikke kan stole på nogen.

Men dette var altså alt sammen noget jeg gjorde for at kurere tømmermænd, som jo nok i bagklogskabens klare lys var abstinenser, som også en af de førnævnte typer sagde til mig" nå du får de der rigtigt slemme tømmermænd" den fattede jeg ikke da jeg hørte den først, men nu er det gået op for mig hvad han mente.

Som svar på dit spørgsmål søvnigt sind, så har jeg en del interesser, men det som virkeligt har reddet min røv og givet mig nogle af de kicks og verdensforglemmelser jeg så desperat havde og har behov for, er karate, som jeg virkeligt har dyrket med en passion siden jeg blev clean. Det der med at blive opslugt af kampen og svede sig ind i en trance hvor verden bliver meget lille og ens opmærksomhed intenst rettet, er det bedste redskab jeg har haft. Ud af alle de tilbud og behandlingsmetoder jeg har prøvet er det nok det eneste som jeg ville kunne sige, at jeg ikke var forblevet clean uden. Det er bare fedt at have et sted, hvor ingen ved jeg var misbruger, men at det hele bare handler om noget andet og at man vurderes på noget andet. Derfor ved jeg også at helbredelsen for mig ligger i, at lægge misbrugsidentiteten helt væk og ikke længere deltage i ting der fastholder folk i dette som AA/NA.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]