Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 11:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej Alle sammen.

Jeg gør med tanker om at forsøge mig med at brygge Skjaldemjød. Mjøden der ifølge myterne skulle give digteriske evner. Det kan jo ikke være anderledes end at denne mjød må have haft sig et ordenligt skud nøgenhatte og/eller rød fluesvamp i, og det er også hensigten med den jeg har i sinde.

I denne forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre til om der var nogen af jer der havde erfaringer med at konservere svampe i alkohol. Hvor længe kan det holde sig? Taber de styrke? Hvordan får jeg bedst trukket psilocybinen ud af dem?

På forhånd tak

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh.
Hej ÅndsAstronaut,

jeg prøvede at lave svampesnaps forrige år, og det virkede ikke, så jeg kan da fortælle dig, hvordan du ikke skal gøre. Først købte jeg 2 x ½ l. finsprit på 60%, som jeg puttede dækbladene, som jeg løbende nippede af mine potplanter, i. Efter at have høstet potten, puttede jeg 10 g. Cubensis i hver flaske, stillede den et mørkt sted og rystede den grundigt en gang om dagen i 3-4 måneder. Så filtrerede jeg det, og drak det meste af den på én aften/nat, og kunne krepérligt nok ikke (rigtig) mærke andet end alkoholen. Men sidste år, til Hyldemorhyldesten på Staden, var der noget svampesnaps inde over. Noget der virkede. Og dér havde svampene kun ligget i sprit i et døgn eller to. Så det er nok derfor, mit bryg mistede sin potens. Men læs mere her: viewtopic.php?f=5&t=45434&hilit=big+jake
Og held & lykke med projektet! :wink:

Junior medlem
Brugeravatar

Hmm.. Det tyder på at det så nærmest har modsat virkning. Det er min erfaring at de sagtens kan holde sig 3-4måneder i skuffen så længe de er tørret og på glas.

Er der flere med erfaringer?

Dedikeret medlem

Umiddelbart lyder skjaldemjød ikke som noget, jeg har lyst til at drikke; http://da.wikipedia.org/wiki/Skjaldemj%C3%B8den :lol:

Omkring holdbarheden af svampe, synes jeg ikke at opleve mærkbar tab af potens selv ved opbevaring i over 12 måneder. Naturligvis lufttæt, mørkt og koldt.
Jeg tror ikke at alkohol er en god idé til at forlænge holdbarheden. Tværtimod. Det er dog en god måde at indtage svampenes aktive stoffer på, for folk med en lidt sart mave.

Langt de fleste af de aktive stoffer i svampene vil blive opløst i alkoholen. Jeg har ikke selv forsøgt mig med "svampe snaps", så jeg vil blot referere til denne post: http://www.shroomery.org/6274/Mushroom-Extract

En primitiv test kunne være at si svampene fra ens ekstrakt og indtage en mængde af dem. Derved kan man nogenlunde sammenligne effekten af X gram svampe der har været ekstraheret fra med X gram urørte (naturligvis fra samme batch). Jo ringere effekt fra de der har været ekstraheret på, jo større effekt burde være i opløsningen. :)

Junior medlem

Big Jake skrev:
Hej ÅndsAstronaut,

jeg prøvede at lave svampesnaps forrige år, og det virkede ikke, så jeg kan da fortælle dig, hvordan du ikke skal gøre. Først købte jeg 2 x ½ l. finsprit på 60%, som jeg puttede dækbladene, som jeg løbende nippede af mine potplanter, i. Efter at have høstet potten, puttede jeg 10 g. Cubensis i hver flaske, stillede den et mørkt sted og rystede den grundigt en gang om dagen i 3-4 måneder. Så filtrerede jeg det, og drak det meste af den på én aften/nat, og kunne krepérligt nok ikke (rigtig) mærke andet end alkoholen. Men sidste år, til Hyldemorhyldesten på Staden, var der noget svampesnaps inde over. Noget der virkede. Og dér havde svampene kun ligget i sprit i et døgn eller to. Så det er nok derfor, mit bryg mistede sin potens. Men læs mere her: viewtopic.php?f=5&t=45434&hilit=big+jake
Og held & lykke med projektet! :wink:

Jeg kan ikke udtale mig om om svampenes aktive indholdsstoffer bliver degraderet i alkoholen (jeg ville dog ikke mene det).
Men den mængde svampe (10 gram cubensis) er alt, alt, alt for lidt til den mængde alkohol du brugte (1 liter på 60%!).
For at få en dose på bare 1 gram svampe skal du drikke 1 cl /100 ml alkohol på 60% - det er nok til at gøre de fleste solidt påvirkede af alkoholen uden at man har fået mere end en minimal dose svampe.
Skal man have et normalt trip (som jeg definerer som 2-3 gram cubensis) så skal man altså drikke 2-3 dl alkohol på 60% (hvad der svarer til 3-4,5 dl normal sprit på 40% - lidt over en halv flaske sprut!) hvilket er fuldstændig ude af proportioner.
Overvej at lave det så 1 gram cubensis svarer til et shotglas på 0,2 dl /20 ml og så vil du få meget mere held med det.
Ellers bliver du jo bare solidt stiv - højst sandsynligt så stiv at du ender med at snorke trippet væk.
Det ville ihvertfald være konsekvensen for 90% af befolkningen hvis de drak hele den flaske som du lavede (som du sagde du gjorde, men det synes jeg også lyder absurd da du snakker om at have drukket 1 liter finsprit på 60%...).

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh.
Yo, Doktor Skørhat!

Du har nok ret i, at man skal gå efter en meget højere koncentration af psilocybin og så i øvrigt droppe cannabisen. Dog vil jeg lige påpege, at jeg altså kørte med to halvliters flasker "finsprit" (kun 60%). Efterhånden som jeg proppede dækblade i, svandt spritten nok ind til 2-300 ml. Da jeg så filtrerede indholdet af de to flasker, stod jeg jeg tilbage med to, ca. halvt fyldte, halvliters flasker. Og her begik jeg så en fejl ved at tage en tredje flaske og toppe de to første af. Hvis jeg ikke havde gjort det, havde jeg måske kunnet mærke noget. Men som sagt skulle jeg nok have puttet mange flere svampe ned i en enkelt flaske. Dog var jeg også opmærksom på, at flaskerne altid var fyldt til randen, da jeg var bange for, at plantedele, som ikke lå under i spritten, ville gå i forrådnelse. Tror du, det er vigtigt, hvis ellers man kommer låg på? Anyway, jeg drak kun den ene flaske, og jeg fik altså også lidt hjælp. Plus jeg var temmelig alkoholiseret på det tidspunkt, så jeg kunne tåle noget. :cheers: Men hvis jeg skulle lave svampesnaps igen, kan jeg ikke se logikken i at lade svampene trække længere end nødvendigt, måske et døgn eller to?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]