Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 21:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

jeg har en bettinget dom på 7 dage for besiddelse med henblik på videreoverdragelse(Var til eget forbrug, i dette tilfælde)

Er godt klar over at hvis jeg bliver knaldet for narko salg så ryger jeg ind.

Men hvad med besiddelse? hvis jeg stjæler en appelsin i fakta, eller bliver kropsvisiteret og politiet finder 1 gram kokain på mig eller et par krydser. Ryger jeg så ind og sidde?

Dedikeret medlem

Brevet du fik, efter du vedtog dig / blev idømt straffen, burde specificere omstændighederne for at dommen udløses. Hvis du ikke længere har dette brev, kan du formodentligt få al den information fra 114 du vil. Hvis du ellers er høflig er de meget hjælpsomme.

Jeg tænker dog, at al ny kriminalitet vil udløse din betingede dom.

Hvorom alt er, skal du slet ikke stjæle (heller ikke fra fakta), så problemet er jo egentligt irrelevant. :)

Medlem

udelukkende et eksempel, har aldrig sunket så dybt. Det sidste jeg stjal var 2 pakker pokemon kort i fætter BR da jeg var 11.

Vil lige lede efter det brev der. men altså ryger vel ikke ind for at gå over for rødt? køre uden lys på min cykkel etc?

Dedikeret medlem

Det er jeg glad for at høre.

Nej jeg vil helt klart mene at det kun er brud på staffeloven der kan udløse den betingede dom. Loven er dog meget åben for fortolkning på det punkt.

Citat:
§ 56. Finder retten det upåkrævet, at straf kommer til fuldbyrdelse, bestemmes det i dommen, at spørgsmålet om straffastsættelse udsættes og bortfalder efter en prøvetid.

Stk. 2. Såfremt det må anses for mere formålstjenligt, kan retten fastsætte straffen og bestemme, at fuldbyrdelsen udsættes og bortfalder ved udløbet af prøvetiden.

Stk. 3. Udsættelsen betinges af, at den dømte ikke i prøvetiden begår strafbart forhold, og at han overholder de vilkår, som måtte være fastsat i medfør af § 57. Prøvetiden fastsættes af retten og kan i almindelighed ikke overstige 3 år. Under særlige omstændigheder kan dog fastsættes en prøvetid på indtil 5 år.

§ 57 præcisere flere områder med krav som kan være inkluderet i den betingede dom, så som afvænning, underlæggelse af narko test, betaling af erstatning o.lign.

Du kan læse hvad straffeloven har at sige om betingede domme her: http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovs ... kap_7.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]