Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hey Peeps,
Står og skal i gang med mit første grow.
Overvejer at omdanne et skab sådan at det passer til mine behov.

I første omgang vil jeg bare gerne have lidt føling med at dyrke selv, derfor er jeg ikke helt stemt på at skulle bruge alt for mange penge til at starte med.
Jeg har derfor kigget på nogle forskellige CFL-pærer, da prisen hænger bedst sammen med udbyttet i lige netop min situation.

Jeg har så fundet en pære på 85W.

Mit spørgsmål går på hvor meget sådan en 85'er kan dække? Bare én eller flere planter? :)
Og hvordan ift. varmen fra sådan en fætter? Bliver den ligeså hot som en HPS?

Jeg overvejer nemlig at lave udluftning via. PC-blæsere – fordi jeg gerne vil holde det stealthy. Og som bekendt er der jo kun så meget sådan et par stykker kan gøre...

Med venlig hilsen

Moderator
Brugeravatar

Microgrows er fede. Hvis jeg var dig, ville jeg hænge pæren vertikalt i midten af skabet, og så stille planter i en kreds rundt om pæren. På den måde bliver planterne belyst fra siden, og lyset udnyttes ideelt da lyset rammer planterne 360 grader rundt om pæren, hvorimod under 180 grader af belysningen rammer planterne, før de rammer reflektoren, i et almindeligt horisontalt setup. Du burde snildt kunne holde temperaturen nede med pc-kølere, hvis du vælger den vertikale opsætning kan du med fordel lade en af dem hænge nedenunder den hængende pærer og blæse op på denne for at afkøle og give ventilation i selve skabet.
Ofte er problemet at matche pc-kølere med et aktivt kulfilter. Det handler om at købe kølere der kan levere et højt tryk, og så evt. være villig til at lave noget hjemmebiks enten ved overgangen mellem køler og filter, eller endda lave sit eget aktiv kulfilter.

Medlem

Men vi taler vel ental med en 85 watt pære? Plejer tommelfingerreglen ikke at være 100w til den første og 50w til efterfølgende planter. I det tilfælde kan trådstarter vel egentligt ikke rigtigt udnytte tippet med at hænge pæren vertikalt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
hvis en 150w pære kan dække 4 planter ville det da være dumt kun at dyrke 2? så går halvdelen af lyset jo til spilde, forskellige pærer dækker forskellige arealer, og planterne kommer i alle størrelse, fra 30 cm store lowryders til 2.5 meter sativaer, så kan ikke se hvordan der kan være regler for x antal planter under x antal watt

hvis belysningen, rummet og klimaet kan holde til det så er det bare at proppe så mange planter ind som muligt

jeg havde på et tidspunkt 10 halv store sativaer under en 400w, allesammen fik lys, rummet og klimaet tillod det, så hvorfor ik

Moderator
Brugeravatar

Tjalde Smølf skrev:
Men vi taler vel ental med en 85 watt pære? Plejer tommelfingerreglen ikke at være 100w til den første og 50w til efterfølgende planter. I det tilfælde kan trådstarter vel egentligt ikke rigtigt udnytte tippet med at hænge pæren vertikalt?

Det er ikke en tommelfingerregel jeg kender, normalt snakker man om at en vis mængde watt dækker et vist areal. Har du små planter behøver du ikke store lamper, det handler om at jo tættere på du kommer jo bedre udnytter du lyset, og små pærer kan komme tæt på. Det at hænge den vertikalt gør at der er en større overflade på planterne som kan bliver ramt i en kort afstand af lyset. Det handler bare om at holde planterne små og holde så meget af planterne så tæt på lyset som muligt, og udnytte lyset på bedste vis. Micro-dyrkning handler om at få det meste ud af de små remedier og de begrænsninger man har at gøre med. Nærmest alt kan lade sig gøre men udbyttet begrænses naturligvis jo mindre man gør det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]