Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 00:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Smølfevej 666 Svamp 25 2. sal TH
hej jeg har tænkt mig at lave en grow-guide til et bulk grow, inspireret af Damions5050 Elementary coir tek. Grunden til jeg laver denne er for at hjælpe dem på vej der ikke er så gode til engelsk, personligt havde jeg meget svært ved at forstå deres målings system så alt bliver skrevet i gram og ml. der vil blive beskrevet hele processen med billeder lige fra sterilisering af rygkorne til høstning af svampene. Jeg er forholdsvis ny i faget så er ikke helt inde i det forskellige fagudtryk men vil da gøre mit bedste. mine vare er bestilt idag så min næste opdatering kommer når de er modtaget og de opdateringer der kommer retter jeg ind i den her post så jeg har det hele samlet i en post. til jer lidt mere rutinerede dyrkere kom endelig med rettelser og input :rocking:

For at kunne starte et bulk grow skal man bruge følgende:

5x950 Ml koloniseret rugkorn. (passer med et fyldt Ball Mason quart glas)
650 g kokosfibre i en blok, aka coco coir.
1900g vermiculite.
1x spand med lufttæt låg, ca. 3,5-4 i størelsen.
1x Monotub(instrukstioner til at lave den kommer senere) simpel at lave selv

man starter med at sterilisere nogle korn, til det skal bruges:
ca. 1.2-1.5 kg rug= 5 glas
en gryde til at hydrere korne.
trykkoger.
1 sp.ske calcium sulfate
5 glas med luftæt låg

Fra korn til spawn

fremgangsmåde:
1. Put kornene i gryden og rens dem ved gentagene gange fylde varmt vand i og hele det fra igen gentag dette til vande man hælder fra er helt gennemsigtigt og klart.

2. Fyld der efter varmt vand i gryden med korn, tilsæt alt gibsen, rør rundt og lad stå i 18-24 timer.

3. Klargør dine glas i mit tilfælde har jeg valgt mason jars hvor jeg har boret to huler i hver side dækket til med microporetape køb på apoteket. De skal se sådan ud:
BilledeBillede

4. Efter 24 timer koger du dem i ti minutter dette hjælper med at tøre kornene hurtigere, når de er helt tørrer fordeles de i de fem glas.

5. Tildæk toppen med sølv papier og put dem i trykogeren og start først tiden nå det ønskede tryk er nået. Normalt siger man 90 min på 15psi. i mit tilfælde har jeg gjort det 2.5 time på 9psi, da det er det højeste min trykkoger kan klare.
Billede

6. lad dem stå at køle af natten over nogen mener det er bedst at lade dem køle af i trykkogeren, jeg plejer at tage dem ud med det samme og stille til afkølling i et rentgjord skab. Jeg har også mistet 10 glas på at glemme at tage sølvpapiret af forsent. det ser sådan her ud når de er klar til inokulering:
Billede

7. Så skal der skyde spore i, fyld din kanyle med dit valg af spore opløsning eller LC, husk at flamme sterilisere nålen først. Efter kanylen er klar det tørrer man glasene af i sprit over det hele. Jeg foretrækker at sætte dem i en still airbox da det midsker risikoen for contaminering.

8. flamme steraliser nålen igen og skyde 1ml i hvert glas og sæt et stykker microporertape over hullet. jeg plejer selv at sætte to lag tape på den ene side fra staren. Jeg folder en lille flap på det øverste jeg kan trække det øverste lag af og sætte på igen efter inokulering. og så det bare at vente, de behøves ikke at stå i total mørke det er bevist at de giver hurtigere kolonisering hvi de for indirekte lys. mine står således:
Billede

Her er et glas der er nået 100%:
Billede

Fra spawn til bulk

nu går vi over til selve bulk-growet, her vil første skridt vøre at pasturisrere noget coco coir og vermicullite.

1. Put coco coir og vermicullite i en luftæt spand og hæld 2.5-3 L kogende vand i og søt låg på. efter en time kommer du tilbage og rører det grundigt igennem og sætter til nedkølling. til sidst ser det sådan ud:
BilledeBillede

2. Når det er kølet ned, tager du din montub og hælder blandingen i, husk og lad lidt blive tilbage til toplag.

3. Bank kornene løse og bland i monotuben. Fordel grundigt:
BilledeBillede

4. Tildæg toppen med det sidste substrat der er tilbage i spanden, hver sikker på at der ikke er nogen korn der ikke er dækket til her efter taper du hullerne til i tuben eller træk en plastik pose over og luk:
Billede

5. kig jævligt til det je plejer at vente 5 dage først og der efter hver anden dag her er de billeder jeg har taget første billede er efter 5 dage og det andet efter 7dage:
BilledeBilledeBillede

Tre dage efter fruiting og der er allerede pins:
Billede

hej har mistet alle mine billeder men har lige et sidste af resultatet af en anden kasse jeg lavede fra samme spore væske :) :
BilledeBillede
en kasse giver 200 g Tørre svampe i snit og koster ikke mere en 200 pr kasse :)

håber den kan bruges, og igen kom endelig med spørgsmål og input.
nøste projekt bliver i samme stil bare med blanding af coir og ko gødning der er bestilt hjem :D

Senest rettet af SvampeBobSekskant 19 apr 2015 19:52, rettet i alt 22 gange.

Medlem

opdtatering: efter fire uger her er et par billeder af nogle glas jeg har rystet efter 30 % kolonisering:
BilledeBillede

Medlem

hej her er et lille side experiment med nogle lettere bacterie ramte glas, jeg har valgt at blande med pasteuriseret vermicullite og gibs vand. Den er lige blivet sat i mit SGFC efter ti dages colonizering i en Alu-bakke.
det ser ud til at gå godt, ingen dårlig lugt den ser klar ud til at blive fruitet men vil gerne have jeres meninger.
her nogle pics:
Alu-bakke med sølvpapir og holder til at komme af med co2. Blandingen for ti dage i den.
Billede

Her er efter ti dage:
Billede

SGFC, plus mit grow kit, 4 flush :p
Billede

her er en lille opdatering, allerede efter tre dage i SGFC er der kommet omkring otte pins, så intil videre er det godt jeg ikke smed de gals ud med baktierier. her er et lille billede:
Billede

en lille opdatering:
det går stærkt med de første fire der kiggede frem, men var lidt bkymret for at det blev en lille høst. men nu er der en kommet en masse små pins over det hele her et billede to dage efter det billede oven over er taget:
Billede

mine første svampe lavet fra bunden :D

update:

i dag begyndte de største af mine svampe at falde, 4 i alt som også var noget støre end resten af pinsene. de slap sløret for igår men de udvider slet ikke hattene:
Billede

her er resten er dog i tvivl om hvorvidt de vil fortsætte med at vokse siden de fire stor har sluppet sløret?:
Billede

og de voksede sig støre så tak for de gode råd :)
Billede

her er endnu et fad med et contamineret glas bare med verm. som toplag. Det kan ikke ses på billede men den er begyndt at pinne:
Billede

et billede af første flush fra fad et, det er ok håber næste blive lidt bedre :)
Billede

Fad nr. 2 masser af pins bedre en fad 1:
Billede

tilføjer lige et lille projekt mere, da jeg så jeg havde et contamineret glas mere. jeg havde lidt coir ligende fra et gammelt hamp grow så pastaurseret det sammen med vermiculite og blandet glasset i og gav det et lille toplag. da jeg ikke har nogen plastik kasser tænkte jeg jeg ville prøve en stor spand:
Billede

her et billede tre dage efter:
Billede

fad 1+2(Nr.2 til højre):
Billede

Fad Nr.2, 2.flush:
Billede

Senest rettet af SvampeBobSekskant 19 mar 2015 11:59, rettet i alt 12 gange.

Junior medlem

Alt for fedt det der, jeg tror jeg skal prøve at dyrke svampe :)

Medlem

MrLazy skrev:
Alt for fedt det der, jeg tror jeg skal prøve at dyrke svampe :)

Man bliver bidt af det :P.

Junior medlem

Hvad er det for nogle de store til venstre? :)

Medlem

MrLazy skrev:
Hvad er det for nogle de store til venstre? :)

cubensis B+ dem begge :)

Medlem

her er en lille update på experimentet se sidste billede i post to.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Det ser sgu godt ud! Lækkert! 8)

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem

jo tak :rocking:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Ja, fedt projekt du har gang i!! =)

Medlem

tak du :)

Medlem

har lige et par spørgsmål omkring mit experiment:

1. vil de rsterende svampe vokse sig store eller bør jeg plukke det hele og dunke igen. (check sidste to billeder og bskrivelser i post Nr. 3 den med experimentet.)
2. kan et top lag af verm. måske gøre at svapene ikke vælter ? (har puttet toplag på 6 andre fade)

tak på forhånd tak :)

Medlem

SvampeBobSekskant skrev:
har lige et par spørgsmål omkring mit experiment:

1. vil de rsterende svampe vokse sig store eller bør jeg plukke det hele og dunke igen. (check sidste to billeder og bskrivelser i post Nr. 3 den med experimentet.)
2. kan et top lag af verm. måske gøre at svapene ikke vælter ? (har puttet toplag på 6 andre fade)

tak på forhånd tak :)

anyone?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
1. Jeg ville lade dem vokse indtil de holder op og derefter dunke.
2. Casing ville ikke hjælpe med at holde dem stående. Det kan være generne eller forholdene de står i som gør at de ikke er helt så gode til at stå selv.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem

okay kan se de er vokset noget fra igår til idag så ja tak for rådet :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Flot arbejde SvampeBobSekskant, det kan du sku godt være stolt af! Og en rigtig god guide der forhåbentligt giver flere folk lyst til at dyrke deres egene svampe. Det er en hobby hvor alle kan være med, den kræver hverken meget plads eller store investeringer. Hvis man bare sætter sig lidt ind i det og har noget tålmodighed så ender men med et shit load af svampe, som er det bedste psykedelika der findes.
Ang. dine spørgsmål så er jeg helt enig med Pestilenceklig

Medlem

tak jeg fulgte Pestilence og bindegals råd om at lade dem vokse og som kan ses på de sidste billeder tilføjet i post tre var det, det helt rigtige at gøre. tak ! :D
ja hvis man gider og at læse sig til tingene så kan men sku nemt og billigt lave en del :)

Medlem

update+ en lille tilføjelse på post nr.3. tre nye pics :D

Medlem

så der flere billder i post nr 3 :)
spørgsmål?, skal man prikke huller i toppen af spanden så der ikke bliver opbygget for meget co2 eller er det lige meget ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]