Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 14:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
KORT NYT FRA UDLANDET

Hvis du tager LSD eller lignende psykedeliske stoffer, kan du risikere at få en psykose. Sådan har budskabet lydt siden 1960’erne. Men et nyt studie afviser, at der er en sammenhæng mellem psykedeliske stoffer og psykose. Det skriver Nature News.

To psykologer fra Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet har gennemgået data fra 130,000 personer i USA. 14 procent af personerne havde svaret, at de på et tidspunkt i livet havde taget LSD, psilocybin, det aktive stof i euforiserende svampe, eller meskalin.

Her kunne forskerne se, at der blandt de 14 procent ikke var en højere forekomst af psykiske problemer, som for eksempel skizofreni, psykose, depression, angst eller selvmord, end hos personer der aldrig havde prøvet psykedeliske stoffer.

Teri Suzanne Krebs, der er en af psykologerne bag studiet, siger, at 1 ud af 50 personer på et tidspunkt vil blive ramt af psykiske problemer. Hun mener, at sammenfald ofte bliver tolket som årsagssammenhæng.

»Psykedeliske stoffers effekt er meget intense, og folk vil derfor vil ofte skyde skylden på en psykedelisk oplevelse, hvis der sker dem noget senere i livet,« Siger Teri Suzanne Krebs til Nature News.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskriftet Journal of Psychopharmacology.

http://videnskab.dk/kort-nyt/nyt-studie ... g-psykoser

Artiklen fra Nature som videnskab.dk refererer til kan findes her: http://www.nature.com/news/no-link-foun ... is-1.16968

Medlem
Brugeravatar

Vigtigt viden! Tak for deling. Det må jeg fortælle min far, så jeg slipper for at høre på hans morale prædiken. Tror det er fordi han er bange for at der skal ske mig noget, han har selv haft dårlige oplevelser med svampe (for mange spøgelser i skabet). Det er ikke ens betydning for jeg ikke kan gøre det på fornuftig vis :)

Nogen der ved noget om psilocybin og ophobning i jeg mener det var rygmarven, er det ikke også en røver? Kunne ikke selv finde noget om det. Jeg har hørt flere tale om det inkl. min gamle far :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psilocybin eller andre klassiske psykedeliske stoffer bliver ikke, jeg gentager: IKKE! ophobet i rygmarven. Det er ren skræmmepropaganda fra 60'erne.

Medlem
Brugeravatar

Tak! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Var det ikke det samme Stanislav G. fandt ud af efter flere tudsind LSD sesioner?

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
jo, samt alle os andre. Men nu er der lidt mere faka man kan bruge. Luksus!

siden jeg prøvede et psykedelisk stof har jeg været skeptisk over for den påstand med psykoser, det giver bare ingen mening..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Jeg kan nu godt se hvordan man kunne tro at det forårsagede psykoser, har set folk på psychedeliske stoffer bilde sig selv nogen seriøst mærkelige ting ind. Dog har jeg aldrig set nogen hvor det varede ved efter trippet sluttede, hvilket jo er hvad artiklen beskriver :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Deus vult skrev:
Jeg kan nu godt se hvordan man kunne tro at det forårsagede psykoser, har set folk på psychedeliske stoffer bilde sig selv nogen seriøst mærkelige ting ind. Dog har jeg aldrig set nogen hvor det varede ved efter trippet sluttede, hvilket jo er hvad artiklen beskriver :)

I følge stanislav grof, kan der opstå situationer hvor man efter et trip kan gå i dage, uger, måneder med en enten negativ eller positiv indstilling til verden. Dette kan ske hvis en bestemt perinatal matrice bliver aktiveret i slutningen af trippet, og derved ikke når at blive gennemarbejdet. Det er umiddelbart sådan jeg forstår det, indtil videre. :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
йети skrev:
Psilocybin eller andre klassiske psykedeliske stoffer bliver ikke, jeg gentager: IKKE! ophobet i rygmarven. Det er ren skræmmepropaganda fra 60'erne.

:rocking: So true! Det vil jeg gerne signere dig for!

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fanny skrev:
йети skrev:

:rocking: So true! Det vil jeg gerne signere dig for!

Hilsen Fanny

Kan du ikke nøjes med at citere mig? Jeg vil så nødigt signeres :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]