Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 22:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia.

Jeg har lige høstet sidste års frø fra mine Virginsk Tobaks planter.

Har nogle frø i overskud, så hvis du kunne tænke dig at prøve at dyrke din egen tobak, har jeg overskud af frø. - Hvis jeg havde plads til det, havde jeg plantet en hel mark af dem, de er virkelig flotte og fantastiske.

Frøene, skal sås indendørs i Marts/April og sættes udendørs i Maj og høstes til September.

Der kræves ikke meget vedligeholdelse af planterne, og det er nemt at høste og tørre bladene.

PS: 100 planter = ca. 5 kg tørret tobak = 2-3 års forbrug af tobak ved en fast ryger.

Læs evt. mere på denne side: https://bakkenotten.wordpress.com/2015/ ... opdateret/

Skriv en PM til mig, hvis i er interesseret.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du skal virkelig skynde dig hvis du vil nå at få din tobak færdig i år. Men skal helst så indendørs i januar februar og så sætte dem ud når frosten er omme. Det du får mest ud af som begynder her i DK er Bonde-tobak Nicotiana rustica. De kan dyrkes helt op til nord Finland.Måske et lige så godt navn for N.rustica er soldatertobak, den blev røget på Østfronten både under Napoleons krigene og verdenskrigene. Prøv at billede google "махорка".
I asien -mest Vietnam- er den populær som Thuốc lào, (bambus) bongen blev faktisk opfundet til rustica rygning.
Tjek Thuốc lào på youtube for unge Vietnamesiske niko Shock.
Og så er jeg slet kommet ind på det spændene mytos N.rustica har i Syd, Latin og Nordamerika hvor der har pladsen som proto-ethnogen som alle traditioner deler i den nye verden.
Det vi tænker på når vi siger tobak er det en meget ny tilkommer, hybriden Nicotiana tabacum.

Her er lidt om mine erfaringer

viewtopic.php?f=1&t=43891&hilit=tobak

Skriv endelig hvis der er spørgsmål.

Her er en video fra Vietnam der viser hvordan de tilbereder rusticaen på den "gamle måde". Videone har en meget hjerteskærende baggrundsmusik ;-)

phpBB [video]

Junior medlem

Hej "Bindegal"

- Hvordan tørrer du bedst dine blade? hænger du dem udendørs i solen i en månedstid?

Jeg ligger både inde med Bonde Tobak, samt den almindelige Virginsk Tobak.

Sidste år plantede jeg dem først hen april, og de nåede fint at vokse sig fuldvoksne, samt blomstre, så jeg fik en masse frø.

- Har du evt. nogle andre arter end disse på lager? da jeg er meget interesseret i lidt mere specielle arter.

Jeg prøvede sidste år at lave pibetobak, men tørringen gik galt, så det smagte a' h' til..

Jeg vil nu bygge et lille tørrehus af noget træ, og ligge en stor pose ud som tag, samt åbne i siderne.

Insane psychedelia user!

Det er ikke nok bare at tørre tobakken hvis du vil ha' det til at smage bare nogenlunde ok. Du skal ud i en fermenteringsproces, noget al a den måde man gør med cannabis. Og du skal ikke tørre tobakken i sollys.

Junior medlem

ragamuffin skrev:
Det er ikke nok bare at tørre tobakken hvis du vil ha' det til at smage bare nogenlunde ok. Du skal ud i en fermenteringsproces, noget al a den måde man gør med cannabis. Og du skal ikke tørre tobakken i sollys.

Hvordan vil du så tørre tobaks bladene?

Hvordan vil du gøre mht. Fermenteringsprocessen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er skam muligt at dyrke god ryge tobak i DK, der var en 400 årig tradition i Fredericia og markerne omkring København var sået til med tobak i det 1800' århundrede. Den danske tobaksindustri gik desværre i stå efter llWW. Hvordan du tørrere din tobak kommer an på mange ting og er en hel videnskab i sig selv. Jeg kan lige hurtigt henvise dig til de her gutter, det er vist den største mængde erfaring samlet på nettet hvad ang, tobak. Mange af dem er sande mestre i traditioner der ved at forsvinde. http://fairtradetobacco.com/forum.php men http://www.howtogrowtobacco.com/ er heller ikke at knipse af. Ang frø af lidt sjove arter så prøv at sende mig en pm. Jeg leder selv efter en sort der hedder "Rot Front" en gammel Øst-tysker.
Mange af de cigaret sorter som f.eks Adonis kan man bare tørre i et skur, jo længer jo bedre, et år er optimal. Men du får ikke alle de lækre ting frem der er muligt.
Det er næsten kun cigar og pibetobak der bliver rigtig kælet for.

Junior medlem

Tak for dit svar. har sendt dig en PM/PB

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]