Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 23:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Forfatter besked
Medlem

https://da-dk.facebook.com/permalink.ph ... 4231490144

:(

Medlem

Ja så blev det igen IKKE til noget, fuck jeg bliver helt rasende af at høre hvor dumme i knolden de forpulede lorte politikere er, specielt hende Trine Bramsen føj siger jeg bare, husk nu at passe på med at stemme S hvis i gerne vil have lempet straffen angående hashkørsel!

Held og lykke til alle sammen :-)

Junior medlem

Øv det godt nok ærgerligt ! Nogen der ved hvordan det går med knud foldschack's sag ?

Insane psychedelia user!

Så sker der noget.
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... ng/5526129

49
Kom.
14
Del
0
Del
Mail
Bil nyheder
Opgør med hash-lovgivning
Opgør med reglerne for hash-kørsel både i Folketinget og ved domstolene. En vigtig dom afsiges i dag

Af: Anders Berner

De fleste er med på at det er både farligt og ulovligt at ryge hash og køre bil bagefter. Men mange unge mænd er kommet i klemme, fordi hash kan spores i dagevis efter rygning. Passiv rygning er også mistænkt for at kunne give en positiv måling for hash
Hash i blodet koster kørekortet - uanset mængden - sådan er det i dag, og sådan har det været siden begyndelsen af 2013 efter at Christiansborg vedtog en lov, som betyder at du i praksis mister dit kørekort, hvis en måling siger, at du har hash i blodet.

Lige nu arbejdes der på flere fronter for at komme de bilister til hjælp, som er kommet i klemme i loven. Politikerne på Christiansborg er i dialog, og især én advokat kæmper for hvad han mener er retfærdighed på området.

I dag mister du i praksis kørekortet ubetinget i tre år - uden undtagelse - hvis du bliver taget af politiet i en kontrol, og det viser sig, at du har mere end 0,001 mg/kg af det aktive stof fra hash kaldet THC i blodet - det er den såkaldte nultolerance.

nationen 4. mar. 2015
Se også: Så røg Andreas kørekort: Hashmaskine fangede 5579 sidste år
Det har i praksis betydet at flere tusinder mister kørekort og måske job og livsgrundlag. Diskussionen går på at det kan være flere dage siden, de har røget hash og dermed i realiteten ikke er farlige i trafikken.

Får hårde straffe
Retudvalget på Christiansborg har holdt møder og drøftet loven i folketingssalen, og den foreløbige konklusion - i hvert fald blandt nogle partier, er at straffen i disse tilfælde ikke er proportional med forseelsen - altså at straffen er for hård og uretfærdig.

På en anden front - via domstolene, kæmper især én advokat for de bilister, som han mener, er kommet i klemme i den nye lov. Advokaten Knud Foldschack har netop ført en sag i Københavns byret, en sag, som der afsiges dom på i dag, og som Knud Foldschack kalder principiel:

- Der har været kørt nogle sager efterhånden, men den her er blevet principiel og en rette sager i byretten afventer denne her sag, fortæller Knud Foldschack.

For lidt over to år siden fik en bilist inddraget sit kørekort, fordi blodprøven viste 0,0062 mg THC (det aktive rusmiddel i hash) pr. kg blod. Den såkaldte bagatelgrænse er 0,001 mg/kg.

Se også: Hash-ryger til politiet: Fang mig

Principiel dom
Sidste fredag kunne sagen afsluttes i Københavns byret efter at have været udsat fire gange, blandt andet fordi man har ventet på, at Retslægerådet blandt andet skulle svare på hvor længe THC kan måles i blodet - noget Retslægerådet ikke har kunnet svare klart på, fordi svaret afhænger af hvor meget man ryger og hvor dybt man indhalerer. Der er altså for mange faktorer, som spiller ind.

Bilisten i den konkrete sag hævdede, at der var gået fire dage, siden han senest havde røget hash. Men han havde ifølge Knud Foldschack også været udsat for passiv hashrygning, hvilket gør netop den sag mere principiel end andre sager.

- Det er jo en kendsgerning, at man bliver udsat for passiv hashrygning, når man deltager i fællesmøder på Christania, og derfor giver netop denne sag - selvom den kun er en byretssag - en slags signaleffekt til de øvrige behandlinger af lignende sager, fortæller Knud Foldschack til Ekstra Bladet:

Retssager er vundet
Forud for den konkrete rettsag er der dog allerede vundet sager til fordel for bilisterne, og man har fundet ud af tre ting, fortæller Knud Foldschack, herunder at passiv rygning af hash kan betyde, at man kan nå op på grænseværdien i en efterfølgende hash-måling.

- Desuden har man fundet ud af, at loven er vedtaget på et ufuldstændigt grundlag. Dengang man vedtog loven, mente Retslægerådet, at man ikke behøvede at tale om tolerancegrænser, fordi THC angiveligt er ude af blodet efter maksimalt fem timer.

Men i dag er man blevet klogere, fastslår Knud Foldschack.

- I dag er alle enige om, at THC kan spores i mange dage, uden at man dog er påvirket af den grund, og det betyder at loven er skabt ud fra nogle præmisser, hvor de borgere, der skal følge loven bliver vildledt.

Se også: En joint fredag kan koste kørekort tirsdag

Desuden er man blevet enige om, at sanktionerne er overdramatiserede:

- Alle er selvfølgelig enige om at trafiksikkerheden skal højnes, men da der nu er en viden, der viser, at tusindsvis af unge mennesker mister deres kørekort og dermed meget ofte deres arbejde. Og det er katastrofalt, mener advokaten, der har viet sit liv til at forsvare klienter sager, som de fleste andre advokater ikke vil røre med en ildtang.

Lovsjusk af værste skuffe
Knud Foldschack mener at hashdommene på den måde minder om de berømte "knivdomme" hvor der ikke var sammenhæng mellem forseelsen og straffen. Og det skal der være: Ifølge Knud Foldschack skal man blandt andet efter EU-ret straffe så udmålingen er på linie med den forbrydelse man har begået.

At man bruger Færdselsloven til at regulere et stofmisbrugsproblem svarer i følge Knud Foldschack til at man skal af med kørekortet, hvis man har snydt i skat.

- Så min ærlige mening, så det her har været lovsjusk af værste skuffe. Det er ikke et retssamfund værdigt, at man har nogle regler, der siger, du kan godt køre bil fem timer efter at du har røget en joint, og så viser det sig at det kan du ikke alligevel, og så mister du kørekort og arbejde.

Socialdemokrater fastholder
På Christiansborg er dog især socialdemokraterne stålsatte på at loven ikke skal ændres.

I en førstebehandling af et SF-forslag om at lempe loven udtalte justitsminister Mette Frederikssen "Jeg må være helt ærlig og sige, at jeg ikke har behov for at sende andre signaler, end at man skal lade være med at ryge hash".

Og den holdning bakker partiets retsordfører Trine Bramsen op om, men dog med en opblødning:

- Hvert eneste år er der der rigtig mange dødsfald på vejene som følge af narkokørsel, og det har været stigende de seneste år, og det var baggrunden for at vi strammerde reglerne sammen med den tidligere regering. Men vi er også opmærksomme på, at det kan være en meget hård sanktion, og derfor har vi en politisk drøftelse af om man skal have mulighed for at få sit kørekort tilbage, hvis man kan dokumentere løbende, at man ikke er påvirket, siger Trine Bramsen til Ekstra Bladet.

SF bekymret
Et af de store problemer i hele sagen, er ifølge SF retsordfører Karina Lorenzen, at der er foreligger meget lidt forskning på området. Med andre ord aner man ikke hvor meget hash der skal til for at det er farlig at køre bil.

Den øverste myndighed på området, Sundhedsstyrelsen, konkluderer blandt andet i et svar til regeringen, at "man ikke nødvendigvis er påvirket ved den koncentration i blodet, der medfører tab af kørekort"

- Og på den måde risikerer man at straffer de unge (som det typisk går ud over) uden at man egentlig ved ret meget om hvordan hash virker, fortæller SFs retsordfører Karina Lorenzen, som ønsker, at regeringen iværksætter undersøgelser og evt. forskning i hvilke grænseværdier for hash i blodet, der er afgørende for om man kan køre bil eller motorcykel.

- Det er noget rod, at man straffer folk, som reelt ikke er til fare for trafiksikkerheden. Der er desværre ikke meget forskning på området, så udfordringen lige nu er, at lave tolerancegrænser for den måde hash bliver frigivet på, forklarer Karina Lorenzen,

Hun mener, at det kan tage flere år før man får svar på spørgsmålene om indhold af aktive stoffer i blodet, og at man indtil da er nødt til at finde en løsning, som gør at de unge ikke mister kørekort og evt. job på grund af en nultolerance, som er sat ene og alene fordi loven skal være nem at håndhæve.

Medlem
Brugeravatar

Endeligt!
Sikke nogle blødninger i det kommentar felt :-D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... ne/5527257

Insane psychedelia user!

Det er alligevel mange 10000 kørekort og de dermed følgende konsekvenser for den enkelte og samfundet.
Jeg grimmes.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Ja, det er sgu godnat. Hvis de nu havde forsket ordentligt på området og med 100% sikkerhed kunne sige hvor meget THC der skal til for at gøre en bilist farlig for trafikken, så ville jeg lægge mig ned og acceptere det.
Men det her fis med nultolerance er simpelthen til grin.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem

Hej alle sammen :)

Ville lige høre om der er nogen der ved om jeg skal på et ANT-Kursus?

Jeg mistede mit kørekort den 23.marts 2014, jeg ved at AT-kurset blev ændret den 14.maj 2014 til et ANT-Kursus!

Jeg har fundet dette:

Bekendtgørelse om undervisningsplan for kursus i alkohol, narko og trafik (ANT-kursus)

I medfør af § 60, stk. 4, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som ændret ved lov nr. 457 af 14. maj 2014, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 134 b, stk. 1:
§ 1. Undervisning af kursister med henblik på gennemførelse af kursus i alkohol, narko og trafik (ANT-kursus) skal foregå i overensstemmelse med undervisningsplan for kursus i alkohol, narko og trafik (ANT-kursus), der er optaget som bilag til denne bekendtgørelse.
§ 2. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2015.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 520 af 1. juni 2012 om undervisningsplan for kursus i alkohol og trafik (A/T-kursus) ophæves.
Stk. 3. Kursister, der har påbegyndt A/T-kurset før den 1. april 2015, kan gennemføre kurset efter den hidtidige undervisningsplan for A/T-kursus indtil udgangen af juni 2015.
Rigspolitiet, den 10. marts 2015
Jens Henrik Højbjerg

Nogen der ved om jeg så ikke skal på dette kursus da jeg jo mistede mig kørekort pga. Hash ca 1,5 måned før de ændrede AT-kurset til ANT-kurset?
Håber jeg kan slippe for det kursus!

Kunne være rart med noget jurdisk hjælp!!!

Junior medlem
Brugeravatar

Det kan jeg svare dig på eftersom jeg næsten er færdig med generhvervelsen efter jeg mistede mit kørekort 2012 pga. THC.

1. Først ned på kommunen og ansøge om kørekort
2. Svar modtaget efter FLERE måneder hvori politiet mistænker mig for forsat at være afhængig af narko eftersom jeg mistede pappet grundet dette og beder mig tage til egen læge for at blive kontrolleret ( dette forgik ved at lægen spørg om du stadig ryger og så svare du nej og så får du et papir fra lægen hvor du så skal ned og aflevere denne på kommunen som så sender dokumentet til sundhedsstyrelsen som så sender dokumentet videre til embedslægen. INGEN URIN PRØVE ELLER BLODPRØVE HER ) fuldstændig åndsvagt og en process der tager flere måneder, ihvetfald i mit tilfælde.
3. Efter cirka 7 måneder får jeg endelig svar fra politiet om at de nu har godkendt min ansøgning men før jeg kan gå igang skal jeg gennemføre et ANT kursus som koster 3200 kr og iøvrigt kun handler om narko cirka 2 % af kurset og resten er alkohol relateret. IGEN INGEN URIN ELLER BLODPRØVER HER OG DU SKAL HELLER IKKE BESTÅ NOGET SOM HELST DU SKAL BARE SIDDE OG LYTTE OG SELVFØLGELIG MØDE OP HVER GANG TIL TIDEN!
- MEN !!! Når du så har gennemført kurset som vare over 4 omgange cirka 4 timer ad gangen, og du har gennemført teoriprøve og køreprøve som også koster mere end førstegangserhvervelse, cirka 995 ,- per prøve og du endeligt har fået dit kørekort igen så skal du de efterfølgende 6 måneder, én gang om måneden, til egen læge og ha fortaget en urinprøve, på egen regning, som du så skal aflevere til kommunen. Når de 6 måneder er overstået, skal du ikke længere testes. Misser du bare 1 månedstjek mister du kortet med det samme igen!!!!

Når det så er sagt må du forvente at hver gang du bliver stoppet af politiet fremover vil de tage narkotest på dig da de jo kan se du tidligere har været frakendt kortet grundet dettet så pas på!!!

Jeg mistede kortet midt i året 2012 og min staf udløb cirka midt i året 2015. Jeg sendte min ansøgning om kørekortet til politiet med det samme herefter og har altså stadig ikke færdiggjort det endnu! Mangler stadig min køreprøve som jeg skal til her den 4 april. Så hvis du er rigtig udheldig kan du regne med det cirka tager ét år yderligere grundet kommunen og politiets laaaangsomme behandling.

Det skal siges at jeg aldrig, siden jeg blev taget i 2012, har været i problemer med ordensmagten og har heller aldrig tidligere haft problemer med politiet. Er du først taget én gang for narko kørsel, vil du de næste 10 år være narkoman hos politiet.

- sorry men det altså den grumme sandhed. det fuldstændig vanvittigt. Har du/i yderliger spørgsmål så fyr løs! Har selv søgt og søgt svar på mine spørgsmål omkring disse ting og INGEN har kunne give mig et præcist svar ikke engang politiet selv!
'
Lavede iøvrigt en tråd herinde på forummet der omhandlede emnet da jeg lige havde mistet kortet. Der gik jeg under navnet IneedmoneyDK. KUnne bare ikke huske passwordet så måtte lige lave en ny profil KUN for at svare på disse spørgsmål da jeg ved hvor frusterende det er og ingen kan give præcise svar.

Held og lykke med det makker

Mvh

Junior medlem
Brugeravatar

HOV ! GAMMEL TRÅD BEKLAGER!

Moderator
Brugeravatar

Intet problem i at "genåbne" en tråd hvis der er noget relevant at tilføje og det mener jeg bestemt du har. Det sindssygt at rygere skal chikaneres så meget, for på den baggrund at gøre det mindre attraktivt at indtage cannabis. Det er fuldstændig kontraproduktivt og hjælper til at udstøde og forstærke bivirkningerne ved et cannabis-forbrug, ved at gøre det sværere at passe et arbejde - især hvis arbejdet er betinget af et kørekort. Sørgelig tilstand vores "retssamfund" er i.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er enig i men ikke skal køre en bil hvis man han røget samme dag. I mit tilfælde var det dagen før, så den bagatelgrænse skal ihvertfald hæves til et realistisk niveau. Ja ingen tvivl om de har indført reglen for at gøre det mindre attraktivt at ryge hash. Jeg skrev faktisk en email til Lene Espersen som indførte loven dengang. I min mail holdte jeg selvfølgelig en pæn tone hele vejen selvom jeg var meget indebrændt. Min pointe over for Lene var at jeg nu var meget begrænset i forhold til uddannelse. Jeg vil gerne arbejde som skovarbejder og det kræver jeg må føre en traktor på vejene. Dette kan selvfølgelig ikke lade sig gøre uden kørekort. Hun svarede tilbage med at hun forsat syntes at tolerancen skulle være nul og så snakkede hun om en situation hun selv har haft i trafikken hvor hun havde klippet en cyklist i et højresving og det betød hun måtte op til en kontrollerende køreprøve (betinget frakendelse WTF hun havde ikke holdt sin vigepligt og kørte en ned! :-o ). På en måde lykkedes det hende, ikke at forholde sig til min reelle pointe i min mail. Nemlig det med at samfundet umuligt ka ha intererresse i at begrænse unge mennesker på uddannelse samt job grundet sådan en hovedløs lov. Selvfølgelig skal det ha en konsekvens hvis man køre rundt i påvirket tilstand om det er hash, alkohol eller medicin er ligegyldigt, lige så snart man kan risikere at udsætte andre for fare bør man få en straf. Men som i mit og i mange andres tilfælde var jeg jo ikke påvirket af hashen det var bare i mit blod. Da jeg kom i retten kan jeg huske at min uddannelses vejleder havde skrevet et papir til dommeren om at hvis jeg blev idømt ubetinget frakendelse af kørekortet, ville jeg ikke kunne starte på nogen grønne uddannelser. Jeg tilbød også at tage urin prøve én gang om ugen hvis det var dét der skulle til. Desværre mente dommeren at han måtte statuere et eksempel overfor samfundet og dømme mig 3 års ubetinget samt en bøde da loven lige var trådt i kraft. Anklageren gjorde alt hvad han kunne for at jeg ville få 3 år og 6 måneder men det lykkedes ham heldigvis ikke. Det et sygt retssystem vi har. Nu færdigøre jeg min generhvervelse af kortet ( teoriprøve 4 april ) og så de yderligere 6 måneder med urin prøve og så ligger jeg kørekortet ned i en skuffe og ryger mig en kæmpe pind og og tager det offentlige istedet. Som det er lige nu, tør jeg simpelthen ikke andet. Konen bruger alligevel bilen hver dag hehe.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]