Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 maj 2025 06:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

hej er der nogen som har nogen gode links eller efaring med at ritalin slår ud som amfetamin i blodet, efter jeg bliv stoppet af politet og fik taget en blodprøve, som vist amfetamin og jeg havde kun fået ritalin, den er anket til lands retten :sucks:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Hvis du ikke har en gyldig grund til at indtage ritalin, så er der vel ikke så meget at gøre ved det, da det i bund og grund er det samme...
Går ud fra du blev taget i en bil?

-John Rooney.

Medlem

Jeg får ud fra du har recept på ritalin, ellers er det jo fuldstændig ligegyldigt.

Amfetamin tilhører en klasse af stoffer, der kaldes Phenethylamin. Ritalin eller Methylphenidate tilhører en klasse af stoffer, der kaldes piperidines.

Men både ved indtag af amfetamin og metylphenidate vil indholdet af phenethylamin i en urinprøve stige. Så det samme kan sagtens være gældende, når det er spyt. Så testes der efter phenethylamin i testen vil den vel også give udslag ved indtag af ritalin. Om man så via blodprøve kan gå dybere ned og se PRÆCIS om det er amf eller ritalin, der er skyld i stigningen af phenethylamin i kroppen ved jeg ikke, men det må man kunne - måske afhænger det dog af hvor hurigt blodprøven blev taget efter indtag.

Men jeg er helt ude af min comfort-zone her, når jeg snakker om det her, så jeg tager måske fejl. Hvad jeg ved med sikkerhed er

Flere studier har vist at folk, der har det man kalder ADHD, har et lavt niveau af phenethylamin i deres urin. Ved indtagelse af enten Ritalin eller amfetamin, vil niveauet af phenethylamin i urinen stige. Derfor kan det være svært at sige om det er amfetamin, der er skyld i denne stigning, eller om det er Ritalin, der er skyld i denne stigning.

Medlem

Følger lige med her...

Hvornår skal du i landsretten?

Dedikeret medlem

Som Cepha skriver, sker krydsindikationen nok fordi testen er specifik for phenetylaminen og derfor ikke differentierer mellem de to stoffer. Jeg har ikke kunne finde noget information om, hvad der egentligt testes efter, i en blodprøve for amfetamin, så hvorvidt antagelse er korrekt, kan jeg ikke garantere. Rent kemisk har amfetamin dog ikke så meget andet end phenethylaminen, så hvis testen er kemisk, virker det oplagt at teste for dette.

Man skulle dog tro, at det retskemisk var normalt at bestemme det præcise stof, men rent medicinsk er det måske knapt så relevant, når formålet ikke relatere sig direkte til behandling. Hvis blodprøven blev taget på et hospital og analyseret i deres laboratorium, kunne det støtte tanken om, at en forsimplet prøve var årsagen til at der ikke differentieres mllem hhv. ritalin og amfetamin.
Hvis det allerede er tid til at anke, er det jo ikke længere muligt, men det ville helt klart have været muligt at bestemme nøjagtigt hvilket stof der var tale om, ud fra en blodprøve.

Som sagt har jeg ikke kunne finde info om hverken hvad retskemikere eller bioanalytikere egentligt bruger som sporstof i en blodprøve for amfetamin, så det hele er alene spekulation.

Medlem

Men hvis du har recept på Ritalin kan jeg ikke forestille mig, det ville være kommet så langt. Så burde politiet (ja okay - tvivler på en politimand ville ane en skid om det) eller i hvert fald de, der testede blodprøve være klar over den tætte relation mellem ritalin og amfetamin. Uden en recept på ritalin er det lige så ulovligt som amfetamin.

Men det er en ret interessant debat du har startet, så jeg er meget interesseret i at vide om du har recept på ritalin? Men er der stadig en retsag kørende bør du måske overveje, hvad du skriver herinde. Bare en lille reminder :)

Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Jeg fik engang et stykke papir af en Bioanalytiker da jeg spurgte ind til det, han sagde det var en stor fejl at tro at Ritalin slår ud som Amfetamin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]