Ja, jeg kender den type alt for godt.. Har haft mange af sådan nogle 'venner'.. Vi er ikke venner længere.

Selvom det måske er i det små, så bliver bjerget af løgne, gange mobilen var 'slukket', bagtaleri, pengefusk osv. for meget til at tage, og det ødelægger relationen. Jeg har samme erfaringer som Mr. Gone - jeg sympatiserede i lang tid med staklerne. "Det er jo fordi, de har problemer med dem selv". Jeg konfronterede dem, jeg tog lange snakke med dem, jeg gav så meget af mig selv og brugte så meget af MIN energi, for at det skulle fungere. Men jeg har måtte indse, at man ikke kan ændre på den type mennesker. De vil ikke yde for at venskabet skal hænge sammen. De vil ikke se på dem selv og arbejde med deres adfærd. De er der, når de kan få noget ud af relationen. De suger din energi og giver ikke tilbage af den. Det går fra at være en relation hvor man vokser sammen til et parasitforhold. Og gang på gang undskylder de og siger "det er også fordi jeg har det svært med mig selv, bla bla.. det bliver bedre nu, bla bla.." og så fortsætter de med at spinde deres væv af løgne.
Det er en skam, for jeg har måttet give slip på nogle rigtig tætte kammerater, som jeg kendte på et dybt personligt plan.. Det er hårdt, når man gør det, men i længden finder man ud af, at det var det helt rigtige.. Jeg er meget gladere uden de mennesker i mit liv. Det betyder ikke, at man ikke stadig kan tale med nogle af dem; men man lader dem ikke komme tæt ind på sig, man lader dem ikke ind i sit følelsesliv.. For så trækker de én ned..
Og der er RIGTIG mange af dem i stofmiljøet.. Jeg ved ikke hvad det kommer af.. Om nogle mennesker har så svag et moralsk fundament, at de lader deres forbrug/misbrug gøre dem til nogle tølpere. Hmm. Men der er også mange ikke-stofbrugere, der er sådan.
Held og lykke med det. Det er bare en svær situation at stå i, især når det er et menneske, man har kendt så lang tid. Mit råd ville være at trække sig stille og roligt.. Der behøves ikke at gøres en scene ud af det, det kan betyde, at I slet ikke kan sammen mere. Det første skridt er at lade ham tage initiativet til at ses. (så bliver det i de fleste tilfælde automatisk ikke nær så ofte). Fokusér på andre ting og brug mere af din tid på de relationer, du kan regne med.