Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 21:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej,

Jeg er sigtet i en sag omhandlende LSD (har fået AL-LAD stoppet i lufthavnen). Den har trukket ud og varet i over et halvt år, primært fordi der er langsom behandlingstid hos politiet og anklageren. Jeg er nu blevet indkaldt til et retsmøde (ingen dato fastsat). Jeg skal på ferie i et europæisk land her om et par dage, og jeg er nu blevet lidt i tvivl om det mon er tilladt når man er sigtet i en sag? Kan de finde på at tilbageholde mig i lufthavnen? Jeg har prøvet at søge, men kan ikke finde noget om det.

På forhånd tak for svar

Mvh

Insane psychedelia user!

Ring og spørg på stationen :)

Edit ring og spørg en advokat i stedet - der er du nok mere sikker på at få et rigtigt svar og du gør ikke polisen opmærksom på rejsen. Såfremt de vil chikanere ved at blokere for udrejse.

Medlem

Ja, det havde jeg også tænkt mig at gøre i morgen, men tænkte at nogen her måske kunne give et svar. Det er slet ikke noget jeg har skænket en tanke før nu her tre dage før min rejse, så jeg er lidt ivrig efter at få det besvaret....

Dedikeret medlem

Hvis du ikke måtte rejse, havde du fået et forbud eller dit pas inddraget. Der er naturligvis en chance for, at de bare ikke har gjort dig opmærksom på det, men det virker urealistisk.

Jeg er enig med fso i, at du risikerer at få et nej hvis du spørger dem. Havde nok selv følt mig ret tryk ved bare at drage til lufthavnen og regne med at der ikke var noget i dét.

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=120728
Citat:
§ 2. Politiet kan nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger eller inddrage et allerede udstedt pas i følgende tilfælde:

1) når der er rejst sigtelse mod den pågældende for et strafbart forhold, som kan antages at medføre frihedsstraf, og der på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes forhold er føje til at antage, at han vil unddrage sig ansvaret ved udrejse af landet eller forbliven i udlandet,

2) når den pågældende er idømt frihedsstraf, som ikke er afsonet, eller er pålagt bødestraf eller konfiskation, som ikke er erlagt, eller for hvilken sikkerhed ikke foreligger, og der på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes forhold er føje til at antage, at han vil unddrage sig ansvaret ved udrejse af landet eller forbliven i udlandet,

3) når den pågældendes udrejse ville stride imod bestemmelser i lovgivningen, der har til formål at sikre en persons tilstedeværelse her i landet, indtil han har opfyldt ham påhvilende forpligtelser over for det offentlige eller over for private.

Medlem

Tak for svar. Ud fra det du citerer, lader det ikke til, at jeg bør være så bekymret. Sagen er, at jeg allerede kontaktede politiets anklager efter jeg blev gjort opmærksom på retmødet, og sgde, at jeg ikke er ledig indenfor et tidsrum. Jeg nævnte godt nok ikke rejse. Men tror I helt ærligt, at jeg bør frygte et udrejseforbud?

Dedikeret medlem

Nej, det tror jeg ikke. Men når man spørger er der altid risiko for et nej, hvem ved hvad årsagen kunne være, hvis de skulle tænke sig om. Som jeg ser det, er du pt frit stillet til at rejse som du vil, men det er jo svært at komme med definitive garantier..

Tvivler også på, at de frygter du flygter fra landet permanent for et par mærke AL-LAD. :)

Medlem

hehe. nej, det gør de nok ikke. det eneste jeg kan blive lidt bekymret over nu, er at jeg har givet dem datoer for hvornår jeg ikke kan deltage i et retsmøde. hvis de virkelig vil chikanere mig til at betale bøden, kunne det vel tænkes, at de, selvom jeg ikke har nævnt noget om at rejse lægger to og to sammen og giver mig udrejseforbud. Eller er det for langt ude? Jeg kan ikke helt greje, om de i mit tilfælde rent faktisk har tilladelse til det. En anden ting er, om det er noget politiet generelt gør?

I denne artikel står der f.eks.:

Citat:
Det er første gang, at politiet inddrager et pas og udsteder udrejseforbud, oplyser Rigspolitiet til metroXpress.

Dedikeret medlem

Det er en anden lov den indragelse har hjemmel i. Det kan ikke sammenlignes, der er tale om en præventiv indragelse. :)

Hvis du ikke må forlade landet, inddrages dit pas eller du oplyses det.

Insane psychedelia user!

Jeg tror bare jeg ville ringe på gården og forhøre mig de har en fornemmelse af hvornår sagen skal for, hvis ikke meddel at du i det næste tidsrum er på ferie og derfor gerne ser at sagen kommer for senere end det.
Det burde de ikke have noget imod, i og med de ikke har fastsat en dag endnu, så slipper du ihvertfald for at gå og spekulere :)

Medlem
Brugeravatar

Du kan uden problemer tage på ferie :)

"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."

Medlem

det lyder godt! :) der er ingen chance for, at de pludselig finder på at stoppe mig, hvis de finder ud af at jeg tager afsted? (da jeg jo har fortalt dem, at jeg ikke kan de specifikke datoer, jeg er væk på)

Medlem

Eller lad mig spørge på en anden måde, nu har jeg nemlig fået dato på retsmødet (dagen før jeg flyver): har nogen af jer modtaget en bøde for overtrædelse af narkolovenarkoloven og oplevet at få udrejse forbud? Jeg ved godt, det lyder usandsynligt, men jeg kan ikke lade være med at stresse over det. Primært fordi jeg får forklaringsproblemer overfor en masse mennesker, hvis jeg pludselig ikke kan tage afsted

Medlem
Brugeravatar

Gorilla skrev:
Eller lad mig spørge på en anden måde, nu har jeg nemlig fået dato på retsmødet (dagen før jeg flyver): har nogen af jer modtaget en bøde for overtrædelse af narkolovenarkoloven og oplevet at få udrejse forbud? Jeg ved godt, det lyder usandsynligt, men jeg kan ikke lade være med at stresse over det. Primært fordi jeg får forklaringsproblemer overfor en masse mennesker, hvis jeg pludselig ikke kan tage afsted

Tag du trygt afsted min ven og nyd din ferie :!: Tænk ikke mere på det, for så er ferien ødelagt..! Hyg dig :peace:

Medlem

Hehe ja, det håber jeg da også på, jeg kan komme til. Men det ville være ærgerligt hvis jeg fik forbud mod at rejse til mødet dagen før jeg skal afsted...

Medlem
Brugeravatar

Ved de du skal afsted?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]