Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 maj 2025 11:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey, har lige et hurtigt spørgsmål. Kunne ikke finde tilfredsstillende svar på goggel.
Er phenergan stadigvæk receptpligtigt? Jeg kan se at man kan købe det flere steder online på apoteker osv, men samtidig vrimler det med artikler om at det i slutningen af 2014 blev gjort receptpligtigt. En sundhedsplejerske stak mig 2x25mg i dag, det burde hun vel ikke kunne hvis det var på recept?

Bonus spørgsmål:
Jeg er igang med udtrapning af metadon, og har i den forbindelse lidt besvær med angst/uro, søvnbesvær osv. Og har en umættelig trang til at tage benzoer, men det skal jeg for alt i verden undgå! Så har du nogle forslag til alternativer, som på en eller anden måde minder om benzoer? Jeg har skaffet en del phenibut, og truxal til hvis det stikker helt af, men søger noget i den boldgade..

Kh Shamb

Medlem

Hej Shambhala.

Kan desværre ikke svare dig på om phenergan er receptpligtigt, men har selv erfaringer med sygeplejersker som udleverer receptpligtig medicin som et led i deres behandling og støtte. Pas endelig på med at bestille fra div. online apoteker da mange bliver snuppet med piller i posten som de online butikker får sendt fra Indien, Kina osv. Tror de scanner pakker og breve og tjekker når de ser piller faktisk men er ikke sikker.. Phenibut skal du også passe på med og helst ikke tage for meget af igennem længere perioder, da det kan give rigtigt slemme abstinenser da tolerancen bygges op så hurtigt.

Mht dit bonus spørgsmål så har jeg selv lige kigget lidt rundt og har hørt en fugl synge om at preglabalin skulle virke undere på nedtrapning af en gamma afhængighed/trang som GHB/benzoer/alkohol osv. og det skulle samtidigt virke smertestillende hvilket nok vil være passende for dig nu du er i metadon udtrapning. Igen kun noget jeg har hørt men ikke noget jeg har erfaringer med. Du burde kunne snakke med din læge/psykiater omkring at ønske dette som et led i "dine angstepisoder" under udtrapningen. Mange folk tror ikke at man har noget at sige i sin behandling men man bør i virkeligheden stå fast på sine rettigheder og presse dem ved at læse en masse omkring behandling med den medicin du ønsker og som andre patienter i mange tilfælde også får. Ellers siger man bare pænt fra og forklarer at du bare finder en anden behandler som respekterer at dit forløb og behandling er noget du skal have indflydelse på.

Og flot klaret med din udtrapning af metadonen. Masser af støtte og god vind din vej!

J. Malk

Dedikeret medlem

Hej Shambala!
-så vidt jeg ved, så blev de gjort receptpligtige sidste år..
hmm kan hende sundhedsplejersken ikk gi dig et konkret svar?
ska du bruge dem til søvn, eller hvordan?..

og jeg tar sku hatten af for din vilje og beslutning! godt gået mand!! :-)

mvh Stop

Medlem

Pregabalin (lyrica) har jeg også hørt skulle være fint til formålet. Clonidin, som er blodtryksmedicin, er der også rigtig mange anbefalinger af rundt på diverse fora til at tage kanten af angsten, rastløsheden, muskelsmerterne, svedeturene etc. under opioid-abstinenser/nedtrapning. Der er nogen der beskriver det som et lille mirakel. Spørg din læge.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Jeg købte phenergan på apoteket i oktober/november sidste år uden problem.

Dedikeret medlem

så vidt jeg kan læse blev det påskrevet recept-galskaben d... :
Receptpligten kommer til at gælde for både Phenergan som tabletter og den flydende form fra 8. december 2014.
mvh

Medlem
Brugeravatar

Først og fremmest så forsøg med en lang løbe tur. Det er en sikker vinder. I din situation kan motivationen være svær at finde, men det gælder bare at handle. Man kan hurtigt komme i tanke om 117 modargumenter. Når du formår at gør det vil du efter løbeturen blive belønnet med et væsentligt løft i humøret samtidig med en afslappet fornemmelse i kroppen. Det vil hjælpe på din søvnkvalitet.

Hvis ikke en daglig løbe tur de næste 3 dage lindrer dine symptomer tilstrækkeligt, så har andre under en afgiftning haft gavn af klonidin og kinin.
Hold dig fra koffein-holdige drikke, og drik istedet te fx. emotional detox fra shoti maa, som virker berolignende. Hvis du har mod på, at forsøge med noget meditation, så gør mindfulness underværker. På internettet kan finde lyd-klip hvori du bliver guidet under fasen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]