Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 21:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Sad lige og lurede i nogen gamle poster, og i en af dem skriver cannaChem at hvis man bruger alm. gær fra et supermarked til sin mæsk, så kommer der ikke methanol i bryggen.
Men på de fleste andre sider jeg har set, skriver de at der kommer methanol med og det skal destilleres fra før ethanolen... er der nogen der har en ordentlig reference eller ved noget om det her?

Insane psychedelia user!

AFAK er det umuligt at få fremstillet methanol ved alm. hjemmebrænderi?!

Medlem

Geografisk sted: Dødens pølse
Der vil altid være lidt, men da det er det første der løber over, er det nemt at tage fra (hoved)

Junior medlem

hvorfor ikke bare bruge det "rigtige" gær fra matas "tørgær" som er lavet til det samme og hvor man er lidt mere sikke på at undgå viltgærring i "mæsken". eller bare lave billig vin evt. købe et sæt (190kr for 25 liter med gær stop, salte etc.) også destilere dette ?

Der må da være nogle norske hjemmesider de burde da være experter på området ??

med mindre det er L-PAC du vil gære, hvor det sikkert er meget godt med viltgærring !!

Medlem

mente sq nok jeg havde den et eller andet sted, her er den... det kan anbefales at downloade den [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
hvis det ikke står her er det ikke værd at vide det er en kæmpe side om hjemmebrænd, og der er også en udemærket side om fusel [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
KNOCK URSELF ÓUT

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af CannaChem:
Hvis du gærer med Saccharomyces cerevisiae er der ikke fare for dannelse af træsprit, men kun den gode ethanol, da gæren slet ikke besidder metabolismeveje for dannelsen af træsprit<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg holder nu stadig på mit ord, selvom jeg er helt åben for modsigende referencer [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

DOG _kan_ der dannes ubetydelige mængder methanol, som følge af sidereaktioner, _hvis_ altså gæren kan udskille et enzym, der hydrolyserer methylgruppen i polygalacturonsyre, med dannelsen af MeOH til følge. Æbler eller citrusfrugter indeholder relativt store mængder polygalacturonsyre.
Endvidere kan andre, praktisk taget ubetydelige sidereaktioner måske føre til spor af methanol i mæsken.

Men jeg ville nu godt se nogle referencer, der bekræfter dannelsen af methanol ved gæring med almindelig gær [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

Kan det mon tænkes, at nogle destillører fejlagtigt kalder den uundgåelige multikomponent fusel for methanol?

Medlem

*CannaChem* Hvis den sidste bemærkning var rettet på mig, så ved jeg udemærket at fusel er en mængde forskellige stoffer som samlet set bliver kaldt fusel [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!

En smule offtopic, men jeg var på biblioteket i går og lånte en kemibog, hvor der stod en del om alkohol.

Der stod så om destillation og at det vil komme omkring 4 % vand med, men at de bare kan fjernes med et vandsugende stof, fx. CaO.

Jeg undrede mig sgu lidt, synes ellers altid at jeg har hørt at man kan ikke lave 100 % alkohol.

Insane psychedelia user!

Mange tak [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

En lang finger til Isis B. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jensus> De omkring 4% vand man ikke kan destillere fra ethanolen, kaldes for en azeotropisk blanding. I dette område er de relativt få vandmolekyler bundet til ethanolen på en måde så simpel destillation ikke kan fjerne dem.
Så vidt jeg ved hjælper der heller ikke at bruge tørremidler for at fjerne de sidste 4%.
Ethanol til syntese er oftest 99,9%. Her er der blandet andre stoffer i under destillationen (f.eks. benzen eller andre simple aromatiske stoffer), som "bryder" azeotropen på en eller anden måde. Reglen er i hvert fald at man IKKE må drikke sprit på over 96%, da selv de 0,1 usle % urenheder i 99,9% ethanol kan bestå af nogen ret sundhedsskadelige stoffer.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Rettelse: Åbenbart kan f.eks. CaO rent faktisk bruges til at bryde azeotropen, men det er ikke nogen specielt praktisk proces. Så vidt jeg kan se tilsættes det typisk i destillationsbeholderen med den "våde" ethanol, hvorefter ren ethanol kan destilleres fra.
Industrielt bruges benzen vist nok stadig til at fremstille absolut alkohol (99,9%) de fleste steder. Det virker ved at benzen+vand+ethanol danner en azeotrop som destillerer af ved omkring 65°. Denne azeotrop indeholder forholdsvist mere vand end ethanol, hvorved ethanolen i destillationsbeholderen opkoncentreres.
[img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Blev lige lidt nysgerrig på området.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]