Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 11:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Nu har jeg siddet og læst lidt og ka bar ik spore mig frem til hva det er...
Shivas Engel/Engle aka de sorte ting der flyver rundt i luften når man ryger forskællige typer hash..
Da jeg var teenager og ik forstod så meget af planten, var jeg sikker på at det var et tegn på en rigtig svedig ryger...... så blev jeg lidt ældre, legede lidt med ild og så at de os kom når jeg brændte plastic af.... lagde 2 og 2 sammen og fandt jo så ud af hva der blev blandet i hash.. har kigget en del på de ting der ka blandes op og blev skræmt ret meget af det "brune" markede!
igen legede med matematikken og kom frem til at jeg nok sq lave mit eget for at undgå for meget blandings produkt!

nu kommer så mit spørgsmål..... for nu da jeg har mit eget..... som er dyrket efter Jorge Cervantes "bibel" med det råedede gødning, under de rigitge forhold... det er tørret og cured godt, og IKKE behandlet.... altså har værken rystet eller, gnedet eller trukket på det..... alligevel ser jeg "shivas Engle" flyve rundt når jeg ryger det.... er det noget der kommer af olien der blir brændt.. for ved af gode grunde at der ikke er blandet diverse plastic, gummi, henna og olier i..
hvis ik det det er fra thc eller plante.... hva forsagder det så?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Er det ikke bare små stykker brændte papir/aske stykker fra joint papir eller andet der bliver grebet af varmen og derfor stiger til vejrs ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er bare sod.

Medlem

vi er blevet enige om at det må være lim fra joint papiret... efter som det ikke er skod hash med plastik og lign i... og sker også når der bliver røget grønt hjemmedyrk, som trådstarter siger. måske med en blanding af spyt og lim, jeg ved det virkelig ikke men kunne være fedt og vide! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er altså bare sod.
-Det fremkommer også når man ryger hjemme dyrk på bong ;-)
-Når du brænder stearin/parafin
-Smøger/pibe
Generelt ved afbrændingen af organiske forbindelser (molekyler bestående af carbon bindinger)
Citat:
Sod er hovedbestanddelen i røg fra forbrændingen af carbon-rige fossilt brændsel når oxygenmængden er for lav - Wikipedia

sod substantiv, fælleskøn
Bøjning -en
Udtale [ˈsoˀð] tip
Oprindelse oldnordisk sót, oldengelsk sot
Skjul Betydning
Betydninger
1.
kulstofpartikler i røgen fra en ufuldstændig forbrænding - Ordnet

sod
Oprindelig forfatter JFen Seneste forfatter Redaktionen

sod, fine, sorte kulpartikler, der opstår ved ufuldstændig forbrænding. Koncentrationen af sod i atmosfæren er, i særdeleshed tidligere, blevet benyttet som indikator for partikulær luftforurening (se støv). Forureningsniveauet kan bestemmes ved den såkaldte OECD-metode, hvorved man suger en given luftmængde gennem et filter og måler sværtningen. Kunstigt fremstillet sod anvendes som kønrøg. Se også løbesod. - Gyldendal

Fjern mystikken og se klart på tilværelsen :-)
-Alting kan forklares rationelt og logisk, som en konklusion i overenstemmelse med præmisserne :-)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Verdens navle
Mr. Gone skrev:
Sod forekommer ved ufuldstændige forbrændinger. Er forbrændingen der sker i en joint ufuldstændig?

Det er jeg i hvert fald rimelig sikker på. Røgen som kommer direkte fra gløden, kommer fra en forbrænding ved en lavere temperatur, end den vi inhalere. Derfor er der en del giftige stoffer som ikke bliver afbrændt, og det er nok dem, du kan se. Det er også derfor at passiv rygning er farligere end aktiv rygning.

Dedikeret medlem

^SAY WAT? qoute: Det er også derfor at passiv rygning er farligere end aktiv rygning.¿¿
-arrrh-ej vel, har du et par kilder på det..
OT: shivas engle? det var dog en sær betegnelse som ikk gir ret meget mening, når man tænker over det.. :roll:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Verdens navle
STWOD skrev:
^SAY WAT? qoute: Det er også derfor at passiv rygning er farligere end aktiv rygning.¿¿
-arrrh-ej vel, har du et par kilder på det..

Citat:
Tobaksrøgen i et rum består af to forskellige typer af røg. Dels den røg, som rygeren puster ud i luften efter inhalering (hovedstrømsrøg), og dels den røg, som kommer fra selve gløden (sidestrømsrøg). Sidestrømsrøgen udgør normalt 85 % af den røg, som passive rygere indånder. Den har en mere giftig sammensætning end den røg, som rygerne inhalerer og er derfor den farligste røg. Det skyldes primært, at sidestrømsrøgen er resultatet af en forbrænding ved en lavere temperatur – men også at denne røg ikke er blevet filtreret ved at gå gennem cigaretten og et eventuelt filter.

http://www.indeklimaportalen.dk/indekli ... oere_noget

Ved ikke hvor godt det holder, men synes da, det giver meget god mening.

STWOD skrev:
OT: shivas engle? det var dog en sær betegnelse som ikk gir ret meget mening, når man tænker over det.. :roll:

Skulle jeg også til at spørge om. Er det et udbredt begreb? Eller måske er det bare noget trådstarter og venner har fundet på.

Dedikeret medlem

Passiv rygning er på ingen måde farligere end det af ryge - rygeren må jo selvsagt være påvirket af både inhaleret røg + den højeste koncentration af passiv røg. Derfor giver det jo ikke mening af passiv røg alene skulle være værre, selvom det da klart er skadeligt i en-eller-anden grad. :)

Rene forbrændinger findes nærmest ikke under ukontrollerede forhold, så det at ryge er et spørgsmål om mere eller mindre uren forbrænding. Om røgen i en joint så er mere eller mindre uren, når man trækker luft gennem den versus ved hvile, kommer nok mest an på suge-teknik. Højere temperatur og ilt tilstrømning øger dog renheden af forbrændingen markant - men for meget luft kan også køle/kvæle og danne meget sod. Tænk blot på at blæse et stearinlys ud.

Som Alf'n skriver, er der helt klart tale om sod, som danner disse "Shivas engle" (Jeg har hørt det navn brugt omkring fænomenet før). Hvorfor det sker, tror jeg dog ikke vides, men jeg tænker, at det kunne hænge sammen med cannabis røgs tendens til at 'klistre sammen' og hænge tæt i luften. Soden kunne blive tiltrukket af elektrostatiske kræfter til overfladen af små røg-formationer, hvilket giver disse små sjove papirs-tynde sod strukturer. Muligvis i forbindelse med at luftgennemstrømningen i jointen stopper.
I min erfaring opstår fænomenet oftest, lige efter et sug.

Har nogen oplevet det i forbindelse med anden rygning end cannabis / hash?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]