Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 14:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Jeg kender til ihvertfald et tilfælde, hvor en person er blevet straffet selvom de stoffer han solgte var lovlige på tidspunktet. Hvis du har tænkt dig at gøre det i større stil, skal du nok regne med noget opmærksomhed fra politiet. Men det kommer an på så mange ting, tror jeg. Man kan gøre det ret diskret og sætte siden op på en måde, så den ikke trækker opmærksomhed med login, invites, neutral forside osv. Kundegrundlaget bliver selvfølgelig mindre, men man kan holde sig udenfor myndighedernes søgelys i årevis.

En helt anden faktor er etik. Jeg ville have det dårligt med at sælge research chemicals, hvis jeg vidste folk indtog dem. Men det er også bare mig der har det sådan :)
Hvad har du tænkt dig at gøre med analyse i øvrigt? Nu kan man jo selvfølgelig få lavet custom syntese mange steder i verden, men de kinesiske/indiske priser er sgu svære at hamle op med for vestlige producenter. Men det kan så være på bekostning af kvalitet. Så den bør valideres uafhængigt af producenten (imo) inden et nyt batch kommer på markedet. Mangel på kvalitetskontrol har flere gange ført til bølger af dødsfald pga urenheder/forkerte stoffer i batches fra asiatiske producenter.

-Jimmy Carter

Admin
Brugeravatar

Citat:
Kræver det en specialtilladelse før man kan sælge den slags kemikalier?

Man må ikke umiddelbart sælge meget giftige stoffer til privatpersoner (skull & bones mærket). Og de fleste psykoaktive stoffer hører faktisk til denne kategori, da det er ved et ret højt cuttoff. Et stof klassificeres som meget giftigt (LD50<25 mg/kg). Men da de her stoffer jo ikke er toksikologisk vurderede endnu, bevæger man sig nok lidt ud i en gråzone. Her er et udsnit fra retsinformation:

Citat:
§ 4. Enhver producent eller importør af et stof eller en blanding skal forud for salg eller import heraf skaffe sig sådanne oplysninger om stoffets eller blandingens egenskaber og virkninger, at den pågældende kan vurdere, om stoffet eller blandingen er farligt, jf. § 5.
Stk. 2. Stoffer, der er optaget på listen over farlige stoffer, skal klassificeres i overensstemmelse med stoffets indgang på listen, og der skal ikke foretages en klassificering af stoffet for disse fareklasser og opdelinger. Hvis stoffet imidlertid også falder ind under en eller flere fareklasser eller opdelinger, der ikke er omfattet af indgangen, skal stoffet klassificeres i overensstemmelse hermed.

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal tolke det her. Hvis det kommer til en retssag, så kan de måske køre på, at du ikke har skaffet dig oplysninger om, hvorvidt stoffet var farligt. På den anden side er det nok op til dem at bevise, at stoffet faktisk var giftigt nok til at burde være mærket. Jeg tvivler egentlig på, at politiet har tænkt sig at hive disse paragraffer frem, hvis de vil prøve at dømme dig for at sælge stoffer. Det lyder til, at man kommer til at slippe ret billigt, hvis de vil prøve at dømme dig efter den lovgivning

Citat:
§ 49. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
1) overtræder § 23, stk. 2, § 27, § 35 og §§ 41- 43,
2) undlader at klassificere en blanding efter §§ 4 og 5, at meddele oplysninger efter §§ 6 og 7 eller at indgive politianmeldelse efter § 40,
3) sælger en blanding, der ikke er emballeret eller mærket efter § 8 eller importerer en blanding uden at emballere og mærke det efter § 9,
4) sælger en blanding i strid med § 25 og § 28, stk. 1, eller importerer en blanding i strid med § 29,
5) tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse efter § 28, stk. 1, eller
6) opbevarer et stof eller en blanding i strid med §§ 36-39.
Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på menneskers eller husdyrs liv eller sundhed eller fremkaldt fare derfor,
2) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor, eller
3) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel, herunder ved besparelser, for den pågældende selv eller andre.
Stk. 3. For overtrædelse af § 8, § 9, § 25, § 28, stk. 1, og §§ 36-39 kan der pålægges en producent, en importør eller en virksomheds ejer eller bruger bødeansvar, uagtet overtrædelsen ikke kan tilregnes denne som forsætlig eller uagtsom. For sådant bødeansvar fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 4. Er der ved overtrædelsen opnået en økonomisk fordel, konfiskeres denne efter reglerne i straffelovens 9. kapitel, selv om der ved overtrædelsen ikke er voldt skade på miljøet eller sundheden eller fremkaldt fare derfor. Kan der ikke ske konfiskation, skal der tages særskilt hensyn hertil ved udmålingen af en bøde, herunder en eventuel tillægsbøde.

Men det kan jo godt være, de bliver mere kreative, hvis du har haft en kæmpe business og det blir principelt for dem at få dig dømt.

Citat:
Ang. syntese ville det være på egen hånd i et shulgin lignende setup, nok bare 10-15 år i fremtiden når jeg er uddannet medicinalkemiker med erfaring som farmakolog (yeah right) :^)

Så skal du tjene virkelig, virkelig mange penge for at have et legit lab, der ikke er i strid med lovgivningen. Jeg vil sige det er næsten umuligt at bygge sådan en business op i Danmark på research chemicals uden at få politiet efter sig.

Men det lyder da som en sjov plan :)

-Jimmy Carter

Site Admin

Jeg kender til to danskere der har prøvet den forretningsmodel, uafhængigt af hinanden.

Den ene røg et par år i spjældet...

Den anden er død og trak et par kunder med i graven...

Skidt statestik - jeg ville nok finde en anden levevej hvis jeg var dig.

Mvh kenishii

Site Webmaster
Brugeravatar

Jeg kan umiddelbart kun huske én dansk rc vendor, hvor det ikke endte med fængsel eller dødsfald, og det var en meget lille biks der kun solgte sære pcp analoger. Af de 3 andre er 2 døde, og en røg i spjældet.

Som kenishii siger, bør du nok finde en anden levevej.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]