Ved godt tråden er gammel nu, men vil gerne dele en vigtig information, til de af jer der har tænkt sig, at afprøve
acetone-metoden til fjernelse af acetylsalicylsyre.
Kodein, begynder at nedbrydes ved ->32 °C. Så hvis man har tænkt sig, at refluxe med acetone, så bør man ikke bruge kogende acetone(kogepunkt: 56 °C).
Dette vil blot få kodeinen til at forsvinde, sådan formålet ved metoden anulleres helt. Istedet vil jeg forslå, at man f.eks bruger en varmemåtte, der ikke overstiger
30 °C som en varmekilde, også placerer beholderen(drikkeglas f.eks) med acetone-mixturen derpå i 20-30min, med et glas ovenpå igen, som låg, hvori man hælder
kold vand/is-vand i, sådan man opnår reflux-effekten med let tilgængelige redskaber(såfremt man ikke har adgang til reflux udstyr). Dog tvivler jeg på, at det er
nødvendigt med et kølende låg til reflux'en. Man kunne formentlig godt slippe afsted med et henkognings-glas(syltetøjsglas med tætsluttende gummipaknings låg)
til reflux'en ved den lave temp -<30 °C. Derudover er der blot tilbage, at filtrerer acetone mixturen igennem et kaffefilter, også smide
acetonen-vasken væk indeholdende acetylsalicylsyren, og beholde pulvermassen der er tilbage i kaffefilteret. Det kan anbefales, at refluxe 1-2 gange ekstra med acetone
for, at fjerne det sidste acetylsalicylsyre, der vil være tilbage(eks. reflux 2-3x 100ml acetone). Resultatet, vil herefter fordampningen af acetonen, være en pulver-mixtur, bestående
af magnesiumoxid, bindemidler, og kodein. indtager man mixturen som den er, vil man opnå diarre som sideeffekt, grundet magnesiumoxiden. Så det kan efterfølgende anbefales,
at opløse pulver-mixturen i lunken vand(-<30 °C) evt. placerer beholderen med mixturen ovenpå en varmemåtte, også omrører over flere omgange igennem 15-30min hvorefter
beholderen med mixturen stilles i en fryser i 30min til efterfølgende filtrering med dobbeltlag kaffefilter(gør filteret vådt med vand inden filtreringen for at undgå spild). Den filteret
væske indeholder nu holdesageligt kodein + en udbetydelig mængde magnesiumoxid, og bindemidler, som kan indtages som den er, og/eller man kan gennemgå en langsommelig
fordampningsprocess af vandet, ovenpå en varmemåtte, hvorefter man vil have tørt kodein pulver tilbage, indeholdende en ubetydelig mængde "affald", som kan indtages for den
rekreative effekt, kodein kan give, uden frygten for toilet renderi

.
Genial ide, med acetone refluxen ellers, @Narkopolo. Lige bortset fra det med temperaturen der nedbryder kodeinen(bitter erfaring

). Dog er jeg ikke 100% sikker på om min omskrevet
reflux metode vil virke, da jeg ikke har haft afprøvet den, eller ved om kodein er opløseligt i acetone(?). Men det fjerner ihvertfald en masse acetylsalicylsyre det er jeg 100% sikker på.
så det er helt sikkert et forsøg værd, at afprøve, evt. med en mindre mængde kodimagnyler, så der ikke går for meget til spilde såfremt det skulle fejle. Uanset hvad så fjerner acetonen
ihvertfald det farlige element fra tabletterne(acetylsalicylsyren) i en så betydelig grad, at det tilbageværende produkt vil være harmløst foruden kodeinens helbredsmæssige sideeffekt
selvfølgelig.