Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 06:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Har du brugt receptmedicin oftere eller til andre formål end foreskrevet af en læge – og har du lyst til et bidrage med din erfaring til forskning om medicin og hverdagsliv?
Jeg søger personer mellem 18 og 30 år, der vil fortælle om deres erfaring med alternativ brug af receptmedicin i et interview af ca. 1½ times varighed. Interviewet kan foregå, hvor det passer dig, og vil blive lydoptaget og efterfølgende udskrevet til tekst og anonymiseret.

Interviewet vil være en samtale om dine oplevelser med alternativ brug af receptmedicin i hverdagen. Jeg vil blandt andet spørge om, hvordan dit brug startede, og om hvilke sociale sammenhænge eller specifikke situationer, du især forbinder med dit brug.

Jeg søger både personer, der oplever deres brug som en lille del af deres hverdagsliv og personer, der oplever, at deres brug er en betydelig del af deres hverdagsliv. Det er ikke afgørende, hvor ofte, du har brugt medicin alternativt, blot at du har erfaringer fra det seneste år.

Hvis du ønsker at vide mere om projektet eller er interesseret i at deltage i et interview, så kontakt mig gerne.

Venlig hilsen,
Lea Trier Krøll,
Ph.d.-studerende

Mobil: 51 44 00 42
E-mail: ltk.crf@psy.au.dk
Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet
Artillerivej 90, 2.sal, 2300 København S

NB: Opslaget her er godkendt af en Psychedelia administrator.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lea_TK skrev:
NB: Opslaget her er godkendt af en Psychedelia administrator.

Flere faktisk :)

Junior medlem

Sendt en mail :)

Junior medlem

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Lea

Af ren nysgerrighed - bliver man kompenseret?

Held og lykke med din phd :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Hej Lea
Jeg fik for 2 år siden (tror jeg) udskrevet 100*0,5mg alprazolam, mod nogle angst anfald. Jeg fik sidste sommer udskrevet 20 piller mere.
I løbet af de to år har jeg brugt pillerne max. 15 gange mod angst tilfælde, resten er blevet taget for hyggens skyld af mig og mine venner.
Som du kan se, har det ikke ligefrem været noget stort forbrug, og jeg ved derfor ikke om det er noget du kan bruge til noget?
De gange jeg har taget pillerne, har for det meste været i forbindelse med fest, forbindelse med rejse eller på dage med tømmermænd.
Det er ikke ligefrem fordi jeg umiddelbart tænker, at der er så meget at fortælle om en benzorus, men du må vurdere om du kan bruge mig. :)
Jeg er en gut på 23 år, der bor i Odense.
(Denne besked er også sendt i PB)

Mvh. Leah

Junior medlem

SteffenBjeffen skrev:
Hej Lea

Af ren nysgerrighed - bliver man kompenseret?

Held og lykke med din phd :)

Jep. Og mange tak fordi, du skriver. De der deltager i et interview får gavekort på to biografbilletter som kompensation for deres tid - og der er sandwich/kaffe til interviewet. Transportomkostninger kan blive refunderet.

Vh. Lea

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg har deltaget og kan sagtens anbefale andre at gøre det samme :)

Junior medlem

Hej Lea.
Jeg har fået udskrevet MEGET STORE doser af opiader fra hospitalet pga smerter... Det var og ER nødvendigt.
Men pludselig blev AL smertestillende fjernet da det skulle overgå til egen læge (der ikke ville påtage sig at udskrive de nødvendige doser) -Siden er det KUN gået ned ad bakke og jeg kæmper for mit liv... -Desværre var det også sådan, at misbrugs-center ikke ville behandle for abstinenser , da det havde været udelukkende lægeordineret, og "ikke for sjov"
-Jeg ved stadig ikke om mit liv ender snart pga manglende behandling.
-Jeg er ikke i "målgruppen" for de du søger at skrive om. .. der har taget mere uden om lægen for at "hygge sig"
-Det er lidt trist du KUN søger at beskrive den ENE side af sagen (-nok da det er et populært emne i medier og blandt læger lige for tiden) ... -Men HUSK lige på dem som jeg, når du beskriver hvem og hvordan folk tager recept medicin. ... for de ensidede beskrivelser har faktisk gjort at vi er MANGE... RIGTIG MANGE. .. Der pga det nu skal være "smart i en fart" -at undvære morfin-behandling, står og vakler dagligt mellem liv og død. .. -De der bare fjerner en udskrevet medicin-dosis, uden patientens samtykke og HELT uden alternativ behandling og uden behandling af abstinenser. .
Og så tillader sig at sige "de handler i patienternes interesse", er ikke sandfærdig. Vi får en hverdag med uudholdelige smerter og abstinenser 24/7.. og bliver overladt til at selv finde ud af at overleve (hvilket mange desværre ikke kan udholde) -Jeg vil bede dig huske det, når du skriver din afhandling. -Så vi ikke bare igen og igen bliver overhørt. .. (ps. . Og det kunne til din fortjeneste. .. så være dig , der var en af de absolut første til at gøre opmærksom på lige det KÆMPE problem, ved behandling i dag.. -hvilket vil kunne gavne gevaldigt, -både for brugere og behandlere) -Tak

Dedikeret medlem

^god pointe vizzard!!
-skriv og spørg om der er nogle medstuderende der er ved at skrive om netop den process som du beskriver! -det kan osse være at du får sat en inspiration igang hos ên; med det kæmpe projekt som det er at prøve at kortlœgge det hele omkring et så omfattende emne..
du har helt ret i at der er forskellige "indgangs"vinkler for os der mis/-bruger, og jeg håber da at din vinkel osse bliver en del af det samlede billede, da rigtigt rigtigt mange hopper fra det hvide receptmarked og lige over på det sorte, når lœgen siger stop..
MVH STOP

blazR skrev:
Jeg har deltaget og kan sagtens anbefale andre at gøre det samme :)

^ det har jeg osse og kan kun sige det samme som blazR ^

Junior medlem

Hej Vissard,

Tak for dit opslag. Jeg er ked af at høre om dine oplevelser. Af samme grund synes jeg, at det er godt, at du skriver om dem. Det er helt uden tvivl, som du skriver, et tema, der bør belyses langt bedre. Og at udtale sig om emnet, som du bl.a. her gør, bidrager til at gøre det mere synligt. Jeg kan også kun håbe, at flere vil give sig i kast med emnet. Og jeg synes også, som STWOD skriver, at det er en god ide, at opfordre andre studerende til at se på regler og opfattelser af emnet.

Venlig hilsen Lea

Junior medlem

Hej Lea.

Jeg vil gerne deltage, bare skriv til mig her på siden hvis det er :)

Vh

Junior medlem

Hej alle,

Jeg er i gang med en række interessante og forskellige interviews - bl.a. om når medicin bruges 'alternativt' i hverdagssituationer, i intense 'pressede' situationer og i mere afslappet, rekreativt øjemed.

Projektet kører stadig - og jeg søger stadig at høre flere personers fortællinger. Så hvis nogen af jer har overvejet at deltage, men været i tvivl, er I meget velkomne til at kontakte mig og stille spørgsmål til projektet eller til det at deltage i et interview. Jeg har i øvrigt siden mit første indlæg hævet aldersgruppen til 35 år, da jeg også har lavet interessante interview med personer mellem 30 og 35 år og aldersgrænsen ikke er allermest afgørende for projektet. Det er derimod at få skabt indsigt i forskellige forståelser af, hvad medicin er og kan i hverdagslivet.

Så som sagt, kontakt mig endelig, hvis I har spørgsmål.

Bedste hilsner
Lea Trier Krøll,
Ph.d.-studerende
Mobil: 51 44 00 42
E-mail: ltk.crf@psy.au.dk
Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet
Artillerivej 90, 2.sal, 2300 København S

Medlem

Hej Lea

Jeg vil også gerne hjælpe dig med dit projekt :)

PM hvis det stadig er aktuelt.

Junior medlem

Jeg vil gerne hjælpe hvis du stadig mangler lidt "indspark" :shock: Billede :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]