Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 11:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Jeg er en pige på 19 år, som fik en skizofreni diagnose som 16 årig pga vrangforestillinger. I 2015 havde jeg et heftigt stofmisbrug,hvor jeg tog alt, jeg kunne få fat i (hash, amf, coke og MDMA) i store doser. Jeg tager ikke stoffer mere, men efter jeg er stoppet, er der kommet en masse mærkelige ting til. Hvis jeg kigget på en hvid væg kommer der farver, mønstre, blomstre, væsner osv. Når jeg kigger rundt bliver stole, træer, buske, puder m.m til mærkelige væsner der snakker til mig. Hvis jeg kigger på en person/ting og så over på en væg, følger tingen med - altså jeg kan se personen på væggen. Der er en masse sorte fnug i luften og der danner sig en "aura" om personer/ting.
Mit spørgsmål er: er det hppd eller bare min skizofreni, som stofferne har forværret?

Svar med citat  
Dedikeret medlem

Hvor får dig til at tænke det Gone? Mener du pga. stofferne? Det lyder nemlig ikke som vrangforestillinger, da det netop er forestillinger, og ikke decideret hallu'er. Synes det lyder mere som ret voldsom HPPD som OP også er inde på. Men jeg er heller ikke læge, eller noget.

Plejadestjerne, har du ikke noget spændende at sige her? :)

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Får du medicin for skizofreni og er du i samtalebehandling? Disse symptomer ville nok være værd at nævne ved en evt. næste session med psykiater.
I og med der opstår væsener, som oveni købet snakker til dig, synes jeg ikke det lyder som HPPD.

Svar med citat  
Jeg får Leponex og sertralin. Snakker med en psykolog en gang om ugen, en psykiater en gang om måneden og bor på et bosted med personale 24/7. Vrangforestillingerne er meget anderledes end det, jeg beskrev længere oppe. De var der også før stofferne. Det andet er kommet efter. Tak for jeres svar!

Svar med citat  
Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Fritzie skrev:
Plejadestjerne, har du ikke noget spændende at sige her? :)

Heh, ikke meget mere end der allerede er blevet sagt. :P døjede vældig med hppd på et tidspunkt pga. alt for meget syre på for kort tid, og det var da med flydende mønstre på hvide vægge osv. men ikke lige i den grad trådstarter beskriver, mere a la de svage visuals/flimmer man har på et comedown fra psykedelika. Var ikke i tvivl om det ville gå over igen, og kunne altid skille 'fantasi' og 'virkelighed' fra hinanden. Når man har en diagnose som skizofreni i forvejen ville jeg godt nok tage det alvorligt.

Men kan virkelig ikke sige meget konkret om din situation, OP. Ville overveje at tage en snak med min læge, hvis jeg var dig.

Svar med citat  
Dedikeret medlem

@Mr Gone
Sådan som jeg forstår det, så er vrangforestillinger kun inde i hovedet, og ville altså være hvis man troede man så hallucinationer, men ikke gjorde. Hallucinationer er derimod noget som personen faktisk sanser, som forekommer for folk med skizofreni, og HPPD er noget mange får af mange stoffer, tænker at kombination har en synergi effekt. Men det lyder til at OP selv ved hvad der er hvad på den konto, og jeg synes også at du, OP bør snakke med din psykolog/psykiater om det hvis du ikke allerede har gjort, nu fik jeg bare lige mod på at diskutere lidt. :)

@Plejadestjerne
Tænkte på din første post herinde, som svjh handlede om at du havde et naturligt aura-syn, efter din mor? Gik det over, eller var det grundet syre som du nævner?

Svar med citat  
Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Fritzie skrev:
@Plejadestjerne
Tænkte på din første post herinde, som svjh handlede om at du havde et naturligt aura-syn, efter din mor? Gik det over, eller var det grundet syre som du nævner?

Ah, ja. :) har altid set 'energier' (dvs. farver/forbundet med stemninger) rundt om folk, men det er så naturligt for mig, at jeg ikke lige går og tænker over det til hverdag. Tror egentlig det bare handler om en skarp sensitivitet for folks sindsleje, men ja mit syn har aldrig været helt som normalen. Men har erfaret at det vist er mere normalt at opfatte aura end man går og tror - det er en meget subtil ting, som falder så naturligt at folk ofte ikke er helt bevidst om det. Men min første post bærer også præg af, at jeg var nogle år yngre end nu og med mere hang til selviscenesættelse, haha. :roll:

@Mr. Gone:
Man kan kalde det hvad man vil. Jeg oplever også en del CEVs efter mit indtag af psykedelika, især hvis jeg mediterer i længere tid eller dyrker yoga. HPPD er en betegnelse/diagnose, som man oftest får fordi det går en på.

(Sorry for off topic, OP)

Svar med citat  
Dedikeret medlem

Spørger også bla. fordi jeg godt lidt selv kan kende det, ikke så tydeligt som det lyder til at du har det, men jeg føler at jeg forstår. Det er spændende! Har tænkt over det et stykke tid, og det kan godt være jeg sender en PM om det på et tidspunkt - så' du advaret hehe. :)

Plejadestjerne skrev:
Men min første post bærer også præg af, at jeg var nogle år yngre end nu og med mere hang til selviscenesættelse, haha. :roll:

Been there, still struggling... 8) *host*

Beklager også off-topic.

Senest rettet af Ubrugtnavn 04 apr 2016 20:47, rettet i alt 1 gang.

Svar med citat  
Virkelig spændenede om det er stofferne der har forværret din siutuation-Har selv de tanker.

Alt godt for dig trådstarter, husk masser af vand og føde med evt tilskud.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]