Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 23:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej psy.
Jeg tager normalt 10-12mg suboxone dagligt, men besluttede for et par dage siden at stoppe med det helt. Jeg går i skole til dagligt, og det er et ret intenst studie, hvor fravær er no-go. Så er det vigtigt at jrg ikke går helt ned af det her.
Jeg tænkte derfor på, om jeg kan lette abstinenserne ved at tage lidt tramadol nogle af dagene? Bare en lille dosis. Eller vil det være med til at fastholde tolerancen, og svare til at jeg tog en lille dosis buprenorfin? For så kan det jo være det samme..
Derudover kunne jeg godt bruge nogle råd til at overkomme det her, ting der tager det værste, så jeg kan fungere nogenlunde normalt. :eyes:
Kh. Shamb :hjerte:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Synes du burde lave en udtrapnings plan istedet for en kold tyrker, for det vil du kunne mærke på den dosis du ligger på dagligt er min egen erfaring.
Tænker umiddelbart at det vil give det samme at tage dolol eller en mindre mængde subuxone. Du kunne jo eventuelt gøre det at du starter dagen ud, uden at tage noget fra morgenstunden af. Og når du så kan mærke at abstinenserne kommer snigende, så kunne du jo med fordel smide 2 mg subuxone under tungen og se hvor meget det hjælper, skulle du få brug for mere for at kunne fungere kan du jo smide 2 mg mere under tungen i næste pause i skolen. Derudover så kan du jo kontakte enten lægen eller misbrugscenteret for at få fingre i nogle Gabapentin hvis ikke du lige kender nogen der har sådan nogle til at ligge. Ellers så handler det bare om at få en masse god og sund mad og masser af væske. Hvor lang tid har du været på 10-12 mg?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er gabapentin godt mod abstinenser? Er aldrig blevet tilbudt det af mit misbrugscenter, men måske lægen kan udskrive en recept på det?
Jeg har været på 60mg metadon i et halvt år, efterfulgt af et halvt år på suboxone. Var på 18mg indtil februar hvor jeg trappede ned til 12mg, og så har jeg bare kørt på det lige siden.
Hvor længe tror du jeg vil være abstinent?

Medlem

Den næste uge blir ikke sjov, de starter først efter To tre dage før alvor

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Gabapentin går ind og påvirker de samme receptorer som opiater og benzoer også gør. Så ja :) I døgnbehandlingstilbud er det standard at blive tilbudt at komme på Gabapentin. Der findes jo også en "lillebror" til Gapapentin nemlig Pregabalin aka Lyrica. Prøv at hør efter det på misbrugscenteret. Men synes det er dumt at tage en kold tyrker på den måde der. En kort nedtrapningsplan er helt klart at fortrække, specielt når du har været medicineret i så lang tid.
Som Alshabab skriver, så bliver den første uge den værste. Jeg vil bestemt ikke tage en kold tyrker i din situation, men måske smide 2 mg hver anden dag i stedet, og så begynde at blive kørt op i Gabapentin samtidig.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Gabapentin og Pregabalin har ingen affinitet for hverken GABA-A,GABA-B eller opioide receptorer men binder sig primært til Alpha-2-Delta subunits. Af årsager som jeg ikke forstår, skulle det dog forstærke virkningen af (endogent) GABA og rigtigt nok være brugbart til udtrapning i forbindelse med afhængighed af benzodiazepiner og mere overraskende, opiater/opioider. Det var i hvert fald det som jeg kom frem til da jeg læste op på det for et års tid siden, hvis der siden er blevet påvist affinitet for nogle af de førnævnte receptorer så vil jeg meget gerne hører mere om det :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for det, vil høre centerets læge om det asap (de holder desværre ferielukket indtil mandag). Det kan godt være du har ret, og at det bliver for hårdt, men så tænker jeg bare at snuppe 2mg som du skriver, og prøve at holde mig til det i lidt tid, indtil jeg er klar til at prøve igen. Så bliver det vel også lettere at tage kold tyrker derfra - altså fra 2mg, i stedet for 10mg.
Hvor lang tid tror du ca. jeg kan forvente at abstinensperioden varer?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kan ikke helt læse mig frem til om du vil trappe 2 mg ud af gangen, eller om du faktisk mener at du vil tage en kold tyrker og så snuppe 2 mg når det bliver for hårdt? Hvis du nu gjorde det at du trappede 2 mg ud hver anden dag. Så vil du minimere dine abstinenser - specielt i forhold til den anden ide.
Hvis du dog holder fast i at du vil se hvor meget du kan holde til at smide på en gang, så lav det trick med at spis to mg af gangen, vent en time og se hvordan du har det. Hvis det stadig er et helved, så nup to mere osv indtil du rammer et niveau hvor du kan fungere forholdsvis normalt. Der vil som ved alle udtrapninger af opiater være en regning der skal betales, det kan du ikke slippe udenom. Min erfaring siger mig at det først rigtigt bider når du nærmer dig 1. cleandag, og så de 3 første dage derefter. Så begynder det heldigvis at vende hurtigt igen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det jeg mente var at tage en kold tyrker, og så hvis det blev for hårdt, så ville jeg indtage en enkelt 2mg sub. Men allerede i nat kunne jeg mærke det blev for meget, tror mit immunforsvar er slået helt ud, så er blevet syg henover natten. Og kunne ikke rigtig være i min krop af bare dysfori.
Men heldigvis føler jeg mig allerede (nogenlunde) ovenpå igen, af bare 2mg, og det må vel siges at være et godt tegn! Så har jeg vel mistet en del tolerance. Tror jeg vil blive på det her i et stykke tid, indtil der kommer en ferie hvor jeg kan betale det sidste af 'regningen', og så bruge gabapentin til den tid.
Det dér kold tyrker var alligevel lige hardcore nok..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er jo helt typiske abstinenser du beskriver kan jeg se, sådan en kold tyrker er altså virkelig hård og bestemt en super god ide lige indtil du rammes af abstinenserne, så er ideen knap så god derfra.
Hvis du kan holde dig på 2 mg indtil der er noget ferie / helligdag hvor du kan smide det sidste og komme ovenpå, må det da være den bedste løsning. Bare lige husk at snak med lægen om eventuel indkøring af Gabapentin, så du ikke ryger direkte op på makimal dagsdosis fra dag 1 af. :)

Medlem

Pregabalin og Gabapentin er som sagt en god ide. For mit vedkommende tager de toppen af abstinenserne.
Benzodiazepiner er selvfølgelig også et godt hjælpemiddel, men medmindre du allerede får det udskrevet er det ikke sandsynligt, at en læge vil udskrive det til en kendt misbruger.
Phenibut er så vidt jeg ved stadig lovligt i Danmark, det kan også give en afslappende effekt. Men man begynder dog at skulle passe på ved en kombination af Gabapentin, benzodiazepin og phenibut. Det er mange ting på en gang.

Til sidst kan Quetiapin være behjælpelig med at forbedre din søvn i perioden efter stop. 25 - 50 mg har tit været en fantastisk hjælp for mig og været forskellen på en søvnløs nat og et par timers dyb søvn.

Men som skrevet længere oppe er en kold tyrker hårdt og en gradvis reduktion af din dose vil være et foretrække. For mit vedkommende mindsker det også risikoen for tilbagefald.

Junior medlem

Hvad starter man ud med når man bruger Gabapentin til en kold tyrker? Jeg kan få fat i noget men lige til det her formål aner jeg ikke hvordan det skal bruges

Medlem

Geografisk sted: Syd for månen.
Lyrica virker ikke på mig, der er mange der bliver røv syge af dem.
Dag to tre og nogle tilfælde dag 4 også, der mister du troen på guderne, har du noget som helst inden for rækkevidde så falder du sikkert i der.
Vil anbefale dig at trappe ud.
Kratom har jeg prøvet for ganske nylig og den er fin til abstinenser, men om den er god på sigt, det kan jeg ikke svare på. Den er noget mildere end de stærke opioider. (Smager virkelig ikke godt, hold for næsen)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]