Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 13:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej
Jeg er i gang med udtrapning af morfin efter længere tids brug ifbm diskusprolapser.
Jeg startede på 400 mg/døgn og er nu nede på 260 mg.
Har haft lidt bøvl med abstinenser, men det kører ok nu, bortset fra søvn!
Jeg kan ikke sove, og det er ved at være lidt anstrengende nu.
Når jeg går i seng sover jeg max 1 time. Vågner og sover 15 - 30 min igen osv.
Spørgsmål: Hvad kan anbefales af sovemidler - naturlige som syntetiske. Skal gerne være ude af kroppen efter 8 - 10 timer så man ikke er for bombet dagen efter.
Jeg skal - med alt medicin - have temmelig høje doser for at opnå effekt.
Jeg håber I kan hjælpe med gode indspark. Alt er velkommen.

Pft :D
God fridag :rocking:
zIp

Dedikeret medlem

Hej zlp!
må jeg foreslå dig at vende det med den lœge der udskriver morfinen.. vedkommende ved nok hvordan det ska gribes an :)
hvordan går det?

Medlem

Geografisk sted: Snurrestrup
Melatonin må være det bedste bud herfra. Søvnhormon, som naturligt dannes i kroppen ved mørkets frembrud. Suppler evt. med baldrian-dråber, som kan købes ret billigt i Matas.

Nu har jeg aldrig været på opiod-udtrapning, men kunne forestille mig, at det er hårdt, og at der nok skal stærkere midler i brug. Det er bare lige med at finde et drug, som ikke bliver stedfortræder for morfinen.

Holder mig dog til første forslag, da dine abstinenser kun bliver mindre, og så er det jo bare lige med at bide i det sure æble, selvom uøsnket søvnmangel er forfærdeligt for sindet.

In our memories

Geografisk sted: I busken, udenfor dit vindue..
Jeg vil anbefale seroquel. Du vil nok stadig være lidt groggy efter 8-10 timer, men det er ikke meget. Og det er trodsalt bedre end ikke at sove.
Benzodiazepiner med kort halveringstid eller z-drugs er også en mulighed. De er dog ekstremt afhængigheds skabende, så det kan ikke anbefales at bruge dem længere end 7-10 dage.
Det bedste ville være en masse motion, sex, baldrian og kamillete. :)

Medlem

Jeg kan opbakke anbefalingen af Seroquel. Seroquel har ofte hjulpet mig med at undgå søvnløse nætter. Jeg tager 50 mg en time før jeg skal sove. 25 mg vil sandsynligvis være tilstrækkeligt for en uden tolerance. Du kan tage en snak med din læge omkring det og høre hans/hendes mening omkring det. Forskellige læger kan have ret forskellinge meninger om anti-psykotika. Men med 25 eller 50 mg snakker vi om meget små doser sammenlignet med doserne man vil bruge til faktisk behandling af psykoser.

Medlem

Geografisk sted: Snurrestrup
Seroquel er også et godt bud, da de virkelig kan slå én ud.
Bivirkningerne, ved længere tids brug, skræmmer dog mig, personligt, så jeg stoppede hurtigt med dem igen under benzo-seponering.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Phenergan kan anbefales, kender flere opioid (mis)brugere der bruger dem til at sove på. Personligt bliver jeg lidt groggy i morgentimerne, og har sværere ved at stå op, men du kunne jo give dem et try.

Junior medlem

Hej alle og tak for svar.
Det går fint med udtrapning. Er nede på 140 mg og har sluppet fra det værste ubehag - kun lettere ture.
Har tidligere været på Seroquel i længere perioder, men skal med det som alt andet medicin have store doser for effekt, så det bomber mig hele den efterfølgende dag. Men sov sidste nat 3,5 timer i streg så det går den rigtige vej :-)

vh
zIp

Medlem
Brugeravatar

Phenergan er okay, som et sove middel, men promethazine er jo et anti-histamin ergo forstærker det virkningen af opioidet, og skaber udsving i nedtrapnings fasen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er det ikke omvendt opioidet der forstærker promethazines sløvende effekt? (sådan har jeg forstået det). Du bliver jo ikke mere skæv/euforisk af kombinationen. Men hvis jeg tager fejl er jeg ked af det, vil nødigt komme med uansvarlig rådgivning :/

Medlem
Brugeravatar

1. generations anti histaminet hæmmer de enzymer, som metabolisere morfinen og dermed potenseres virkningen. Oveni går jeg ud fra at midlernes sløvende virkninger danner synergi :)

Junior medlem

Halløjsa
Nede på 40 mg nu - INGEN ubehag overhovedet siden 260 mg :D
Men har lige et spm vedr de sidste dage:
Jeg har indtil i dag taget hver 6. time/4 gange i døgnet. Vil det ikke være en ide at forlænge intervallerne for de sidste dage?
Tænker 3 x 8 timer + 2 x 12 + 2 x 18 og evt 1 x 24 timer.

Hvad mener I?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Det er en rigtig god ide!
Og hvor er du fucking sej! Fortsæt kampen!

Junior medlem

Takker - håber det går de sidste dage :-)
Men vil du - Obama - mene jeg skal tage den sidste 1 x 24 timer hvis jeg ikke har ubehag ved de 24-25 timer?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Jamen når du skal trappe helt ud af noget som du tidligere har taget flere gange om dagen, så gør man normalvis så vidt jeg ved, det at man trapper ned til at man tager minimum dosis de 4 gange om dagen for dit vedkommende, derfra kan du jo så gøre det at du tager din middagsdosis kl 3 istedet for din kl 12 og kl 18 hvis du kan følge mig?

Junior medlem

Ja ok - takker.

God søndag :-)

Medlem

Stærtk gået, zip! Du er ved at blive fri for et stof, der er virkeligt svært at slippe væk fra. Giv dig selv den ros du fortjener og føl glæden det her bør bringe!

Junior medlem

Halløjsa :-)
I går tog jeg 2 x 10 mg med 12 timers interval - den sidste kl 2330. Jeg havde meget uro i kroppen hele natten, og sov kun 1,5 time ved 7-tiden.(Kan skyldes andre ting) Nu tænker jeg så, at depottabletterne virker 8 - 12 timer, dvs at abs skulle begynde i dag ml. kl 8 og 12 (teoretisk - på mig aftog virkningen efter 6 timer). Er det så ikke bedre at droppe 18-timers-intervallerne og bare stoppe nu? (13 timer siden sidste indtag). Så har jeg hele dagen til at "håndtere" evt ubehag, og det vil så i aften være 1 døgn siden sidste indtag. Vil evt. abstinenser så ikke være aftagende, eller hvor længe efter kan man risikere at opleve ubehag?

God, solrig og varm dag til Jer alle :rocking:

Medlem

Jo, stop nu. Du er så langt nede i dose, at yderligere indtag blot vil forlænge dine abstinenser.

Morfin-abstinenser er blandt de mildere (sammenlignet med metadon, oxycodone og heroin). Dit ubehag vil langsomt blive værre og toppe efter 2-3 dage. Efter vil du kun blive bedre og efter 7 dage bør du kun have mindre abstinenssymptomer tilbage. Disse kan dog så vare i månedsvis. Herved siden af skal du så tænke på de psykologiske effekter.

Det er så fucking stærkt gået. Identificer dine relapse-trickers og vær opmærksom på dem. Sørg for at få gang i aktiviteter, som du nyder at lave. Sørg for at begynde på noget motion. Sørg for at være sammen med venner. Hold dig aktiv dagen igennem så du, når du skal sove, er fysisk og fysisk træt.

Giv os en melding i forhold til hvordan din søvn forløber. Du kan naturligvis forvente lidt problemer. Du bør dog sætte stor pris på at du oplever søvnproblemerne i en periode hvor natten er kort. En af de gange jeg stoppede med opiater var mig om vinteren. Her var mørkt fra klokken 16 til klokken 9. Det er virkelig, virkelig lang tid at sidde i mørke med dårligt humør, ubehag og uden nogen at snakke med.

Hvis dine abstinenser skulle blive alvorlige, kan du benytte ting som Lyrica, tramadol og benzodiazepin til at tage toppen af dem. Om natten kan du bruge Seroquel (25-50 mg) til at hjælpe med søvnen. En af de ting, der gør det sværest at sove for mig er restless leg syndrome. du kan finde dyner, der er meget tunge, disse er designet til folk der døjer med RLS og virker fantastisk. En anden måde et behandle RLS på er ved at indtage en dopamine agonist, Pramipexol eksempelvis (Kræver dog recept). Man kan også benytte epilepsimidler som Gabapentin, valproat, carbamazepin eller lamotrigin.

selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI)

Junior medlem

Hej nitrat og tak for svar.
Jeg kan allerede nu mærke begyndende ubehag, og vil i aften prøve med Baldrian og kamillethe som foreslået tidligere.
Det er også mest i benene jeg mærker det.
Jeg har Tramadol Retard 200 mg til at ligge. Vil det ikke forlænge perioden med abstinenser?
Har Zopiclon 7,5 mg til at ligge. De vil vel også give ro som Seroquel?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]