Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 16:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej psychedelia,
der er en ting jeg har undret mig over: Jeg har hørt at man, når man indånder cannabis, kun skal holde det inde i højst 3 sekunder, fordi lungerne på det tidspunkt har opfanget det meste THC, og man derfor ikke får noget ud af, at holde det inde længere. Hvorimod man med ting som DMT eller Salvia, skal holde røgen inde i ca. 30 sekunder, for at få fuld effekt/udbytte. Hvordan kan det være at lungerne er hurtigere til at udvinde nogle stoffer, end andre? Eller how does it work? :b
Jeg tænkte at der nok var nogen her, som ved noget om den slags.

Mvh
Blæksprutten

Dedikeret medlem

Når man indånder stoffer - altså i den kemiske forstand - optages de forskelligt ud fra deres opløselighed i blodet og deres evne til at krydse kroppens membraner; fx slimhinder og vævet der omslutter blodkar. Fx optages ilt meget hurtigt, da proteiner i blodet binder det og derfor hjælper med at øge dets opløselighed mange størrelsesordener, hvor langt størstedelen af røg åndes ud igen, fordi div partikler og stoffer i røgen har en ringe opløselighed i blodet. En anden relevant faktor er koncentration. Hvis der er rigtig meget af det aktive stof i røgen, vil den skulle holdes længere inde for at optage stoffet fordi blodet og vævet bliver mættet. Man holder derfor røgen inde så nyt blod får tid til at optage stoffet - eller det kan nå at diffundere i vævet. Er der lidt stof i røgen, giver det mindre mening at holde den inde, da en ligevægt hurtigere bliver nået.

Når det kommer til de stoffer du nævner, er DMT muligvis det, der er dårligst til at blive optaget via lungerne. Grunden til at man holder fx DMT og Salvia inde, er dog formodentligt mest for at få ét hårdt og hurtigt 'hit' (høj koncentration af stoffet i røgen). Derudover er det også stoffer der for næsten alle brugere tages ret sjældent, hvorfor man rent psykologisk nok også vil have en tendens til at holde røgen inde og, så at sige, "vride karkluden" for at få maksimal effekt af sin dosis.

På samme vis er det også min oplevelse, at personer der nyder at ryge cannabis, men som gør det sjældent - eller personer der er nye i oplevelsen - har en tendens til at holde røgen inde af samme grund. Mere garvede rygere vælger at undlade at holde røgen så længe, ikke fordi der måske ikke er 10 - 15% mere at få ud af den, men fordi det ikke er det værd ifht. øgningen af skadelige stoffer der optages og faldet i nydelse som følge af ubehaget ved at skulle holde røg inde så længe og ofte.

Ryge skikke som dét at holde et sug af en joint inde, til man får jointen igen - hvilket hvor jeg voksede op blev kaldt 'indianer' - synes jeg også meget fint underbygger, at det ikke er så unormalt at holde cannabis røg inde, for at få en større effekt.

Junior medlem
Brugeravatar

Gode pointer, du. Jeg var bange for at det med, hvor længe man skal holde røgen inde, bare var myter, men det du skriver giver god mening.
Tak for svar.

Mvh
Blæksprutten

Medlem

Geografisk sted: Snurrestrup
Randomname -

Hvor længe vil anbefale at holde cannabis-røg i lungerne?

Dedikeret medlem

Velbekomme, der er nok lidt sandhed i de fleste myter. :)

Jeg vil ikke mene, at der er nogen én korrekt længde at holde røgen i lungerne. Det vil afhænge af måden man suger på og ens forhold til røg. Personligt holder jeg sjældent røg længere end et åndedræt, hvorimod vaporizer damp holder jeg gerne 5-10 sek/sug indtil jeg er skæv. Det sker ret ubevidst.
Tager man et kraftigt sug af en joint, ville det give mening at holde røgen nogle sekunder - men samtidig bliver det også mindre behageligt at gøre. Tager man lettere sug, giver det mindre mening at holde røgen inde, men det bliver også mere behageligt. Det er et paradoks.

Er man nysgerrig, kan man jo gribe det videnskabeligt an: Ryg en ens mængde cannabis på et ens tidspunkt (fx dagens første joint), ryg en joint normalt, og ryg nogle gange hvor røgen konsekvent holdes i hhv. x, y eller z sekunder. Så ved man, subjektivt, hvad der fungere bedst for en. Noteres data fx som "skævhed fra 1-10 per fast vægt" mod "tid hvert sug holdes", kan man lave en graf der approksimerer den optimale tid røgen skal holdes. Noteres ens nydelse af oplevelsen også, vil plottet af både skævheds-grafen og nydelses-grafen give en skæring der viser, hvor nydelse og maksimal-skævhed overlapper.
Hvis nogen gør, så del den da lige! 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]