Velbekomme, der er nok lidt sandhed i de fleste myter.

Jeg vil ikke mene, at der er nogen én korrekt længde at holde røgen i lungerne. Det vil afhænge af måden man suger på og ens forhold til røg. Personligt holder jeg sjældent røg længere end et åndedræt, hvorimod vaporizer damp holder jeg gerne 5-10 sek/sug indtil jeg er skæv. Det sker ret ubevidst.
Tager man et kraftigt sug af en joint, ville det give mening at holde røgen nogle sekunder - men samtidig bliver det også mindre behageligt at gøre. Tager man lettere sug, giver det mindre mening at holde røgen inde, men det bliver også mere behageligt. Det er et paradoks.
Er man nysgerrig, kan man jo gribe det videnskabeligt an: Ryg en ens mængde cannabis på et ens tidspunkt (fx dagens første joint), ryg en joint normalt, og ryg nogle gange hvor røgen konsekvent holdes i hhv. x, y eller z sekunder. Så ved man, subjektivt, hvad der fungere bedst for en. Noteres data fx som "skævhed fra 1-10 per fast vægt" mod "tid hvert sug holdes", kan man lave en graf der approksimerer den optimale tid røgen skal holdes. Noteres ens nydelse af oplevelsen også, vil plottet af både skævheds-grafen og nydelses-grafen give en skæring der viser, hvor nydelse og maksimal-skævhed overlapper.
Hvis nogen gør, så del den da lige!