Hmm der er da ingen der har sagt, at det at søge, skulle stoppe dig i at finde. Det er dit eget udsagn Fritzie.
Jeg sagde bare, at det at søge, faktisk kan forhindre dig i at nyde nuet på samme måde. Men så længe man ikke er blevet enig om, hvad man forstå ved "nuet", giver det ingen mening, at diskutere fænomenet videre.
snergodthaha skrev:
Jeg har også brugt lang tid på at finde "erkendelsen". Finde "nuet" og den slags. En ting der er gået op for mig er at så længe du leder efter noget, så svarer det til at du siger til dig selv at du ikke har det. Du snyder dig selv, sender dig selv på omveje fordi jagten er sjov og giver mening. Men sandheden er at du allerede kan koble dig til "nuet". Det er et valg.... eller en forståelse at af være der, eller et mere korrekt ordvalg vil måske være at "du mangler det ikke".
Og det kan ikke formuleres bedre synes jeg selv. Her skriver han også, at hvis rejsen giver mening nok i sig selv, jamen så snyd endelig dig selv og fortsæt med at lede, istedetfor bare at nyde

Det er jo ikke for at snakke ned til nogle, men mere for at vise, hvad man mener.
Som jeg læser din post Stjerne, prøver du på at beskrive eksistensen i sig selv og ikke nuet.
Men ærligt har jeg så svært ved at forstå noget af din tekst, at jeg ikke er sikker på, om det giver nogen mening at føre diskussionen videre, da mit dårlige danske ikke formår at forstå alle de fine begreber, der bliver brugt
At nuet er det der er imellem det der er sket, og det der kommer til at ske, tror jeg alle kan blive enige om. Men det fortæller bare intet om, hvordan man i virkeligheden fanger de små øjeblikke, der opstår i nuet, så godt som muligt.
Synes du det er muligt at søge og nyde nuet på samme tid? Eller at det giver mere mening, at søge nuet, end at nyde det? Eller hvordan skal jeg forstå det, når du siger, at du er enig med Fritzie i, at nuet altid er værd at søge? Det giver vel ikke så meget mening, at søge noget, man allerede har fundet eller hvad?
Det svarer lidt til, at blive ved med at lede efter min klumb tjald, selvom jeg allerede har fundet den, istedetfor bare at bruge/nyde den til det, som jeg lede/søgte efter den for.
At det skulle være muligt at søge og nyde noget 100% på samme tid, er totalt blæser snak oppe i mit hoved, der bare ikke giver særlig meget mening. Det svarer til, at du kunne spise/nyde din middag på samme tid, som du skal ud for at handle ind til at lave den. It doesn´t make any sense, sorry to say!
Men snergodthaha har i forhold til mig selv beskrevet det rigtig godt, og resten er sådanset ligegyldigt for mig. Jeg prøver ikke at overbevise nogle om noget på dette område, jeg ville bare vise min enighed med snergodthaha.