Ø Tripperen! skrev:
For det første, så giver det faktisk god mening at udføre psykedelisk terapi på friske mennesker. Vi kan alle, få rigtig meget ud af alle slags terapier.
Så snakker du om depression, som om det var den eneste sindslidelse vi døjer med. Hvad med stress, PTSD, psykoser, bipolar osv.??? Du får ikke overbevist mig om, at MDMA ikke har nogle helt særlige egenskaber det vedrørende. Jeg har selv lidt af PTSD, og efter et forløb på en MDMA session, og to LSD sessioner var jeg frisk.
Depression er ikke en sygdom, det er helt naturligt for os mennesker at føle, at det hele er lidt tungt engang imellem.
MDMA har nogle særlige egenskaber, som du ikke finder andre steder, på samme måde som f.eks. psilocybin også har nogle helt andre særlige egenskaber. Og sådan er det, uanset hvordan du vil det anderledes.
Vi skal i fremtiden have alle former for terapier, sådan at man kan vælge og vrage som man har lyst, og finde det der passer bedst til en selv. Både psilocybin, MDMA, Ketamin, LSD og selvfølgelig DMT/Aya osv.
Bare fordi at du mener, at LSD altid virker ligeså godt til alle problemer på alle personer som MDMA gør, er det ikke nødvendigvis sådan. Vi er alle forskellige, og det jeg får ud af MDMA, får du meget tvivlsomt, og det samme den anden vej. Der er helt sikkert nogle risici forbundet ved brug af MDMA, men det er der også ved LSD. Derudover har man faktisk brugt MDMA i mange år til terapi, med rigtig gode resultater, og det samme gør sig gældende ved LSD, psilocybin, Ketamin, DMT og Meskalin. Det er bare ikke særlig meget af det, der er officielt.
Der er altså forbundet nogle helt konkrete problemstillinger ved brug af LSD til terapi, som der i meget mindre grad gør sig gældende med MDMA. F.eks. er det ikke uhørt, at folk er knækkede fuldstændig under en enkelt LSD session, det gør sig ikke gældende i samme omfang med MDMA.
Til det sidste med hjernekemien, så ser jeg på det på den måde, at selvfølgelig er hjernekemien ude af balance, når du har en psykisk lidelse. Men det er ikke på grund af ubalancen i hjernen, at vi får en psykisk lidelse. Men det er på grund af den psykiske lidelse, at vi får ubalance i hjernekemien.
At nævne Kokain og Amfetamin i forbindelse med MDMA terapi, giver absolut ingen mening. Det kan ikke sammenlignes.
Ø Tripperen, Jeg ved ikke om jeg misforstår din post, men det virker på mig som om at du går ret aggressivt til mig, fordi du føler at jeg har gået aggressivt til dig. Det har bestemt ikke været min mening. Det er på ingen måde min mening at postulere at MDMA ingen terapeutisk værdi har - tværtimod. Jeg kender selv flere personer med PTSD, som har haft stort udbytte af MDMA. Og det har bestemt heller ikke været min mening at mine posts har skullet fremstå som værende nedværdigende i forhold til dine. Jeg har virkelig fundet vores diskussion yderst interessant, så jeg håber ikke, at jeg er kommet til at fremstå som værende nedværdigende overfor dig. Generelt finder jeg mange af dine posts og meninger yderst informerende og vel formulerede, og du bidrager med værdigfulde indlæg til denne side.
Jeg er dog ikke enig i din udtalelse
"det er på grund af den psykiske lidelse, at vi får ubalance i hjernekemien".. Vi ved simpelthen ufatteligt lidt om hjernen og hjernen er et alt for komplekst organ til at kunne komme med sådan en udtalelse. Så lige netop her er jeg direkte uenig med dig.
Der findes efterhånden mange neurobiologiske studier, hvor konsensus er et MDMA-terapi, kun bør benyttes til patienter der lider af reactive disorders såsom PTSD, Boarderline osv. - altså meget alvorlige psykiske sygdomme (Parrott, 2014). Det er på baggrund af disse studier, at jeg har fået den mening at MDMA er for farlig at bruge til behandling mere mildere psykiske sygdomme. Der er fortalere for brugen af MDMA til psykoterapi så som Doblin. Men nyere empirisk, omfattende forskning anbefaler brugen af mere sikre kemikalier, da brugen af MDMA kan forårsage en lang række neurologiske, psykologiske og biologiske forandringer, der er skadelige for mennesker. Så din påstand at
"folk er knækkede fuldstændig under en enkelt LSD session, det gør sig ikke gældende i samme omfang med MDMA." er simpelthen ikke korrekt og det er empirisk bevist jf. studierne jeg henviser til.
Så for at opsummere min pointe, så mener jeg på baggrund af studier, at de risici der er forbundet med brug af MDMA er så mange og alvorlige, at MDMA kun bør benyttes terapeutisk i et begrænset antal tilfælde, mens andre kemikalier bør være første valg så som ting jeg nævnte i tidligere indlæg og D-cycloserine or oxytocin og meget mere. Det værende sagt, så har jeg selv set MDMA udrette mirakler. Men jeg har også set MDMA ødelægge folk til ukendelighed.
Som jeg tidligere skrev er der måske et paradigmatisk skifte på vej inden for forskningen af psykedelisk terapi, da man før har troet at serotonin spiller en centrale rolle i mange psykologiske sygdomme, men i det tyder det på, at serotonin faktisk kun spiller en mindre, perifer rolle. Det værende sagt, så har MDMA absolut stadig en plads i arsenalet af stoffer, der kan bruges til terapi, men MDMA skal anvendes med yderste forsigtighed og som jeg skrev tidligere kun i forbindelse med bestemte typer psykologiske problemer.
Og mit bidrag til diskussion om manglende videnskab og råd baseret på personlige anekdoter - her taler jeg ikke til noge bestemt: Jeg oplever desværre i højere og højere grad at sidder - som denne og Bluelight med mere, der skal fungere som en ressource, hvor man kan finde information om rekreationelle stoffer men med harm reduction som det primære forhold - er fyldt med pseudo-videnskabelige udtalelser, bro-science, udtalelser uden noget fundament overhovedet som i sidste ender fuldstændig fratager siderne deres troværdighed med det resultat at mange af de råd der gives faktisk skaber mere skade end harm reduction. Med dette mener jeg ikke, at hver sætning skal være videnskabelig funderet og inkludere henvisning. Men hvis man giver råd til personer, så bør man i den grad være sikker på at man har belæg for at give dette råd. Jeg synes virkelig at det er en skam, at sider som denne med en nobel vision, mister deres troværdighed, på grund af personer der giver råd i øst og vest, uden at have den mindste ide om, hvad de snakker om. Det værende sagt, så tror jeg ikke på modernismens tro på universalle sandheder. universale kausale sammenhænge og den evindelige fokus på dikotomi. Epistemologisk relativisme og metodologisk fortolkning har potentialet til at udvide vores fælles viden og det menneskelige fællesskab. Så alt er ikke enten sort eller hvidt, sandt eller falsk. Jeg kan have ret, uden at du tager fejl. Så længe din påstand er velfunderet og intelligent, kan jeg sagtens acceptere dit synspunkt, selvom jeg ikke mener det er korrekt og selvom jeg ikke er enig. Vi skaber alle mening på forskellige måder og fortolker ting forskelligt. Og det skal der være plads til. Jeg er af den overbevisning, at skal menneskeheden opnå en højere bevidsthedsniveau end vi besidder i dag, så skal vi udvikle vores empati for hinanden og for alt i den verden, der er vores hjem.
Jeg ved det er et meget personligt spørgsmål, Ø Tripperen, men har du lyst til at fortælle om din PTSD, den behandling du var igennem og hvordan du har det i dag?