Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 09:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Hej.
Tak for alle jeres bevarelser og reaktioner.
Keg har læst dem alle, kort tid efter I har skrevet dem. Jeg har dog først nu fået taget
Mig sammen til selv ar reagere. Der har været mange ups and downs i forløbet, og han tager stadigvæk. Dog med god forbedring! Jeg har taget to gange i selskab med ham sidenhen, men ikke foran ham. Jeg har givet udtryk for at det kan være svært for mig ikke at tage, når han gør, fordi det påvirker mig negativt, når han er på et andet plan end jeg. Dette ved jeg dog er en uhensigtsmæssig tilgang.
For lige knap en uge siden meddelte jeg ham at han ikke skal kontakte mig for at ses, hvis han er påvirket eller har 'efterveer' herfra, da det hverken givet ham eller jeg noget positivt.
Han må derfor gøre op med sig selv, hvor vigtigt det er for ham at bibeholde vores forhold.
Jeg er nået til et punkt hvor jeg ikke længere kan stå i venteposition. Jeg holder meget af ham! Men det er at lukke øjnene overfor mig selv og mine behov, hvis ikke det snart tager en afgørende retning. Enten i form af at han vælger stofferne fra, eller at jeg vælger ham fra.
:(
Har dog en god fornemmelse.
Og vi snakker stadig åbent om misbruget.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laughing Out Loud LAND
Det er helt i orden at stille krav og sætte grænser, specielt i et parforhold.
Han burde stoppe med amfetaminen og kun ryge fed. (Der er en dårlig vekselvirkning mellem de to stoffer.)
At du kan tage rekreationelt er selvfølgelig i orden og det skal ikke bruges som en undskyldning for hans misbrug. Dog er det rigtigt svært for mange at stoppe, hvis ikke deres partner også gøre det. (Personligt syntes jeg det er noget fis, men kan godt se udfordringen.)

Hvis han går kold tyrker kan der komme nogen konsekvenser. Jeg har selv gjort det mange gange, med større eller mindre succes. Men det har altid gået ud over mine nærmeste når jeg har gjort det.
(Om det så har været, amfetamin, kokain, hash, alkohol eller smøger.)

Hvorfor ryger han fed?
Hvad er grunden til han tager amfetamin?
Måske her kan vi finde svaret til løsningen.

Tit er det jo fordi vi mangler et eller andet, eller at der er et problem vi ikke vil forholde os til.

Jeg ryger fed rekreationelt idag, det er rimeligt lavt mit forbrug, måske et par gram om ugen, men der kan sagten gå uger imellem at jeg ryger.
Det har ikke altid været sådan, og jeg har smadret et forhold pga. stoffer, bedrag og løgne som fulgte i kølvandet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Synes det er pisse fedt at du får ham til at tage det valg. Før jeg lagde alle rusmidler på hylden havde jeg til sidst også fået det sådan at jeg røg hver gang jeg var sammen med min daværende kæreste. Hun var ikke typen der selv havde nogen adgang til stoffer, så hun begyndte jo at vil ryge med mig. Long story short endte det med at jeg valgte stofferne og det liv jeg havde med vennerne omkring stoffer over hende. Så meget fyldte det i mit liv. At jeg hellere vil tage stoffer end at flytte sammen med min kæreste og "falde til ro". Det er skræmmende at tænke tilbage på.

Som andre har nævnt, så er det eneste der ofte virker hvis man ikke selv kan finde overskuddet til at ligge stofferne på hylden / ændre et misbrug til et forbrug, altså enten professionel hjælp. Selvom der ikke er mange får lov til at komme i døgnbehandling, så findes der jo altså også ambulant behandling. Altså samtaler med en misbrugsvejleder på det lokale misbrugscenter. Derudover er der jo altså også både NA fællesskabet, som har hjulpet ufattelig mange til at holde sig clean og få styr på sit liv. Selvom det er ekstremt grænseoverskridende de første par gange man kommer til sådan et møde :D
Derudover er der jo også SMART Recovery som findes i flere og flere byer. I modsætning til NA er det meget mindre grupper, hvor der bliver taget en problemstilling op som en fra gruppen har bragt op som hele gruppen så sidder og snakker om.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Synes vi skal passe på med at foreslå selvhjælps grupper herinde til misbrugere. Der er ikke nogen dokumenterbar effekt i NA's metoder. Det man kan få der er et netværk, som mange stofbrugere mangler. Hvis man ryger i igen, så ryger man ud af NA, også er det møllen forfra. Der er virkelig mange behandlingsformer, som giver bedre mening end at frasige sig ansvaret for sit eget liv, og give ansvaret til en højere magt.

Det er det sidste en stofmisbruger har brug for, de skal have afvide at de er gode mennesker, og lære at tage deres liv i egne hænder og skabe de relationer. Der får dem til at miste lysten til stoffer. Det er jeg i hvert fald overbevist om er en bedre metode end NAs kristne tilgang.

Medlem
Brugeravatar

Hector Salamanca skrev:
Synes vi skal passe på med at foreslå selvhjælps grupper herinde til misbrugere. Der er ikke nogen dokumenterbar effekt i NA's metoder. Det man kan få der er et netværk, som mange stofbrugere mangler. Hvis man ryger i igen, så ryger man ud af NA, også er det møllen forfra. Der er virkelig mange behandlingsformer, som giver bedre mening end at frasige sig ansvaret for sit eget liv, og give ansvaret til en højere magt.

Det er det sidste en stofmisbruger har brug for, de skal have afvide at de er gode mennesker, og lære at tage deres liv i egne hænder og skabe de relationer. Der får dem til at miste lysten til stoffer. Det er jeg i hvert fald overbevist om er en bedre metode end NAs kristne tilgang.

Den er svær, har selv været i MA og givet fundamentet som det hele hviler på, er som taget ud af en kult. Så var jeg sammen med andre mennesker med det samme problem som mig. Og der var ingen der blev smidt ud hvis de røg en fed. (Det var selvfølgelig no-go til møderne, men var man faldet i, så var man faldet i, og jeg så ikke andet end støtte og opbakning.)
Jeg kom så aldrig rigtigt langt i det program, da jeg primært støttede min bror, og egentligt havde det fint nok med at ryge tjald.

Nå det er sagt, så syntes jeg din kritik og advarende fortælling er gyldig og god.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Pointen er nok mere, at NA lærer det helt forkerte til stofbrugere. De lærer dem at stoffer er det onde, men ikke hvordan man håndtere tilbagefald. De lærer folk at blive stoffrie for enhver pris, hvor de burde fokusere på at give folk bedre liv. Det er sgu nemt at falde tilbage hvis man ikke har fået et nyt netværk eller på en anden måde er blevet glad for det liv man er i.

Medlem
Brugeravatar

Hector Salamanca skrev:
Pointen er nok mere, at NA lærer det helt forkerte til stofbrugere. De lærer dem at stoffer er det onde, men ikke hvordan man håndtere tilbagefald. De lærer folk at blive stoffrie for enhver pris, hvor de burde fokusere på at give folk bedre liv. Det er sgu nemt at falde tilbage hvis man ikke har fået et nyt netværk eller på en anden måde er blevet glad for det liv man er i.

Vi er enige :)
Min pointe var også bare at det er helt alm. mennesker, og der er forskel på grupperne.
Den MA gruppe jeg var i inde på Vesterbro var sgu enormt afslappet. Men som du siger er målet ikke at leve harmonisk med stofferne men helt at vende dem ryggen.
Nok også derfor jeg aldrig kom der særligt længe.

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Jeg har i dag trukket stikket og sagt jeg ikke kunne mere.
Mange tak for jeres hjælp og input, det har været dejligt med nogle forstående og hjælpende ord!
Det gør utroligt ondt, fordi jeg kan se det kæmpe potentiale der er gemt i ham, og hans smukke sind.
Fremtiden sammen med mig kunne ikke få ham til at gå andre veje, men måske noget eller nogen anden kan <3

Dedikeret medlem

Forståeligt, det er noget han skal gøre op med sig selv, og det kan tage lang tid, og være rigtig hårdt at være vidne til. Måske hjælper det ham også mere, at han nu skal tage stilling til det her, på den ene eller den anden måde.

Håber for dig at du kommer godt ud af det, og du i sidste ende finder en der virkelig sætter pris på hvor meget du vil ligge i et parforhold. God vind!

Medlem

Hej pige,

Det lyder som et sundt og godt valg for dig. Du har gjort alt, hvad du kunne. På et tidspunkt har man ikke mere at give af, og det er der, at man er nødt til at trække stikket, som du har gjort. Hold fast i din beslutning. Du har forhåbentligt givet ham et wake-up call og det har han brug for, lader det til.

Flot af dig at have kæmpet til det sidste.

Junior medlem

Pige skrev:
Jeg har ikke skrevet indlæg herinde længe, da det begyndte at gå ned ad bakke for min kæreste igen og jeg mistede overskuddet.
Han har dog taget kontakt til ambulant behandling og har fået en tid i det nye år.
Han udtaler at han rigtig gerne vil stoppe, men han frygter at komme til at kede sig og mangle inspiration til at udfylde tiden.
Han bruger mere eller mindre dagligt igen, både hash og amfetamin.
Han havde ti dage med kun et slip af amf, og efter en uge blev vi enige om det nok var en god ide at tage en ting ad gangen, og han begyndte derfor at ryge igen.
Nu er som sagt tilbage i samme spor, som før han forsøgte at stoppe. - hvilket er halvanden måneds tid siden.
Jeg har meget svært ved ikke at udtrykke mit dårlige humør jeg kommer i når han tager amf eller ryger. Desuden tager jeg selv amf, hvis han gør det når vi er sammen. Hvilket jo ikke er en god støtte, men noget indeni mig driver mig når han tager - synes han er træls og alt for overgearet, når jeg selv er 'clean' og tager derfor med ham. Tager
mEGET sjældent uden ham.
Jeg føler mig rastløs, magtesløs og ked af det.
Føler han har et fast greb om vores fælles fremtid og at kun han kan træffe valget om hvilken vej vi kommer til at gå.
Jeg er utrolig glad for ham, han er noget at det bedste jeg ved når han ellers er clean. Tiden hvor han ikke er, giver mig bekymringer og ubehag.
Skriver fordi jeg har brug for det, og ikke fordi jeg forventer I skal udøve mirakler, men et respons med jeres tanker kunne være rart i denne tid.
Tak fordi dette sted findes.
Håner I alle får en god jul og godt nytår.

Det kræver nosser af stål at komme ud af et amfmisbrug. Jeg husker tilbage i 2013, da jeg tog meget kokain, amfetamin, mdma, alkohol og hash mytoron eller conzerta og mere amfetamin ved siden af.... Der måtte jeg på 300 mg seroquel dagligt i over et halvt år inkl nedtrapning, da jeg fik stofpsykose som abstinens. Den varer normalt kun 1-2 uger, men det kan tage tid sådan noget...
Jeg troede der var en alien på vej ud af mit røvhul og der konstant var et monster på vej ind af min dør for at slå mig ihjel. Jeg gik langs grenen i Skagen, mens mine øjne var helt udsugede, blodsprængte og fyldte med tårer. Jeg fik øjenkontakt med en, som brød øjenkontakten ved at kigge op ad i luften (wtf?) og ikke ned. Dertil fik jeg kontroltab og sparkede til stenene ved stranden, mens jeg havde forestillinger om der var insekter inde i mit hoved.Det var noget bizart pis!

Heldigere slap jeg i 2015, hvor jeg var oppe på 3 gram amfetamin på 2 timer og så ellers ritalin og mere amfetamin forinden. Det har altså været ret tilfældigt, hvordan det er gået mig.

Er han ikke træt af sit liv? Amfetamin plejer virkelig at gøre en syg fysisk, men hvis han nu fik det så dårligt, at han havde lyst til at hoppe ud foran et tog pga. stofferne og hans liv, ja så kunne det være, at han ikke gad amf mere. Jeg har selv været i stand til at tage håbløst mange stoffer, bare fordi jeg har haft en sød pige, som kunne give mig stabilitet. Jeg siger ikke du skal sige til ham, at det enten er stofferne eller dig. Det er bare en træls situation I er i, for hvor langt skal han trække den, før han vitterligt indser, at det er noget lort?

Hvad med jeres bekendtskaber der tager det? Hvordan er de? Er de oprigtige mennesker eller måske fulde af lort? Er det det samme pis de snakker om igen og igen eller har i nogle fede relationer? Det kan gøre det endnu sværere at stoppe, fordi det er lettere at glorificere et misbrug, hvis man tilføjer elementer at trivsel.

Junior medlem

Nå okay, læste lige, at du har trukket stikket. Fair nok. Held og lykke med at få det bedre ven. Husk for guds skyld ikke at gøre skade på dig selv pga. medlidenhed til ham.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]