Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 aug 2025 00:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Afvænning.
Junior medlem

Jeg ku godt bruge lift råd fra jer kloge hoveder. I ser id til at ha meget mere styr på det her end min læge.

Jeg prøver på dag 2 at komme ud af et kæmpe morfin misbrug som min læge har fået mig ud i.

For 5 år siden fik jeg konstateret en aggressiv form for leddegigt og i den forbindelse begyndte jeg på dolol mod en ret stor del smerter. Efterhånden som behandlingen virkede blev smerterne mindre men på det tidspunkt var jeg allerede ude i et kæmpe morfin misbrug. Jeg udviklede hurtigt resistens og til sidst spiste jeg 3 x 5 x30 miligrams doltard om dagen. Alt i mit liv blev smadret. Måtte stoppe uddannelse, jeg blev sløv og sov det meste af dagens og dette har stået på i 5 år.

Jeg besluttede så for en mdr siden at trappe ned, lægen ville ikke hjælpe og jeg tog så beslutningen at jeg fredag smed det sidste ud, tog en sidste pille og nu skal det være.

Som det nok ikke er til nogens overraskelse har jeg det så forforfærdeligt. Jeg ryster og sveder og kan ikke sidde stille pga uro, jeg kaster op og har det elendigt i det hele taget. Jeg har ikke andet i huset end Panodil og det er bevidst. Men hvor længe varer det her ? Hvor længe går der før jeg kan se en ende på de fysiske abstinenser ?

Lidt info om mig. Jeg er kvinde,35 og min gigt sygdom er under kontrol. Min læge er til absolut ingen hjælp. Og jeg ønsker og kan desuden ikke få fat i noget smertestillende før mandag hos min læge men jeg ønsker så brændende at stoppe.

På forhånd tusind tak for jeres svar.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det var dog det mest modbydelig at din læge ikke vil hjælpe dig med udtrapningsplan eller noget?! Måske du kunne tage kontakt med andre læger i området og høre om det er noget de kan hjælpe med?

Ellers er jeg helt sikker på nogle kloge mennesker herinde kan komme med en sober nedtrapningsplan. Har ikke alt for meget forstand på nedtrapning, men nu du går igennem det midlertidige helvede du sikkert går igennem, har du måske allerede en lavere tolerance end sidst du tog smertestillende, så
måske du allerede kan gå fra 3 til 2 piller evt? Desuden, hvis du vil have mere ud af dine smertepræperater, kan du drikke hvid grapejuice en 30-40 min. Inden indtagelse. Hold os opdateret om situationen og hæng i <3

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Junior medlem

Jeg har de sidste 6 mdr spurgt til nedtrapning hos min læge men han vil ha det skal foregå over 6/8 mdr og det vil jeg ikke.
Jeg har selv den sidste mdr gået ned på en til to 30 milligram om dagen. Og der er ingen abstinenser. Nu har jeg så taget den sidste og vil stoppe helt.

Desværre er min læge en der har meget løse hænder hvad angår recepter. Han har piller for alt. Han ville give min teenage datter dolol mod halsbetændelse.

Og jeg er ikke i tvivl om der er kloge hoveder her inde der kan hjælpe. Jeg tror bare jeg vil vide hvor lang tid jeg skal ha det så slemt.

Dedikeret medlem

hej jereshjœlp! & velkommen til psy.. stærkt gået!!
sikke da en skod-lœge!.. :shock:
der går ca en uges tid, så er toppen af abstinenserne ved at være ovre.. -pas bla. på rebound-effekter mht dine smerter ifm. aftrapning.. (de ka føles værrere end de egentlig er, og kan nemt få en til at tænke medicinsk behandling er strengt nødvendigt..) du ska tilbage til baselinen før du kan vurdere dine aktuelle smerter..
hvordan går det med søvnen og maven?
-jeg ønsker dig alt held, og spørg endeligt herinde hvis der er noget som helst!
mvh stoppie

Junior medlem

Hej Stoppie.
1000 tak for svar. Jamen absolut ingen søvn siden torsdag. Jeg ryster og fryser og sveder og kaster op og går på toilettet, jeg kan ikke fysisk sidde stille pga uro, jeg blir nød til at gå frem og tilbage på gulvet, jeg kan ikke fokusere med øjnene og har det bare så frygteligt.

Jeg tror bare jeg mangler at se et lys i mørket. Jeg kan mærke jeg er små desperat. Jeg tager ikke andre stoffer, ryger ikke hash da jeg blir virkelig kvalm og dårlig af det. Det er som sagt det der lys i mørket og at vide det snart går over. Jeg ønsker brændende at stoppe. De her møg piller har ødelagt mit liv.

Junior medlem

Hov glemte at tilføje jeg virkelig syntes mine smerter er taget til.

Junior medlem

Må indrømme jeg har det så skidt lige nu jeg overvejer om der er et sted man kan indlægge sig eller noget i den stil. Jeg har kontaktet lægevagten og den læge jeg talte med var så fræk at kalde mig en narkoman der ville score stoffer. Jeg er grædefærdig for det er langt fra sandheden.

Jeg ønsker bare hjælp da jeg virkelig har det skidt. Og en uge ikke st kunne være i sin egen krop er dæleme lang tid lige nu.

Insane psychedelia user!

På et misbrugscenter vil de kunne hjælpe dig med og trappe den sidste del ud. Hvis jeg var dig ville jeg finde ud af hvor dit lokale misbrugscenter befinder sig også troppe op der mandag.
Det er bedre at få lidt støtte fx metadon over et stykke tid end pine sig igennem en koldtyrker, hvor en hver ekstra pille vil føles som et kæmpe nederlag.

Pøj pøj med det :)
Mvh

Insane psychedelia user!

Og ja alt gør ondt det er en del af det. Kroppen er stoppet med selv og danne smertestillende fordi den har fået så rigelig kunstigt. Det tager tid før den er startet helt op igen.

Junior medlem

Ja det føles nemlig som et kæmpe nederlag det her. Jeg kan ikke tale med familie eller venner om det her og jeg skammer mig over at være endt her.

Jeg prøver at holde ud til mandag og så må jeg kontakte nogen der forhåbentlig kan hjælpe mig.

1000 tak for svar.

Junior medlem

En skrev en uge før jeg får det bedre. Er det også din erfaring ?

Medlem
Brugeravatar

Hej trådstarter.

Tillykke med din beslutning om, at holde op med smertestillende.
Jeg synes at det er super sejt - det kræver mod og viljestyrke.
Når det er sagt, er jeg ikke fan af dit valg om, at sige nej til lægens nedtrapningsplan. Kan sagtens forstå, at du gerne vil give afkald på pillerne hurtigst muligt, men den mest hensigtsmæssige måde er altså via langsom nedtrapning.
Desuden er det aktive stof i dolol ved navn tramadol lidt speciel blandt opioder. Tramadol er serotonergisk aktivt, hvilket betyder at man oplever abstinens symptomer ala ved brat ophør af et SSRI (anti-depressivt middel). Tilsammen med opioidet's klassiske abstinens symptomer udsættes man altså for en ret smertefuld fase.
Derfor vil en gradvis nedtrapning være det bedste valg, hvis man ønsker at kvitte pillerne. Giver man slip på lidt efter lidt - så sikre man at hjernen kan følge med og vænne sig til mindre stof ad gangen. Når man afslutter nedtrapningen med sidste pille vil abstinenser være milde og omfanget afgrænset.

7-14 dage plejer der at gå før baladen er ovre. Hvis du vælger at ridde den ud - så er Gabapentin og Kinin nogle hjælpsomme følgesvende i din tilstand.

Gabapentin har en berolignende virkning og hjælper primært på fysisk uro, rastløshed, kramper og rysten, men også en smule på humør.
Kinin anvendtes før i tiden medicin mod malarie. I dit tilfælde vil det hjælpe på spjætten og sprallende i bentøjet.

Det er en rigtig sur situation du er havnet i, og håber for dig, at du snart slipper for det helvede. Hvis dit leddegigt tiltager når du har overstået dette kapitel - så meld ud - vil gerne bidrage med en effektiv løsning, som er fornuftig og ikke-medicinsk ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]