Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 aug 2025 21:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg har en god kammerat som lider af leversygdommen https://en.wikipedia.org/wiki/Congenita ... c_fibrosis

Han har hele livet fået af vide af lægen at alkohol var no-go, så det har han holdt sig fra. Han har røget cannabis nogle gange men ville gerne prøve andre stoffer.

Hans læge er ikke til meget hjælp, han har sagt nej til alt, så mit spørgsmål er om der er nogle af de udbredte stoffer som han kan tage der ikke påvirker leveren?

Hvad med svampe/lsd? MDMA? Ketamin?

Ved godt der nok ikke er nogen der er uddannet mediciner herinde (eller er der?) men det kunne jo være at der var nogle der havde styr på hvordan stofferne bliver optaget i kroppen og hvilke organer de påvirker.

Medlem

Jeg tror ikke at (almenpraktiserende) læger er de bedste at spørge... efter min erfaring kan deres viden om klinisk farmakologi ligge på et lille sted. Kliniske farmakologi er jo et lægespeciale i sig selv, men det er ikke nogen man som sådan har patientkontakt til. Jeg ved at der er nogle medicinkemikere iblandt os, og det er nok i virkeligheden dem du ønsker at tale med. Farmaceuter kan principielt også, men de har heller ikke nødvendigvis detailviden. Et af problemerne er at det er nemmere at sige hvad man ikke bør tage, end hvad man godt kan tage.

Videre til dit spørgsmål (jeg er hverken læge eller medicinkemiker): Der har været nogen tilfælde af leverskader på MDMA, og man ved at nogle prækursorer til MDMA (safrol, der er et naturprodukt der har været brugt i amerikansk "root beer" med leverskader til følge) er levertoksiske. Hos raske er risikoen for neurotoxicitet større, så det er den der er bedst undersøgt, men eksklusionskriterierne fra Mithoefers studie havde blandt andet leverproblemer med. Methylendioxy-gruppen er generelt noget man undgår i kommerciel medicin af samme årsag. Så MDMA og research chemicals med den gruppe ville jeg undgå.

Ketamin kan jo give blæreskader, og da virkningsmekanismen bag det er på hypotesestadiet, er det ikke til at sige hvordan en syg lever vil reagere på det. Så det ville jeg heller ikke tage. Men jeg tror du er inde på det rigtige, når du siger du vil holde dig til de bedst kendte stoffer, evt. lægemidler:

Generelt er det sådan at man kan kigge på hvilke organer der udskiller stoffet (lever eller nyrer oftest), og I kan så gå efter dem der ikke omsættes i leveren. Ikke fordi det nødvendigvis er farligt (det kan det dog være), men I risikerer ikke mindst at stoffet virker meget længere hos din ven end hos dig. I bør under alle omstændigheder være meget forsigtige med doseringen, og starte meget lavt ud (halvdelen for eksempel).

Håber at nogle andre kan supplere med mere info, for det er da et vigtigt emne.

Dedikeret medlem

LSD er virksomt i ufattelig små mængder. Mens de fleste andre stoffer måles i milligram, måles LSD i mikrogram. Derfor vil jeg tro at LSD heller ikke belaster leveren så meget som andre psykedeliske stoffer.

Jeg er altid mådeholden, og får aldrig tømmermænd dagen efter. Men dem, der tager store mængder af psykedeliske stoffer må kunne svare på, hvilke stoffer der giver færrest tømmermænd. Måske kan man så konkludere, at det netop er de stoffer, der belaster leveren mindst.

Stoffer, der får én til at kaste op, ville jeg bestemt holde mig fra. Det gælder for eksempel ayahuasca, og kaktusser, der indeholder meskalin.

Senest rettet af Enspænderen 23 sep 2016 19:25, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Umiddelbart, skulle hverken svampe eller LSD være et problem, da ingen af dem bliver lavet til giftige stoffer i leveren, som med kokain og alkohol især, og derfor ikke overbelaster den på en alt for usund måde? MDMA er vist ikke helt god, men det kommer an på hvor alvorlig en lever sygdom, og så er det generelle råd at det er meget vigtigt at holde væskebalancen imens man tager stoffer med svag lever - de fleste stoffer skal gennem leveren på den ene eller anden måde.

Hvis jeg var ham, ville jeg vælge et bestemt stof, og så søge nettet tyndt for info omkring det stof og lever effekt, da der ikke er et endegyldigt samlet svar mht. alle stoffer (for mig at se), det er vel også normal kutyme at man alligevel lige læser godt op på et stof, før man tager det. Start evt. meget forsigtigt ud, og bedøm reaktionen.

HR-rådet må næsten være, at det er no-go, men forfaen, hvis han har afholdt sig fra alkohol så længe, kan jeg godt forstå nysgerrigheden.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Fritzie skrev:
HR-rådet må næsten være, at det er no-go, men forfaen, hvis han har afholdt sig fra alkohol så længe, kan jeg godt forstå nysgerrigheden.

Det dér den ligger, livet er fandme tarveligt og uretfærdigt engang imellem.

Rådende herinde er taget til efterretning, og efter tilbagemeldingerne må vi prøve at undersøge svampe og lsd til livs.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]