Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 09:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey drenge og piger. Håber i har en god dag/aften/nat.
Jeg står i den situation at jeg efter en overdosis i sommer har lidt lidt af angst for døden.
Jeg er egentlig kommet ovenpå, og mærker som sådan ikke min angst til hverdag (i hvert fald ikke i særlig voldsom grad), udover når jeg har forsøgt mig på at ryge hash.
Jeg er utrolig glad for at ryge joints, og selvom jeg er glad for, ikke at kunne ryge joints, så det dermed ikke kan gå udover mit helbred og mit liv generelt, er jeg træt af ikke at kunne ryge en joint en gang i mellem.
Når jeg ryger hash, går der ikke særlig længe før at jeg går fra at være i helt normalt humør, til lige pludselig at blive super panisk og overbevise mig selv om, at jeg er ved at få et hjertestop.
Er der nogen der har noget erfaring med dette eller lign? er der noget jeg kan gøre? kommer jeg aldrig til at ryge igen? eller skal jeg bare vente?
Mvh Nedernman

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Du skal i hvert fald tage dig en god lang pause, hvor du lærer at håndterer den angst du nu har til hverdag på en konstruktiv måde. Et år eller lignende. Hvad overdoserede du på, om man må spørge?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hvis ikke en lang pause så skal du til at arbejde med roden til din angst for døden, det kan gøres på mange måder, men jeg tror ikke på den forsvinder helt ved mindre du aktivt gør noget for at imødekomme den.

Dedikeret medlem

Kan godt huske din historie, og det er ja nedern at høre, at du endte med at få negative konsekvenser af det, øv. Med det sagt; ja, der er mange ting man kan gøre hvis man gerne vil ryge hash, men det er for overvældede. Ryger du dagligt smøger? Du kan købe en pibe eller vaporizer, og ryge det rent, og i meget små mængder - tobak stimulere tankevirksomheden, så det er godt at undgå hvis ikke man ønsker den rus. Sæt dig for at du gerne vil kunne ryge, og prøv så, meget forsigtigt at starte ud, og mærk det virkelig an, hvordan rusen opbygger sig, og din bevidsthed flyder mere og mere ud i rummet. Tag det hele ind, og hvis du får en smule angst og hjertebanken, så mind dig selv om, at din krop ikke ønsker at dø, så det er en helt naturligt reaktion efter den tur i sommers + livet generelt.

Du kan også forsøge dig med oral indtag, så ligger rusen lidt mere nede i maven, end oppe i hovedet, men så skal du være meget opmærksom på at dosere rigtig lavt. Det virker til at være en hobby for dig, så du har god tid til at finde dig til rette, og du behøver ikke at gøre som andre, eller at være sammen med nogen når du "øver" for den sags skyld, så det nemmere bare at forholde sig til sig selv.

Meditation kan også hjælpe rigtig meget - det er min erfaring at man når man er nået det punkt hvor du er nu, næsten er nødt til at lave en form for meditation for at komme igennem rusen, så kan man lige så godt bevidst. Det kunne foregå ved at sætte en meditationsvideo på - youtube bugner med dem - og ligge dig til rette, måske endda have en pibe klar, og så ryge 10 minutter inde, og ligge dig igen. Sådan kan du opbygge tillid til processen. Næsten alle former for tankemylder er meget nemmere at håndtere hvis man ligger sig ned på ryggen, helt udstrakt og og lukker øjnene, og mærker inde i sig selv - mere overskueligt.

Jeg har også været rigtig glad for mantraet: "der er ikke noget galt, det er bare sådan det er for mig at være skæv".

Måske du har ferie i næste uge? Det kan også hjælpe på tilliden at man ryger et par dage i træk, ikke nødvendigvis mere end en enkelt joint, men flere jeg kender inkl mig selv, har det sådan at det er værst med den angstprovokerende effekt den første dag. Så kan du se, at det faktisk er en meget intens oplevelse at være skæv når man ryger sjældent, og sådan er det bare.

Det her kan være en måde at arbejde med din angst, hvis du alligevel vil ryge, men er du ikke opgaven voksen, så vil jeg virkelig ikke anbefale dig det, for det kan sagtens bare blive værre. Der skal en indsats til. :)

Medlem
Brugeravatar

nedernman skrev:
Hey drenge og piger. Håber i har en god dag/aften/nat.
Jeg står i den situation at jeg efter en overdosis i sommer har lidt lidt af angst for døden.
Jeg er egentlig kommet ovenpå, og mærker som sådan ikke min angst til hverdag (i hvert fald ikke i særlig voldsom grad), udover når jeg har forsøgt mig på at ryge hash.
Jeg er utrolig glad for at ryge joints, og selvom jeg er glad for, ikke at kunne ryge joints, så det dermed ikke kan gå udover mit helbred og mit liv generelt, er jeg træt af ikke at kunne ryge en joint en gang i mellem.
Når jeg ryger hash, går der ikke særlig længe før at jeg går fra at være i helt normalt humør, til lige pludselig at blive super panisk og overbevise mig selv om, at jeg er ved at få et hjertestop.
Er der nogen der har noget erfaring med dette eller lign? er der noget jeg kan gøre? kommer jeg aldrig til at ryge igen? eller skal jeg bare vente?
Mvh Nedernman

Har lavet et indlæg der hedder. " Udviklet angst af hash misbrug". -Får det ligesom dig når jeg ryger, lige pludselig fra den ene dag til den anden, blev jeg ramt af et panik angst anfald. Som et lyn fra den klare himmel da jeg røg.

Havde røget hash i 10år på daglig base . Stoppede så efter jeg fik det så skid, kom os en tur på psykiakisk afdeling en tur. har ikke røget i over et halvt år dyrker motion og træner, og fået det værste angst væk, men de få gange jeg så har prøvet at ryge igen, er angst kommet over pustede mig i nakken, som et anfald er på vej.

Vil os rigtig gerne kunne ryge en joint engang imellem fortsat .

Så husk altid på min ven.
"Du er ikke alene, der er en, der følger dig
Og det er helt på det rene, han har det ligesom dig" ;D

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Jeg endte med at have det på samme måde med cannabis - det var angstanfald i pindeform!
Jeg ville holde en lang pause, hvis jeg var dig, give mig selv lidt omsorg og opmærksomhed. Spise sundt, passe min krop og give mig selv tid til at geare ned og mærke efter inde i mig selv hver dag - 1 times tid i døgnet, man har sat af til at lave ingenting!

Kigge ind af og se hvad det angst handler om. For selvom det ikke nager dig i din hverdag længere, så river hashen alligevel det op som en rive - det ligger altså stadig og ulmer i jorden. Hvis det er hægtet op på et konkret nærdøds-traume, kunne det evt. være en mulighed at snakke med din læge om du kan få tilskud til noget samtale-terapi, hvis du ikke allerede har været det igennem. Ellers så se evt. på noget alternativt - mindfulness eller meditationsforløb. Ellers er der også masser af ressourcer omkring sådan nogle ting på nettet.

Evt. opsøg noget læsestof, du kan sætte lidt tid af til at læse - giv det en generøs dose tid og giv det plads til at rumstere i dit sind og lade dig blive eftertænksom. Lad det virke! Jeg vil gerne anbefale dig Peter Levine's 'Væk Tigeren' - det er en rigtig god bog om traumer, vores omgang med dem og muligheden for selvhelbredelse. Den ville være et rigtig godt bekendtskab i dit tilfælde, tror jeg.

Derudover, generelt om dødsbevidsthed og angst har jeg i øvrigt selv fået meget ud af at læse Kierkegaard - tekster som Sygdommen til Døden eller Begrebet Angest. Det kan være dunkle stier at begive sig ud på, men det kan også være vejen ud på den anden side.

En ting er sikkert, hvis man vil frigøre sig af angst kræver det tid, dedikation og ej at forglemme en omsorg for sig selv. Al held og lykke.

Dedikeret medlem

Hvad dælen har du læst Peter Levine, Plejade, den var jeg også rigtig glad for at have læst. :peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]