Kan godt huske din historie, og det er ja nedern at høre, at du endte med at få negative konsekvenser af det, øv. Med det sagt; ja, der er mange ting man kan gøre hvis man gerne vil ryge hash, men det er for overvældede. Ryger du dagligt smøger? Du kan købe en pibe eller vaporizer, og ryge det rent, og i meget små mængder - tobak stimulere tankevirksomheden, så det er godt at undgå hvis ikke man ønsker den rus. Sæt dig for at du gerne vil kunne ryge, og prøv så, meget forsigtigt at starte ud, og mærk det virkelig an, hvordan rusen opbygger sig, og din bevidsthed flyder mere og mere ud i rummet. Tag det hele ind, og hvis du får en smule angst og hjertebanken, så mind dig selv om, at din krop ikke ønsker at dø, så det er en helt naturligt reaktion efter den tur i sommers + livet generelt.
Du kan også forsøge dig med oral indtag, så ligger rusen lidt mere nede i maven, end oppe i hovedet, men så skal du være meget opmærksom på at dosere rigtig lavt. Det virker til at være en hobby for dig, så du har god tid til at finde dig til rette, og du behøver ikke at gøre som andre, eller at være sammen med nogen når du "øver" for den sags skyld, så det nemmere bare at forholde sig til sig selv.
Meditation kan også hjælpe rigtig meget - det er min erfaring at man når man er nået det punkt hvor du er nu, næsten er nødt til at lave en form for meditation for at komme igennem rusen, så kan man lige så godt bevidst. Det kunne foregå ved at sætte en meditationsvideo på - youtube bugner med dem - og ligge dig til rette, måske endda have en pibe klar, og så ryge 10 minutter inde, og ligge dig igen. Sådan kan du opbygge tillid til processen. Næsten alle former for tankemylder er meget nemmere at håndtere hvis man ligger sig ned på ryggen, helt udstrakt og og lukker øjnene, og mærker inde i sig selv - mere overskueligt.
Jeg har også været rigtig glad for mantraet: "der er ikke noget galt, det er bare sådan det er for mig at være skæv".
Måske du har ferie i næste uge? Det kan også hjælpe på tilliden at man ryger et par dage i træk, ikke nødvendigvis mere end en enkelt joint, men flere jeg kender inkl mig selv, har det sådan at det er værst med den angstprovokerende effekt den første dag. Så kan du se, at det faktisk er en meget intens oplevelse at være skæv når man ryger sjældent, og sådan er det bare.
Det her kan være en måde at arbejde med din angst, hvis du alligevel vil ryge, men er du ikke opgaven voksen, så vil jeg virkelig ikke anbefale dig det, for det kan sagtens bare blive værre. Der skal en indsats til.